Rykte: AMD "Gonzalo" är systemkrets med Zen och Navi för framtida spelkonsol

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Visst, men lite som ädelstenar. En diamant på 1,0 karat kostar mer än 10 på 0,1 karat.
Jag förväntar mig att det blir tre separata chip monterade på ett substrat: CPU-kärnor, GPU samt I/O. Tillsammans kan de bli betydligt billigare än en monolitisk krets.

mhmm, en CPU 80 mm2 krets, en GPU typ 150 mm2 krets och en IO på runt 100 mm2. Blir nog billigare än en monolitisk på 200 mm2

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ingen aning om vad som försvårar tekniskt men det verkar som om Sony tycker det iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad exakt är det du pratar om egentligen? Att det var svårt med bakåtkompabilitet mellan PS3 och PS4a? Det är knappast oförståeligt då PS3 hade en helt annan processorarkitektur. Sedan PS4an har de ju använt x86 vilket gör att det inte bör bli några problem med bakåtkompabilitet för PS5.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@sKRUVARN: Varför ska en konsoll ha 4 kärnor när konsoller rent generellt har väldigt lång livslängd? blir lite som att sätta sig i jaguar sitsen igen där cpu prestanda fattas?

känns bara dumt.

För det är en avvägningsfråga, de ska balansera pris/strömförbrukning/prestanda, och det är inte givet att slänga ström och pris budget på massa extra trådar är det som leder till bäst spelupplevelse. Liksom vi har 8 trådar idag som levererar runt 30fps i många titlar, med vi på PC driver dessa i över 100 med 6 trådar (och slår i gpu-flaskhalls). Säger inte vad som är rätt eller fel, men man ska inte stirra sig blint på en siffra bara för att det låter bra med massa trådar. T ex så hade det inte förvånat mig om de hade klarat sig mycket bättre med Piledriver/Richland än Jaguar, även om de var tvungna att kliva ner i antal kärnor.

Permalänk
Medlem

Den här gången hoppas jag starkare CPU gör revolution rent tekniskt och visuellt för 9'e generationens spel.

6'e till 7'e visade revolution i grafik.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vore cool men är inte Infinity Fabric begränsat vid 200-nånting GB/s? Har för mig jag läst det nånstans.

Skickades från m.sweclockers.com

30-512 GB/s enligt Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/HyperTransport

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

hellre sett 2 färre kärnor och högre klock

De kommer garanterat släppa en ps(5) pro längre fram med 2 i bas och 4 som turbo, samt bättre grafik och minne.

Money talks

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kotz:

De kommer garanterat släppa en ps(5) pro längre fram med 2 i bas och 4 som turbo, samt bättre grafik och minne.

Money talks

BF5 utnyttjar 14 trådar. Threads talk.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Zen 2 är ju 16 kärnor max

Vore nått det, så räcker pengarna till en 8 CUs GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vore nått det, så räcker pengarna till en 8 CUs GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen vet hur dyr Zen 2 blir.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hoppas de får med RTX i kommande spelstationer. Om inte så kommer det ta minst 5 år till innan den funktionen slår igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

@sKRUVARN: Men det är ju dyrare att utveckla en ny cpu än den som redan existerar, tror inte amd sitter och tänker.

hmm, vi ska ha en cpu krets som är till våra "lowend" upp till server segmentet. Och så utvecklar vi en specialare till konsoler. (och jo jag vet att den divisionen heter semi custom)

Och att sony sedan tycker att att den ökade kostnaden(R&D bl.a) och lägre prestanda är värt det.

jag ser det inte.

det var en annan grej med jaguar förra generationen då FX inte fanns på kartan.

men nu är det en annan femma.

Man får ut högre volymer och på så sätt får ner priset om man kör med samma core, ev att man låser ner en kärna eller två men jag tror inte det blir 4, det är alldeles för lågt för att ens vara värt det.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rickosaurus:

Vore väl bättre om man gjorde full hd standard först med stabil frame, man har ju verkligen gjort ett ogenomtänkt hopp framåt genom att proklamera 60fps och 4k utan att ens ha haft full hd som standard ens.

Skrivet av kelthar:

120Hz i Full SD då kanske. Nice!

Jag hittade inte citat efter ett mycket långt försök (första sidan på Google sökningen), men jag har för mig att Phil Spencer hade gjort marknadsundersökning som påvisade att den generella/majoritets målgruppen för konsoller antingen inte bryr sig om frame-rate eller ens vet vad det är för något. Folk kan säga att "det känns bra"eller "det känns som det flyter bättre" (med 60fps), men inte varför eller bryr sig speciellt mycket i slutändan utan ögongodis är viktigare.

Nog för att jag själv inte klarar av att spela t.ex. Battlefield utan iaf 90hz+, än mindre utan mus & tangentbord - Men kan faktiskt finna mig med att spela t.ex. Horizon Zero Dawn, Tales of Berseria eller God of War med 30fps. Tror jag faktiskt till och med föredrar det om 60fps skulle vara en för stor kostnad på grafiken. Logiken för mig där är att dom spelen är ett äventyr, en upplevelse och där gör 'graphical fidelity' större skillnad i slutändan än hur snabbt jag kan vrida kameran och sätta yxan i pannan på trollet

TL;DR: Målgruppen för konsoller är inte eSport eller teknik-entusiaster. Det är bästa bang-for-the-buck med Plug'N'Play som håller 5-7år framåt och som erbjuder en okej till bra upplevelse för slöspelande. Tror inte någon utvecklare förutom indie's kommer satsa på högre än 60Hz/fps om nästa generation får stöd för det parallellt med dom nya 120Hz TV apparaterna.

Skrivet av ipac:

Tror på 8C, inte minst pga bakåtkomp.

Nog för att jag håller tummarna för 8c/16t Zen 2 i nästa Xbox/PS, så vettetusan om så blir fallet. Tänker ur ett rent kostnadsperspektiv här nu. Om man kollar från CES där AMD visade upp en CPU som låg neck-to-neck med i9 9900K och vi antar att det är kommande Ryzen 3600X med 8C/16T med en ryktad prislapp på 250-270$.
Även med en komplett SoC och volym rabatt o.s.v. så tror jag det blir för låga marginaler att jobba med. Det vore mycket mer rimligt med antingen en 4C/8T eller 8C/8T skräddarsydd modell för konsollerna, det skulle även förenkla arbetet med att göra konsollerna bakåtkompatibla.
Sedan får man inte glömma TDP'n heller som lär hållas inom vissa ramar, både för värme men även andra reglerande faktorer (konsoller/elektroniska top-box-enheter får inte dra mer ström än efter vissa riktlinjer inom bl.a. EU).

Skrivet av sKRUVARN:

Varför skulle en 4c eller 6c CPU med HT bryta bakåtkomp? Genuint intresserad varför, känns spontant som ett icke-problem, eller något de måste behandla oavsett med en ny CPU-arkitektur (dvs att de möjligen behövs en patch eller så). Liksom vi lever väl inte på 80-talet, spel lirar på en jävla massa olika hårdvara nu för tiden, och de flesta titlar lär rulla på en modern dualcore.

Tror inte en 4C/8T cpu skulle vara ett problem, men kan helt klart se att 6C/12T kan posera ett problem. Det skulle krävas att "PS5"-mjukvaran t.ex. stänger ner/låser 2C/4T om man kör ett PS4 spel då spelen är väldigt specifikt programmerad att hantera vissa funktioner kärna/tråd "X<>Y".

Exempel på detta kan göras med PC-versionerna av Battlefield 5 eller AC: Oddysey faktiskt, spel som dessa brutalt ger favör till 4C/8T+ CPU'er över tekniskt sett snabbare 4C/4T-6C/6T CPU'er. Detta då bl.a. i Battlefields fall så är spelmotorn programmerad att hantera vissa funktioner på separata trådar (konsoller i åtanke från första början), så när dessa kärnor/trådar inte finns så belastas CPU'n "fel" och funktioner som i vanliga fall körs parallellt lär nu köas. Sedan kan det även gå åt andra hållet, att för många gör att belastningen blir malplacerad också, vilket jag märkt med t.ex. Dying Light där jag fått allokera max 6C/12T till spelet för att det inte ska krascha.

Som verklighetsförankrat exempel med Battlefield 1 / Battlefield 5: En polare till mig har en i5 6600K + GTX 1070, han dippade ner till under 20FPS ibland tills det att han fick upp CPU'n i 4.5Ghz+. För att jämnaföra så lyckades jag få låst 60FPS med en i7 920@stock & mitt 1070.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Vad exakt är det du pratar om egentligen? Att det var svårt med bakåtkompabilitet mellan PS3 och PS4a? Det är knappast oförståeligt då PS3 hade en helt annan processorarkitektur. Sedan PS4an har de ju använt x86 vilket gör att det inte bör bli några problem med bakåtkompabilitet för PS5.

Nej, säger det med tanke på hur med de adresserade bakåtkomp av OG PS4 i PS4 Pro.
Och att de sen dess har tagit fram patent i ämnet som.

