Är GTA V fortfarande lika våldsamt, går det att välja bort det som är dåligt?

Permalänk
Avstängd

Det är rätt så våldsamt. Jag brukar gå ut på gatan med ett mini-gun och slakta hundratals oskyldiga medborgare. Dock är detta något som man inte måste göra, och när man spelar storyn i spelet så är det oftast inte civila man skjuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Tack till alla er som har svarat på det som jag faktiskt frågade om – det har varit till jättebra hjälp! Nu har jag en betydligt bättre bild av vad spelet går ut på och ser inte längre de problem med det som jag från början var fundersam över (t ex rykten om att uppdragen gick ut på att man skulle meja ner så många mammor med barvagnar som möjligt eller köra över gamla tanter på gatan, bara för skojs skull). I förhållande till övriga spel som ungarna redan spelar (för ja, de spelar våldsamma spel) verkar inte gta vara speciellt mycket värre än nåt annat.

Till er som valt att göra min fråga till en diskussion om video- och spelvåldets påverkan på folk, och om rekommenderade åldersgränser, och som velat predika om hur fel jag har som vill ta bort allt som inte är tillräckligt "snällt", vill jag bara säga (igen...) att jag har aldrig varit, och kommer aldrig att vara en förälder som förbjuder mina barn att titta på vad de vill eller spela vad de vill för att jag måste skydda dem, eller för att jag tror att de ska bli kriminella eller liknande – tvärtom. Vi har sen de var små både spelat det mesta och tittat på det mesta tillsammans (och när det gäller att gå hem till kompisen för att spela "förbjudna" spel är det andras ungar som har kommit till oss – inte tvärtom (även om jag brukar försöka respektera kompisarnas föräldrars beslut)). Så snälla: sluta anklaga mig för det; det börjar bli rätt tjatigt, och det tar en massa tid både för er och mig att skriva/läsa – helt i onödan.

Jag gör min bedömning av vad jag anser är rätt för mina barn, och jag låter andra göra sin bedömning beträffande sina barn.

Tack!

Jag menade inte alls att anklaga dig heller någon annan. Jag tycker ändå att det är positivt om ditt inlägg bidrog till att skapa en bredare diskussion om barn och spel och våldsamhet. Då kanske vi kan alla förstår varandras syn på problemen och kanske fundera på saker vi har inte haft fokus på.
Också något jag inte nämnt innan men som kan ha stora påverkan när det gäller barnen koncentrations förmåga i skolan och hur svårt de har att släpa spelvärlden är hur mycket de får spela. @pv2b nämnde att barnen som spelar Fortnight kan blir helt uppslukat i den världen trots att det är tecknade men det är klart att det är skillnad att få spela 1 eller 2 timmar hit och ditt och att få spela så ,ycket man vill. Om barnen får spela hela eftermiddag efter skolan och hela helgen och når väldigt höga level i ett spel för de har 900 timmar speltid i till exempel Fortnight, intrycket på barnen kommer vara på en helt annan nivå.

Också, för de som jämför våld på TV och dataspel, kan vi också säga att belöning systemet gör en stor skillnad. Oftast i filmer och serier, det löner sig inte att vara våldsam, eller elak medan vissa spel belönar det. Så det blir väldigt olika budskap för barnen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Spoileralert
Som andra skriver, våld förekommer, även om det blir lite vad man gör det till. Men följer man storylinen kommer ett uppdrag där man ska tortera en karaktär med diverse verktyg, tycker själv att det är sjukt osmakligt och hade kunnat skippats. Har spelat igenom spelet flera gånger och måste stå ut med det.
Men annars tycker jag GTA spelen är väldigt underhållande, och har inte värre påverkan än exempelvis en actionrulle. Jag spelade GTA 1/2 när jag var liten, men de kanske inte går att jämföra med dagens GTA som är mer verklighetstrogna och i 3D. När jag gick i högstadiet spelade jag GTA 3 (första GTA med 3D) och GTA: Vice City och sen lite senare GTA: San Andreas. Kan inte påstå att det påverkade mig negativt. Snarare tvärtom isåfall. Hursomhelst kommer säkert dina barn spela spelet hos vänner om ni förbjuder det, så förbud vet jag inte om det är ett bra beslut. En rimlig gräns kanske är 12-15 beroende på hur påverkbar barnet är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Barn eller vuxna med antisocialt beteende som uppvisar att de tar efter våld ska inte leva ut repetitiva våldsamma handlingar.
Sen om det är spela GTA eller se på Bruce Lee spelar ingen större roll.

