SweClockers guide till TV-modeller från 2018

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag skulle vilja veta hur hög inputlag philips VA-modeller i budgetsegmentet har. Gissar att det inte finns några tester?!

Jag har inte kört några Philips 2018-budgetmodeller. Men traditionellt har det varierat beroende på vilken som är tillverkaren. I gränstrakterna på Philips budgetmodeller är det ofta OEM-produkter. Där har det varit 30-50 ms med Philips egna tillverkning ofta ligger på den övre skalan.

Men annars är detta väldigt typiskt för Philips utbud och budgetmodellerna överlag: man vet inte vad man får, utan måste testa. Med förbehåll för att nästa batch kanske har annan elektronik och annat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@yrfhar: har en vän med ks7005 och den är fan grym....

Funderar ändå på att uppgradera mig till en OLED men kul att titta vad Thomas @Laxpudding tyckte om Samsung serien 2017 när han blickade tillbaka till 2016. Om jag inte minns helt fel från årets video utelämnade han att QLED/Q-dot finns hos andra märken också men under andra namn. Nämnde visserligen LG SUPER UHD så kan ha fel.

11:27

timestamp
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: Kvantprickar/Quantum dot som fenomen är känt sedan 30 år tillbaka och knappast något som LG eller Samsung har trollat fram.

Sedan kommer dessa tillverkare och alla andra att hitta på sina egna reklamnamn på hela. Samt dessutom byta reklambudskapet när de känner för det. Samsung kallade i grunden samma Quantum dot-teknik för "SUHD/Nano Crystal" innan de bestämde sig för att skrota det tugget och köra med "QLED" ihop med en massiv marknadsföringsbudget.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: https://www.sweclockers.com/artikel/26529-infor-mellandagsrea... och https://www.sweclockers.com/artikel/26529-infor-mellandagsrea.... Så tillsammans med Samsung nämner han i.a.f. tre olika i artikeln. LG använder både Super UHD och Nano Cell, en skärm med Super UHD har "Nano Cell" men en skärm med Nano Cell behöver inte benämnas Super UHD, oavsett vilket så har de kvantprickar.

Ska alla marknadsföringsnamn användas blir det lite löjligt, Sony kallar det inte ens kvantprickar utan använder istället bara sitt Triluminos-varumärke.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: & @Petterk: Härligt för oss nu när vi vet detta: TV är precis som tandkräm med härligt välljudande ingredienser på saker som gör samma sak.
Trodde faktiskt att LG och Samsung var ensamma om den där fantastiska micro-jumbon. Man lär så länge man lever

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Laxpudding: & @Petterk: Härligt för oss nu när vi vet detta: TV är precis som tandkräm med härligt välljudande ingredienser på saker som gör samma sak.
Trodde faktiskt att LG och Samsung var ensamma om den där fantastiska micro-jumbon. Man lär så länge man lever

De enda marknadsföringsnamnen för kvantprickar jag kan komma och tänka på rakt upp och ner är Samsungs QLED tidigare SUHD, LGs Super UHD och Nano Cell, Philips NanoLED och Sonys Triluminos. MEN även TCL, Vizio (US?), Hisense (andra territorium), med flera har kvantpricksteknik och många kommer kalla det helt olika saker.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Trodde faktiskt att LG och Samsung var ensamma om den där fantastiska micro-jumbon. Man lär så länge man lever

Nano. Inte Micro. Tusen gånger mindre än micro.

Quantum dot och tekniken är the real deal på alla sätt. Sättet det marknadsförs kan verkligen diskuteras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De enda marknadsföringsnamnen för kvantprickar jag kan komma och tänka på rakt upp och ner är Samsungs QLED tidigare SUHD, LGs Super UHD och Nano Cell, Philips NanoLED och Sonys Triluminos. MEN även TCL, Vizio (US?), Hisense (andra territorium), med flera har kvantpricksteknik och många kommer kalla det helt olika saker.

Vad man behöver förstå är att det rör sig om helt olika tekniker.

T.ex LG Nano Cell är nog enklast om folk inte kallar kantprickar alls (inte ens LG själva gör det). Det är förvisso teknik på nanonivå men det emittas inget ljus så det är iaf äpplen vs päron vi pratar om här. Nano Cell absorberar endast vissa våglängder av ljus och ska ses som ett sätt att förbättra färg-filter funktionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Laxpudding: & @Petterk: Härligt för oss nu när vi vet detta: TV är precis som tandkräm med härligt välljudande ingredienser på saker som gör samma sak.
Trodde faktiskt att LG och Samsung var ensamma om den där fantastiska micro-jumbon. Man lär så länge man lever

Ja och nu får du lära dig att alla dessa ingredienser INTE gör samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad man behöver förstå är att det rör sig om helt olika tekniker.

T.ex LG Nano Cell är nog enklast om folk inte kallar kantprickar alls (inte ens LG själva gör det). Det är förvisso teknik på nanonivå men det emittas inget ljus så det är iaf äpplen vs päron vi pratar om här. Nano Cell absorberar endast vissa våglängder av ljus och ska ses som ett sätt att förbättra färg-filter funktionen.

Jo de verkar använda lite andra principer. Bakgrundsbelysningen är ju en annan än konkurrenternas kvantpricksförstärkta till att börja med. Är först senare någon grävt i vad LG tycks göra med sin teknik och först då det beskrevs som färgämne/absorbator som fungerar på molekylär nivå, även om någon genomgång hur absorbatorn skulle fungera inte gjorts. LG lyckas hur som helst bredda färgomfånget/rymden. LG pratar som du noterat nu för tiden bara om kvanteffekter och det påståendet kanske stämmer bättre. Om tidigare LG-TVs använde QDEF så har de i vilket fall ersatts med Nano Cell.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det skulle verkligen underlätta om tillverkarna började prata om den faktiska tekniken istället för att gömma sig bakom en massiv vägg av, tja, ärligt talat, genomgående bullshit. Bullshit som de sedan bygger sin reklam på.

Tyvärr vet jag av att den faktiska kunskapen är dold bakom lager av lager av dels denna bullshit. Den interna "hemliga" informationen är inte mycket bättre än vad som står på hemsidorna. Men det är också företagsstruktur där de personer jag får chans att träffa ofta är på norden- och europanivå. Alltså produktchefer som diskuterar marknad, försäljning, projicerade volymer för det närmaste kvartalet och liknande. Det skulle lika gärna kunna vara brödrostar som TV-apparater. Från dessa håll har jag tyvärr många gånger fått (1) ännu mer bullshit eller (2) direkt felaktig information.

Vettig, konkret och teknisk information om vad som finns där är helt enkelt inte tillgängligt. Så jag har valt en strategi där jag kan fokusera på vad jag observerar och kan mäta mig fram i första hand.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Resultatet som räknas, är ju väldigt få fall där en viss teknik mer eller mindre garanterar ett visst resultat. Tycker du gör rätt i din strategi, även om tillverkarna inte gör den enkel när uppdateringar kan förändra egenskaper och när de inte gör det tydligt vad som skiljer en snarlik modell o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag var helt inne på att skaffa ny TV i år, men faktum är att man sannolikt gör bäst i att vänta ett tag till. I årets modeller har tillverkarna verkligen gjort allt för att android TV eller google/chrome cast inte ska vara tillgängligt på instegsmodellerna. Det medför att man sannolikt kommer vilja använda någon form av tredjeparts mediaspelare utöver datorn/spelkonsolen som då alltså tar upp ytterligare en HDMI-ingång om man nu inte kör via en receiver. Kostnaden för typ chrome cast ultra är pengar man kan lägga på en bättre TV. Morsan å farsan köpte en philips put förrförra året tror jag det var? Den kostade 4999:- och hade både android TV och inbyggd google cast. Att årets modeller inte har detta gör att jag avstår från köp.

Tänk vad olika man kan vara.

Själv så saknar jag highend-skärmar som skippar att lägga pengar på för mig bortkastade och helt onödiga saker som inbyggd mediaspelare/dator, och skulle även gärna kunna skippa tuner/mottagare helt.

Ge mig en renodlad skärm där allt krut/pengar lägga på kvaliteten på panelen och bilden, och skippa allt "krimskrams" runt om.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Helt min åsikt också men det är ju appar som säljer och leder till att stora monitorer, vi två vill ha, blir dyra pjäser - tror i alla fall jag. Du kan kolla min helg-poll så ser du att till och med på ett PC-forum är det "streaming genom TV-app" mest vanligt och sedan Linjär-TV (troligen mest genom någon form av box) och självklart PC. I ett annat forum hade nog Linjär TV och Streama genom TV-app tagit en mycket större andel.

