Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2015

Använder caps lock varje dag på jobbet i olika databaser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2002
Skrivet av crew seven:

Kan du ge några exempel på när man behöver skriva väldigt långa stycken i versaler?

NÄR MAN SKA FÅ FOLK ATT FÖRSTÅ SAKER PÅ INTERNET!!!!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av loefet:

Må så vara, men: riktig dedikerad knapp >>>>>> scrollhjulsklick.
I synnerhet när man använder mittenklick för nästan allt när man är ute på nätet.

En intressant detalj med Logitech är att de oftast har den där knappen närmast framför scrollhjulet som fungerar för att låsa upp det (så att man kan scrolla utan friktion) och mittenknappen under hjulet. På laptopmusen MX Anywhere 2 har de bytt, så att knappen framför är mittenknappen och den under hjulet fungerar för att låsa upp. Den lösningen är bättre på alla sätt - dels för att mittenknappen är lättare att klicka, och dels för att om jag sitter och scrollar inser att jag behöver "låsa upp" hjulet temporärt, är det lättare att bara klicka på det hjul jag redan har fingret på. Kan inte se att de har den lösningen på någon av de fullstora mössen, tyvärr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av Nybyggarn:

NÄR MAN SKA FÅ FOLK ATT FÖRSTÅ SAKER PÅ INTERNET!!!!!!!

Skrik inte gubben *håller för ögonen*

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av Farthinder:

@Ryssfemma: Har märkt detta på kontoret jag jobbar, väldigt många använder capslock för att göra 1 stor bokstav ( själv har jag alltid använt shift för detta då det bara blir 1 tryck istället för 2 #optimeraallt) när dem ska skriva in lösenordet, vilket gör att det ofta glöms av och blir flera tagenter... 3 försök senare och dem har låst kontot ( då dem ringer mig, kanske ett i-landsproblem? )

Haha kan tänka mig. Har skrivit så själv sen man var 8 bast och på kontoret jag jobbade på häpnar alla hur jag får till det så fort utan misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Lian Li PC-o11 Dynamic | Asus Strix Z390-F | Asus ROG Strix 2080 Ti OC | Intel i9 9900k | Corsair V RGB Pro 3200 MHz CL16 | Asus Ryujin 360 AIO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av loefet:

Må så vara, men: riktig dedikerad knapp >>>>>> scrollhjulsklick.
I synnerhet när man använder mittenklick för nästan allt när man är ute på nätet.

Jag har också för mig att mustillverkare brukar sätta en 2-3 gånger hårdare brytare under hjulet än under de riktiga musknapparna.

Jag använder mest X (under Linux), där mittenklick också ofta klistrar in markerad text. Det är något jag saknar nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Nivity:

Använder capslock för ducka i spel, annars har jag aldrig använt den.

För mig är det.

CTRL = ducka
SHIFT = hoppa
CAPSL = walk

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Jag plockar alltid bort Caps-lock-tangenten från mina tangetbord

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * MSI Radeon RX 480 Gaming X 8GB * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: BenQ XL2720T
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Baksidan av månen
Registrerad
Nov 2008

@crew seven:
Den var autorun i Anarchy Online på 90 talet. Sen dess har den samlat damm....

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2003

Aftonbladet slår sällan av Caps Lock, det gynnar ju deras löpsedelskribenter.

Asus Maximus X Hero z370| i7 8700k | RTX2080 TI | Corsair AX1200W | Corsair Vengeance 16Gb | EKWB Custom Loop PETG