Permalänk
Medlem

Ljuddämpa Peugeot 107

Så jag har en Peugeot 107 -09 som jag använder som pendlingsbil mellan Norrköping och Linköping, och på motorväg så låter det rätt mycket, speciellt när man går från 100 till 110 kmh på mätaren.

Trots att det är en liten och kanske tråkig bil så är det väldigt smidig och billig så jag vill gärna ha kvar den, men tänkte då att man kan förbättra sitt QOL med lite ljuddämpning.

Jag har redan satt i ny stereo och nya högtalare och det blev en trevlig skillnad, speciellt basen.

Till punkten då, vad för typ av material är bra att ljuddämpa med? Det är en relativt billig och gammal bil så vill inte lägga ner några jättepengar på högkvalitéts material, utan jag nöjer mig gärna med "rätt bra". Det bör heller inte vara för tungt, då tjänstevikt som standard är 930kg och totalvikt är 1190kg.

Vart bör man också prioritera att ljuddämpa först? Bagage? Dörrar fram? Dörrar bak? Hjulhus? Jag tror jag nog direkt kan utesluta allting som kräver att ta bort säten så typ golv och tak, men kanske tar det i framtiden, vem vet.

TL;DR
Förslag på ekonomiskt ljuddämpningsmaterial för bil och vart man bör prioritera att sätta det.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Vilka däck kör du? Största anledningen till ljud är oftast däck och dess dimensioner. Sedan så kommer bilen låta mycket om du kör 110km/h med så liten motor...

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Brukar kosta betydligt mer än det smakar.
Hjulhus samt vindbrus brukar vara dom vanligaste källorna till att det låter.
Detta är ju en "trillingbil" där Aygo och nån Citroen ingår och iaf Aygon är ju ett bygge som kan likställas med frigolit gällande hur mkt det låter
Headset med NC kanske är lösningen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

mycket av ljudet kommer nog in via brandvägg och hjulhus, så där är en bra början, sen lyssna hur mycket det låter via fönster.

men få in lite dämpning i dörrar etc är en bra grej också, är ändå rätt tomma resonansboxar på många bilar.

men principiellt så finns det ingen snabb genväg på att få tystare i bilen, utan om du inte vill lägga in dämpmatta i så gott som hela bilen, så börja framifrån.
och som det sägs ovanför, däck gör rätt mycket för ljudet också, tänk bara på hur mycket mer det brukar låta med vinterdäck mot sommardäck.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Kör du bara själv och inte har behov av att kunna vara social med medpassagerare så skulle jag nog sikta på hörlurar med NC. Du får lägga rätt mycket tid och pengar på ljuddämpning i en sån där bil och det kommer alltid finnas platser där det läcker in massa ljud. Hjulhusen lär väl vara bästa och lättaste stället att börja på om du känner att du inte vill köra med lurar.

Permalänk
Medlem

Nu finns inte forumet kvar, men på trillingbilarna.se (Aygo, C1, 107) var det en kille som rev ut alla säten och mattor i hela bilen, dämpade med bitumen överallt och tjockare dämpmattor där det gick. Samma sak i dörrarna.

Han sa att jobbet inte var värt det, den lät rätt mycket ändå, även om han märkte skillnad.

Men för att minska resonans hade jag satt i dörrar och tak. Det kräver inte så mycket jobb heller, på golvet dämpar ju mattorna.

Har själv ägt en C1 när det begav sig, och om jag hade behövt pendla motorväg med den hade jag bytt ut den mot någon annan bil med bättre dämpning, typ Polo.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/sm...
Sätter du i hjulhusen

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...
Kan du sätta på insidan av dörrar, över hjulhusen bak osv.

Tid och pengar är allt du behöver!

Edit: Kan vara lättare ibland att bara sänka hastigheten lite, om vi räknar på 42 km motorväg så tjänar du mindre än 2,5 minuter på att köra 110 istället för 100.

Permalänk

För många år sen så hade jag en Volvo 340 DLS så jag ljuddämpade på ett enkelt och billigt sätt. Köpte allt på Biltema. Ljuddämpningsmatta. Rev ut stolarna så jag fick bort ordinarie golvmatta och la ljuddämpningsmattan över hela golvet och ända upp mot pedalerna. Tog hjulhus på insidan samt lite i dörrarna. Mer än så gjorde jag inte och det blev märkbar skillnad.