Det säger mig att det krävs lite mer än "det är x86, det bara funkar automatiskt" och att de kommer designa utifrån "enkla grunder" i PS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ingen vet hur dyr Zen 2 blir.

Jo det vet vi, ifråga om kretsyta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

.Nog för att jag håller tummarna för 8c/16t Zen 2 i nästa Xbox/PS, så vettetusan om så blir fallet. Tänker ur ett rent kostnadsperspektiv här nu.

Exakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För det är en avvägningsfråga, de ska balansera pris/strömförbrukning/prestanda, och det är inte givet att slänga ström och pris budget på massa extra trådar är det som leder till bäst spelupplevelse. Liksom vi har 8 trådar idag som levererar runt 30fps i många titlar, med vi på PC driver dessa i över 100 med 6 trådar (och slår i gpu-flaskhalls). Säger inte vad som är rätt eller fel, men man ska inte stirra sig blint på en siffra bara för att det låter bra med massa trådar. T ex så hade det inte förvånat mig om de hade klarat sig mycket bättre med Piledriver/Richland än Jaguar, även om de var tvungna att kliva ner i antal kärnor.

Planen var att köra 4 st steamroller. Men de lita inte på GF tillverkningskapacitet utan satsa på TSMC och då fanns bara Jaguar att tillgå.

Är iaf den historien jag hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

--snip--
Nog för att jag håller tummarna för 8c/16t Zen 2 i nästa Xbox/PS, så vettetusan om så blir fallet. Tänker ur ett rent kostnadsperspektiv här nu. Om man kollar från CES där AMD visade upp en CPU som låg neck-to-neck med i9 9900K och vi antar att det är kommande Ryzen 3600X med 8C/16T med en ryktad prislapp på 250-270$.
Även med en komplett SoC och volym rabatt o.s.v. så tror jag det blir för låga marginaler att jobba med. Det vore mycket mer rimligt med antingen en 4C/8T eller 8C/8T skräddarsydd modell för konsollerna, det skulle även förenkla arbetet med att göra konsollerna bakåtkompatibla.
Sedan får man inte glömma TDP'n heller som lär hållas inom vissa ramar, både för värme men även andra reglerande faktorer (konsoller/elektroniska top-box-enheter får inte dra mer ström än efter vissa riktlinjer inom bl.a. EU).
Tror inte en 4C/8T cpu skulle vara ett problem, men kan helt klart se att 6C/12T kan posera ett problem. Det skulle krävas att "PS5"-mjukvaran t.ex. stänger ner/låser 2C/4T om man kör ett PS4 spel då spelen är väldigt specifikt programmerad att hantera vissa funktioner kärna/tråd "X<>Y".
--snip--

Ser ingen anledning att inte använda samma 8c chiplet och bara göra en custom IOX till PS5 (om de inte bara lägger kärnor och minne på 14nm och grafik på 7nm), ur ett rent kostnadsperspektiv är det mycket mer logiskt då de kan utnyttja wavers till fullo, som exempel kan de ta en 8C krets som klockar för dåligt för ryzen och kläm in den i en PS5.

Dock så låter 1.0 till 1.6 GHz base otroligt konstigt om inte TSMC 7nm kan klockas ner långt mycket lägre än Zen, den ville inte under 2.2GHz och detta var oavsett 14 eller 12nm.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

BF5 utnyttjar 14 trådar. Threads talk.

Gör det verkligen det? Källa på det tack.

I videorna jag sett så är där i stort sett ingen skillnad mellan en stock i7-9700k och en stock i9-9900k i 1080p.
Den lilla skillnaden där är (~3%) beror på att i9-9900k har 100 MHz högre boost-frekvens när 8 kärnor belastas.

Om BF:V kunde nyttja 14 trådar så borde det säkerligen resultera i en större skillnad än 3%?

Edit: Ska förtydliga. Visst kan BF:V "använda" många trådar, min 8700k är ibland uppe i ~90% usage, så bevisligen "använder" spelet mer än de 6 kärnorna, men om det inte leder till någon nämnvärd prestandaökning så använder det trådarna på ett väldigt dåligt sätt.
Det är precis som att det paxar trådarna, men gör sen inget vettigt med dom förutom att hålla dom upptagna.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Visst, men lite som ädelstenar. En diamant på 1,0 karat kostar mer än 10 på 0,1 karat.
Jag förväntar mig att det blir tre separata chip monterade på ett substrat: CPU-kärnor, GPU samt I/O. Tillsammans kan de bli betydligt billigare än en monolitisk krets.

