Asrock avtäcker första Radeon VII med klistermärken från partnertillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Troligen plast ändå.

Ser inte ut som plast det de har visat i CES, speciellt om du kollar ner i fläkthålen så ser det stansat och bockat ut men jag vågar inte påstå att jag har rätt, kan ha fel.
Känner mig dock hyfsat säker.

Permalänk
Medlem

Är det överklockade klistermärken?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Esseboy:

Troligen plast ändå.

Skrivet av kozmos:

Ser inte ut som plast det de har visat i CES, speciellt om du kollar ner i fläkthålen så ser det stansat och bockat ut men jag vågar inte påstå att jag har rätt, kan ha fel.

Mitt Vega 64 har skal av lättmetall, det påminner mycket till utseendet om denna, förutom att jag har blowerkort.
Så jag röstar på lättmetall.
Tycker kylaren är snygg, skall sägas att jag även gillar utssendet på Nvidias RTX kylare, gillar ett rent utseende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mitt Vega 64 har skal av lättmetall, det påminner mycket till utseendet om denna, förutom att jag har blowerkort.
Så jag röstar på lättmetall.
Tycker kylaren är snygg, skall sägas att jag även gillar utssendet på Nvidias RTX kylare, gillar ett rent utseende.

ja och jag vet inte varför man skulle gjort en fästanordning till fläkten i plast på det viset som det är i radeon vii, hade blivit bräckligt och ostabilt så det är med största sannolikhet bockad och borsta aluminiumplåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Fördelen är väl att man inte får beslutsångest om man ska köpa detta kortet. Bara köpa det billigaste som finns då alla presterar likadant.

minimalistisk i all ära men höljet ser ut som vilken 12 åring som helst kan göra på trä/metallslöjd.

visst om 12åringen har tillgång till stora verkstadsmaskiner och brett kunnande inom bearbetning av metaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Den mängden minne är meningslös på ett gamerkort med den hastigheten.
Hade kortet presterat som ett 2080TI hade det varit intressant, nu är det bara onödiga extra kostnader.

Kortet är även stort riktat till prosumer och professionell användning. Man kan avvakta och se hur det kommer göra sig i spel innan man sågar något helt nytt som inte ens är officiellt recenserat, för jag tror det kommer stå sig riktigt bra mot RTX 2080. Det är i allra högsta grad även ett compute kort och ett monster i mining.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@backspace: ?? Det är VII som i Radeon sju. Vega 64 är ett produktnamn för grafikkort med Vega 10, Radeon VII är ett produktnamn för grafikkort med kretsen Vega 20. Sen råkar också produktnamnet för "Vega Mobile" vara Radeon Pro Vega 20 (och 16) med kretsen Vega 12.

Jo, men för att det inte ska bli någon förvirring, vilket det uppenbarligen redan blivit.

@Esseboy skrev i sitt inlägg Vega 64 och Vega VII.
Och så som jag förstått det ifrån diverse medier (bl.a Sweclockers om jag inte minns fel) är at VII kan lika gärna stå för Vega 2 eller 7.

Och eftersom det inlägget som jag riktade mig till hade skrivit "Vega VII" vilket då blir Vega Vega 2 eller Vega 7, petitesser, ja absolut.
https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-vii

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Den mängden minne är meningslös på ett gamerkort med den hastigheten.
Hade kortet presterat som ett 2080TI hade det varit intressant, nu är det bara onödiga extra kostnader.

Det brukar väl låta så idag, men om några år så är säkert mängden minne säkert guld värt. I alla fall för dom som sitter kvar en längre tid med grafikkorten. Men jag förstår din poäng. Dock så köper jag ofta äldre begagnade grafikkort så för mig är det bara positivt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

@kozmos: På 90-talet fick i alla fall vi lära oss att bocka metall och borra/stansa i metall i slöjden. Behöves inga större kunskaper i / om metal. Minns att vi som projekt skulle göra ett hölje till en gammal transistorradio
Enligt mig ser höljena ut som just något man kunde göra i högstadiet. Stansa ut tre hål för fläktar, bocka metallen runt kanterna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av igelkotte:

Det brukar väl låta så idag, men om några år så är säkert mängden minne säkert guld värt. I alla fall för dom som sitter kvar en längre tid med grafikkorten. Men jag förstår din poäng. Dock så köper jag ofta äldre begagnade grafikkort så för mig är det bara positivt.

Så lät det om HD4850 "512 MB räcker", jag köpte ett och fick ångra att jag inte valde ett på 1 GB.
Köpte ett HD6950 på 2 GB, då "räckte 1 GB", jag ångrar inte att jag valde ett med 2 GB.
Köpte ett R9 290, mindre diskussion då, men visst var det bättre med 4 GB än 3 GB.
Köpte inget R9 380 men då sades det att "4 GB är allt för mycket, lika bra med 2 GB", var fel även då.

Japp 8 GB räcker oftast fint i dag, det räcker troligtvis fortfarande om ett år, men senare? då kanske man tvingas skruva på inställningarna.

Forumet har sagt att minnet räcker, i tio års tid nu, vis av erfarenheten har jag slutat lyssna.

https://www.hardocp.com/article/2019/01/07/battlefield_v_nvid...
Håller inte riktigt med Kyle här, jag är frågande till om detta verkligen påverkar spelet, men faktum kvarstår, minnet används, dock troligtvis som cashat minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Absolut, ser påkostad och vettig ut för att vara en referensdesign. Men det ser ut som att kortet kunnat bli billigare för kund med billigare kylare. Och ska man vattenkyla är ju den påkostade luftkylaren bortkastad. Och vill man överklocka järnet hade man kanske föredragit ett ännu mer maxat kretskort. Som sagt är det svårt att pricka in allt med bara en design...

