Samsung lanserar SSD 970 Evo Plus med högre prestanda och densitet

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar SSD 970 Evo Plus med högre prestanda och densitet

Samsung inleder året med att uppdatera populära SSD 970 Evo-serien med nytt minne. Det nya suffixet "Plus" i namnet innebär förbättrad prestanda och lägre strömförbrukning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då kanske gamla versionen droppar i pris beroende på hur lagret ser ut! var dock ingen wow-känsla av den nya versionen imo:)

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem

Ändå nöjd att jag införskaffade 970 Evo utan Plus.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ser man på, @Inet spoilade lanseringen av "970 EVO Plus" i reklamen här på SweClockers:

1090 kr för 250 GB måntro? Eller 500 GB? Verkar inte vara listat hos ÅF än.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Det borde stå: "Det nya suffixet "Plus" i namnet innebär ett högre pris".

Nå det stora problemet jag har med nmve ssd är värmeutvecklingen, speciellt när de sitter i laptops.
Prestandan de första sekunderna är ofta helt okej.. Sedan påverkar DRAM cache.

Det många nördar behöver är konstant hög hastighet och inte bara under korta tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det borde stå: "Det nya suffixet "Plus" i namnet innebär ett högre pris".

Nå det stora problemet jag har med nmve ssd är värmeutvecklingen, speciellt när de sitter i laptops.
Prestandan de första sekunderna är ofta helt okej.. Sedan påverkar DRAM cache.

Det många nördar behöver är konstant hög hastighet och inte bara under korta tider.

Snabbare NAND ger ju också effektivt "mer cache" då disken hinner skriva undan mer innan du tar upp cachen. Att man lyckats höja prestandan mot NAND är ju helt klart en stor fördel i sig. Vill minnas de hade 600Mbps i 960 och tidigare, så att nu har mer än dubblerat denna prestanda är verkligen fördel för mycket bandbredd, speciellt i mindre diskar, vilket syns i speciellt IOPs på skrivningen i listan, där minsta disken kan klara av mer än största på förra gen.

https://www.anandtech.com/show/13761/the-samsung-970-evo-plus...
Tittande på denna sida ser man intressant info i listan på 1TB:
Sequential Write (TLC) 1700 MB/s
4KB Random Write QD128 (TLC) 400k IOPS
Att på 1TB disken kan skriva 1,7GB/s - 400k IOPS konstant... till TLC, är troligen bra nog även för dina behov

Jämför det med PRO:
https://www.anandtech.com/show/12674/samsung-announces-970-pr...
Sequential Write 2700 MB/s
4KB Random Write QD128 500k IOPS
Det är verkligen inte långt ifrån PROs prestanda... Du har snabbare mot SLC cachen, och lite långsammare mot TLC. Tror ärligt att PRO disken är döende nu... Tror snarare det kommer bli Z-NAND som ersätter detta.

Värmeutvecklingen är ju utan tvekan M.2 designen, inte NVMe. U.2 har nada problem med det... men folk ville ha små diskar utan kylning, med så mycket kraft i att de överhettar... marknaden har skapat detta problem själv mao. Sen förstår jag att laptops är det en klar fördel med M.2 men då måste ju tillverkaren designa den platsen att kylas mot chassit.

Men oavsett så verkar denna disken höja NVMe prestandan till nya nivåer, där 4x PCI-E 3.0 faktiskt börjar ha en flaskhals.

EDIT:
Den verkar verkligen ta över NAND kronan igen:

Tom så den närmar sig Intels 900P, med TLC NAND vs SLC XPoint.

För er som undrar över skillnaden och strömförbrukningen vs 970 EVO (gamla), säger dessa två bilder väldigt mycket:

I sekventiell last har de ju lyft hela kurvan, så för jobb som tex @anon159643 vill ha med "PRO" har denna markant närmat sig överlag. Här se man också lägre NAND förbrukningen komma till nytta, då kontrollern i detta fallet knappt jobbar, och istället är det NANDet som är större förbrukningen.

I den undre bilden ser man dock IOPs, där kontrollern jobbar. Här ser man först NAND förbrukningen på ren skrivning är lägre, men i övrigt är det ingen direkt skillnad. Men dock ser man mixed prestandan har gått upp hela vägen från 90/10 till 10/90, vilket är klart positivt.

Permalänk
Medlem

Intressant. Att strömförbrukningen sänkts borde ju innebära att de nya enheterna får mycket mindre problem med throttling på grund av värmen.

Jag köpte en sådan där EK. Waterblocks M.2 heatsink till min 960 EVO och ja det vart ju absolut skillnad så värme är ett problem på dessa, så det är ju kanon om de får ner strömförbrukningen så man slipper köpa extra kylfläns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant. Att strömförbrukningen sänkts borde ju innebära att de nya enheterna får mycket mindre problem med throttling på grund av värmen.

Jag köpte en sådan där EK. Waterblocks M.2 heatsink till min 960 EVO och ja det vart ju absolut skillnad så värme är ett problem på dessa, så det är ju kanon om de får ner strömförbrukningen så man slipper köpa extra kylfläns.

Tyvärr är problemet kontrollern, som helt enkelt jobbar sig varm, och det är samma kontroller i 970 EVO som i 970 EVO Plus.
Förra gen 1TB hade 6W som aktiv förbrukning, och nya har 5.5-6W som aktiv förbrukning.

Så du får nog ha på din kylfläns ändå... men du får lite mer prestanda, som i sin tur ger väl lite mindre värme för "samma last".

Permalänk
Medlem

Jag som kostade på mig en 1TB 970 Evo på Black Friday... också kommer denna

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Ser man på, @Inet spoilade lanseringen av "970 EVO Plus" i reklamen här på SweClockers:
https://s0.2mdn.net/8954396/Samsung-970-EVO-Plus_panorama-980x240.jpg

1090 kr för 250 GB måntro? Eller 500 GB? Verkar inte vara listat hos ÅF än.

För 250GB. Dessa fanns på Inets förstasida igår kväll.

https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb
https://www.inet.se/produkt/4301070/samsung-970-evo-plus-500g...
https://www.inet.se/produkt/4301069/samsung-970-evo-plus-250g...

Inet spoilade ingenting, lanseringen var igår.
https://www.anandtech.com/show/13761/the-samsung-970-evo-plus...
https://www.tweaktown.com/articles/8875/samsung-970-evo-plus-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag som kostade på mig en 1TB 970 Evo på Black Friday... också kommer denna

Kommer ju alltid något snabbare runt hörnet.
970 EVO är en rå-snabb disk du kommer ha glädje av i mååååånga år.

Permalänk
Medlem

Ahh, se där ja!

1090 kr för 250 GB modellen?? Lika bra att lägga på en hundralapp eller två för 500 GB Samsung 970 EVO!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det framförallt är trevligt att även modellerna med lägre kapacitet kommer ikapp, men överlag så känns det ju som att man slår i taket på PCI-E 3.0 x4 rent bandbreddsmässigt. Det blir spännande när PCI-E 4.0 och 5.0 blir standard, även om man som normalanvändare säkerligen inte kommer märka någon större skillnad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kommer ju alltid något snabbare runt hörnet.
970 EVO är en rå-snabb disk du kommer ha glädje av i mååååånga år.

Jaa tyvärr är det så, man känner alltid det hära "Varför väntade jag inte lite till"... men samtidigt så fick jag min till ett så bra pris att jag inte kunde motså och hade stort behov an en till disk

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Dyrt. 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyrt. 😢

Min första SSD:
Intel SSD 80GB 2169:- 2010-01-07

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jaa tyvärr är det så, man känner alltid det hära "Varför väntade jag inte lite till"... men samtidigt så fick jag min till ett så bra pris att jag inte kunde motså och hade stort behov an en till disk

Jo tack... känner mig blåst på Vega... för det skulle ju inte komma något spelkort
Så jag först hur du känner dig, tro mig.

Skrivet av Zirgo:

Min första SSD:
Intel SSD 80GB 2169:- 2010-01-07

Mtron 32GB Mobi 3000 2008 Juni tror jag, 2300kr, eller strax under 72kr/GB för de som undrar

Win 7 preview med den var första gången jag insåg boot tider så snabba att loggan inte hann visas helt... och har varit fast i SSDer sedan dess.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zirgo:

Min första SSD:
Intel SSD 80GB 2169:- 2010-01-07

Min första SSD var en Intel 80 GB också, kommer inte ihåg vad den kostade.
Nu är jag inne på min andra som är en Samsung 840 på 128 eller 256 GB, kommer inte ihåg, är inte hemma nu.

