Hur hade du byggt en dator för 1440p gaming?

Permalänk
Medlem

Hur hade du byggt en dator för 1440p gaming?

Och bonusfrågan: mitt system idag ser ut såhär idag...
i5-6600K, GTX 970, 16GB RAM (2133mhz), 500GB SSD

Jag planerar inte att uppgradera i år, eventuellt nästa i och med att jag är sugen på 1440p. Mitt system idag kostade ca 13k, snart tre år gammalt. Är det värt att bygga nytt nästa år, eller räcker det med att byta ut komponenterna?

Nyfiken på svar på båda frågorna

Permalänk
Medlem

Utöver SSD:n jag skulle bygga nytt. Det beror på budget å på vad du spelar.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wilsontaylor:

Och bonusfrågan: mitt system idag ser ut såhär idag...
i5-6600K, GTX 970, 16GB RAM (2133mhz), 500GB SSD

Jag planerar inte att uppgradera i år, eventuellt nästa i och med att jag är sugen på 1440p. Mitt system idag kostade ca 13k, snart tre år gammalt. Är det värt att bygga nytt nästa år, eller räcker det med att byta ut komponenterna?

Nyfiken på svar på båda frågorna

Grafikkortet skulle jag uppgradera, förmodligen till ett RTX 2060 om jag skulle göra det idag. Alternativ från AMD finns (Vega 56 eller Vega 64), men ger sämre prestanda för samma pengar. Vega 64 är för dyrt, och Vega 56 är långsammare än ett RTX 2060 och inte tillräckligt mycket billigare för att vara värt det. Sedan beror det här på exakt vilket pris/deal du hittar.

Processorn är en helt okej processor för spel. Det största problemet med den är att den bara har 4 kärnor och saknar Hyperthreading. Detta kan i vissa problem inte helt räcka till, särskilt för CPU-intensiva multiplayerspel som Battlefield kan ha problem med detta. I de flesta spel är en i5-6600K fortfarande en helt okej processor.

Upplever du problem med frame-drops i spel så kan det vara värt att kolla på om du bör uppgradera. Här skulle jag dock vänta allra minst till att AMD har presenterat sitt produktutbud med Zen 2 (Ryzen 3000-serien). Annars har du två vägar att gå om du ska köpa just exakt nu. Intel (dyrt men snabbast) eller AMD (mest prisvärt och fortfarande tillräckligt snabbt, dock långsammare än en 6600K i enkeltrådat).

Minnet är lite smålångsamt med sina 2133 MHz, å andra sidan tror jag inte att det är värt pengarna att uppgradera till snabbare minne. Värt att kolla om det går att klocka upp lite, dock.

Mitt råd är: Uppgradera bara grafikkortet. Resten av din plattform håller ett tag till, med undantag för vissa specifika scenarion.

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på ett 1080, alternativt Vega 64. De borde klara 1440p bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte säga att du behöver köpa nytt. Bara uppgradera grafikkortet möjligtvis. 1070 eller bättre skulle göra susen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Har lirat med likadana komponenter som du i 1440p och 60hz. Har testat byta ut grafikkortet till ett 1070ti och det gav enligt mig ett rejält lyft. Så pass att jag skulle nog nöja mig med den uppgraderingen. Sålde dock kortet för att blockera mig själv från eskapism. Har nu blivit alldeles för sugen på att spela igen så därför har jag ett Vega 56 på ingång. Hoppas och tror att det ska räcka!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkortet till nästa kommande generation AMD eller 20xx. 970 till 1080 är ett stort lyft, och sen 20xx blir nog ännu bättre. 1080 driver Witcher 3 maxat utan hairworks i cirka 60-80 fps tillsammans med en 8600k

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av haiPA:

Utöver SSD:n jag skulle bygga nytt. Det beror på budget å på vad du spelar.

Alright. Jag har kommit in mycket på krävande single player spel (Witcher, AC, Cyberpunk när det släpps) det är lite därför jag med min begränsade kunskap tror jag kommer behöva en ny maskin.