Skickades från m.sweclockers.com

Allt du säger är givetvis korrekt. Nu tror jag dock inte att det här kortet kommer att lyckas så bra på marknaden såvida man inte går in med riktigt aggressiv prissättning. Känns mest som filler innan man kommer med navi så jag kan förstå om AMD väljer att göra såhär.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@kozmos: På 90-talet fick i alla fall vi lära oss att bocka metall och borra/stansa i metall i slöjden. Behöves inga större kunskaper i / om metal. Minns att vi som projekt skulle göra ett hölje till en gammal transistorradio
Enligt mig ser höljena ut som just något man kunde göra i högstadiet. Stansa ut tre hål för fläktar, bocka metallen runt kanterna.

Möjligt du tycker det ser ut som det och jag kan hålla med om att den är ganska fyrkantig men jag utmanar dig till att göra en exakt kopia med samma finish med hjälp av vanliga rundstansar, hammare, en gammal plåtbock från 1850 förglömt och en handborrmaskin.

Köper jag grafikkortet kan du låna oemkylaren av mig som referens, den ska ändå av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jo, men för att det inte ska bli någon förvirring, vilket det uppenbarligen redan blivit.

@Esseboy skrev i sitt inlägg Vega 64 och Vega VII.
Och så som jag förstått det ifrån diverse medier (bl.a Sweclockers om jag inte minns fel) är at VII kan lika gärna stå för Vega 2 eller 7.

Och eftersom det inlägget som jag riktade mig till hade skrivit "Vega VII" vilket då blir Vega Vega 2 eller Vega 7, petitesser, ja absolut.
https://www.amd.com/en/products/graphics/radeon-vii

Lyssnade du på CES AMD keynote så hade du hört att det är "Radeon Seven" dito om du hade läst Sweclockers artikel som presenterade nyheten. Sweclockers diskuterade aldrig läckor som sådana (fanns några innan CES) i några nyhetsartiklar, de hade dock en nyhet om en varumärkesansökan, men kretsen i sig hette redan Vega 20 vid den tiden och det loggan syftade till var numret sju. Det är ett produktnamn, så det har bara en betydelse. Namnet anspelar på 7 nm givetvis, och är inte någon ny generation av GCN så det är inte Vega generation 2 eller dylikt. Vill du hitta på en annan mening så vore det Vega 7 nm givetvis, men det kommer säkert andra 7 nm Vega-produkter innan vi får Navi överallt. I fallet @Esseboy blir det inget annat än Radeon VII hur som helst då han syftade på en specifik produkt, pratar man effektutveckling pratar man produkt.

Hade de kallat det Vega II skulle kortet hetat något i stil med RX Vega II 60 Det spåret har nog aldrig AMD varit inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@kozmos: På 90-talet fick i alla fall vi lära oss att bocka metall och borra/stansa i metall i slöjden. Behöves inga större kunskaper i / om metal. Minns att vi som projekt skulle göra ett hölje till en gammal transistorradio
Enligt mig ser höljena ut som just något man kunde göra i högstadiet. Stansa ut tre hål för fläktar, bocka metallen runt kanterna.

Du lär dig varken kunskapen eller har tillgång till maskinerna som krävs, det är inte bara en bockad plåt med tre runda hål, kanterna är inte bockade utan de använder någon form av dragpressning/djupdragning.

Permalänk
Medlem

@kozmos: får göra det
annars så kvittar det dock för mig hur det ser ut för mig då jag stoppar det i ett chassi utan fönster och kortet lär nog ha rätt trevlig prestanda till ett OK pris. Synd bara att AMD inte låter tredjepartstillverkare sätta tänderna i det och se vad dom skulle kunna skrämma upp GPU till.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Det är ett utmärkt sätt att effektivisera tillverkningen om alla partnertillverkare gör korten på samma fabrik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ywap:

Radeon VII verkar ändå vara ett ganska prisvärt kort om den presterar ungefär som 2080. Dubbelt så mycket minne och en grym spel "bundle".

Älskar verkligen när man ser att konsumenterna totalt omfamnar den nya prissättningen av grafikkort och kallar de för prisvärda...

Today u get less for more! And do you know? We like it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Älskar verkligen när man ser att konsumenterna totalt omfamnar den nya prissättningen av grafikkort och kallar de för prisvärda...

Today u get less for more! And do you know? We like it!

Håller med dig men jag sitter på ett r9 290 och orkar fan inte vänta längre nu.
Om det blir Radeon VII eller 2080 får jag se, är kluven 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Älskar verkligen när man ser att konsumenterna totalt omfamnar den nya prissättningen av grafikkort och kallar de för prisvärda...

Today u get less for more! And do you know? We like it!

Jag sa väl ändå GANSKA prisvärt. Känns inte som jag TOTALT omfamnar den nya prissättningen

Själv tycker jag det börjar bli alldeles för dyrt med speldatorer. Tyvärr så gillar jag inte 30fps annars hade jag gått över till konsol.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt mer grafikkort nuförtiden. Inte värt pengarna att lägga längre. 6k räcker för mig och då ska det inte vara mellanklasskort.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Egen kartong och klistermärken, inte illa pinkat! Man undrar ju lite, tjänar de ens några pengar på detta? Tredjeparts alltså.

Många gånger kan marknadsföring, vara mer värt än reda pengar i kassan.