Men dessa SSDer på 256 GB som släpps nu kostar ju lika mycket som dom SSDer på 256 GB som släpptes för flera år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dyrt. 😢

Dyrt? Vill du veta vad en 1TB SSD kostade när de först lanserades?

Vi pratar inte om den här sidan av 10.000:-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Min första SSD var en Intel 80 GB också, kommer inte ihåg vad den kostade.
Nu är jag inne på min andra som är en Samsung 840 på 128 eller 256 GB, kommer inte ihåg, är inte hemma nu.

Men dessa SSDer på 256 GB som släpps nu kostar ju lika mycket som dom SSDer på 256 GB som släpptes för flera år sen.

Dessa SSDer är dock 10 - 20+ ggr snabbare Det är lite som att jämföra grafikkort från helt olika prestandasegment. En billig ~250 GB SSD kan du idag få för lite över 300:- medan en 1 TB kostar ca. 1300:-. Fram till nyligen var dock priserna rejält uppblåsta och en 500 GB SSD kostade ungefär samma som när jag köpte min 500 GB 850 Evo år 2015.

Jag använder personligen inget med så tung I/O att jag behöver dessa högpresterande enheter, men för den som behöver extrem prestanda och är villig att betala mer per GB för det är det förstås bra.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Dessa SSDer är dock 10 - 20+ ggr snabbare Det är lite som att jämföra grafikkort från helt olika prestandasegment. En billig ~250 GB SSD kan du idag få för lite över 300:- medan en 1 TB kostar ca. 1300:-. Fram till nyligen var dock priserna rejält uppblåsta och en 500 GB SSD kostade ungefär samma som när jag köpte min 500 GB 850 Evo år 2015.

Jag använder personligen inget med så tung I/O att jag behöver dessa högpresterande enheter, men för den som behöver extrem prestanda och är villig att betala mer per GB för det är det förstås bra.

Jag hade en hårddisk. Så nu när jag använder SSD så är allt snabbt.
Jag bryr mig inte om 10-20+ gånger snabbare än supersnabbt.
Jag bryr mig om driftsäkerhet, och sedan om lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 500 GB 970 Evo för 1290:- inkl. frakt för ungefär en vecka sedan, och funderade i ett svagt ögonblick på att skicka tillbaka (eftersom jag inte ens öppnat kartongen), men inser att det sannolikt är väldigt liten praktisk skillnad. Väldigt kul att SSD-utvecklingen tycks ha kommit igång igen efter den prestandamässiga stagnation som rådde.

Trevligt att se att prislappen kommit ner igen också. Min senast köpta SSD var en 1 TB Samsung 850 Evo som jag gav 2600 kr för någon gång vid halvårsskiftet 2016, och nu kan man ju konstatera att förutom att SEK/GB-priset är nere där igen så får man en betydligt snabbare enhet för pengarna. Jag känner att vanliga 970 Evo är såpass bra att jag kommer låta min 400 GB Intel 750 stanna kvar i min gamla i7-6700K när jag snickrar ihop min nya dator här.

Permalänk
Hedersmedlem

Fan va najz. Sitter kvar på min 960 Pro dock.. Ingen anledning att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag använder personligen inget med så tung I/O att jag behöver dessa högpresterande enheter, men för den som behöver extrem prestanda och är villig att betala mer per GB för det är det förstås bra.

Jaså? Jag tar gärna din hemlighet för oändligt långt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Min första SSD:
Intel SSD 80GB 2169:- 2010-01-07

Billigt! Jag köpte en likadan disk 2009-03-31

Intel 80GB X25-M Mainstream Intern SATA 2.5" (SSD) (SSDSA2MH080G1C5)
Kostade då 4 495 kr

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Avstängd

Aldrig haft en m.2 SSD, gör det verkligen så stor skillnad i t.ex. windows 10?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Dessa SSDer är dock 10 - 20+ ggr snabbare Det är lite som att jämföra grafikkort från helt olika prestandasegment. En billig ~250 GB SSD kan du idag få för lite över 300:- medan en 1 TB kostar ca. 1300:-. Fram till nyligen var dock priserna rejält uppblåsta och en 500 GB SSD kostade ungefär samma som när jag köpte min 500 GB 850 Evo år 2015.