Skrivet av pv2b:

Grafikkortet skulle jag uppgradera, förmodligen till ett RTX 2060 om jag skulle göra det idag. Alternativ från AMD finns (Vega 56 eller Vega 64), men ger sämre prestanda för samma pengar. Vega 64 är för dyrt, och Vega 56 är långsammare än ett RTX 2060 och inte tillräckligt mycket billigare för att vara värt det. Sedan beror det här på exakt vilket pris/deal du hittar.

Processorn är en helt okej processor för spel. Det största problemet med den är att den bara har 4 kärnor och saknar Hyperthreading. Detta kan i vissa problem inte helt räcka till, särskilt för CPU-intensiva multiplayerspel som Battlefield kan ha problem med detta. I de flesta spel är en i5-6600K fortfarande en helt okej processor.

Upplever du problem med frame-drops i spel så kan det vara värt att kolla på om du bör uppgradera. Här skulle jag dock vänta allra minst till att AMD har presenterat sitt produktutbud med Zen 2 (Ryzen 3000-serien). Annars har du två vägar att gå om du ska köpa just exakt nu. Intel (dyrt men snabbast) eller AMD (mest prisvärt och fortfarande tillräckligt snabbt, dock långsammare än en 6600K i enkeltrådat).

Minnet är lite smålångsamt med sina 2133 MHz, å andra sidan tror jag inte att det är värt pengarna att uppgradera till snabbare minne. Värt att kolla om det går att klocka upp lite, dock.

Mitt råd är: Uppgradera bara grafikkortet. Resten av din plattform håller ett tag till, med undantag för vissa specifika scenarion.

Stort tack för det utförliga svaret. Jag gör nog så att jag byter GPU först, och x antal år senare bygger helt nytt med gamla GPU:n. Funderar faktiskt att gå över till AMD till nästa bygge, pga Intels priser...

Skrivet av kojan2:

Skulle satsa på ett 1080, alternativt Vega 64. De borde klara 1440p bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Jag kommer alltså behöva hosta upp 5k+ för bara GPU? RTX 2060 skulle inte fixa 1440p menar du?

Skrivet av xcluzive:

Jag skulle inte säga att du behöver köpa nytt. Bara uppgradera grafikkortet möjligtvis. 1070 eller bättre skulle göra susen.

Tack! Det är nog det jag kommer göra. Väldigt sugen på 2060, men tänker att jag avvaktar till nästa gen. Mitt 970 funkar ändå klart godkänt idag

Skrivet av fetakniven:

Har lirat med likadana komponenter som du i 1440p och 60hz. Har testat byta ut grafikkortet till ett 1070ti och det gav enligt mig ett rejält lyft. Så pass att jag skulle nog nöja mig med den uppgraderingen. Sålde dock kortet för att blockera mig själv från eskapism. Har nu blivit alldeles för sugen på att spela igen så därför har jag ett Vega 56 på ingång. Hoppas och tror att det ska räcka!

Jaså? Jag tycker det går alldeles för trögt om jag skruvar upp grafiken så mycket. Ja, 1070 ti är ju säkert fint men det känns lite över budget.

Skrivet av Drickz:

Uppgradera grafikkortet till nästa kommande generation AMD eller 20xx. 970 till 1080 är ett stort lyft, och sen 20xx blir nog ännu bättre. 1080 driver Witcher 3 maxat utan hairworks i cirka 60-80 fps tillsammans med en 8600k

Det spåret jag är inne på. Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wilsontaylor:

Tack! Jag kommer alltså behöva hosta upp 5k+ för bara GPU? RTX 2060 skulle inte fixa 1440p menar du?

Enligt Sweclockers prestandaindex i 1440p (taget från Sweclockers test av RTX 2060):

Skillnaden mellan ett referens RTX 2060 och ett referens GTX 1080 är på cirka 6%. Då är RTX 2060 ett betydligt billigare kort. Kan inte se någon anledning att betala mer för ett GTX 1080 i det läget. Eller ett RTX 2070 för den delen. RTX 2060 är superprisvärt. De enda korten som är mer prisvärda är RX 570 / RX 580 (vid import från amazon.de) men de är ju inte riktigt 1440p-kort...

Jag spelar själv i 1440p på ett GTX 1070 och jag är nöjd. Så du bör bli nöjd med ett RTX 2060...

Kan även rekommendera Hardware Unboxeds test av RTX 2060. Han testar 36 olika spel i 1440p.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Fantastiskt! Stort tack