Rykte: AMD "Gonzalo" är systemkrets med Zen och Navi för framtida spelkonsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag hittade inte citat efter ett mycket långt försök (första sidan på Google sökningen), men jag har för mig att Phil Spencer hade gjort marknadsundersökning som påvisade att den generella/majoritets målgruppen för konsoller antingen inte bryr sig om frame-rate eller ens vet vad det är för något. Folk kan säga att "det känns bra"eller "det känns som det flyter bättre" (med 60fps), men inte varför eller bryr sig speciellt mycket i slutändan utan ögongodis är viktigare.

Kan vara så att vi tänker på olika citat, men är det inte Insomniac och Ratchet and Crank du tänker på: https://kotaku.com/insomniac-dev-ratchet-clank-probably-our-l...

Permalänk
Medlem

Det luktar PS5 år 2020, kanske blir ett tillkännagivande på deras egna event, med tanke på att de inte ska medverka på E3.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Medlem

Hoppas att de släpper en APU med ok grafikprestanda med zen 2 + navi. Vill att min nästadatoer ska vara en liten APU gaming dator. Spelar nästan enbart dota 2 så klara den de så är jag nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

MS och Sony har av tradition inte haft samma soc i sina konsoller och kommer säkert inte ha det nu heller, speciellt som det ryktas om flera olika modeller för kommande generation.
Att dett skulle vara ett soc för alla modeller låter rätt osannolikt, så för mig låter det mer som ett mindre exotiskt soc med Vega antingen som en APU för massan eller till en okänd (eller känd) aktör i linje med Zhongshan Subor.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det är fel avkodning att den har en basfrekvens på 1.6Ghz. Det är model_id.
Här är en "mer korrekt" avkodning.

Det finns fler rykten men enligt dig är det ena fel. Vad grundar du det på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nej, säger det med tanke på hur med de adresserade bakåtkomp av OG PS4 i PS4 Pro.
Och att de sen dess har tagit fram patent i ämnet som.

Det säger mig att det krävs lite mer än "det är x86, det bara funkar automatiskt" och att de kommer designa utifrån "enkla grunder" i PS5.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom låste väl bara upp kraften på något sätt genom boost mode? Som bara låter spel med olåst framerate ta nytta av. Är exakt samma hårdvara i Pro bara att den är klockad med lite större heatsink.
Eller har jag missat din poäng?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagurra:

Dom låste väl bara upp kraften på något sätt genom boost mode? Som bara låter spel med olåst framerate ta nytta av. Är exakt samma hårdvara i Pro bara att den är klockad med lite större heatsink.
Eller har jag missat din poäng?

"Är exakt samma hårdvara i Pro".
Det är ju lite det som är min poäng.

De byggde Pro så att den kunde exekvera i en så OG PS4-liknande (inkl GPU, ifråga om antal CU och klockfrekvens) konfiguration som möjligt. Det tror jag de kommer sikta på nästa gång med, därför tror jag på 8C i PS5.

Senare, inte vid launch, kom boost mode. Med disclaimer om att "stäng av om det inte funkar så bra". Det stödjer ju inte "det är x86, bara att köra"-teorin flera här tycks tro på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hoppas de får med RTX i kommande spelstationer. Om inte så kommer det ta minst 5 år till innan den funktionen slår igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Har mycket svårt att se det hända. Ray tracing är en omogen teknik i nuläget. Med största sannolikhet kommer det krävas minst en generation till innan det finns tillräckligt bra grafikkort för att hantera det fullt ut. Framför allt i de mer prisvärda segmenten.

/H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Missa ditt svar...
Ofasen, ja då är ju inte den lösningen utesluten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den kostar inte omöjligt mkt, så det kan hända. Men poängen är att det kostar mer än <40 mm2 på 28 nm; och det är i det perspektivet man nog bör börja.

Skickades från m.sweclockers.com

Bör ju tänka på prestandan också. Kan vara nödvändigt att gå upp i prestanda och då måste man välja hur. Med tanke på när konsolerna ska gå i produktion är nog 7nm kostnadseffektivast. Då man slipper ett processbyte senare. Och kör man på en färdig chiplet då sparar man dyra utvecklingskostnader. Att lägga massa pengar på att göra en 40mm² chiplet är nog inte värt prestandsförlusten eller marknadsföringsförmågan med en 8-kärnig Zen 2. Eftersom vissa fasta kostnader per krets gör att 40mm² inte är hälften så dyrt som 80mm² i praktiken. Kostnaden per mm² skenar när man gör väldigt små eller väldigt stora kretsar. Därför är 40mm² olika dyrt om det är en del i en stor krets eller om det är separat. Att öka 350mm² till 390mm² kan vara dyrare än 310mm² + 80mm² separat beroende på hur kostnaden skalar med storlek på kretsen..
Det är mycket viktigare att hålla sig inom transistorbudget om man ska ha allt i en krets. Med tanke på hur brant kostnadsstigningen är per volymenhet när du kommit upp i storlek lite.

