Val av chassi och PSU + noob frågor

Permalänk
Medlem

Val av chassi och PSU + noob frågor

Hej!

Det börjar bli dags för en ny dator och jag tänkte för första gången bygga en själv. Ekonomin tillåter dock inte en stor engångsutgift utan jag tänkte göra det bit för bit. Jag tänkte börja med att flytta över mitt förbyggda HP-system till en ny låda med en ny PSU. Jag har dock en rad frågor:

Jag måste välja en datorlåda och vill ha en mindre ATX modell. Jag vill gärna ha något tyst men alla recensioner påpekar såklart hur varma alla ljuddämpande chassin blir. Hur varmt är ok?

Om jag tänker sätta i en 9900K (inte överklocka) och RTX 2070/2080, funkar typ Fractal Design Define C eller Phanteks P400s? Eller blir det för varma?

Om man kör på ett luftflödesoptimerat chassi som Fractal Design Meshify C (galler fram- och toppanel) och sätter i tysta fläktar (ex. bq silent wings 3), tyst PSU och tyst cpu kylare. Är det fortfarande högljutt då om man jämför med "tysta" chassin?

Vid val av PSU har jag använt ett antal kalkylatorer på nätet och de påstår att 600W+ borde vara ok med en 9900K och RTX 2070/2080. Låter det rimligt? Värt att köpa fullständigt modulärt istället för semi-modulärt?

Två bonusfrågor:

På mitt gamla moderkort finns det en "CPU-pump" header som ser ut som en vanlig 4-pins fläkt-header. Kan jag koppla in en fläkt till den?

Visst kan man koppla in en 3-pins fläkt på en 4-pins header? (förlorar PWM såklart)

Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem

Jag har ett ljuddämpat Fractal Define S och det blir inte särskilt varmt med bra kylning i. Det blir heller inte "för" varmt utan att köpa extra eller bättre kylning, så jag hade inte oroat mig.

I mångt och mycket är det "skryt" och e-penis att ha det så kallt som möjligt. Processorer och grafikkort klarar upp till 80-90 utan problem, men visst, kallare är bättre.

När det gäller val av PSU så tycker jag inte du ska snåla. Det är hjärtat i systemet och om du ska ha en 9900K och 2070/80 så ska du ta något därefter.

Jag rekommenderar https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2

Du kan också givetvis sätta 3pin fläktar på 4pin slots. Tror inte ens det finns 3pin slots för fläktar i moderkort.
Du kan också givetvis koppla in en vanlig fläkt till PUMP, dock så kommer den alltid köra i 100% såvida du inte har en PWM fläkt.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Hej!
Det börjar bli dags för en ny dator och jag tänkte för första gången bygga en själv. Ekonomin tillåter dock inte en stor engångsutgift utan jag tänkte göra det bit för bit. Jag tänkte börja med att flytta över mitt förbyggda HP-system till en ny låda med en ny PSU. Jag har dock en rad frågor:

Bara en liten varning.
Många förbygga system kör med ostandard komponenter, så kolla noga att det går att flytta över. Kontakter till PSU kan skilja så att man bränner moderkortet om man kopplar in ett standard PSU tex och monteringshål kan skilja.

Övriga frågor ser jag du fått bra svar på.

Permalänk
Skrivet av Rasumusu:

Om man kör på ett luftflödesoptimerat chassi som Fractal Design Meshify C (galler fram- och toppanel) och sätter i tysta fläktar (ex. bq silent wings 3), tyst PSU och tyst cpu kylare. Är det fortfarande högljutt då om man jämför med "tysta" chassin?

Jag brukar säga att det finns inga tysta chassin, bara tysta system(överdrift för att illustrera min poäng). Dvs stoppar du in högljudda komponenter i ett ljuddämpat chassi kommer de ändå låta.

Du kan absolut få ett chassi som Meshify C tyst. Men de kräver extra fokus på tysta komponenter och mjukvarustyrning för fläktar etc.

Så länge du inte tänkt maxöverklocka så funkar ett ljuddämpat chassi bra.

I övrigt håller jag med Stromming90.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Menar du att det kan vara hel andra kontakter? Eller att det tillsynes är en standard 24-pins strömkontakt men att koppla in en annan PSU en stock i den kommer bränna moderkortet?

Jag kan ju kolla om kontakterna ser likadana ut men mer än så kan bli svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Jag har ett ljuddämpat Fractal Define S och det blir inte särskilt varmt med bra kylning i. Det blir heller inte "för" varmt utan att köpa extra eller bättre kylning, så jag hade inte oroat mig.

I mångt och mycket är det "skryt" och e-penis att ha det så kallt som möjligt. Processorer och grafikkort klarar upp till 80-90 utan problem, men visst, kallare är bättre.

Skrivet av SuperFlugan:

Jag brukar säga att det finns inga tysta chassin, bara tysta system(överdrift för att illustrera min poäng). Dvs stoppar du in högljudda komponenter i ett ljuddämpat chassi kommer de ändå låta.

Du kan absolut få ett chassi som Meshify C tyst. Men de kräver extra fokus på tysta komponenter och mjukvarustyrning för fläktar etc.

Tusen tack för all hjälp!

Vad hade ni själva gjort? Kommer förmodligen köpa "tysta" komponenter oavsett (PSU, processorkylare och lådfläktar), Kommer man tjäna många decibel på ett ljuddämpat chassi eller kan man lika gärna köra på ett luftigare då?

Permalänk

@Rasumusu: ett annat bra och billigt case är phanteks p400

Permalänk
Skrivet av Rasumusu:

Tusen tack för all hjälp!

Vad hade ni själva gjort? Kommer förmodligen köpa "tysta" komponenter oavsett (PSU, processorkylare och lådfläktar), Kommer man tjäna många decibel på ett ljuddämpat chassi eller kan man lika gärna köra på ett luftigare då?

Några dB iaf. Hade kört ljuddämpat om du inte tänkt överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

@SAFA: Menar du att det kan vara hel andra kontakter? Eller att det tillsynes är en standard 24-pins strömkontakt men att koppla in en annan PSU en stock i den kommer bränna moderkortet?

Jag kan ju kolla om kontakterna ser likadana ut men mer än så kan bli svårt...

Kan vara andra kontakter men även helt lika men med olika pinning. Så finns inte pinningen i servicemanualen så får man googla eller mäta.

Här är två exempel, ett Dell och ett HP:
http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=339053

https://www.techpowerup.com/forums/threads/psu-help-are-there...

Permalänk
Medlem

@SAFA: Det finns ju typiskt nog ingen dokumentation alls angående mitt moderkort :/

Får se om det blir en större uppgradering på en gång då...

Permalänk
Medlem

@SAFA: På mitt moderkort står det utskrivet ATX power och ATX Cpu, tror du de är så jävliga att de inte är standard i alla fall? Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

@SAFA: Det finns ju typiskt nog ingen dokumentation alls angående mitt moderkort :/

Får se om det blir en större uppgradering på en gång då...

I så fall är det bara att mäta i kontakten och se ifall spänningarna stämmer med standard.
Antar du har nån bekant med multimeter ifall du inte vill investera i en själv.

Skrivet av Rasumusu:

@SAFA: På mitt moderkort står det utskrivet ATX power och ATX Cpu, tror du de är så jävliga att de inte är standard i alla fall? Haha

Det är just det de är ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

I så fall är det bara att mäta i kontakten och se ifall spänningarna stämmer med standard.
Antar du har nån bekant med multimeter ifall du inte vill investera i en själv.

Det här projektet blir ju bara mer och mer spännande (!), tusen tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

I så fall är det bara att mäta i kontakten och se ifall spänningarna stämmer med standard.
Antar du har nån bekant med multimeter ifall du inte vill investera i en själv.

Det är just det de är ibland

Hur bra koll har du på det här med pinningen? Alla kablarna har rätt antal volt förutom den grå (power good) som har 3.3V istället för standard 5V. Samt att det saknas den blå -12V.

Det är kört då va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasumusu:

Hur bra koll har du på det här med pinningen? Alla kablarna har rätt antal volt förutom den grå (power good) som har 3.3V istället för standard 5V. Samt att det saknas den blå -12V.

Det är kört då va?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte nödvändigtivs.
Power-good är en logiksignal från kragget till moderkortet.
Om nya kragget ger 5V så kan man spänningsdela ned den till 3.3V eller så tål moderkortet 5V.
Typ klipp av den gråa sladden och sätt in ett 4700 Ohms motstånd i serie och ett 10000 från PG-in på moderkortet till jord.
Kolla spänningen före och efter motståndet. Blir det för låg spänning in på moderkortet (så det inte startar) byt 4700 ohm till ett mindre motståndsvärde.

-12V används väl knappast mer, var till COM-portar och vissa modem, så vill man vara säker, klipp den sladden på nya kragget och sen skarva ihop vid uppdatering med nytt MB (om man nu behöver -12V på nya moderkortet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Inte nödvändigtivs.
Power-good är en logiksignal från kragget till moderkortet.
Om nya kragget ger 5V så kan man spänningsdela ned den till 3.3V eller så tål moderkortet 5V.
Typ klipp av den gråa sladden och sätt in ett 4700 Ohms motstånd i serie och ett 10000 från PG-in på moderkortet till jord.
Kolla spänningen före och efter motståndet. Blir det för låg spänning in på moderkortet (så det inte startar) byt 4700 ohm till ett mindre motståndsvärde.

-12V används väl knappast mer, var till COM-portar och vissa modem, så vill man vara säker, klipp den sladden på nya kragget och sen skarva ihop vid uppdatering med nytt MB (om man nu behöver -12V på nya moderkortet).

Gud vad du har koll! Tack så jättemycket!!! Verkligen!!!

Skickades från m.sweclockers.com