Jag använder personligen inget med så tung I/O att jag behöver dessa högpresterande enheter, men för den som behöver extrem prestanda och är villig att betala mer per GB för det är det förstås bra.

Ironiska är faktiskt att den 32GB SLC SSDn jag har, har 10k 4k läs IOPs på QD1.
De flesta SSDer idag, har mellan 8-16k IOPS på 4k QD1, så där är inga 10-20x snabbare...

Faktiskt så är även en gammal Intel 80GB SSD från den tiden snabb nog att du inte kommer märka boot tid skillnad på dagens OS heller vs en modern SSD, och detta är för även om en PCI-E SSD "kan" jobba snabbare, kommer du aldrig upp i den lasten. Mao.. alla 500k IOPS osv.. är max last i server miljö med flera 100 användare. Du ser aldrig den i verkligheten.

Det som gör den 32GB disken "värdelös" idag är inget mer än storleken. Ja det går att köra Windows... men det är rätt trångt. Fördelen den SSDn har dock är 10 års retention.... yep, en SSD som garanterar data lagring i 10 år offline. Har själv testat 7 år på ena, och det fungerade perfekt. Ingen modern SSD klarar den nivån idag.

Det dagens vinner på är skrivning, men en Sandforce disk från 2010, är faktiskt i klass med dagens diskar där. Och de tidiga med 25-35nm NAND håller kanonbra än idag där. Så det är inget mer än glädjesiffror från benchmarks som ger 10-20x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Faktiskt så är även en gammal Intel 80GB SSD från den tiden snabb nog att du inte kommer märka boot tid skillnad på dagens OS heller vs en modern SSD,

Ta en titt på accesstiden a.k.a. service time så kommer du ganska snart se att det finns betydande skillnader mellan gamla och nya enheter. Min Intel 750 är t.ex. nere på 20 µs (0,02 ms) i många scenarion där gamla enheter behöver 200-300 µs (0,2-0,3 ms) eller mer, och när man kikar på average service time så kan man ofta se att de peakar upp i millisekund-området.

Jag kan säga att det märks när man använder datorn, om man inte typ är senil och tiden flyter ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ta en titt på accesstiden a.k.a. service time så kommer du ganska snart se att det finns betydande skillnader mellan gamla och nya enheter. Min Intel 750 är t.ex. nere på 20 µs (0,02 ms) i många scenarion där gamla enheter behöver 200-300 µs (0,2-0,3 ms) eller mer, och när man kikar på average service time så kan man ofta se att de peakar upp i millisekund-området.

Jag kan säga att det märks när man använder datorn, om man inte typ är senil och tiden flyter ihop.

Om du tror du kan med sinnet märka 0.02ms i en benchmark vs 0.2ms... är du nog lite väl onormal (inget illa menat, utan mer övermänsklig tänkt), för du gör det inte utanför stoppuret. Men du har rätt, självklart är där en skillnad i tyngre jobb, där den nya disken är snabbare. Men om OSet bara behöver en 4k sektor data var 0.2ms... så kommer din snabbare disk bara spendera mer tid IDLE... och inte vinna något du märker, vilket är hur det ofta blir då andra saker än disken är flaskhalsen.

Problemet är att många tror det går snabbare i sig dock bara för man har snabbare disk, även när det inte är den som är flaskhalsen, vilket är totalt galet. Du kan sätta in en RAM disk... det går inte snabbare än behovet du har på data, och enklare jobb ser du inte 10x skillnad på. Det tar inte 2 sek för dig att starta Windows, och det tar inte 20 sek för den 10 år gamla SSDn att ladda det heller. Men du kanske kan se 1-2 sek skillnad i bästa vs värsta fall mellan dem... ofta till SATAs fördel ironiskt nog, för NVMe tar längre tid att initieras.

