Uppgradera dator eller byta ut nästan allt?

Permalänk
Medlem

Uppgradera dator eller byta ut nästan allt?

Jag har en i7 2600K, 8GB DDR3 och ett GTX 780Ti.

Funderade på att köpa en ny helt enkelt, och behålla chassi, SSD och nätagg.

Men sen kom jag att tänka på att det kanske räcker att byta ut grafikkortet och eventuellt köpa mer minne och samtidigt klocka upp processorn som går och alltid har gått i stock.

Jag har inte jättehöga krav, spelar lite då och då men inte så ofta numer. Hade varit skönt med lite mer grafikkräm till VR dock. Har en 1440p-monitor med 60 Hz i övrigt.

Ett RTX 2060 verkar prisvärt va?

Sedan kostar ju 2x4 GB DDR3 till bara typ 650 kr, så det är ju en struntsumma egentligen, men det bär lite emot att köpa DDR3 idag som inte kommer att kunna återanvändas när man någon gång byter resten av datorn.

En full uppgradering av datorn hamnar runt 10 500-11 000 kr, vilket såklart hade varit skönt att hålla nere till ca 4 500 kr för grafikkort + minne.

En 2600K borde väl gå att klocka upp en del utan att hålla på med spänningar och sådant? Har en sluten vattenkylning på den (den som var populär för ett antal år sedan).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att en 2600k kan vara lite trött med dagens titlar!
Lill grabben har en 2500k men lirar enbart fortnite så han klagar inte ännu!
Värre med den store som sitter med min gamla fx-6350.
så jag hade nog om jag varit dej köpt nytt och inväntat amd´s nya till sommaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En 9900k vore knappt en uppgradering från en 2600k OC för spel i 1440p@60Hz.
Kan nog räkna på 1 hand spelen som inte kommer upp i 60 FPS pga CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag har en i7 2600K, 8GB DDR3 och ett GTX 780Ti.

Funderade på att köpa en ny helt enkelt, och behålla chassi, SSD och nätagg.

Men sen kom jag att tänka på att det kanske räcker att byta ut grafikkortet och eventuellt köpa mer minne och samtidigt klocka upp processorn som går och alltid har gått i stock.

Jag har inte jättehöga krav, spelar lite då och då men inte så ofta numer. Hade varit skönt med lite mer grafikkräm till VR dock. Har en 1440p-monitor med 60 Hz i övrigt.

Ett RTX 2060 verkar prisvärt va?

Sedan kostar ju 2x4 GB DDR3 till bara typ 650 kr, så det är ju en struntsumma egentligen, men det bär lite emot att köpa DDR3 idag som inte kommer att kunna återanvändas när man någon gång byter resten av datorn.

En full uppgradering av datorn hamnar runt 10 500-11 000 kr, vilket såklart hade varit skönt att hålla nere till ca 4 500 kr för grafikkort + minne.

En 2600K borde väl gå att klocka upp en del utan att hålla på med spänningar och sådant? Har en sluten vattenkylning på den (den som var populär för ett antal år sedan).

/hulle.

Här finns lite tester där man jämfört en överklockad i7-2600K mot en oklockad och överklockad 8700K. Inte så jättestora skillnader i 1440p.

https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

En 9900k vore knappt en uppgradering från en 2600k OC för spel i 1440p@60Hz.
Kan nog räkna på 1 hand spelen som inte kommer upp i 60 FPS pga CPU.

Skrivet av Samlooh:

Här finns lite tester där man jämfört en överklockad i7-2600K mot en oklockad och överklockad 8700K. Inte så jättestora skillnader i 1440p.

https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Tack.

Det känns som att om jag har målet att hålla 60 FPS i 1440p så är det mer kostnadseffektivt att bara klocka processorn lite och köpa ett RTX 2060.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Väldigt trött dator tyvärr. Jag hade nog rekommenderat att köpa nytt och kassera det gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Här finns lite tester där man jämfört en överklockad i7-2600K mot en oklockad och överklockad 8700K. Inte så jättestora skillnader i 1440p.

https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Skrivet av Spicebeast:

Väldigt trött dator tyvärr. Jag hade nog rekommenderat att köpa nytt och kassera det gamla.

Spridda skurar. Varför tycker du den är "väldigt trött" när tester visar något annat?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Klocka CPU, köp beg minne,byt upp till fläskigare gpu.

2600k har ju överklockats sedan tidernas gryning så skulle inte förvåna mig om du hittar en guide för den med exakt ditt moderkort så du får lite hjälp och stöd i detta med spänning och liknande.

Gpu kan du också köpa begagnat om du vill hålla nere kostnaden, 980ti presterar något under 2060 men verkar gå att köpa riktigt billigt nu.

Permalänk
Medlem

Köp dig ett RTX 2060, processorn duger nog ett tag till
Och 8gb ram till så du har 16gb

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Spridda skurar. Varför tycker du den är "väldigt trött" när tester visar något annat?

/hulle.

För hen inte riktigt vet vad hen pratar om.

Köp ett grafikkort du och en hygglig CPU-kylare (om du inte redan har en). Tycker du inte det räcker så får du ju isåfall kika på att byta ut resten.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

För hen inte riktigt vet vad hen pratar om.

Köp ett grafikkort du och en hygglig CPU-kylare (om du inte redan har en). Tycker du inte det räcker så får du ju isåfall kika på att byta ut resten.

Tack för hjälpen. Jag köper nog ett 2060 och kanske mer minne. Testar att överklocka lite med befintlig kylare (Corsair sluten vattenkylning).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."