Glädjande för mig är att 7% använder sin TV till bla gaming från sin PC. Glömde ta med spelkonsol och det är jag ledsen över. En riktig blunder från min sida.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Säger inte att det finns köpare och marknad för inbyggda streaminglösningar, bara att jag saknar alternativet att skippa det på "high end"-skärmar.

Viket är lite ironiskt med tanke på att de flesta finsmakare i high end nog oftast väljer bättre externa streaminglösningar än de så ofta väldigt begränsade och taffliga inbyggda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Äkta e-arc och HDMI 2.1 kanske inte spelar någon roll för de flesta. De har även snackat om detta hos Digital Trends i förrgår att det kommer älskas av spelare. Är detta så stort att det är värt, för oss som inte har panik, att vänta till nästa BF att uppgradera sin TV. Har ju tex ändå inte HDMI 2.1 på min ATMOS Soundbar eller på mitt GTX 1080 grafikkkort men man vet ju aldrig vad man köper i framtiden. LG kommer ha 2 av 4 HDMI med 2.1 på sina 2019 års OLED TV från C-modellen enligt klippet. Och hörde jag rätt, OLED 8K 2019? vilket jag ändå inte är sugen att kasta pengar på.

Vincent

Digtial Trends 29:35 (inbäddade klipp startar aldrig från rätt tid).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Någon som har ett bra tips på en tv mellan 55" och 65", prisnivå under 10 000 kr? Kommer användas till sport och film. Har kikat lite på några samsung-modeller som ligger högt upp på prisjakt.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Äkta e-arc och HDMI 2.1 kanske inte spelar någon roll för de flesta. De har även snackat om detta hos Digital Trends i förrgår att det kommer älskas av spelare. Är detta så stort att det är värt, för oss som inte har panik, att vänta till nästa BF att uppgradera sin TV. Har ju tex ändå inte HDMI 2.1 på min ATMOS Soundbar eller på mitt GTX 1080 grafikkkort men man vet ju aldrig vad man köper i framtiden. LG kommer ha 2 av 4 HDMI med 2.1 på sina 2019 års OLED TV från C-modellen enligt klippet. Och hörde jag rätt, OLED 8K 2019? vilket jag ändå inte är sugen att kasta pengar på.

Vincent
https://youtu.be/E4mPokbZl10

Digtial Trends 29:35 (inbäddade klipp startar aldrig från rätt tid).
https://youtu.be/5iFOywaVvXE?t=1775

8K är inget mål för mig, men har själv just väntat på en OLED med HDMI 2.1 och som stödjer FreeSync. Är definitivt beredd att vänta till BF i år, eller BF 2020 (byter TV endast var 10:e år ungefär).

Detta kan bli en riktigt intressant CES-mässa!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sen till tråden men tack för en riktigt bra guide (hittade den igår)! Minns när jag skulle köpa 32" widescreen för 20 år sedan och man skulle ha 100 hz för att det var "bäst" men hade ingen aning om varför direkt

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dexdor: Fast den gamla tjock-tv:n som hade "100 Hz" hade faktiskt ett bildrör som svepte i 100 Hz på material som ofta var 25 bilder i sekunden fördelat på fältlinjer i 50 Hz. De svepte om linjerna en extra gång vilket hade effekt på hur ett bildrör fungerar. Fanns kvar en bit in på 00-talet och då kom de även med dåtidens interpolering som var allt annat än artefaktfri.

Philips hade en bunt sådana modeller som var klädda i läder.

Finns inte mycket information kvar, men Amazon listar dem fortfarande som "sold out": https://www.amazon.co.uk/Philips-32PW9595-100Hz-Widescreen-Le...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Fasiken du ser ju så ung ut i dina videos men chansar på att du kanske, kanske var runt 30 vuxen på Tjock TV tiden. Hade inte CRT helt fantastisk svärta och kontrast i mörka rum, om man bortser från upplösningen, eller är det en försköning av old good days? t

Bytte 2005 ut min CRT 4:3 24 tums Philips MatchLine mot en Samsung LE32R51B. Bra till dator men satellit TV såg mosig ut. Svart var lite grådassig mot CRT rena svart. Detta ligger kvar i minnet men är det inte så att nyare LCD har bättre svärta än gamla CRT.

