Intel planerar bygga ut fabrik för tillverkning på 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar bygga ut fabrik för tillverkning på 7 nanometer

Även fast utvecklingen av 10 nanometer fortfarande är i full gång förbereder Intel redan för nästa steg, med en ny fabrik för tillverkning på 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det behövs då behovet lär stiga på mer chipstillverkning för allt mer få chips i sig, persondatorer är bara en liten del av det hela. I Sverige har vi extrella, OLW och lantchips, fast de är inte nere i 7 nanometer tunna chips ännu.

Nå det är bra att AMD i framtiden efter Ryzen 3000 serien får lite konkurrens som det heter..

Permalänk
Medlem

Verkar ju logiskt och bra. Även om det är mer och mer tydligt att det är AMD som kommer hålla i taktpinnen framöver, och säkert ha 5nm när Intel har sina 7nm, så lär ju Intel vara relevanta oavsett. Kanske främst på serversidan dock då det går ganska trögt att byta leverantör där. Får väl hoppas för deras skull att detta inte är ytterligare en felsatsning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar ju logiskt och bra. Även om det är mer och mer tydligt att det är AMD som kommer hålla i taktpinnen framöver, och säkert ha 5nm när Intel har sina 7nm, så lär ju Intel vara relevanta oavsett. Kanske främst på serversidan dock då det går ganska trögt att byta leverantör där. Får väl hoppas för deras skull att detta inte är ytterligare en felsatsning.

Ska man fortfarande gå efter måttet att Intels 10nm motsvarar Amd's 7nm. Och sen 7nn vs 5nm?
Är så jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bara å full cred till AMD för detta.
Konkurrens FTW

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska man fortfarande gå efter måttet att Intels 10nm motsvarar Amd's 7nm. Och sen 7nn vs 5nm?
Är så jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare så att Intel's 10nm ungefärligt motsvarar TSMC's 7nm-process, vilken AMD är i full gång att använda för kommande ZEN2. hur TSMC's 5mn-process kommer stå sig mot intel's 7nm vet ingen idag. Men så som det sett ut kanske intel släpper 7nm++++++ innan de kliver ner till 5nm och då ligger de ju efter igen, oavsett hur man mäter. Så det är spännande tider nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk nämner AMD? Det är TMSC och Samsung som är Intels största konkurrenter när det kommer till att tillverka kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Vet inte varför folk nämner AMD? Det är TMSC och Samsung som är Intels största konkurrenter när det kommer till att tillverka kretsar.

De talar förmodligen om konkurrensen om konsumentmarknaden på processorer. Även om AMD köper kretsar från TMSC så är det ganska irrelevant för slutkonsument.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare så att Intel's 10nm ungefärligt motsvarar TSMC's 7nm-process, vilken AMD är i full gång att använda för kommande ZEN2. hur TSMC's 5mn-process kommer stå sig mot intel's 7nm vet ingen idag. Men så som det sett ut kanske intel släpper 7nm++++++ innan de kliver ner till 5nm och då ligger de ju efter igen, oavsett hur man mäter. Så det är spännande tider nu

Ja jo, är medveten om att dom inte har någon egen tillverkning utan använder dig TSMC.
Hehe Japp, nånting säger mig att vi kommer de fler plus lanseringar framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Efter allt prat från Intel om 28-kärniga konsumentprocessorer i 5GHz osv så har jag lite svårt att ta något Intel säger vid deras ord längre. När jag ser deras tillverkning på 7nm så tror jag på att den finns. Detta kan lika gärna vara prat för att investerare skall bli glada då det har varit så mycket prat om AMD och 7nm och Intels egen tillverkning ligger så långr bort i tiden fortfarande att det i tekniksammanhang är en oäbdlighet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Goda nyheter 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Efter allt prat från Intel om 28-kärniga konsumentprocessorer i 5GHz osv så har jag lite svårt att ta något Intel säger vid deras ord längre. När jag ser deras tillverkning på 7nm så tror jag på att den finns. Detta kan lika gärna vara prat för att investerare skall bli glada då det har varit så mycket prat om AMD och 7nm och Intels egen tillverkning ligger så långr bort i tiden fortfarande att det i tekniksammanhang är en oäbdlighet.

Så är det nog. AMD står i startgroparna för att rulla ut Zen2 i mitten av året så det är klart att Intel måste säga något för att inte framstå som passiva. Men om det bara är blaj eller faktiskt har substans är svårt att veta i nuläget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Bara å full cred till AMD för detta.
Konkurrens FTW

Huh? Är det AMD som utvecklat processen för 7nm som nu används för Zen2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

De talar förmodligen om konkurrensen om konsumentmarknaden på processorer. Även om AMD köper kretsar från TMSC så är det ganska irrelevant för slutkonsument.

Och i detta sammanhang är AMD irrelevant då de inte är på denna marknad.

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Jag tror AMD har ett stort finger med i spelet när det gäller utvecklingen av 7nm noden

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Efter allt prat från Intel om 28-kärniga konsumentprocessorer i 5GHz osv så har jag lite svårt att ta något Intel säger vid deras ord längre. När jag ser deras tillverkning på 7nm så tror jag på att den finns. Detta kan lika gärna vara prat för att investerare skall bli glada då det har varit så mycket prat om AMD och 7nm och Intels egen tillverkning ligger så långr bort i tiden fortfarande att det i tekniksammanhang är en oäbdlighet.

Ganska säker att Intel 10nm 7nm bara är en tidsfråga, och att faktumet är att AMD mest troligt kommer ha 3-6 månaders försprång med TSMC 7nm (som ska ligga i samma klass som intel 10nm).

Edit: skrev fel, menade inte 10nm men samma princip :P.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@wargreymon: Jag tror AMD har ett stort finger med i spelet när det gäller utvecklingen av 7nm noden

Varför skulle dom ha det?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det nog. AMD står i startgroparna för att rulla ut Zen2 i mitten av året så det är klart att Intel måste säga något för att inte framstå som passiva. Men om det bara är blaj eller faktiskt har substans är svårt att veta i nuläget.

Intel säger dock 18 månader till fabriken finns på plats och ännu längre till färdiga produkter finns.

2 år fram i tiden minst

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Varför skulle dom ha det?

Chiplet designen är dock deras egen men krympningen svårt att sia om

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tycker dom borde snabba på med 10 nm, 10nm borde kommit efter Sky lake processorerna imo.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ska man fortfarande gå efter måttet att Intels 10nm motsvarar Amd's 7nm. Och sen 7nn vs 5nm?
Är så jag förstått det.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det ligger Amds 7nm någonstans mellan intels 14nm och 10nm.
Amds 7nm+ som dom jobbar på kommer motsvara intels 10nm.

Amds 7nm är inte EUV som den här artikeln handlar om vilket många missar. Det är inget som säger at AMDs flytt till EUV med 7nm+ kommer att gå bättre än Intels flytt till EUV 10nm.

Permalänk
Medlem

@Barak: AMD om 7nm
TSMC om 7nm

Varför skulle dom inte?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Som jag förstått det ligger Amds 7nm någonstans mellan intels 14nm och 10nm.
Amds 7nm+ som dom jobbar på kommer motsvara intels 10nm.

Amds 7nm är inte EUV som den här artikeln handlar om vilket många missar. Det är inget som säger at AMDs flytt till EUV med 7nm+ kommer att gå bättre än Intels flytt till EUV 10nm.

Ah ok, är lite lurigt att hålla isär siffrorna
Får se vad 7nm+ har att erbjuda när det kommer.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Intel säger dock 18 månader till fabriken finns på plats och ännu längre till färdiga produkter finns.

2 år fram i tiden minst

Aha. OK Ja då känns det ju mer realistislkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Som jag förstått det ligger Amds 7nm någonstans mellan intels 14nm och 10nm.
Amds 7nm+ som dom jobbar på kommer motsvara intels 10nm.

Amds 7nm är inte EUV som den här artikeln handlar om vilket många missar. Det är inget som säger at AMDs flytt till EUV med 7nm+ kommer att gå bättre än Intels flytt till EUV 10nm.

TSMC 7nm, 7nm+ inte AMD blanda inte ihop kislet med 7nm produkter

Skrivet av Pantsoff:

@Barak: AMD om 7nm
TSMC om 7nm

Varför skulle dom inte?

AMD gamla kisel division blev GlobalFoundries de har inte kvar kunskapen att utveckla själva kislet då det blev för dyrt för AMD.

Dina länkar säger inget om att AMD hjälper till att utveckla 7nm kislet utan att de designar för TSMC 7nm kislet.

AMD kan ha som en kund önskemål om kisel egenskaper men inget mer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Känns som om det blir logiskt först när man börjar tänka på det med hjälp av bilar.
Ena tillverkaren kör 200hk utan turbo medans andra kör 175hk med turbo som dessutom matchas någorlunda av den förra 150hk med dubbelturbo.

Vill se mer strömsnålhet som snackats om länge. 1050ti var imponerande. Hoppas nästa variant oxå är det. Samt amd apuerna som levererar fint och borde kunna leverera riktigt imponerande på 7nm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@Barak: AMD om 7nm
TSMC om 7nm

Varför skulle dom inte?

Av ungefär den orsaken som @Anders9110 svarade ovan.
Önskemål kan dom ha men jag vet inte ens om AMD hör till TSMC's top 10 kunder.
Deras tre största kunder är åtminstone Apple, Huawei och Qualcomm. Nvidia är (av uppenbara skäl) också en större kund.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag läste Inet och klickade direkt 😆

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Jag läste Inet och klickade direkt 😆

Jag döör : D

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Japp. Vi såg ju hur det gick för Intel med 10 nm när de försökte gena.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |