Permalänk
Medlem

Dåligt mikrofonljud på nya datorn?

hej, köpte dator från inet.se med mina egenvalda komponenter som dom byggde ihop åt mig. Jag fick hem datorn och mikrofonen när man t.ex pratar discord låter som en robot och de man pratar med hör inte alls vad man säger. Har testat mitt headset (logitech g633) på min gamla dator och då hör de en galant. Har även testat ett annat g633 och ett g933. Inget funkar. Jag hör som vanligt i dom men mikrofonen brusar på något jätte konstigt sätt. Man hör med andra ord ingenting. Jag skickade tillbaka datorn till inet men de kunde ej lokalisera problemet. Har mejlat dom ikväl men dom har stängt. Vad kan vara felet? Är problemet ngt jag kan åtgärda hemma själv eller är jag tvungen att skicka tillbaka den?

Mvh WickaN

Förtydligade rubriken från "fel med ljud"/Thomas Y
Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat win själv och har du i så fall valt rätt drivrutiner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat win själv och har du i så fall valt rätt drivrutiner ?

När jag fick hem datorn så var windows förinstallerat men behövdes ställas in med hur datan ska skickas till Windows osv. Jag har ej fixat något med drivrutiner sjävl då jag inte är jättebra på sådant.

Mvh WickaN

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Medlem

Hej!

Såg att du tidigare hade startat en tråd med samma problem.
Har du testat med tipsen du fick där?
Om inte så testa.

"Gå in i Windows ljud kontroll, sen headset, sedan egenskaper och ändra mikrofonkvalitet till DVD frekvens. Den stod på typ ”telefon frekvens” innan jag bytte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grynque:

Hej!

Såg att du tidigare hade startat en tråd med samma problem.
Har du testat med tipsen du fick där?
Om inte så testa.

"Gå in i Windows ljud kontroll, sen headset, sedan egenskaper och ändra mikrofonkvalitet till DVD frekvens. Den stod på typ ”telefon frekvens” innan jag bytte."

Följ den guide som Grynque tipsade om ovan.

Och man kan "googla" sina problem och finna lösningar på problemet du upplever.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2766045/mic-sounds-rob...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grynque:

Hej!

Såg att du tidigare hade startat en tråd med samma problem.
Har du testat med tipsen du fick där?
Om inte så testa.

"Gå in i Windows ljud kontroll, sen headset, sedan egenskaper och ändra mikrofonkvalitet till DVD frekvens. Den stod på typ ”telefon frekvens” innan jag bytte."

Skrivet av Vangen:

Följ den guide som Grynque tipsade om ovan.

Och man kan "googla" sina problem och finna lösningar på problemet du upplever.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2766045/mic-sounds-rob...

Har testat googla och testat de som dom skriver till den förmåga jag förstår vad de menar. Blir ingen skillnad när jag ändrar till DVD

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av WickaN19:

Har testat googla och testat de som dom skriver till den förmåga jag förstår vad de menar. Blir ingen skillnad när jag ändrar till DVD

Avinstallera ljudkortets drivrutiner och installera på nytt och se om det blir något skillnad.

Vet inte om du laddat hem från ditt moderkorts tillverkare.

Vilket om jag tolkat rätt är Asus Prime Z370-P II

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-P-II/HelpDesk...

Och det står att den är ny färsk från höstas.

Vad för mjukvara är det det hörs robot via?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Avinstallera ljudkortets drivrutiner och installera på nytt och se om det blir något skillnad.

Vet inte om du laddat hem från ditt moderkorts tillverkare.

Vilket om jag tolkat rätt är Asus Prime Z370-P II

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-P-II/HelpDesk...

Och det står att den är ny färsk från höstas.

Vad för mjukvara är det det hörs robot via?

Man hör ljudet ifrån mitt headset (logitech g633) delvis men det hörs ännu mer i de jag snackars headset

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Avinstallera ljudkortets drivrutiner och installera på nytt och se om det blir något skillnad.

Vet inte om du laddat hem från ditt moderkorts tillverkare.

Vilket om jag tolkat rätt är Asus Prime Z370-P II

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-P-II/HelpDesk...

Och det står att den är ny färsk från höstas.

Vad för mjukvara är det det hörs robot via?

Hur avinstallerar jag ljudkortets drivrutiner

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du usb anslutning ? i så fall har headsetet ett eget inbyggt ljudkort, har du i så fall installerat dess drivers och valt det i win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använder du usb anslutning ? i så fall har headsetet ett eget inbyggt ljudkort, har du i så fall installerat dess drivers och valt det i win ?

Jag har valt det i win och har installerat senaste drivrutierna via logitechs software

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WickaN19:

Jag har valt det i win och har installerat senaste drivrutierna via logitechs software

Du menar att du använder headsetets usbanslutning ? har du i så fall instalerlat alla usbdrivers på moderkortet och har du provat olika usbportar utifall problemet påverkas av vilken version av usb du kör på, många moderkort har ju portar med båda 2.0, 3,0 och 3.1

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du använder headsetets usbanslutning ? har du i så fall instalerlat alla usbdrivers på moderkortet och har du provat olika usbportar utifall problemet påverkas av vilken version av usb du kör på, många moderkort har ju portar med båda 2.0, 3,0 och 3.1

Har testat alla portar och det funkar ej. Hur uppdaterar man drivrutiner till USB?

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WickaN19:

Har testat alla portar och det funkar ej. Hur uppdaterar man drivrutiner till USB?

De finns nog på moderkortets hemsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Jag har dom, funkar ändå inte.

Visa signatur

Intel i5 9600k - ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC - ASUS PRIME Z370-P II - HyperX 8GB (2x4GB) DDR4 2666MHz CL15 Fury Black - Samsung 970 EVO 500GB - be quiet! System Power 9 700W - Fractal Design Focus G Svart