Permalänk
Medlem

Var det inte något uppdrag där man var tvungen att tortera en person med elektroder kopplade till personens bröstvårtor som gav elchocker? Extremt övervåld. Helt sjukt. Det är absolut inte för barn! Skulle även säga att det inte ens är för vuxna, ingen vettig människa kan ju "gå igång" på sånt där.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Hade spel haft negativ påverkan på folk hade nog de flesta gått runt och massmördat på stan vid det här laget. Våldsamma spel har funnits i årtionden och jag har inte direkt läst att mängden mord eller våldsamhet har ökat på grund av våldsamma spel under uppväxten

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMacho:

@Sphynxey: Jag har själv vuxit upp med att få spela precis vad som helst bara på grund av att mina föräldrar inte förstått sig på datorer eller kulturen runt datorer. Det här har verkligen inte styrt mitt liv i en dålig riktigt, MEN nu när jag själv har två små barn så har jag börjat fundera på hur jag själv ska förhålla mig när tiden kommer.

Det jag känner att mina föräldrar kunde gjort bättre är att prata och resonera kring dom olika spelen. Så jag kommer hantera spel och filmer genom att låta mina barn spela och se det mesta, men under både ansvar och översikt. Sitt helt enkelt bredvid dina barn när dom sätter sig ner för att spela, prata med dom under tiden och diskutera storyn och motivationen av vissa karaktärer. Tex. "Varför körde du över den där tanten när allt uppdraget krävde var att ta bil X från A till B?". Säkert blir svaret något enkelt som "Det var kul" eller "Jag ville se vad som hände", men det här enkla svaret går att nysta i och kommer bli betydligt mer komplicerat när det kommer till andra delar av storyn och spelet.

Jag förstår att det här tar mer tid än många föräldrar vill, men jag är övertygad att det kommer leda till en förhöjd förmåga att resonera kring olika typer av situationer. Vilket förhoppningsvis leder till förmågan att ta hänsyn till personers förutsättningar och sätta sig in i olika personers beslut och resonemang. Något som i förlängningen kan vara en styrka i ett samhälle som tyvärr bara blir mer och mer polariserat eller kanske till och med kan öka en persons empati.

Absolut!! Håller med till 200 % Vi har alltid tittat på tv/filmer och spelat spel tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag menade inte alls att anklaga dig heller någon annan. Jag tycker ändå att det är positivt om ditt inlägg bidrog till att skapa en bredare diskussion om barn och spel och våldsamhet. Då kanske vi kan alla förstår varandras syn på problemen och kanske fundera på saker vi har inte haft fokus på.

Åh – det var absolut inte dina inlägg jag syftade på Om min fråga leder till en respektfull diskussion som de som är intresserade kan delta i har jag givetvis inget emot det; det är ju upp till var och en. Men när folk börjar komma med påhopp, och klaga på mig för att jag ältar video- och spelvåld – då blir jag lite irriterad... När folk antar och påstår saker om mig och min uppfostran som inte öht stämmer, och mer eller mindre hånfullt förklarar att jag har fel i att våldsspel påverkar barnen negativt/gör barnen kriminella – när jag öht aldrig ens berört detta ämne i min fråga – och som i ett fall till och med säger att jag är en förtäckt kristen förälder som är rädd för att mina barn ska synda (wtf??)... då blir jag lite irriterad. See? Men som sagt, en mogen sansad diskussion utan påhopp mellan personer... det är det ju absolut inget fel i – även om det inte var det som var min personliga avsikt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sphynxey:

Hej alla!

Jag har fyra söner mellan 12 och 17 som tigger o ber om att få spela gta. Barnens pappa o jag har alltid sagt nej, eftersom det vi hört om spelet inte varit särskilt positivt, typ att det bara går ut på att man ska döda, förstöra, stjäla och förnedra till ingen nytta. Vi har insett att våld inte går att undvika i spel, men när det bara är frågan om helt meningsköst våld... då känns det inte helt bra. Ungarna försäkrar dock att gta har blivit annorlunda, och att det handlar om väldigt mycket mer, och annat än meningslöst våld, och att man kan välja bort det som är dåligt. Min fråga är nu: stämmer detta? Hur tänker ni som spelar/har erfarenhet av gta?

