Google fälls för GDPR-brott i Frankrike – krävs på en halv miljard kronor

Permalänk
Melding Plague

Google fälls för GDPR-brott i Frankrike – krävs på en halv miljard kronor

Frankrikes myndighet CNIL anser att Google bryter mot dataskyddsförordningen genom bristande information kring riktade annonser. För detta straffas de med en nota på 512 miljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Tragiskt att myndigheter ska lägga sig i marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem

@Xcm: Tragiskt att människor så lättvilligt accepterar att deras personuppgifter används vind för våg. Detta är bara ett av många exempel på hur lagar och regler stärker individens rätt gentemot företag som försöker utnyttja dem [individerna].

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

@Xcm: Tragiskt att människor så lättvilligt accepterar att deras personuppgifter används vind för våg. Detta är bara ett av många exempel på hur lagar och regler stärker individens rätt gentemot företag som försöker utnyttja dem [individerna].

Du har som privatperson ett aktivt val att ge bort dina personuppgifter. Svenskar (specifikt) är alldeles för blåögda och litar på att alla ska play by the book, vilket resulterar i att majoriteten av vår befolkning skriver på kontraktet innan det är läst.

Marknadsekonomi i slutändan. Kommer det en konkurrerande verksamhet med bättre produkt så kommer den ersätta google som sökmotor.

Allt ska gå så fort, och människor ser hellre stora företag åka dit än att själva få det bra. Skadeglädje känns bättre helt enkelt.

Jag skiter fullständigt i att företag har miljarders miljarder pengar, och tjänar multum på mig. Sålänge jag får det bättre än jag fått tidigare. Sk motsats till Kamikaze.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Tragiskt att myndigheter ska lägga sig i marknadsekonomi.

Vem ska annars hålla de i schack om inte myndigheterna? Ska företagen inte ha några gränser alls för hur de får göra saker och ting oavsett hur omoraliskt eller olagligt?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du har som privatperson ett aktivt val att ge bort dina personuppgifter. Svenskar (specifikt) är alldeles för blåögda och litar på att alla ska play by the book, vilket resulterar i att majoriteten av vår befolkning skriver på kontraktet innan det är läst.

Marknadsekonomi i slutändan. Kommer det en konkurrerande verksamhet med bättre produkt så kommer den ersätta google som sökmotor.

Allt ska gå så fort, och människor ser hellre stora företag åka dit än att själva få det bra. Skadeglädje känns bättre helt enkelt.

Jag skiter fullständigt i att företag har miljarders miljarder pengar, och tjänar multum på mig. Sålänge jag får det bättre än jag fått tidigare. Sk motsats till Kamikaze.

Fast.... Om ett företag blivit så stort och kapitalstarkt att det bara kan köpa sina konkurrenter då? Det är också ett exempel på marknadsekonomi. och också ett ett exempel där jag tycker att det är bra att mundigheter håller dem på mattan.

Du kan ha världsens bästa lilla startup som folk älskar och användarantalet ökar snabbt, så kommer google och ger dig ett par miljarder dollar för din verksamhet, och så är den historia. Det är exempel på "marknadsekonomi" som är bra för din privata plånbox men väldigt dålig för konkurrensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du har som privatperson ett aktivt val att ge bort dina personuppgifter. Svenskar (specifikt) är alldeles för blåögda och litar på att alla ska play by the book, vilket resulterar i att majoriteten av vår befolkning skriver på kontraktet innan det är läst.

Var det inte exakt detta jag skrev: "Tragiskt att människor så lättvilligt accepterar att deras personuppgifter används vind för våg."? Skillnaden verkar vara att jag ser lagar och regler som ett nödvändigt ont, till följd av att gemene man helt enkelt inte har ork/kunskap nog att själva fatta beslut om exakt allting som rör deras liv i en värld med frekvent ökande stimuli. Du verkar --- å andra sidan --- tycka att det är ok att företagen skor sig på den ovetande massan, för du har sett igenom deras falskspel och kan därför sko dig på andras dumhet?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du har som privatperson ett aktivt val att ge bort dina personuppgifter. Svenskar (specifikt) är alldeles för blåögda och litar på att alla ska play by the book, vilket resulterar i att majoriteten av vår befolkning skriver på kontraktet innan det är läst.

Marknadsekonomi i slutändan. Kommer det en konkurrerande verksamhet med bättre produkt så kommer den ersätta google som sökmotor.

Allt ska gå så fort, och människor ser hellre stora företag åka dit än att själva få det bra. Skadeglädje känns bättre helt enkelt.

Jag skiter fullständigt i att företag har miljarders miljarder pengar, och tjänar multum på mig. Sålänge jag får det bättre än jag fått tidigare. Sk motsats till Kamikaze.

Nja, om alla företag använder dina uppgifter så har du inget aktivt val, förutom om du anser att bosätta dig i en hydda i skogen är ett bra alternativ.

Permalänk
Inaktiv

Vore detta inte något för sverige staten för att få in mer pengar?
Sedan Google är en jätte som inte precis värnar om integritet, de viker sig för korrupta länders regimer som vill införa censur etc.

Min min poäng är att stämningar till höger och vänster är både för länder, företag, piratjägare och annat ett effektivt sätt att dra in en massa pengar utan att själva behöva utföra något större arbete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Vem ska annars hålla de i schack om inte myndigheterna? Ska företagen inte ha några gränser alls för hur de får göra saker och ting oavsett hur omoraliskt eller olagligt?

Du ser inte möjligheten omvänt för myndigheter att hämta veckopeng vid behov?

Såhär ser jag det:

Företag med internationellt inflytande: Har redan pengar och således ser dom möjligheter att utöka resultaten, ibland fingertoppkänsliga beslut som kan vara snudd på omoraliska.

Myndigheter: Drivs av "vanliga" personer utan pengar, med maktbehov och med ett intresse i att bli rika och påtrycka en ideolog för att behålla makten. Väldigt korruptvänligt där vem som helst kan köpas av andra länder.

Jag ser myndigheterna som den den största boven, om än den mest nödvändiga vi har. Men jag ser hellre företag slinka undan med omoraliska beslut än att maktbenägna politiker har frikort att göra vad dom vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du har som privatperson ett aktivt val att ge bort dina personuppgifter. Svenskar (specifikt) är alldeles för blåögda och litar på att alla ska play by the book, vilket resulterar i att majoriteten av vår befolkning skriver på kontraktet innan det är läst.

Marknadsekonomi i slutändan. Kommer det en konkurrerande verksamhet med bättre produkt så kommer den ersätta google som sökmotor.

Allt ska gå så fort, och människor ser hellre stora företag åka dit än att själva få det bra. Skadeglädje känns bättre helt enkelt.

Jag skiter fullständigt i att företag har miljarders miljarder pengar, och tjänar multum på mig. Sålänge jag får det bättre än jag fått tidigare. Sk motsats till Kamikaze.

Samtidigt kan jag känna att det i princip är omöjligt att inte använda sig av googles produkter och tjänster. Så fort du köper en android telefon så börjar de samla in data om dig vare sig du vill eller inte.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Nja, om alla företag använder dina uppgifter så har du inget aktivt val, förutom om du anser att bosätta dig i en hydda i skogen är ett bra alternativ.

Och det är vi, svenska folket som röstat för detta. Men vi bryr oss mer om trängselskatt eller höjd pension istället för frågor som kanske är viktigare i långa loppet. Tyvärr.

Hade väl inte varit svårare än att ha skatteverket med uppgifter som via api och kryptering sköter logistiken mot användare / företag. Så slipper alla företag sitta på våra uppgifter i klartext. Personuppgifter borde vara värdehandling.

Permalänk

Hehe, CNIL. Senil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrottOchStraff:

Samtidigt kan jag känna att det i princip är omöjligt att inte använda sig av googles produkter och tjänster. Så fort du köper en android telefon så börjar de samla in data om dig vare sig du vill eller inte.

Du kan skapa en egen telefon som inte samlar in information. Vad bra va?

Marknadsekonomi.

Du godkänner allt vid installationen av telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Du kan skapa en egen telefon som inte samlar in information. Vad bra va?

Marknadsekonomi.

Du godkänner allt vid installationen av telefonen.

Microsoft försökte, med miljarder dollar inpumpade. Jag tror inte en random sweclockare har större chanser

Permalänk
Medlem

Finns det ingen gratis lunch?!

Sarkasm åsido så är det ett mysterium hur folk fortfarande inte fattar att de betalar alla dessa tjänster som är ”gratis” genom att sälja sin personliga data till högstbjudande. Tyvärr finns det ju en massa ignoranta/ekonomiskt illitterata som tycker och tror att diverse nätbaserade kostnadsfria tjänster är någon typ av medborgerlig rättighet och att ”storföretagen gott kan betala”.

Det positiva med allt detta är ändå att alla ”gratis” tjänster på sikt kommer att utplånas, och då kommer jag kunna skriva massa syrliga repliker till alla som beklagar sig över att inte diverse tjänster tillhandahålls kostnadsfritt för kreti och pleti som förr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Microsoft försökte, med miljarder dollar inpumpade. Jag tror inte en random sweclockare har större chanser

Det är fortfarande ett aktivt val. Folk väljer android och sen gnäller dom på personintegriteten.

Du har ju valet att använda microsoft. fungerar det inte och android fortfarande är bättre så har du ju gjort den bedömningen, inget konstigt.

Google's ide är riktigt genialisk, klart det inte går att vinna med bara pengar, du behöver göra köttbullar bättre än kocken, och det spelar inte bara roll hur bra kött du lagar det med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Finns det ingen gratis lunch?!

Sarkasm åsido så är det ett mysterium hur folk fortfarande inte fattar att de betalar alla dessa tjänster som är ”gratis” genom att sälja sin personliga data till högstbjudande. Tyvärr finns det ju en massa ignoranta/ekonomiskt illitterata som tycker och tror att diverse nätbaserade kostnadsfria tjänster är någon typ av medborgerlig rättighet och att ”storföretagen gott kan betala”.

Det positiva med allt detta är ändå att alla ”gratis” tjänster på sikt kommer att utplånas, och då kommer jag kunna skriva massa syrliga repliker till alla som beklagar sig över att inte diverse tjänster tillhandahålls kostnadsfritt för kreti och pleti som förr.

Bra sammanfattat. Lätt att stirra sig blind när förmyndaren betalar allt åt en. Gratis, gratis, gratis. Gratis sjukvård, gratis skola

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xcm:

Tragiskt att myndigheter ska lägga sig i marknadsekonomi.

Snarare helt fantastiskt. Skiter i om konsumenten har ett aktivt val. Att Facebook exempelvis anser att de äger ens bild så fort den är uppladdad är skandalöst, ett av alla exempel med ohederlig datahantering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xcm:

Bra sammanfattat. Lätt att stirra sig blind när förmyndaren betalar allt åt en. Gratis, gratis, gratis. Gratis sjukvård, gratis skola

Det är väl bra med gratis du får ju Sweclockers gratis. Själv betalar jag igenom att Swec får visa lite reklam på min dator. Det är nästan som om hyckleri har blivit någon sorts religion, tur att man inte är troende.

Permalänk
Avstängd

512 är ett fint tal för oss tekniskt intresserade! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Tragiskt att myndigheter ska lägga sig i marknadsekonomi.

Tragiskt att folk tycker företag ska göra vf de vill i en marknadsekonomi, även om det utnyttjar ovetande människor.

Utan regler/gränser, så kommer alla köra rakt över dig... för de tjänar 1kr på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tragiskt att folk tycker företag ska göra vf de vill i en marknadsekonomi, även om det utnyttjar ovetande människor.

Utan regler/gränser, så kommer alla köra rakt över dig... för de tjänar 1kr på det.

tills det kommer en konkurrerande verksamhet på samma villkor. Över dagen blir man totalt överkörd, absolut. Men i längden sköter naturen det där.

Permalänk
Medlem

Är inte stora bekymret att Google är lite för stora. Jag är allt annat än paranoid, men kan ändå känna ett visst mentalt motstånd mot den situation som uppstått där ett enskilt företag kan kontrollera vem jag ringar, vad jag skriver i ett sms eller mejl, varenda sida jag besöker på nätet och var jag vistas varje minut av min dag. Kombinera detta med Facebook som har koll på en stor del av mitt personliga umgänge och vad jag skriver till dessa och två privata företag har närmast hundraprocentig insyn i mitt liv om de bara vill. Inte bara som en anonym användare att samla information om i marknadsföringssyfte utan verkligen full insyn.

Var det upp till mig så skulle Google helt enkelt delas upp i flera mindre delar, ett företag kunde ta hand om Chrome, ett annat Android, ett tredje sök, ett fjärde Youtube etc.

Vi måste komma ihåg att mycket av värdet med dessa företag inte handlar om deras tekniska kvalitéer utan om att vi som användare skapar värdet. Det finns inget som gör Facebook tekniskt sett bättre än någon annan plattform, utan det är det stora användarantalet som gör att det skapas ett naturligt monopol.

Permalänk
Medlem

Ni heter Sweclockers, varför länkar ni Ekonomi Nyheter ang företag?

Permalänk
Avstängd

CNIL vore ett bra namn för ett äldreboende.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Bra att någon tar företagen i öronen som privatperson har man inte en suck mot företag men på det här sättet så kan man se till så dom håller sig i skinnet och inte bara kör på som dom själva vill.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezillo:

Ni heter Sweclockers, varför länkar ni Ekonomi Nyheter ang företag?

I detta fallet är det väl på grund av företagets relevans till Sweclockers.
Hade väl blivit en nyhet även om det var Microsoft, Nvidia, AMD eller någon annan jätte. I stort sett alla använder väl google på sina datorer dagligen. Företaget formar mycket av IT-världen. Utöver det, GDPR är och har varit en stor snackis inom IT, även om det är juridiskt. Många användare av tjänster har behövt läsa GDPR e-mails och dylikt. Nu har det kommit stora utfall av detta. Kan ju tyckas vara intressant för vissa.

Permalänk
Medlem

EU verkar inte gilla Google

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

tills det kommer en konkurrerande verksamhet på samma villkor. Över dagen blir man totalt överkörd, absolut. Men i längden sköter naturen det där.

Vilka villkor?
Vem som kan köra över dig mest då eller?
Utan reglering finns inga villkor... det är inte naturprogram du tittar på, utan "hur di rika blir rikare..."

Som sagt, inga företag, någonsin i en marknadsekonomi, har "ditt" intresse som fokus. Därför behövs regler som ser till att de inte totalt blåser dig, utan att alla företag just måste jobba på lika villkor inom iaf den regionen (EU) som vi pratar om. Hade GDPR gällt bara Google, hade jag förstått din åsikt, men som det är nu gäller det alla företag, oavsett vad de gör eller säljer. Mer rättvist kan du inte göra det, och samtidigt skydda människorna inom EU från att missbrukas av företag som i en marknadsekonomi har ett enda syfte.... tjäna så mycket pengar på dig de kan.

Förstår ärligt inte vilken fantasivärld som folk tror att en helt oreglerad marknadsekonomi hjälper konkurrens? De kommer fuska, lura, anklaga, sprida dålig PR och fan sälja sin egen mor om de gör att de ökar sin vinst med 1%...

Rent av skrämmande att folk inte inser detta, med tanke på hur mycket makt företag redan har över våra liv.