Permalänk

Uppgraderingspaket

Hej,
har bestämt mig för att uppgradera min dator.
Sitter för tillfället på en i7-4790k och ett 1060 6gb.

Spelar mestadels CS.
Vill liksom klara av att göra det jag vill. CS får aldrig droppa frames. Vill kunna streama om jag vill det yada yada.

Hittade detta paketet:

https://www.komplett.se/product/1109976/datorutrustning/dator...

Några invändningar? Priset är rimligt och ligger gärna däromkring. Borde jag byta ut något? Borde jag satsa på någonting annat?

Permalänk

Amd kommer släppa några cpu som kommer att slå i9 och ändå vara mycket billigare. Kanske vänta på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intel kommer säkert att kontra med något ännu bättre så varför inte vänta ytterligare lite till? 😂
Eller så köper du den senaste i7:a och kan ha den i 3-4år utan problem? 🤷‍♂️
Kör på det paketet du har valt, du lär inte bli besviken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Din CPU är väldigt bra.. Jag får 280fps med samma cpu +980ti.. Köp ett GTX 2060 så löses dina problem.

Permalänk
Skrivet av arvidxoxo:

Hej,
har bestämt mig för att uppgradera min dator.
Sitter för tillfället på en i7-4790k och ett 1060 6gb.

Spelar mestadels CS.
Vill liksom klara av att göra det jag vill. CS får aldrig droppa frames. Vill kunna streama om jag vill det yada yada.

Hittade detta paketet:

https://www.komplett.se/product/1109976/datorutrustning/dator...

Några invändningar? Priset är rimligt och ligger gärna däromkring. Borde jag byta ut något? Borde jag satsa på någonting annat?

I detta paket är minnet långsamt samt kylaren inte den bästa för de pengarna.
Samtidigt som Exiler skriver, byt till ett bättre grafikkort så klarar du dig långt, ser du till att ha din nuvarande processor överklockad så vinner du en bit till där. Visst vill du sprätta pengar så är det ditt val, men din processor är inte den svaga punkten i din dator.

Permalänk

@Franzenmannen: Jag hör er!
Jag tänker dock att jag måste byta ut mitt moderkort förr eller senare, känner mig lite fast i det förflutna.
Har du något tips på vad du anser vara bästa uppgraderingen med en budget på cirkus 10k?

Permalänk
Medlem

@arvidxoxo: https://www.inet.se/kundvagn/visa/12249540

Permalänk
Skrivet av arvidxoxo:

@Franzenmannen: Jag hör er!
Jag tänker dock att jag måste byta ut mitt moderkort förr eller senare, känner mig lite fast i det förflutna.
Har du något tips på vad du anser vara bästa uppgraderingen med en budget på cirkus 10k?

Vad innehåller din dator för övrigt? Behöver hela specen för att kunna ge tips, men min grundläggande inställning är. Se till att din processor är klockad och uppdatera grafikkortet nu - du lär kunna sälja ditt GTX 1060 för att få in några kronor.

Då nya generationer med ny tillverkningsteknik är på gång till hösten, internminnespriserna är fortfarande höga, men på väg ner. Så fortsatt, vill du sprätta pengar för pengarnas skull så kommer ingen hindra dig. Men mitt och andras råd - med tanke på att din dator i övrigt är ok är att vänta ett tag till på processor, moderkort & minnen. Men köp gärna nytt grafikkort om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidxoxo:

Hej,
har bestämt mig för att uppgradera min dator.
Sitter för tillfället på en i7-4790k och ett 1060 6gb.

Spelar mestadels CS.
Vill liksom klara av att göra det jag vill. CS får aldrig droppa frames. Vill kunna streama om jag vill det yada yada.

Hittade detta paketet:

https://www.komplett.se/product/1109976/datorutrustning/dator...

Några invändningar? Priset är rimligt och ligger gärna däromkring. Borde jag byta ut något? Borde jag satsa på någonting annat?

Din nuvarande dator bör springa hästlängder kring CSGO - även när du streamar. Varför byta?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

@Franzenmannen:
650w nätagg
i7-4790k
1060 6gb
16gb 1333 dd3 minne
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3.

Tänker om jag klockar min processor och köper nytt grafikkort. Vilket grafikkort bör jag gå efter? Borde jag gå efter ett 2070?

Permalänk
Skrivet av arvidxoxo:

@Franzenmannen:
650w nätagg
i7-4790k
1060 6gb
16gb 1333 dd3 minne
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3.