Sedan har vi då utvecklingskostnader. Kostnaden för att utveckla en krets idag har skenat. Att återanvända en befintlig krets kan gott och väl spara in tillverkningskostnaden även om det innebär en större krets i produktion.
https://www.extremetech.com/computing/272096-3nm-process-node

Det kan vara riktigt prisvärt att satsa på en färdig 80mm² chiplet och en färdig Navi-GPU istället för att beställa en stor specialutvecklad krets även om man sparar 40mm².

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hoppas de får med RTX i kommande spelstationer. Om inte så kommer det ta minst 5 år till innan den funktionen slår igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

RTX är helt uteslutet eftersom det är nvidias teknik. Möjligen stöd för DXR på annat sätt, som de antydde att de arbetade på under CES men som på inget sätt explicit säger att det planeras för att implementeras i kommande generations konsoler. Tiden får väl avgöra om det blir så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BooliBoo:

Hoppas de gör ett bättre jobb med att få dem tysta i alla fall Sony. Microsofts XboxOneX är relativt tyst måste jag säga. Bättre med en lite större konsol för att få upp luftflöde än att de ska vara så lite som möjligt.

PS4 Slim är den tysta versionen, köp om köp rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bör ju tänka på prestandan också. Kan vara nödvändigt att gå upp i prestanda och då måste man välja hur. Med tanke på när konsolerna ska gå i produktion är nog 7nm kostnadseffektivast. Då man slipper ett processbyte senare. Och kör man på en färdig chiplet då sparar man dyra utvecklingskostnader. Att lägga massa pengar på att göra en 40mm² chiplet är nog inte värt prestandsförlusten eller marknadsföringsförmågan med en 8-kärnig Zen 2. Eftersom vissa fasta kostnader per krets gör att 40mm² inte är hälften så dyrt som 80mm² i praktiken. Kostnaden per mm² skenar när man gör väldigt små eller väldigt stora kretsar. Därför är 40mm² olika dyrt om det är en del i en stor krets eller om det är separat. Att öka 350mm² till 390mm² kan vara dyrare än 310mm² + 80mm² separat beroende på hur kostnaden skalar med storlek på kretsen..
Det är mycket viktigare att hålla sig inom transistorbudget om man ska ha allt i en krets. Med tanke på hur brant kostnadsstigningen är per volymenhet när du kommit upp i storlek lite.

Sedan har vi då utvecklingskostnader. Kostnaden för att utveckla en krets idag har skenat. Att återanvända en befintlig krets kan gott och väl spara in tillverkningskostnaden även om det innebär en större krets i produktion.
https://www.extremetech.com/computing/272096-3nm-process-node

Det kan vara riktigt prisvärt att satsa på en färdig 80mm² chiplet och en färdig Navi-GPU istället för att beställa en stor specialutvecklad krets även om man sparar 40mm².

Om de går på chiplet design ja.

Tror inte de (Sony) kommer göra det dock men time will tell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Jo att dom belastas är en sak, men som sagt - gör belastningen något?
I videon jag länkade så gör HT bevisligen 0 för prestandan på en 9900k.

Jag passade själv precis på att testa lite och stängde HT på min 8700k och...jag kommer nog fortsätta ha det avstängt i BF:V.

Samma FPS som med HT på.
Samma GPU-usage som med HT på.

Men, och jag överdriver inte, 10 grader kallare CPU.
Istället för en maxtemp på 77c fick jag en maxtemp på 67c.

Jag visste att HT gjorde processorn varmare, men inte så pass. Nu blir man ju sugen att överklocka lite till. ^^

Du får gärna testa själv Esseboy; stäng av SMT på din R7 2700 och kolla om du får sämre prestanda och hur pass mycket svalare din CPU blir.

Ska kika senare idag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Logiken för mig där är att dom spelen är ett äventyr, en upplevelse och där gör 'graphical fidelity' större skillnad i slutändan än hur snabbt jag kan vrida kameran och sätta yxan i pannan på trollet

Kameran vrids lika snabbt i alla Hz.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Om de går på chiplet design ja.

Tror inte de (Sony) kommer göra det dock men time will tell.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ha kvar så svaga Jaguar kärnor år 2019 eller 2020 är inte ett alternativ längre. Zen 2 kommer ju bokstavligen mosa Jaguar. Dessutom är Zen 2 designad för 7 nm vilket Jaguar inte är...så ser inte varför de skulle slänga pengar i sjön på att konvertera Jaguar att funka med 7 nm.

Blir nog 4C/8T med typ 2500-3000 streamprocessorer om de går på monolitisk krets. Alternativt 8C/16T med 3000+ om de går på en chipplet design.

Problemet med en monolitisk krets är att AMD då skulle behöva optimera IO delen för 7 nm, vilket de har skippat i och med zen 2. Så tror detta är uteslutet tyvärr.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att ha kvar så svaga Jaguar kärnor år 2019 eller 2020 är inte ett alternativ längre. Zen 2 kommer ju bokstavligen mosa Jaguar. Dessutom är Zen 2 designad för 7 nm vilket Jaguar inte är...så ser inte varför de skulle slänga pengar i sjön på att konvertera Jaguar att funka med 7 nm.

Blir nog 4C/8T med typ 2500-3000 streamprocessorer om de går på monolitisk krets. Alternativt 8C/16T med 3000+ om de går på en chipplet design.

Problemet med en monolitisk krets är att AMD då skulle behöva optimera IO delen för 7 nm, vilket de har skippat i och med zen 2. Så tror detta är uteslutet tyvärr.

Givetvis kommer de inte köra med Jaguar igen. Ingen som påstått heller.

(Sony jobbar redan sen länge med förbättringar av en Zen-kompilator så Zen, i nån form, är given)

Edit: IO-delen? De kan ju inte den från Ryzen 3 ändå.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om de går på chiplet design ja.

Tror inte de (Sony) kommer göra det dock men time will tell.

Skickades från m.sweclockers.com

Om någon av dem väljer bort chiplets så tror jag nog också det är Sony. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om någon av dem väljer bort chiplets så tror jag nog också det är Sony. Men vi får se.

AMD har ju om inte annat visat att det går att bygga ~330 mm2 7nm kretsar med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Det finns fler rykten men enligt dig är det ena fel. Vad grundar du det på?

Han som skapade avkodaren sa att det inte går att använda det på konsol SoC nummer, då de använder ett annat system.

Dessutom finns det andra saker som man kan extrapolera från.
DG1000FGF84HT - PS4 - CXD90026G
DG1101SKF84HV - PS4 - CXD90037G
DG1201SLF87HW - PS4 Pro - CXD90043GB
DG1301SML87HY - PS4 Pro - CXD90044GB

Det är inte basfrekvens...då dessa inte har sitt modelnummer som basfrekvens.

Har även sett en annan person som hade ett liknande sätt att avkoda, och byggde även på tidigare testexemplar som han sett som använde samma system. Samma person säger dock att man inte ska lägga supermycket vikt på det heller.

Take it as a rumor, the source has been reliable other times, but you can always sneak a goal, without further evidence that the code of an engineering sample can not be said to be real or false, it is certainly easy to make a code falsification with the information available, but even if it is real, that sample can be discarded later for a new revision with changes before reaching the final product, so we just have to wait ...

Take it as a rumor
Permalänk
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Kameran vrids lika snabbt i alla Hz.

Tror poängen missades lite där, var inte så mycket Hertz direkt utan mer hur det påverkar din förmåga att reagera och prestera

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Hade PS1, och PS3. Skippar varannan generation med andra ord, så det blir att hänga på låset tills PS5 kommer. Är inte jag som bestämmer, är bara naturens naturliga gång

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kanske 60FPS ultra och 1080P äntligen ska normaliseras hos konsolerna?

Man kan ju drömma.
Ps3 presenterades som 1080p konsollen och PS4 pro var 4K konsollen - samtidigt som inte ens PS4 pro klarar 1080P i 60fps rakt av - pinsam marknadsföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Man kan ju drömma.
Ps3 presenterades som 1080p konsollen och PS4 pro var 4K konsollen - samtidigt som inte ens PS4 pro klarar 1080P i 60fps rakt av - pinsam marknadsföring

Mera ett fall av att inte förstå marknadsföringen. Eller syftet med produkten, för den delen.

Och logiken i att "4K output capable" automatiskt skulle innebära att den renderar i 1080p60 "rakt av" får du gärna förklara nångång...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror poängen missades lite där, var inte så mycket Hertz direkt utan mer hur det påverkar din förmåga att reagera och prestera

Jag förstår inte att du vågar antyda det du gör. Jag har inga prestationsproblem och skulle jag nånsin få det så finns det viagra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vore cool men är inte Infinity Fabric begränsat vid 200-nånting GB/s?

IFs bandbredd bestäms av RAM-klockan.
Snabbare än Intels Ringbus när man kopplar ihop många kärnor.

Skrivet av Esseboy:

mhmm, en CPU 80 mm2 krets, en GPU typ 150 mm2 krets och en IO på runt 100 mm2. Blir nog billigare än en monolitisk på 200 mm2

Tänker snarare 2x80 mm2 GPU.

Skrivet av Aleshi:

En vanlig Zen 2 med en GPU så är det fixat. ... Men troligtvis så är det annan I/O krets på grund av bandbreddsbehov. Eller så är minneskontroller i GPUn.

Min tanke också, men att man tar dubbel uppsättning GPU-chiplets. I/O på eget chip.

Skrivet av ipac:

Om de går på chiplet design ja.
Tror inte de (Sony) kommer göra det dock men time will tell.

Det är AMD som utvecklar chipet, så jag tror på chiplets.

Skrivet av ipac:

Edit: IO-delen? De kan ju inte den från Ryzen 3 ändå.

Inte rakt av, men med bara smärre modifikationer och tillverkad på 14nm behöver den inte kosta skjortan.

Skrivet av ipac:

AMD har ju om inte annat visat att det går att bygga ~330 mm2 7nm kretsar med.

... och att det är dyrt!

Med små chiplets får man betydligt bättre yield och möjligheter till extrem binning för maximal utdelning från varje wafer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är AMD som utvecklar chipet, så jag tror på chiplets.

Det är Sony som betalar så design lär bli enl deras önskemål iaf.

Men ja, time will tell. Verkar iaf finnas begränsningar i tekniken i samband med spel så jag är tveksam.
https://www.pcgamesn.com/amd-navi-monolithic-gpu-design

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mera ett fall av att inte förstå marknadsföringen. Eller syftet med produkten, för den delen.

Och logiken i att "4K output capable" automatiskt skulle innebära att den renderar i 1080p60 "rakt av" får du gärna förklara nångång...

Skickades från m.sweclockers.com

Är nog ganska teknisk insatt i det här så vet skillnaden på vad en videoutgång klarar och vad som går att rendera
Marknadsföringen har knappast varit vilken HDMI standard som stöds utan hur högupplösta spel som den klarar = falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Marknadsföringen har knappast varit vilken HDMI standard som stöds utan hur högupplösta spel som den klarar = falskt.

Jo, nya HDMI funktioner var en ytterst central del i det hela.

Samt att Pro-spel skulle ha högre upplösning än OG spel. Vilket de oftast har. Så vad är falskt?

Vad de INTE sa var att målet var "60 fps i allt" så hur kan avsaknad av detta vara falsk/pinsam marknadsföring?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

IFs bandbredd bestäms av RAM-klockan.
Snabbare än Intels Ringbus när man kopplar ihop många kärnor.

Tänker snarare 2x80 mm2 GPU.

Min tanke också, men att man tar dubbel uppsättning GPU-chiplets. I/O på eget chip.

Det är AMD som utvecklar chipet, så jag tror på chiplets.

Inte rakt av, men med bara smärre modifikationer och tillverkad på 14nm behöver den inte kosta skjortan.

... och att det är dyrt!

Med små chiplets får man betydligt bättre yield och möjligheter till extrem binning för maximal utdelning från varje wafer.

Vi har ju redan en ryzen baserad "konsoll" SoC, den i Subor Z Plus. Där körde dom ju på en monolitisk krets med 4C/8T i 3Ghz och 24CU vega. En krympning till 7nm och förbättringar med navi så får man säkert in GPU-kraft som går om xbox one X på samma kretsyta. Så ser liksom inte varför det skulle vara osannolikt med en custom SoC med monolitisk design.

Jag antar även att det lär komma mobila Zen2 kretsar också som inte har exakt samma design som deras desktop chiplets som de kan använda sig av som bas. För jag antar att de kommer sikta på runt 35W för CPU-delen.