Minns inte vilken tjocklek på ljuddämpningsmatta jag valde men det var precis så jag fick tillbaka ordinarie golvmatta.

Vindbrus från dörrkarmarna är ju inte så mkt att göra nåt åt egentligen.

Gällande hjulhus på utsidan så kan man alltid kladda dit tjock underredsmassa för det ljudisolerar en del det med, speciellt mot stänkande grus. När man ändå håller på så kan man lika bra ta hela underredet. Bara tvätta rent ordentligt först samt se till så allt är torrt. Så det är värmegarage som gäller om man skall göra detta vintertid. Rekommenderar nog utomhus när man skall köra med högtryckstvätten.

Total viktökning om man tar underredet och hjulhusen oxå borde bli max 10 kg. Underredsmassan köpte jag i burk på 5 kg. Ljudisoleringsmattan väger inga 5 kg men tog i där ändå.

Permalänk
Medlem

Börja med reservhjulsbaljan och den biten bak, polaren tyckte också att det lät mycket och han byggde ljud i sin 107:a och det gjorde en jäääkla skillnad ( först bara med ljuddämpning, men även med ljudsystemet kan också rekommendera att bygga en lite biffigare hatthylla för att dämpa ludet lite ^^

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Edit: Kan vara lättare ibland att bara sänka hastigheten lite, om vi räknar på 42 km motorväg så tjänar du mindre än 2,5 minuter på att köra 110 istället för 100.

Bästa tipset i tråden!

@Stromming90: Om du märker stor skillnad i ljudnivå när det gäller vilken hastighet du kör så kör inte så fort. Inte nog med att du kommer sänka ljudnivån, du kommer också sänka bensinförbrukningen! Det kanske inte är överdrivet många kronor per månad du sparar in men i längden om du pendlar så blir det pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Så jag har en Peugeot 107 -09 som jag använder som pendlingsbil mellan Norrköping och Linköping, och på motorväg så låter det rätt mycket, speciellt när man går från 100 till 110 kmh på mätaren.

Trots att det är en liten och kanske tråkig bil så är det väldigt smidig och billig så jag vill gärna ha kvar den, men tänkte då att man kan förbättra sitt QOL med lite ljuddämpning.

Jag har redan satt i ny stereo och nya högtalare och det blev en trevlig skillnad, speciellt basen.

Till punkten då, vad för typ av material är bra att ljuddämpa med? Det är en relativt billig och gammal bil så vill inte lägga ner några jättepengar på högkvalitéts material, utan jag nöjer mig gärna med "rätt bra". Det bör heller inte vara för tungt, då tjänstevikt som standard är 930kg och totalvikt är 1190kg.

Vart bör man också prioritera att ljuddämpa först? Bagage? Dörrar fram? Dörrar bak? Hjulhus? Jag tror jag nog direkt kan utesluta allting som kräver att ta bort säten så typ golv och tak, men kanske tar det i framtiden, vem vet.

TL;DR
Förslag på ekonomiskt ljuddämpningsmaterial för bil och vart man bör prioritera att sätta det.

Väldigt svårt att dämpa i efterhand.
Tysta bilar är helt enkelt konstruerade på ett annat sätt.
Drivlinan sitter kanske i bärram och allt är bättre gummiupphängt och kanske t.o.m. oljedämpat.
Samtidigt som du har tjockare rutor och mer metall överlag.

Men som redan nämnts har däcken en stor betydelse, liksom hastigheten.
Lågprofil är ju nånting man inte vill ha om man gillar komfort och tystnad.
Extraljus sabbar ju ofta aerodynamiken och skapar buller.
Precis som ett takräcke eller "rails".
Torkararmar kan man modda med diverse olika små spoilers, med lite tur kanske du hittar nånting som hjälper
Luft "burken" skall även dämpa insugsljud så se till att du inte har ett "sport" filter, kanske även en bra plats för lite asfaltsmatta ?
Huvisolering är nåt som brukar ramla bort efter ett knippe motortvättar, och riktigt snikiga bilar kanske inte har någon alls.

Permalänk
Medlem

Är jag helt galen om jag föreslår en skumgummi madrass som skärs till så den passar i botten på skuffen.

Nu har jag kört lite större kombibilar men jag upplever att det mesta ljudet kommer bakifrån.

Permalänk
Medlem

Tackar för många bra förslag och synpunkter! Mycket att fundera på

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |