Permalänk
Medlem

Billigt bygge - kommer det funka?

Tjena! Jag sitter och försöker få ihop en dator som ska fungera i första hand som pluggdator, men gärna att det ska gå att spela lite spel på den. (CS:GO, FM, .. kanske Fortnite)

Så här ser bygget ut nu och tanken är att jag köper ett RX 570 grafikkort från amazon.de.

Vad tror ni om detta? Kommer det att funka köra lite spel på, men samtidigt ha en smärtfri upplevelse för att bara plugga på?

Permalänk
Medlem

Kommer rulla CSGO och liknande spel på hög fps utan problem.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Är det värt att lägga till en Ryzen 5 2600 för 700kr extra? Och behövs det en CPU-kylare till då eller funkar den man får till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Är det värt att lägga till en Ryzen 5 2600 för 700kr extra? Och behövs det en CPU-kylare till då eller funkar den man får till?

För CS:GO och liknande spel är det inte värt. Vill du dock kunna spela andra mer krävande spel kommer det definitivt göra skillnad. Kylaren du får till skall funka OK så länge du inte överklockar.Det är nästan så att det också är värt att lägga pengar på minnen med högre hastighet då också. För 200 kr mer får du minnen som kan köras i 3200 MHz.
Då hamnar du dock på 6800 kr istället - valet är ditt. Men 1000 kr extra är en liten summa för en uppgraderad dator som skall hålla ett par år.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Tänk på att folk haft problem med frysningar på 2200G, inte uppenbart att det är fixat 100% för alla. Sen kommer prestandan vara kass på Fortnite.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Jag har uppgraderat CPU till Ryzen 5 2600 nu och RAM till 3200 MHz.
Landade på en prislapp på 7900 inkl. grafikkort. Det känns som en rimlig summa.

Hur tror ni den kommer stå sig i framtida spel som tex. Division 2 som jag har blivit lite sugen på att testa när det släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Tack för snabba svar!

Jag har uppgraderat CPU till Ryzen 5 2600 nu och RAM till 3200 MHz.
Landade på en prislapp på 7900 inkl. grafikkort. Det känns som en rimlig summa.

Hur tror ni den kommer stå sig i framtida spel som tex. Division 2 som jag har blivit lite sugen på att testa när det släpps?

Division 2:

Official Minimum Requirements
Minimum – 1080p | 30 FPS
OS: Windows 7 | 8 | 10
CPU: AMD FX-6350 | Intel Core I5-2500K
RAM: 8 GM
GPU: AMD Radeon R9 270 | Nvidia Geforce GTX 670
VRAM: 2 GB
DIRECT X: DirectX 11 | 12

Official Recommended Requirements
Recommended – 1080p | 60 FPS
OS: Windows 7 | 8 | 10
CPU: AMD Ryzen 5 1500X | Intel Core I7-4790
RAM: 8 GB
GPU: AMD RX 480 | Nvidia Geforce GTX 970
VRAM: 4 GB
DIRECT X: DirectX 11 | 12

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Hur tror ni den kommer stå sig i framtida spel som tex. Division 2 som jag har blivit lite sugen på att testa när det släpps?

De rekommenderade kraven för Division 2 är en i7 3770/FX-8350 och GTX 970/R9 290. En Ryzen 5 2600 och RX 570 ligger på ungefär samma nivå, och minimumkraven ligger långt under det, så det borde gå utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Tack för snabba svar!

Jag har uppgraderat CPU till Ryzen 5 2600 nu och RAM till 3200 MHz.
Landade på en prislapp på 7900 inkl. grafikkort. Det känns som en rimlig summa.

Hur tror ni den kommer stå sig i framtida spel som tex. Division 2 som jag har blivit lite sugen på att testa när det släpps?

Lite dyrare. Vad kostar det 570-kort du tänkt köpa? Här i Sverige kostar de lika mycket som ett 580. De billigaste 3200Mhz-minnena som jag sett har väldigt hög latens (CL 18). Bättre isåfall med 3000Mhz och lägre CL. Frågan är dock om man kommer upp i dessa hastigheter med ett budgetmoderkort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Ett RX 570 ligger på 150 euro och ett RX 580 ligger på 160 euro, så det är ingen större skillnad i pris. Hur stor är skillnaden i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Ett RX 570 ligger på 150 euro och ett RX 580 ligger på 160 euro, så det är ingen större skillnad i pris. Hur stor är skillnaden i prestanda?

Var hittar du sådana priser? Ta ett 580, mycket värt för 160 euro. Skicka gärna en länk för det är ju fantastiskt. rx 570 är typ 1050ti medans rx 580 är 1060 6gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Jäkligt bra pris för 580! Ta 580 över 570

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Du kanske har koll på det redan, men 160€ är alltså för ett begagnat kort. Ett nytt sånt kort kostar ca. 2400 kr i Sverige, så ca 1650 kr för ett begagnat är väl ett ok pris. Fast du kan troligtvis hitta begagnade kort till liknande priser i Sverige också.

Permalänk
Medlem

Det var mer än jag visste, tyskan är lite ringrostig! Tack för det, men det är samtidigt något amazon står bakom och höjer väl trovärdigheten på kvaliteten kan man tycka, men vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Det var mer än jag visste, tyskan är lite ringrostig! Tack för det, men det är samtidigt något amazon står bakom och höjer väl trovärdigheten på kvaliteten kan man tycka, men vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ställa in språket till engelska Där uppe i hörnet där det står (DE) tryck där sedan engelsk översättning. Fungerar smidigt.
Har själv varit inne och kikat på en hel del deals där. Tvekar fortfarande hurvida man ska beställa via amazon eller inte, då reklamation osv kan ju bli lite krångligare.

Om du ska beställa via amazon så rekommederar jag att köpa prylar som amazon tillhandahåller så lär det underlätta om något är trasigt vid köp osv.
(provided by: amazon) t.ex Den länken du postade är begagnat av en annan säljare än amazon.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av echawqui:

Var hittar du sådana priser? Ta ett 580, mycket värt för 160 euro. Skicka gärna en länk för det är ju fantastiskt. rx 570 är typ 1050ti medans rx 580 är 1060 6gb

Skickades från m.sweclockers.com

Ett RX 570 presterar typ 40% bättre än ett GTX 1050 Ti. Presterar snarare som ett GTX 1060 3GB.

Medan RX 580 presterar typ som ett GTX 1060 6GB.

Hardware Unboxed på Youtube gjorde några rejäla tester för att jämföra just dessa kort väldigt nyligen.

Lite grafer: https://www.patreon.com/posts/radeon-rx-570-or-24037399

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kanske har koll på det redan, men 160€ är alltså för ett begagnat kort. Ett nytt sånt kort kostar ca. 2400 kr i Sverige, så ca 1650 kr för ett begagnat är väl ett ok pris. Fast du kan troligtvis hitta begagnade kort till liknande priser i Sverige också.

Verkar ligga ett erbjudande för prime medlemmar att köpa ett nytt för 159€ + moms från Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett RX 570 presterar typ 40% bättre än ett GTX 1050 Ti. Presterar snarare som ett GTX 1060 3GB.

Medan RX 580 presterar typ som ett GTX 1060 6GB.

Hardware Unboxed på Youtube gjorde några rejäla tester för att jämföra just dessa kort väldigt nyligen.

Lite grafer: https://www.patreon.com/posts/radeon-rx-570-or-24037399

du hade mer koll än mig ju

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Verkar ligga ett erbjudande för prime medlemmar att köpa ett nytt för 159€ + moms från Amazon.

När jag kollade senast var det runt 230€ som gällde för det billigaste nya kortet, men nu ser jag också 159€-erbjudandet för Prime-medlemmar. Följer Amazon denna tråd kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

När jag kollade senast var det runt 230€ som gällde för det billigaste nya kortet, men nu ser jag också 159€-erbjudandet för Prime-medlemmar. Följer Amazon denna tråd kanske?

Ja jäklar du, ser nu samma jag med. Tror nästan att dom är här och läser. ;D

Permalänk
Medlem

Visst är det så att man kan få testa på en månad gratis prime? Eller det blir problem för oss eftersom vi bor i Sverige och har egentligen inte "tillgång" till Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Podolski:

Visst är det så att man kan få testa på en månad gratis prime? Eller det blir problem för oss eftersom vi bor i Sverige och har egentligen inte "tillgång" till Amazon?

Om jag inte minns fel så är det lungt att ha prime i Sverige men dom har inte längre gratis frakt.