Uppgradera riggen - räcker med GPU och RAM?

Permalänk
Medlem

Uppgradera riggen - räcker med GPU och RAM?

Hej!

Lagt av mig lite på datorfronten med åren och ber därför ödmjukt om er expertis.

Funderar på att uppgradera min nuvarande rigg som ser ut som följer:

Processor - i7 920 2.67 GHz (8 CPUs), 2,7 GHz
Moderkort - Asus Rampage II Extreme LÄNK
Grafikkort - Radeon HD 7900 3GB
RAM - 8 GB DDR3
Fint nätagg från Corsair som borde fungera väl fortsatt.

Frågan är vad jag behöver uppgradera här? Förstår att grafikkortet är värdelöst. Men processor och moderkort borde väl fungera att behålla? Är intresserad av att spela nya spel med bra inställningar, men kommer inte behöva maxa allt eller ha FPS i världsklass.

Funderar på följande komponenter:

Tänker AMD eftersom skärmen jag tittar på har Freesync.

Vad tror ni om det här? Är jag helt fel ute? Behöver jag byta andra komponenter också? Tacksam för hjälp.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Medlem

@G4ruda: På skärmfronten så kommer Nvidia stödja Freesync i nu och i framtiden.
Minnena du har där i varukorgen kommer inte att fungera då de är DDR4 och ditt moderkort stödjer bara DDR3.

Vet tyvärr inte om det skulle vara mest värt att sälja allt och köpa en helt ny burk istället kanske.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

@Jontalinen: På skärmfronten så kommer Nvidia stödja Freesync i nu och i framtiden.
Minnena du har där i varukorgen kommer inte att fungera då de är DDR4 och ditt moderkort stödjer bara DDR3.

Vet tyvärr inte om det skulle vara mest värt att sälja allt och köpa en helt ny burk istället kanske.

Tack för input, uppskattas! Missade RAM:en där, men hade dubbelkollat innan jag beställde något.

Kanske får titta på en helt ny dator istället.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4ruda:

Tack för input, uppskattas! Missade RAM:en där, men hade dubbelkollat innan jag beställde något.

Kanske får titta på en helt ny dator istället.

Ja, är osäker på hur bra en 920 är i dagsläget för spel, dessutom är det svårt att göra något åt processorn då det är på en så mycket äldre plattform än vad som är "modernt" nu. Haha ledsen om jag är en downer men jag tror faktiskt att det blir smidigare med allt nytt

Hoppas du löser det på något sätt!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i gosskören, det är bättre att du satsar på helt nya saker istället.
Kan du inte köpa allt på en gång så börja med CPU moderkort och RAM, sedan resten allt eftersom.

Använd nuvarande dator tills du fått ihop till allt.

Du kommer njuta så mycket mer, jag sitter på en I7 2600 och får typ nervkramp på den, så vill inte veta hur det är för dig.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar samtliga.

Märker hur mycket jag tappat kunskapsmässigt sedan unga år. Läser om komponenterna nu och inser att det är stenåldersteknik. Borde jag ha insett med tanke på hur länge jag haft datorn.

Blir att bygga helt nytt framåt sommaren, hör av mig då med en tråd om köptips!

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme