Huawei spår sämre tider till följd av hot om nationell säkerhet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pudeln:

Xi har ökat förtrycket på senare tid likt Diocletian gjorde i Romariket. Han förtrycker inte bara kristna utan har utökat det till muslimer och andra som inte köper Maoismen rakt av och satt dem i indoctrineringsläger osv.

Dålig utveckligen i USA men det är nog långt kvar innan vi ser liknande i där. Men jag håller med om att det blivit värre de senaste decennierna även in USA och här i Sverige.

Att tro att Kina är "snällare" är naivt och du vet det. Antagligen har du någon slags idiologisk anledning till det du skriver eller så är du väldigt godtrogen. Åk och testa att bryta mot lagen i USA och sen gör det i Kina och se hur du hanteras av lagens process och rapportera tillbaka sen här.

Jag har hört att kvinnor kan gå ut mitt i natten i Kina utan att behöva oroa sig.
Dagens tips: Bryt inte mot lagen.

Är det ok att låta länder spionera på oss så länge det är det landet vi anser är snällast som spionerar?

Sverige är enormt beroende av Kina och kommer bara bli mer beroende av dem i framtiden och om de bojkottar oss kan jag tänka mig att det skadar oss mer ekonomiskt än om vi väljer bort kinesiska produkter.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Tyvärr är det så väldigt många företag ser på sina anställda, oavsett vilket land det handlar om.

Och tyvärr är det sant. Vissa människor klarar inte att prestera.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Xi har ökat förtrycket på senare tid likt Diocletian gjorde i Romariket. Han förtrycker inte bara kristna utan har utökat det till muslimer och andra som inte köper Maoismen rakt av och satt dem i indoctrineringsläger osv.

Dålig utveckligen i USA men det är nog långt kvar innan vi ser liknande i där. Men jag håller med om att det blivit värre de senaste decennierna även in USA och här i Sverige.

Att tro att Kina är "snällare" är naivt och du vet det. Antagligen har du någon slags idiologisk anledning till det du skriver eller så är du väldigt godtrogen. Åk och testa att bryta mot lagen i USA och sen gör det i Kina och se hur du hanteras av lagens process och rapportera tillbaka sen här.

Jag bryr mig inte om spionerin egentligen, om någon vill följa mig så sure, de är bra slöseri med tid.
Men,
Just därför att i Kina slås nästan alla över(under) samma kamm känns det som, sen så klart att de super rika och government-folk kommer undan mycket, men så är det överallt.
Jag kör precis som du säger, idiologisk anledning utan någon större grund, båda sidorna har sina poliser som styr, i inget av länderna börjar du tjafsa emot "lagen" på samma sätt som här i Sverige, du hamnar under vare sig du vill eller inte.
I min värld skiljer det sig mellan länderna att är man skyldig så är det fram tills någon bevisat motsatt, men ett Asiat land kanske bortser beviset och har dig inlåst ändå.

Det jag menar är att alla amerikanska bolag gynnas av vårat användande av hemsidor & sociala medier som kommer där ifrån, jag tror inte kineserna har mycket matnyttig info från mig som person jämtemot Amerika.
De tjänar pengar på detta, i multum, klart dom inte vill dela med sig av det dom tjänar pengar på...
Amerikanska bolagen som sparat allt Whatsapp,Snapchat,Insta,FB osv känner jag mer oro för - för vi använder tjänster ifrån dem (Ja vi har EULA&Agreements men verkar finnas tusen hål i dem)
Bara gå tillbaka till "MaraudersMap" som fanns för Facebook flera år sedan, tror Amerika och FB hade gillat ha den infon i smyg ensamma.

Detta med TRACKING av Cookies och allt vad de heter är troligtvis ameriskanska fuffens från början, att följa din historik på vad du tittar på/är intresserad av och anpassa sidor/sökresultat efter DITT beteende osv. helt onödigt imho - nog något som pågott betydligt längre än vad vi vet.

Kineserna förbannade över att hanteras som ett "tillverkar export" land av Våra produkter kanske dom tröttnat på och vill etablera ut sig, de utgör "hot" mot ekonomi i X diverse länder pga dom gör samma saker fast billigare och inte lika GIRIGA, så jah...

Spårade nog ur flera gånger i denna text, men känns som att skadan av vad länderna kan göra med spionerin så känns amerika som ett värre val att ha min data hos.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Ärligt talat skulle jag gärna vilja veta i förväg om min position som anställd skulle vara i fara, vet flera som jobbat på företag där cheferna hållit uppe en fasad om att det går bra i säkert ett halvår innan de abrupt går ut med att x personer måste avskedas pga dåliga tider. Om de hade kommit med informationen typ 3-4 månader innan avskedning (istället för obligatorka en månad) skulle de nu avskedade inte behövat stressa ihjäl sig för att hitta ett jobb så att de ska kunna betala räkningar.