Tänker om jag klockar min processor och köper nytt grafikkort. Vilket grafikkort bör jag gå efter? Borde jag gå efter ett 2070?

Om du kan vänta tills 7:e februari så släpper AMD sitt Radeon VII, kolla recensioner vid detta datum för att kolla marknaden. Har man tur kan eventuella prisförändringar ske och / eller att det kommer ut fina kort på begagnatmarknaden till vettiga priser.

Permalänk

@Franzenmannen: Jag vet inte om det är mina fyra år i särskild undervisningsgrupp som gjort mig så fyrkantig. Men jag föredrar nvidia. Har du någon rekommendation vad jag bör köra på där i så fall?

Permalänk
Medlem

@arvidxoxo: Kör på de paketet, kommer göra stor skillnad för dig. Grafikkort kan du uppgradera längre fram om du bara lirar CSGO. Spelar du i 1080p så kommer inte ens ett 2080ti hjälpa dig med fps, så ditt 1060 räcker gott och väl för de spelet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk

@LnitraM: Min hjärna har svårt för dessa dubbla budskap.
Kanske inte behöver vara det exakta paketet. Säg att jag satsar på en i7-9700k, vad för moderkort+minnen bör jag satsa på? Håller såklart pengen så låg som möjligt

Permalänk
Skrivet av arvidxoxo:

@Franzenmannen: Jag vet inte om det är mina fyra år i särskild undervisningsgrupp som gjort mig så fyrkantig. Men jag föredrar nvidia. Har du någon rekommendation vad jag bör köra på där i så fall?

Fast det är det jag menar

Att vänta och se hur nVIDIA kontrar AMD´s nya kort... Det kan kanske ske förändringar i pris / eller utbud och / eller att många vill sälja av sina GTX 1080Ti / RTX 2070 / RTX 2080 på begagnat marknaden.

Permalänk
Skrivet av Franzenmannen:

Fast det är det jag menar

Att vänta och se hur nVIDIA kontrar AMD´s nya kort... Det kan kanske ske förändringar i pris / eller utbud och / eller att många vill sälja av sina GTX 1080Ti / RTX 2070 / RTX 2080 på begagnat marknaden.

Nu hör jag dig!!

Nu kom det en ny herre och föredrog uppgraderingspaketet och satte ännu fler griller i huvudet på mig.
Om vi säger som så. Tror du att uppgraderingspaketet eller ett nytt grafikkort kommer göra STÖRST skillnad för tillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidxoxo:

@LnitraM: Min hjärna har svårt för dessa dubbla budskap.
Kanske inte behöver vara det exakta paketet. Säg att jag satsar på en i7-9700k, vad för moderkort+minnen bör jag satsa på? Håller såklart pengen så låg som möjligt

Jag tycker det paketet är ganska prisvärt, minnena kunde varit snabbare visserligen. Men du får ett bra moderkort(är nöjd med mitt) och en kylare på köpet, svårt att få ihop ett löst ihopplockat paket billigare än det där skulle jag tro. Är i så fall om du har en kylare du kan återanvända från din gamla kanske...

Tror du har fel inställning om du tror att man svarar på din fråga för att sätta griller i huvudet på dig, tar ingen hänsyn till tidigare förslag utan jag skrev det jag tycker sen får du sålla bland oss som svarar helt enkelt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Skrivet av arvidxoxo:

Nu hör jag dig!!

Nu kom det en ny herre och föredrog uppgraderingspaketet och satte ännu fler griller i huvudet på mig.
Om vi säger som så. Tror du att uppgraderingspaketet eller ett nytt grafikkort kommer göra STÖRST skillnad för tillfället?

Du måste göra det du känner för, det är ditt liv, dina pengar ditt spelande. Men jag anser att eftersom din processor fortfarande är mer än OK så skulle jag vänta tills nästa generation dyker upp. För i samband med det så har internminnespriserna gått ner en hel del. Vill du byta nu, nu - ja då ger byte av grafikkort mer än att uppgradera hela plattformen. Det är vad jag anser...

Permalänk
Skrivet av LnitraM:

Jag tycker det paketet är ganska prisvärt, minnena kunde varit snabbare visserligen. Men du får ett bra moderkort(är nöjd med mitt) och en kylare på köpet, svårt att få ihop ett löst ihopplockat paket billigare än det där skulle jag tro. Är i så fall om du har en kylare du kan återanvända från din gamla kanske...

Tror du har fel inställning om du tror att man svarar på din fråga för att sätta griller i huvudet på dig, tar ingen hänsyn till tidigare förslag utan jag skrev det jag tycker sen får du sålla bland oss som svarar helt enkelt

Haha förlåt, menade inte ordagrant.

Har hittat dessa två paketen nu.

https://www.webhallen.com/se/product/294912-ASUS-ROG-Strix-Z3...

https://www.webhallen.com/se/product/295226-ASUS-ROG-Strix-Z3....

Borde jag köra i7 eller i9? Med detta priset kan jag överväga att lägga till ett nytt grafikkort inom kort.

Permalänk
Skrivet av Franzenmannen:

Du måste göra det du känner för, det är ditt liv, dina pengar ditt spelande. Men jag anser att eftersom din processor fortfarande är mer än OK så skulle jag vänta tills nästa generation dyker upp. För i samband med det så har internminnespriserna gått ner en hel del. Vill du byta nu, nu - ja då ger byte av grafikkort mer än att uppgradera hela plattformen. Det är vad jag anser...

Tack för din tid och input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidxoxo:

Haha förlåt, menade inte ordagrant.

Har hittat dessa två paketen nu.

https://www.webhallen.com/se/product/294912-ASUS-ROG-Strix-Z3...

https://www.webhallen.com/se/product/295226-ASUS-ROG-Strix-Z3....

Borde jag köra i7 eller i9? Med detta priset kan jag överväga att lägga till ett nytt grafikkort inom kort.

Eftersom du verkar använda datorn till spel primärt så tycker jag i7 räcker gott och väl, jag gick själv för i5:an av samma anledning.
Grafikkort kan du som du säger uppgradera längre fram istället.
Vad gäller att vänta med att uppgradera så är min personliga åsikt att det är lika bra att köpa när man väl har suget vad gäller elektronik för man kan sitta och vänta oändligt då det varje år förändras. Känner du att det är dags, kör. Om du känner att du kan vänta lite och är nöjd med grejerna så gör det, men jag har en känsla av att du redan är inställd på att byta ut åbäket.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Skrivet av LnitraM:

Eftersom du verkar använda datorn till spel primärt så tycker jag i7 räcker gott och väl, jag gick själv för i5:an av samma anledning.
Grafikkort kan du som du säger uppgradera längre fram istället.
Vad gäller att vänta med att uppgradera så är min personliga åsikt att det är lika bra att köpa när man väl har suget vad gäller elektronik för man kan sitta och vänta oändligt då det varje år förändras. Känner du att det är dags, kör. Om du känner att du kan vänta lite och är nöjd med grejerna så gör det, men jag har en känsla av att du redan är inställd på att byta ut åbäket.

Okej, väljer jag uppgraderingspaketet lutar det väl åt en i7.
Vilken kylare bör man gå efter? Och vilka minnen?

Permalänk
Medlem

Ja gick från 4790k å 1060 till 2700x å vega 64 spelar åxå mest CSGO å tänkte ta 9600k å vega 64 men läste sen om streama då är 2700x mycket bättre hade jag beställt idag så hade nog fortfarande valt 2700x men nu när rtx-2060 finns är det nog det billigaste vettiga uppgraderingen. Har inte optimerat cs go över huvud taget men står jag still så är 515fps spelande 315-350fps och mitt inne i smoken 75fps på benchmark allt på high 1080p 2xmsaa. Stänger man av msaa och optimera lite så är det ingen tvekan på att få 144hz även i smoken. Å detta med vega 64 så med 2060 å 2700x NO problem. Dock kör jag freesync å de va smoth nu även genom smoken utan att optimera mera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

@arvidxoxo:
https://www.inet.se/produkt/6110169/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Räcker nog med 3000mhz så spar du 150kr iof.

Ska du inte klocka CPU så bör de mesta funka för kylning.
https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock
Är nöjd med min iaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Skrivet av arvidxoxo:

@Franzenmannen:
650w nätagg
i7-4790k
1060 6gb
16gb 1333 dd3 minne
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3.

Tänker om jag klockar min processor och köper nytt grafikkort. Vilket grafikkort bör jag gå efter? Borde jag gå efter ett 2070?

Det beror på vilken monitor du använder. Om du har 1080p så köp en rtx 2060 och om du har 1440p så köp ett rtx 2070

Skickades från m.sweclockers.com