En vanlig Zen 2 med en GPU så är det fixat. Mycket låga utvecklingskostnader. Går att använda till APU-er med. Men troligtvis så är det annan I/O krets på grund av bandbreddsbehov. Eller så är minneskontroller i GPUn. Behövs ju inte mer än lite USB och Lan/Wifi sedan så det kan de lägga lite varsom. Lär inte behövas stora I/O-kretsen från PC-kretsarna iaf.

Hursom. Jag tror på en vanlig Zen 2 chiplet. Hela poängen med den är att spara dyra utvecklingskostnader. Kretsyta blir dyrt när man gör stora kretsar när det påverkar hur effektivt man använder en waffer eller det sänker yields. 80mm² krets kostar verkligen inte mycket ens på 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

80mm² krets kostar verkligen inte mycket ens på 7nm.

Den kostar inte omöjligt mkt, så det kan hända. Men poängen är att det kostar mer än <40 mm2 på 28 nm; och det är i det perspektivet man nog bör börja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att AMD presenterar Navi på E3 utan jag har gissat på computex.
AMD brukar inte presentera hårdvara på E3 men att Sony eller Microsoft presenterar konsoler är möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Gör det verkligen det? Källa på det tack.

I videorna jag sett så är där i stort sett ingen skillnad mellan en stock i7-9700k och en stock i9-9900k i 1080p.
Den lilla skillnaden där är (~3%) beror på att i9-9900k har 100 MHz högre boost-frekvens när 8 kärnor belastas.

Om BF:V kunde nyttja 14 trådar så borde det säkerligen resultera i en större skillnad än 3%?

Edit: Ska förtydliga. Visst kan BF:V "använda" många trådar, min 8700k är ibland uppe i ~90% usage, så bevisligen "använder" spelet mer än de 6 kärnorna, men om det inte leder till någon nämnvärd prestandaökning så använder det trådarna på ett väldigt dåligt sätt.
Det är precis som att det paxar trådarna, men gör sen inget vettigt med dom förutom att hålla dom upptagna.

När jag kör BFV är 14 trådar minst 25% belastade, dom mest belastade är runt 90% medelbelastningen totalt är runt 55% över 16 trådar (dom två sista ligger på noll)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Den kostar inte omöjligt mkt, så det kan hända. Men poängen är att det kostar mer än <40 mm2 på 28 nm; och det är i det perspektivet man nog bör börja.

Skickades från m.sweclockers.com

16 nm*

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Jo det vet vi, ifråga om kretsyta.

Skickades från m.sweclockers.com

En CPU är ju runt 20% tillverkningskostnad och 80% utvecklingskostnad... har du källa på utvecklingskostader?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

PS4 starta på 28 nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

En CPU är ju runt 20% tillverkningskostnad och 80% utvecklingskostnad... har du källa på utvecklingskostader?

Nej. Inte relevant för diskussionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När jag kör BFV är 14 trådar minst 25% belastade, dom mest belastade är runt 90% medelbelastningen totalt är runt 55% över 16 trådar (dom två sista ligger på noll)

Jo att dom belastas är en sak, men som sagt - gör belastningen något?
I videon jag länkade så gör HT bevisligen 0 för prestandan på en 9900k.

Jag passade själv precis på att testa lite och stängde HT på min 8700k och...jag kommer nog fortsätta ha det avstängt i BF:V.

Samma FPS som med HT på.
Samma GPU-usage som med HT på.

Men, och jag överdriver inte, 10 grader kallare CPU.
Istället för en maxtemp på 77c fick jag en maxtemp på 67c.

Jag visste att HT gjorde processorn varmare, men inte så pass. Nu blir man ju sugen att överklocka lite till. ^^

Du får gärna testa själv Esseboy; stäng av SMT på din R7 2700 och kolla om du får sämre prestanda och hur pass mycket svalare din CPU blir.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Sony har sagt att de inte kommer medverka på årets E3 men det utesluter ju inte ett eget event under året.

Dom ska även inte ha sitt egna event (kommer inte ihåg vad det kallas för) så verkar som att dom kommer vara tysta om PS5 fram tills 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Dom ska även inte ha sitt egna event (kommer inte ihåg vad det kallas för) så verkar som att dom kommer vara tysta om PS5 fram tills 2020.

Men varför skulle de då vara tysta om PS4 under hela året?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör ett bättre jobb med att få dem tysta i alla fall Sony. Microsofts XboxOneX är relativt tyst måste jag säga. Bättre med en lite större konsol för att få upp luftflöde än att de ska vara så lite som möjligt.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.