Lite svårt att exakt säga när man bytt TV vart annat år och fått små förbättringar i steg men skulle väll vara ett stort lyft för de som sitter på en LCD anno 2010 att köpa en ny nu även om det är en i 8000 kr klassen oavsett om det var en dyr eller billig? Själv blev det ingen TV i år heller så min Samsung KS7005 kommer äntligen spränga min 3-års vall och det kommer bli en ny fåtölj istället. Satsar på BF 2019

Kuriosa - Råd och Rän 2006: https://web.archive.org/web/20060909183751/http://radron.se/t...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@yrfhar: En bra CRT med korrekt inställd "förspänning" (? – om jag minns rätt begrepp), alltså den analoga motsvarigheten till att synka katoddrörets lägsta nivå mot 0 millivolt i signalen (där 700 mV är referensvitt) kommer att vara svart i alla hänseenden.

Sedan såg det sällan ut så i praktiken. Ofta flöt nivåerna med vad som visades i bilden och de flesta bildrör tände upp ganska tydligt i svärtan. Men ja, de första LCD:erna var ännu sämre och mycket sämre än idag. Vi talar om kontrastförhållanden på 300:1 och med silverfärgad ram för att man inte skulle se lika tydligt hur ljust och grå det var i det som skulle vara svart i bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Uppdaterade artikeln med min erfarenhet av Philips PUS73x3-modellen. Saxat från avsnitt #11:

>>>
Jag har fått tillfälle att syna två exemplar av PUS73x3 vid ett och samma tillfälle. Det ena exemplaret klippte signalnivåer mot vitt och hade en gulare vitbalans. Det andra exemplaret visade full signalbandbredd, hade en turkosa vitbalans men också ett skärpefilter som skapade kraftiga kantskuggor och därför minskade den faktiska upplösningen i bilden. Detta gick inte att åtgärda på något sätt, inklusive fabriksinställning.
<<<

Permalänk
Medlem

Rätt intressant video om Kina och deras OLED-fabriker. Trodde själv det bara var LG Display som skulle tillverka dessa i många år till. Prisfall att vänta utan att det tummas på kvalitén?

The TRUTH about China’s BIGGEST OLED TV Manufacturer

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Samsung investerar tiotals miljarder för att bygga om fabriker/linjer för att producera BOLED. Taiwanesiska AUO kommer släppa stora OLED-paneler också så småning om. Massproducerade OLED-paneler för TVs kommer från flera tillverkare inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding du är en tillgång för Swec. Grym guide.
Tack.

Ändå står man här som ett spån...

NU7105 8990:- eller en PUS6703/12 för 7600:- (65")
Absolut ett budgetsegment men för och nackdelar?
Ska köras med PS4 Pro och en Chromecast ultra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falcon: Det som talar för Samsungen är att du i högre grad vet vad du får. Med Philipsen är det mer chansartat. Det förekommer varierande uppgifter om exempelvis vilka paneltyper det är TV-apparaterna i den klassen.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/panason...

Många fina ord från L&B, jag är intresserad av en vardagsrumsTV. Verkar denna bra i prisklassen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Bildexpert 📺

@laudanum: Den kanske bästa IPS-TV:n för 2018. I alla fall av de jag sett. Har inte ljusstyrkan hos LG:s dyrare IPS:er men å andra sidan bättre kontrastförhållande och inte alls samma problem med uniformitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@laudanum: Den kanske bästa IPS-TV:n för 2018. I alla fall av de jag sett. Har inte ljusstyrkan hos LG:s dyrare IPS:er men å andra sidan bättre kontrastförhållande och inte alls samma problem med uniformitet.

Har världens beslutsångest.
Jag var spiksäker på en lg c8 55”, dock ju mer man läser så vågar jag inte pga inbränningsrisken. Skulle ”dö” om man blev drabbad.
Tänkte då köra på Sony xf9005 men vår soffa är >3 meter bred och vi har ca 3 meter till TVn så är jag rädd för att det blir för urvattnade färger.
Sen såg jag denna panasonic men då klara den inte riktig HDR enligt denna TV-guide.

Va tusan ska det vara så svårt för?

Någon som har några förslag?