Så åter, slut resultatet blir inte så överdrivet som du säger, och jag säger som sagt detta som en som haft dussintals olika SSDer nu i över 10 år.... det blev inte så stor skillnad mellan de gamla och nyare när de kom, även om benchmarks blev roligare

Det som ärligt åldras först på en SSD är och har alltid varit storleken. Dvs du har alltid för liten SSD långt innan hastighet eller ålder i sig är ett problem. Mycket möjligt att nu när 500-1000GB+ börjar bli vanligt, så ändras detta dock, men alla de med 32-250GB känner av bristen av plats rätt bra i de flesta fall, oavsett om det är en NVMe SSD eller stengammal SATA. Så mitt råd är fortfarande att hellre köpa större disk, än en med finare benchmarks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om du tror du kan med sinnet märka 0.02ms i en benchmark vs 0.2ms... är du nog lite väl onormal (inget illa menat, utan mer övermänsklig tänkt), för du gör det inte utanför stoppuret. Men du har rätt, självklart är där en skillnad i tyngre jobb, där den nya disken är snabbare. Men om OSet bara behöver en 4k sektor data var 0.2ms... så kommer din snabbare disk bara spendera mer tid IDLE... och inte vinna något du märker, vilket är hur det ofta blir då andra saker än disken är flaskhalsen.

Grejen är just att den där tiden ackumuleras eftersom man väldigt sällan gör en enda individuell diskoperation. NVMe är en annan viktig komponent för att minska ner på accesstiderna, och sen skiljer det sig givetvis åt mellan olika kontrollers/firmwares.

Skrivet av Paddanx:

Problemet är att många tror det går snabbare i sig dock bara för man har snabbare disk, även när det inte är den som är flaskhalsen, vilket är totalt galet. Du kan sätta in en RAM disk... det går inte snabbare än behovet du har på data, och enklare jobb ser du inte 10x skillnad på.

Både ja och nej, allt är inte I/O-begränsat mot lagringsmediet men mycket är det. Jag bytte t.ex. ut en Sandisk X300 mot en Samsung 850 Evo i en laptop jag hade haft en en vecka. Inte helt rättvist efter Slandisken var 128 GB och Samsungen 1 TB, men det var bokstavligt talat som att byta dator en gång till.

Skrivet av Paddanx:

Det tar inte 2 sek för dig att starta Windows, och det tar inte 20 sek för den 10 år gamla SSDn att ladda det heller. Men du kanske kan se 1-2 sek skillnad i bästa vs värsta fall mellan dem... ofta till SATAs fördel ironiskt nog, för NVMe tar längre tid att initieras.

Jo tack, jag minns när jag skulle köra min Intel 750 i en ny dator med Z170 (a.k.a. Intels betatest-chipset) och det tog ~25 sekunder längre tid att boota.

Det är dock problem som tillhör forntiden, och andelen tid man spenderar på att boota är ändå försvinnande liten i det stora hela.

Skrivet av Paddanx:

Så åter, slut resultatet blir inte så överdrivet som du säger, och jag säger som sagt detta som en som haft dussintals olika SSDer nu i över 10 år.... det blev inte så stor skillnad mellan de gamla och nyare när de kom, även om benchmarks blev roligare

Nej det är ju lätt att stirra sig blind på läs- och skrivprestanda som inte är relevant annat än vid kopiering av filstorlekar som inte är relevant för de flesta privatpersoners dagliga bruk, men på tre år har Samsungs konsumentenheter blivit snabbare på 4K QD1 än Intels då överlägsna Enterprise-segment.

Skrivet av Paddanx:

Det som ärligt åldras först på en SSD är och har alltid varit storleken. Dvs du har alltid för liten SSD långt innan hastighet eller ålder i sig är ett problem. Mycket möjligt att nu när 500-1000GB+ börjar bli vanligt, så ändras detta dock, men alla de med 32-250GB känner av bristen av plats rätt bra i de flesta fall, oavsett om det är en NVMe SSD eller stengammal SATA. Så mitt råd är fortfarande att hellre köpa större disk, än en med finare benchmarks.

Idag behöver man som tur är inte välja mellan stor eller snabb eftersom skillnaden är mindre än någonsin, åtminstone inte om man har inkomst av förvärvsarbete.