Jättetacksam för svar!

Hej,

Nu har jag inte läst hela tråden. Men GTA V är ett våldsamt spel. Min son är nu 15, men när han gick på mellanstadiet så var det mycket snack om detta spel. Flera av hans kompisar fick sina föräldrar att gå med på att köpa spelet med exakt samma argument som din son försöker använda. De visade sina föräldrar filmer på folk som kör runt i bil i landskapet osv. Men det är bara en del av sanningen. Och vill man nu köra bil i en öppen värld så finns det andra spel för det. Samma sak med alla andra saker man kan göra.

Jag har alltid själv hållit på åldersgränserna för sonen. Det hörs ofta argument om att märkningen är politiserad, att den skulle basera sig på svårighetsgrad och jag vet inte allt, men det är fel. Det finns tydliga krav för de olika åldersgränserna. 18-års gräns får de spel som innehåller både sex och våld. Och den klassificeringen är helt rätt när det gäller GTA V.

Jag förstår att han har velat titta på filmer och spela spel som han inte hade åldern inne för, men samtidigt har det alltid funnits mycket annan underhållning som han har kunnat ta del av. Om man bryter ner vad det är man vill uppleva eller åstadkomma finns det nästan alltid ett alternativ.

Behöver man då följa märkningen? Tja, det är väl upp till var och en. Det är väl inte ovanligt att man låter sina barn titta på 15-års filmer även innan de är 15. Dock så gör man det då ofta tillsammans med barnen. Jag vet dock väldigt få föräldrar som spelar dessa spel med sina barn. Sitter man med så har man ju chans att avbryta, diskutera saker, märka hur barnet beter sig osv. Men många accepterar att kompromissa på åldersgränsen utan att ha en susning om vad man kompromissar bort.

För att återknyta till diskussionerna från när sonen gick på mellanstadiet så diskuterades på samma möten att vissa barn hade fått mycket råare språkbruk. Kallade tjejerna i klassen för grova saker och satt och svor på Mumble så att tapeterna krullade sig. Konstigt nog var det samma barn som spelade GTA V som hade detta problem.

Jag hade för övrigt en diskussion med sonen om detta förra veckan. Vi pratade om att jag släppte på åldersgränsen när det gällde någon Harry Potter film men att jag sedan stängde för att jag tyckte att den blev för rå. Jag tror han då var åtta. Att jag stängde av kommer han ihåg. Han kom inte ihåg att han låg på golvet under soffbordet för att han inte ville titta på det som var på TV'n och att han sov skitdåligt den natten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du har helt uppenbart förutfattade meningar om vad som händer i den här tråden, och du har uppenbart inte ens läst TS (trådstartarens) inlägg i tråden. Jag tycker det har funnits en stor övervikt av produktiva inlägg med skildringar av vad som faktiskt händer i spelet i fråga. Jag ser inte alls den bild som du beskriver, av någon som försöker rabbla något mantra i syfte att övertyga någon, utan snarare för att visa sin egen ställning i frågan, så att vi kan hjälpa henne att förstå en värld som är främmande för henne.

Du får komma ihåg att TS inte "fattar" det här med dataspel, och vänder sig till oss för att försöka förstå. Det tycker jag faktiskt är modigt, och visar på mer ansvarstagande och reflektion än vad många föräldrar visar.

Jag tycker att vi ska hålla oss på den nivån - alltså att informera och förklara, snarare än att försöka övertyga. Jag vet att det kan hända att jag ibland gör annorlunda, jag är inte perfekt på något sätt, men jag tror att det bästa vi kan göra på Sweclockers är att dela med oss av vad vi vet, så att personen kan ta egna beslut, snarare än att envist argumentera för att en person ska göra eller tänka på ett visst sätt. Det gäller inte bara den här tråden, utan även andra.

Jag måste ändå säga att merparten av inläggen i den här tråden varit produktiva på det här sättet, även fast det börjat spåra ur mot slutet.

Egentligen tror jag inte heller det finns mer att säga i tråden i fråga om inte TS kommer med några följdfrågor, så jag håller mig undan tills det finns mer att tillägga.

Riktat till alla i tråden: Försök att inte spåra ur mer, snälla.

Tusen tack för detta!!! Verkligen Har känt mig lite påhoppad i den senare delen av diskussionen, men håller helt med om att det funnits många väldigt bra svar också. Men, som sagt: tack snälla för detta (som jag lyckats missa innan...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Tack för detta! Precis så Jag efterfrågade INTE en diskussion om vad som är lämpligt eller inte – det enda jag ville veta var lite mer om spelet, för att själv kunna göra min egen bedömning, och inte bara säga nej utan att veta vad det rör sig om. En LITEN aning tröttsamt är det att bli påhoppad i svar efter svar beträffande att jag skulle anse eller stå för saker som jag definitivt INTE står för; som jag aldrig har sagt, och som jag aldrig har efterfrågat. Så återigen: TACK.

Jag förstår det!
Detta ämne snurrar alltid in på om vad som påverkar barn och inte, och där har alla starka åsikter, och diskussioner ändrar sällan på någon av sidornas uppfattning av det hela.
Är synd att det blir påhopp, och folk inte kan låta folk få uppfostra sina barn som dom känner är rätt.
Att du frågar, visar bara att du faktiskt bryr dig, och det är femtielva ggr bättre än föräldrar som inte gör det, oavsett vad ditt beslut blir i slutändan.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag provade GTA i 5 minuter, det absolut första som skulle göras var att avrätta någon som satt på knä.

Efter det avinstallerade jag spelet och fixade lite andra spel till tösen. 11år.

Jag är uppväxt med TV-våld men den början var för osmaklig för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är fint att du inte vill låta din 8 åring spela GTA. Jag har jobbat som fritidspedagog, och sett barn mellan 8-10 som kommer till skolan efter en helg med Call Of Duty, GTA hemma, och det syns på dem. De flesta blir påverkad väldigt negativt och börjar att låtsas skjuta på andra med sina fingrar eller kasta sig bakom "cover" när de ska hämta något i lådan eller en bok i hyllan, hitta på dumma lekar på rasten etc.. Många föräldrar fattar inte, de märker inte av på barnen. Jag har också jobbat på lågstadiet och jag skulle sätta åldersgräns på 14-15 år för allt våldsamt spel om jag fick bestämma åt barnen, med undantag för tecknade spel såsom Overwatch.

Lekte du inte krig eller liknande lekar som liten? Lite samma sak.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nädu, den gubben gick inte.

Det funkar inte så att man kan påstå att "du får bevisa att det inte har hänt". Det är de som anklagar fiktion (!) för att orsaka någon form av psykiska åkommor som får ta och trolla fram någon slags bevis på att det sker. Tills dess kan vi avskriva rubbet som moralism och måhända också ett otyglat kontrollbehov i vuxen ålder.

Man kan väl säga att det inte forskats tillräckligt mycket på området för att man med säkerhet ska kunna säga att man påverkas negativt/positivt utav just spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Var det inte något uppdrag där man var tvungen att tortera en person med elektroder kopplade till personens bröstvårtor som gav elchocker? Extremt övervåld. Helt sjukt. Det är absolut inte för barn! Skulle även säga att det inte ens är för vuxna, ingen vettig människa kan ju "gå igång" på sånt där.

Det är en av de värsta scener jag varit med om i ett spela men kanske också en av de "smartaste" då det var en samhällelig debatt om tortyr i samband med förhör.

Det krävs rätt stora ansträngningar för att kunna se och reflektera kring det bakomliggande i detta fallet. Absolut inget för barn eller för all del många vuxna.

Men samma debatt finns ju i all kultur man konsumerar. Skillnaden är att som förälder har du ett ansvar för att ditt barn kan tillgodogöra sig det dom konsumerar på ett vettigt sätt. Jag väljer att inte läsa böcker som mina småbarn inte kan förstå och reflektera över på samma sätt som jag inte vill att dom ser filmer som de inte förstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Jag provade GTA i 5 minuter, det absolut första som skulle göras var att avrätta någon som satt på knä.

Efter det avinstallerade jag spelet och fixade lite andra spel till tösen. 11år.

