Helt ny dator, krashar med märkliga tecken

Permalänk
Medlem

Helt ny dator, krashar med märkliga tecken

Hej.
Jag köpte i mellandagarna en helt ny dator från webhallen. Komponenterna är:

PROCESSOR: Intel i5-9600K
GRAFIKKORT: ASUS RTX 2070 8GB
MINNE: 16GB (2x8GB) / 2666MHz
HÅRDDISK1: Samsung 860 EVO SSD 500GB
HÅRDDISK2: WD Blue Desktop HDD 1TB
MODERKORT: ASUS ROG STRIX Z390-F
KYLNING: CM Hyper TX3i
NÄTAGGREGAT (PSU): Corsair TX750M 80+ Gold
CHASSI:Fractal Design Meshify C
Operativ: Windows 10 64 bit HOME

Datorn har fungerat helt fantastiskt i två veckor, fram tills igår kväll. Då krashade den när jag spelade Battlefield V, konstiga lila tecken dök upp över skärmen. Bifogar bilder här nedan där man kan se hur det ser ut. Sedan dess har det hänt varje gång jag spelat.

Min fråga är: är detta ett hårdvarufel?

Det vanligaste är att spelet bara fryser och de (alltid!) lila teckena syns över hela skärmen, och att spelet bara stänger av sig själv och jag landar i Windows.

Någon av gångerna har jag fått upp blue screen där det står antingen DPC Watchdog violation eller Video scheduler internal error. Båda dessa verkar handla om drivrutiner på något sätt, men jag har inte uppdaterat drivrutinerna sen jag installarade allt runt nyår.

Jag testade att uppdatera drivarna till IDE ATI/SATA som jag läste var en fix på en av felmeddelande jag fick, men det hjälper ej.

Felet verkar bara komma när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat få krasherna även om jag inte startat något spel, någon gång innan datorn ens hunnit in i windows. Får ofta VIDEO SCHEDULAR INTERNAL ERROR vid blåskärmen... Tyder detta på att det kanske trots allt är ett maskinvarufel? Kanske mitt RTX2070 är ett måndagsex och dog efter två veckors tjänst?

Permalänk
Medlem

Det sötaste jag sett på länge i form av krascher Små gubbar, fiskar och blommor

Det verkar ju som att vissa delar av det grafiska beter sig mycket märkligt - men inte overlay saker som vissa menyer och vissa texter. Högst oklart varför. Testa med interna grafikkortet?

Tyvärr har jag inte så mycket hjälp att ge, ville bara ge lite mentalt stöd i denna svåra stund!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Om du kör med intel gpu:n förmodar jag att problemen försvinner eller?
Testa kortet i en annan burk för att se om problemet följer med.
I annat fall rma till Webhallen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Wow, du har exakt samma fel som jag råkat ut för, trodde först att mitt 1år gamla 1080ti började dö.
Min burk har fungerat felfritt i 1år så plötsligt dyker det här upp, exakt samma konstiga tecken. Det konstiga är allt händer helt random och är omöjligt att återskapa, ibland kraschar spel direkt, ibland går det att spela timmar utan att något händer.
Jag installerade om Windows 10 och det fungerade felfritt i 2 veckor så jag antog att det var något med drivarna som sket sig, men glädjen blev kortvarig, nyligen kom problemet tillbaka. Aaargh!
Kan tillägga att det enda vi har gemensamt är Windows, min hårdvara är helt annorlunda.
Så jag tror inte det är något hårdvarufel, måste vara drivare som spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som det gjort när RTX-korten gått sönder tidigare som setts i nyheter. Och med tanke på att det sitter ett RTX-kort i din dator så..

Jag tror grafikkortet är trasigt, reklamera till webhallen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Det där ser ut som det gjort när RTX-korten gått sönder tidigare som setts i nyheter. Och med tanke på att det sitter ett RTX-kort i din dator så..

Jag tror grafikkortet är trasigt, reklamera till webhallen.

Webhallen trodde också det var grafikkortet, så jag får lämna in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

Wow, du har exakt samma fel som jag råkat ut för, trodde först att mitt 1år gamla 1080ti började dö.
Min burk har fungerat felfritt i 1år så plötsligt dyker det här upp, exakt samma konstiga tecken. Det konstiga är allt händer helt random och är omöjligt att återskapa, ibland kraschar spel direkt, ibland går det att spela timmar utan att något händer.
Jag installerade om Windows 10 och det fungerade felfritt i 2 veckor så jag antog att det var något med drivarna som sket sig, men glädjen blev kortvarig, nyligen kom problemet tillbaka. Aaargh!

Har du löst problemet nu?

Permalänk

@killacre:
Nej, jag vet fortfarande inte vad som felar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalboy66:

@killacre:
Nej, jag vet fortfarande inte vad som felar.

De sa på webhallen att det var lite problem med RTX-korten, alltså hårdvarufel iså fall. OM det stämmer lär det väl vara samma för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@killacre:
Nä jag har inget RTX kort, 1080ti, så i mitt fall så är det något annat.
Du råkar inte ha en g-sync skärm? Själv har jag råkat ut för en del konstiga saker som kan ha med skärmen att göra, svårt att beskriva exakt vad, men ibland så har jag fått meddelanden om att en g-sync skärm har connectat.
Så nu har jag avaktiverat g-sync i inställningar för att se om det är någon skillnad, för tidigt att säga om det hjälper, men än så länge så har jag inte råkat ut för problem. Ganska deprimerande om det skulle vara skärmen som spökar, man betalar ju trots allt runt 2000:- xtra för en g-sync skärm.

Permalänk
Medlem

@digitalboy66: Nej det är ingen G-sync. Men i mitt fall var det kortet som var trasigt, Webhallen byter ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

De sa på webhallen att det var lite problem med RTX-korten, alltså hårdvarufel iså fall. OM det stämmer lär det väl vara samma för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Det är 2080Ti fel.

https://www.youtube.com/watch?v=JIRfPlC15uc
Kolla in ca 2:10 så ser du exakt samma mönster.

Gamers Nexus har reproducerat felet och tom gjort en T-shirt med felet som tryck...
Vissa tidiga 2080 Ti kort kom igenom felkontrollen lite för snabbt, och du lär få nytt kort bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är 2080Ti fel.

https://www.youtube.com/watch?v=JIRfPlC15uc
Kolla in ca 2:10 så ser du exakt samma mönster.

Gamers Nexus har reproducerat felet och tom gjort en T-shirt med felet som tryck...
Vissa tidiga 2080 Ti kort kom igenom felkontrollen lite för snabbt, och du lär få nytt kort bara.

Haha!

Ja, och tydligen har även 2070 fått lida av bristande felkontroll. Och ja, webhallen bytte ut det direkt.

Permalänk
Medlem

"Kul" grej, jag fick ett helt nytt RTX2070 och det fungerade fint i två dygn sen krashade även det nya kortet! Så nu är jag inne på det tredje RTX2070 för att se hur länge det håller.

Permalänk
Medlem

@killacre: Hej, jag är inne på mitt andra RTX 2080 som även det krashar random. Låt mig veta om ditt nya kort håller.