Dator vägrar boota Windows när jag kopplar i ny hårddisk med Ubuntu

Permalänk
Medlem

Dator vägrar boota Windows när jag kopplar i ny hårddisk med Ubuntu

Hejsan!
Jag har en hårddisk från en gammal dator som jag försöker koppla in i min stationära för att titta på lite filer. Hårdisken har Ubuntu installerat och när jag kopplar in den vägrar datorn att boota Windows från min andra SSD oavsett vad jag ställer in i BIOS. Den bootar istället direkt från hårdisken med Ubuntu på sig.
Vad göra?

Permalänk
Medlem

Märkligt, datorn skiter alltså i den inställda bootordningen om jag fattar det rätt?

Vill du göra det enkelt för dig kan du ju boota Ubuntu med båda diskarna inkopplade, och ha GRUB att söka igenom diskarna efter bootbara partitioner. Kör kommandot:

sudo update-grub

Vill det sig väl hittar GRUB Windowspartitionen på den andra disken, och lägger till i bootmenyn.

Starta sedan om datorn och välj Windows från menyn.

Vill du få bort Windows från menyn igen kopplar du bara ur Windowsdisken och kör update-grub igen.

Märk dock väl att det inte är helt trivialt att montera en ext4-partition från Windows, kanske är vettigare att göra ev. överflyttning av filerna från Ubuntu ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!