Jag är uppväxt med TV-våld men den början var för osmaklig för mig.

Varför ljuger du om något som är så otroligt lätt att kolla upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varför ljuger du om något som är så otroligt lätt att kolla upp?

Han avrättade säkert en av dom som satt på knä på banken, och failade därmed första uppdraget

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Han avrättade säkert en av dom som satt på knä på banken, och failade därmed första uppdraget

Det är ju på nivån "missförstod instruktionen, fastnade med snutten". Det illustrerar kanske mest att det faktiskt krävs intellektuell förmåga att tillgodogöra sig innehållet i dataspel, till skillnad från hur dataspelsmediet ofta beskrivs som hjärndött [bara kolla på alla omskrivningar för detta i denna tråd!] av moralistkritikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

ingen vettig människa kan ju "gå igång" på sånt där.

Du har inte reflekterat över möjligheten att den gestaltningen är avsedd att väcka obehag hos spelaren, samt att det är ett bärande element i en del av storyn så att säga?

Skrivet av giplet:

Det hörs ofta argument om att märkningen är politiserad, att den skulle basera sig på svårighetsgrad och jag vet inte allt, men det är fel.

Det finns nog ett par saker att reda ut här, dels att det är en åldersREKOMMENDATION [att vissa fascistiska nannystater baserar sin lagstiftning på det är ett sidospår] samt att det är väldigt godtyckliga gränsdragningar som avgör vilken klassificering dataspel får. När man skalar bort allt överflödigt så landar det i att det är väldigt moralistiska ställningstaganden från en sluten krets med väldigt hög medelålder som styr klassificeringssystemen. Deras absoluta makt över klassificeringarna (med tanke på att vissa marknader baserar lagstiftning runt dessa) kanske borde vara en varningsklocka om att något inte står rätt till, eller vad tycker du?

Skrivet av giplet:

Det finns tydliga krav för de olika åldersgränserna.

Det är ju precis detta som inte finns, en exponerad bröstvårta klassificeras likadant som brutalt sexuellt våld. Du ser inget uppenbart problem med det eller?

Skrivet av giplet:

18-års gräns får de spel som innehåller både sex och våld. Och den klassificeringen är helt rätt när det gäller GTA V.

Hur tänker du då? Att ett barn ska isoleras från verkligheten för att på ett givet datum släppas ut i samma verklighet?

Skrivet av giplet:

Men många accepterar att kompromissa på åldersgränsen utan att ha en susning om vad man kompromissar bort.

Var kan man ta del av den statistiken?

Skrivet av giplet:

Konstigt nog var det samma barn som spelade GTA V som hade detta problem.

Jag misstänker att alla drack klorerat vatten också? Hur vet du att det inte var vattnet?

Skrivet av giplet:

Han kom inte ihåg att han låg på golvet under soffbordet för att han inte ville titta på det som var på TV'n och att han sov skitdåligt den natten.

Vilken är den värsta kvarvarande konsekvensen av natten med låg sömnkvalité idag, skulle du säga?

Förhoppningsvis finns det ju någon skillnad i personlighetsutvecklingen mellan en 8-åring och en 17-åring (som du uppenbarligen tycker ska hindras från att spela GTA V) också.

Skrivet av Exxovion:

Man kan väl säga att det inte forskats tillräckligt mycket på området för att man med säkerhet ska kunna säga att man påverkas negativt/positivt utav just spel.

Nu har jag väl viss koll på det av olika skäl, men jag är öppen för att ändra åsikt om du kan länka någon vetenskaplig studie som visar på kausaliteten mellan dataspel och psykisk ohälsa. Du behöver alltså inte bemöda dig att länka saker från dagen.se, Claphaminstitutet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kossamu:

Det är rätt så våldsamt. Jag brukar gå ut på gatan med ett mini-gun och slakta hundratals oskyldiga medborgare.

Här fångar du, om än oavsiktligt, vad det är som är våldsamt egentligen.

Permalänk

Att inte låta en 17-åring lira ett datorspel för att det är våldsamt låter ju lite väl överdrivet. Självklart så ska inte yngre barn spela GTA men en 17-åring...kom igen det är 2019! Personligen känns sociala medier som ett större bekymmer för dagens barn- och ungdomar än våldsamma datorspel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Det finns en anledning varför vissa spel har åldersgräns. Jag ser inte problemet att en 17åring spelar GTA men jag tycker det är tråkigt att p12ar spelar spelet. Skulle önskar mig föräldrar som motivera deras barn att spela andra spel i stället. Finns ju massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sphynxey:

Men som jag fattar det så är alltså huvudsaken i spelet att döda, råna, stjäla, förnedra? I den mån det INTE går ut på detta, vad är det då man gör som spelare?

Läste en artikel om någon som lät sin fyraårige son spela GTA. Vad jag minns skaffade sonen en brandbil, och åkte sedan runt i stan, följde trafikreglerna noga, och letade bränder att släcka. (Länge sedan jag läste artikeln, så detaljerna kanske inte stämmer, men det var något sånt.)

Permalänk
Medlem

När jag var liten fick jag inte se "våldsamma" godbitar som He-Man, Transformers och liknande när de gick med engelskt tal på Sky.

Jag smygkollade på TV:n uppe istället. Lärde mig dessutom ett och annat engelskt ord på köpet.

Med det sagt skulle jag inte låta en 12-åring spela GTA, men däremot en 17-åring (och troligtvis också en 15-åring).

Om de verkligen vill så lär dina barn ändå spela GTA när de är hos kompisar, oavsett vad du säger och gör.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

TS verkar ha en sund inställning och går in i det okända med öppna ögon. Bara det i sig är avundsvärt.

Tänkte bara flika in med att jag själv inte tror absolut förbjud någonsin funkar, mer än tillfälligt, och säkert i många fall är bidragande till ett ökat intresse eller nästan besatthet. Att göra något man inte får är ju spännande, och det bidrar säkert till att göra en spelupplevelse bättre än vad den skulle vara utan förbud.

Sen vill jag lyfta att vi vuxna har ett helt annat perspektiv på intrycket fiktiva karaktärer och historier ger, jämfört med yngre. Det kan vara viktigt att man försöker få sig en bild av sina barns perspektiv på händelser i spel eller filmer, och hur det skiljer sig från ens eget. Till exempel filmen Fight Club konstruerades som ett varningens finger mot macho-kultur, antisocialt beteende, och våld, men resultatet blev tvärtom: en explosion av dylika 'fight clubs' och småkriminalitet. Men på samma gång ska man inte ta alla dessa saker som fruktansvärda, eller tro att man vet hur dess inflytande kommer påverka en annan person.

Gillar denna tråd. Konstruktiva diskussioner.

Permalänk
Avstängd

Ja hade blivit gruvligt besviken om min föräldrar sagt att jag inte fått spela gta, halflife, command and conquer och diablo 2.

"Men du kan ju spela Harvest Moon som alla andra fina pojkar gör."

Permalänk
Avstängd

@Sveklockarn: Vad menar du? Att möjligheten finns att göra det?

Permalänk
Medlem

Kom igen nu va. GTA är spelet där man plocka upp en nattfjäril, betala för hennes så kallade tjänster, sen skjuta henne och ta tillbaka pengarna.

Nu säger jag inte att GTA är bara det. Men det är ändå en bra fingervisning hur spelet kan spelas. Det finns inga spärrar.
Bara min åtanke.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tror/tycker/vet att spelet har samma dåliga påverkan som diverse filmer och andra typer av material. Stänger man av det ena kommer barnet ändå se materialet på andra sätt, antingen hos polare hos filmer etcetc.

Personligen hade jag tillåtit spelet, men lagt en väldans mycket energi på att barnet får komma ut i naturen, uppleva olika typer av sporter och allt annat gött

Men att försöka exkludera våld och annat ur barns uppfostran är ju helt omöjligt i dagens samhälle, det finns ju överallt

Bara exemplet "Du får inte gå över till barn x för han får spela GTA", det låter ju helt sjukt men det är ju i princip samma sak som att han inte får äga det själv

Permalänk

Nu har folk kanske redan nämnt detta men jag skulle försöka hellre "kontrollera" att barn inte spelar timtals i sträck! Har inga barn själv men är morbror och ser hur spelande påverkar! Att sätta stopp totalt för att spel råkar vara våldsamma eller dylikt är nog svårare, förr eller senare faller dom ändå i de träsket, precis som med svordomar!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.