Visst är det dålig ton med att säga "mediokra jobb", men hellre det än att stå där 4 månader senare utan att ens ha fått chans till att planera jobbsökning (tror inte heller att kina har så bra anställningvillkor).

Att varna för eventuella uppsägningar skulle jag inte säga är detsamma som att varna mediokra anställda (anställda, inte anställningar eller jobb) i tuffare tider p.g.a väst. Men visst, kanske hellre det än ingen varning alls.

Jag tycker snacket om Huawei låter som ett steg i Trumps propagandakampanj mot Kina, trots att det finns all anledning att vara orolig för kinesiskt spionage. Vill också påpeka att jag mycket hellre ser t.ex. Ericsson i svensk telekominfrastruktur än Huawei (eller för den delen Cisco). Jag håller med dig i mycket, Kinas diktatur är vidrig och jag har inte mycket för Xi Jinping, men jag undrar hur du får in nakna flickvänner, Ryssland, Iran och Saudiarabien i diskussionen.
Än en gång förtydligande av mitt ursprungliga inlägg:
I debatten kring Huawei låter det nästan som om kinesiska bakdörrar finns i all kinatillverkad elektronik men det är inte bevisat nånstans. Ett tydligt exempel jag tog upp var USA och NSA där det både finns läckta dokument som stödjer det, samt forskare som har hittat säkerhetshålen. Det hade varit bättre att belysa fördelen med inhemsk teknik gentemot kinesisk/rysk/unameit istället för Trumps anti-Kina-kampanj. Inte för att jag tycker att kinesiska staten är fantastisk utan för jag inte tror världen vinner på ett kallt krig mot Kina.
Samtidigt ville jag, för mindre tekniskt insatta, påpeka att än så länge har vi inte kommit på Huawei med att faktiskt spionera åt Kina även om det är fullt möjligt och rimligt.

§1 i citat /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

Huawei ska då lida pin för att ha saboterat möjlighet att använda sd-kort på Android 6.0.1 och uppåt. Det är fy skam när deras mjukvarubas tar upp 25GB utan någon uppdatering

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kapitalismen är smutsig oavsett företag och att nån spionerar på en är knappast det värsta som händer i dagens samhälle, så jag tänker lugnt och fint gå och köpa min Huawei P Smart 2019 i veckan eftersom den känns som det billigaste och bästa alternativet för tillfället.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Samtidigt avlyssnar NSA alla och lagrar allt vårt metadata för mail och samtal, alla våra dokument vi skickar via nätet och även krypterat data lagras tills det blir dekrypterat, och vi ska vara rädda för någon påhittad risk med avlyssning av kinesiska staten via Huawei? Kanske handlar det mer om att USA ligger i handelskonflikt med Kina och lydstaten (knähunden) Sverige gör som sin Herre (USA) säger... Har Huawei stora installationer på gång av 5G nät här? Handlar det om pengar? Ja...

Skillnaden är att NSA gör det oavsett vilken telefon du har, dom spionerar överlag överallt. Sedan så är väl knappast Kina och USA jämförbara, USA är en demokrati med folkvalda representanter där du har yttrandefrihet m.m. medan Kina är diktatur med kontrollstyre över deras invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag har hört att kvinnor kan gå ut mitt i natten i Kina utan att behöva oroa sig.
Dagens tips: Bryt inte mot lagen.

Är det ok att låta länder spionera på oss så länge det är det landet vi anser är snällast som spionerar?

Sverige är enormt beroende av Kina och kommer bara bli mer beroende av dem i framtiden och om de bojkottar oss kan jag tänka mig att det skadar oss mer ekonomiskt än om vi väljer bort kinesiska produkter.

Ser ingen som påstått att det är okej, men nu är det ju för det första Huawei, ett Kinesiskt bolag som vill bygga ut telekomnätet i bl.a Sverige, och inte något Amerikanskt. För det andra så har Huawei starka relationer till Kinesiska staten. Hade USAs regering eller ett Amerikanskt bolag som ägs av, eller har liknande relationer som Huawei och Kinas stat har, som vill bygga ut telekomnätet i Sverige då hade jag nog också varit emot det. Men givetvis är det betydligt värre att det är Kina än USA av uppenbara orsaker, det betyder inte att det är "okej" att USA håller på med spionage på civilbefolkningen i världen.

Tycker det inte är ett argument att vi måste böja oss framåt för att Kina är viktigt ekonomiskt för oss och att vi är beroende utav dem. Att man är beroende av ett annat land, speciellt en diktatur är snarare ett perfekt argument emot att utöka handel med dem. Blir vi ännu mer beroende av Kina blir det ju bara värre för oss när någonting händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Skillnaden är att NSA gör det oavsett vilken telefon du har, dom spionerar överlag överallt. Sedan så är väl knappast Kina och USA jämförbara, USA är en demokrati med folkvalda representanter där du har yttrandefrihet m.m. medan Kina är diktatur med kontrollstyre över deras invånare.

USA är knappast ett land med riktig demokrati dom har låtsas demokrati där det finns parter att välja mellan till president men dom personerna är inte vilka som helst och dom behöver även uppbackning från partier och andra organ för att lyckas komma till den punkten att dom kan bli valda det är kapitalismen som styr vem som kan bli president, kom tillbaka när vanliga dödliga kan bli presidenter i USA då kan du kalla det demokrati.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Ser ingen som påstått att det är okej, men nu är det ju för det första Huawei, ett Kinesiskt bolag som vill bygga ut telekomnätet i bl.a Sverige, och inte något Amerikanskt. För det andra så har Huawei starka relationer till Kinesiska staten. Hade USAs regering eller ett Amerikanskt bolag som ägs av, eller har liknande relationer som Huawei och Kinas stat har, som vill bygga ut telekomnätet i Sverige då hade jag nog också varit emot det. Men givetvis är det betydligt värre att det är Kina än USA av uppenbara orsaker, det betyder inte att det är "okej" att USA håller på med spionage på civilbefolkningen i världen.

Tycker det inte är ett argument att vi måste böja oss framåt för att Kina är viktigt ekonomiskt för oss och att vi är beroende utav dem. Att man är beroende av ett annat land, speciellt en diktatur är snarare ett perfekt argument emot att utöka handel med dem. Blir vi ännu mer beroende av Kina blir det ju bara värre för oss när någonting händer.

Gud placerade USAs olja över hela jorden och tydligen gjorde hen väl samma sak med Kinas telenät.

Jag kan hålla med om att Huawei inte har något annat val än att lyda den kinesiska staten men jag förstår inte skillnaden jämt mot USA och t.ex Microsoft m.fl som uppenbart är kontrollerade av den Amerikanska staten.

Hur kommer det sig att det är värre bara för att det är Kina som gör exakt samma sak som USA menar du? Det låter väldigt fördomsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

USA är knappast ett land med riktig demokrati dom har låtsas demokrati där det finns parter att välja mellan till president men dom personerna är inte vilka som helst och dom behöver även uppbackning från partier och andra organ för att lyckas komma till den punkten att dom kan bli valda det är kapitalismen som styr vem som kan bli president, kom tillbaka när vanliga dödliga kan bli presidenter i USA då kan du kalla det demokrati.

Kapitalismen styr vem som kan bli president, ja det kostar pengar att göra reklam, det gör det även för våra partier när dom skall göra sin reklam. Det är väl dock ganska mycket dyrare att försöka nå ut till väljare i en befolkning på över 300 miljoner och en på 10. Men nu var det ju faktiskt så att Trump vann trots att han spenderade hälften på sin kampanj jämfört med Clinton så visst kostar det pengar men det är inte allt som räknas. Hade en "vanlig dödlig" som du menar haft möjlighet att göra reklam för sig så kanske denne haft en chans, men sen är det ju så att folk gärna vill ha någon som bevisat någon form av kompetens vad gäller ansvar om det är inom politiken sedan tidigare eller om det är någon affärsman eller annat.

Skrivet av gabriel15:

Gud placerade USAs olja över hela jorden och tydligen gjorde hen väl samma sak med Kinas telenät.

Jag kan hålla med om att Huawei inte har något annat val än att lyda den kinesiska staten men jag förstår inte skillnaden jämt mot USA och t.ex Microsoft m.fl som uppenbart är kontrollerade av den Amerikanska staten.

Hur kommer det sig att det är värre bara för att det är Kina som gör exakt samma sak som USA menar du? Det låter väldigt fördomsfullt.

"Uppenbart" hur menar du då? Microsoft, Apple m.m. ger inte Amerikanska staten tillgång till vad som helst om dom inte blir tvingade till det. Man bestrider exempelvis FBI osv när dom vill ha bakdörrar och sätt att spionera på. Lite som att våra svenska operatörer försöker skydda sina kunder men tyvärr misslyckas man ju ibland och blir tvingade att böja sig inför staten.

Har redan förklarat varför det är värre för att det är Kina. Kina är en diktatur, USA är en demokrati. Det borde räcka till förklaring varför den ena är värre än den andra om de har mer makt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

"Uppenbart" hur menar du då? Microsoft, Apple m.m. ger inte Amerikanska staten tillgång till vad som helst om dom inte blir tvingade till det. Man bestrider exempelvis FBI osv när dom vill ha bakdörrar och sätt att spionera på. Lite som att våra svenska operatörer försöker skydda sina kunder men tyvärr misslyckas man ju ibland och blir tvingade att böja sig inför staten.

Har redan förklarat varför det är värre för att det är Kina. Kina är en diktatur, USA är en demokrati. Det borde räcka till förklaring varför den ena är värre än den andra om de har mer makt.

Om det nu är som du säger att de inte ger någon bakdörrar utan att de blir tvingade till det så är det UPPENBART att de just blivit tvingade eftersom det finns bakdörrar.

Tror du Jeff Bezos går på möten i pentagon för de bjuder på kaffe och goda kakor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Om det nu är som du säger att de inte ger någon bakdörrar utan att de blir tvingade till det så är det UPPENBART att de just blivit tvingade eftersom det finns bakdörrar.

Finns väl flertalet fall jag inte känner till, men vad jag minns har FBI förlorat mot Apple och alltså inte fått skapa bakdörrar i iPhone. Som exempel, men klart tvivlar jag inte en sekund på att det finns flera områden där olika av techjättarna assisterar USAs underrättelsetjänster.

Skrivet av gabriel15:

Tror du Jeff Bezos går på möten i pentagon för de bjuder på kaffe och goda kakor?

Du kan lägga ner med tramset, inte har jag påstått att det inte förekommer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Finns väl flertalet fall jag inte känner till, men vad jag minns har FBI förlorat mot Apple och alltså inte fått skapa bakdörrar i iPhone. Som exempel, men klart tvivlar jag inte en sekund på att det finns flera områden där olika av techjättarna assisterar USAs underrättelsetjänster.
Du kan lägga ner med tramset, inte har jag påstått att det inte förekommer.

Det är alltså inte så att det inte går att komma in i en iphone utan att Apple denna gång valde att inte sammarbeta med FBI.
Detta var exakt vad USAs dåvarande regering ville för att smutskasta Donald Trump.

Skulle Trump varit på Apples sida hade situationen förmodligen fått motsatt resultat ironiskt nog..

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Hade det funnits bakdörrar i deras telefoner skulle det ha upptäckts för länge sedan. Finns inga bevis för just den saken överhuvudtaget. Känns lite som en häxjakt faktiskt. Visst ska man vara kritisk och granska men då ska alla behandlas lika och inte bara Huawei.

Nja, det har upptäckts bakdörrar i bla växelsystem för företag (minns bla en incident i Grekland). Det sitter inte i alla exemplar utan är riktat. USA har gjort samma sak med bla ciscoprodukter. Man har öppnat förpackning och eftermonterat kretsar. Det är ganska uppenbart att kina använder sina företag för spionage och att man spionerar åt sina företag. De spionerar ju tom på sin egen befolkning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Kapitalismen styr vem som kan bli president, ja det kostar pengar att göra reklam, det gör det även för våra partier när dom skall göra sin reklam. Det är väl dock ganska mycket dyrare att försöka nå ut till väljare i en befolkning på över 300 miljoner och en på 10. Men nu var det ju faktiskt så att Trump vann trots att han spenderade hälften på sin kampanj jämfört med Clinton så visst kostar det pengar men det är inte allt som räknas. Hade en "vanlig dödlig" som du menar haft möjlighet att göra reklam för sig så kanske denne haft en chans, men sen är det ju så att folk gärna vill ha någon som bevisat någon form av kompetens vad gäller ansvar om det är inom politiken sedan tidigare eller om det är någon affärsman eller annat.

"Uppenbart" hur menar du då? Microsoft, Apple m.m. ger inte Amerikanska staten tillgång till vad som helst om dom inte blir tvingade till det. Man bestrider exempelvis FBI osv när dom vill ha bakdörrar och sätt att spionera på. Lite som att våra svenska operatörer försöker skydda sina kunder men tyvärr misslyckas man ju ibland och blir tvingade att böja sig inför staten.

Har redan förklarat varför det är värre för att det är Kina. Kina är en diktatur, USA är en demokrati. Det borde räcka till förklaring varför den ena är värre än den andra om de har mer makt.

Arbetade på ett amerikanskt telekombolag och det var känt internt att amerikanska staten hade burar i detta företags datahallar. Företaget har kunder över hela världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort ett sidospår i enlighet med §1 och §10.1 (omreg). Vänligen låt bli att snöa in er på ej relaterade politiska sidospår. Detta då sådana diskussioner nästan alltid leder till otrevligheter och urspårning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...