Asus avtäcker ROG Strix XG49VQ – ultrabred spelskärm med AMD Freesync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Starric:

Allt snack om WoW, det måste vara det enda Blizzard-spelet som tar andra upplösningar i så fall? Varken SC2 eller HotS fick jag till med 21:9...

Skickades från m.sweclockers.com

Typ så. 4:3 var standard när wow kom ut dessutom. När 16:9 bredde ut sig så var det helt OK att spelarna såg lite mer på sidorna i wow för Blizzard. Men på senaste tiden verkar ett gäng på blizzard fått brain slugs på huvudet som bidrar till några tämligen dåliga beslut på området.

Kan tillägga att Diablo 3 fungerar med 21:9 också om man kör borderless windowed ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med tripla 24-tummare. Ultrawide ser jäkligt ballt ut och det är säkert skönt, men i mitt huvud så måste man ha minst en skärm till nånstans då jag behöver nånstans att lägga Discord och webbläsare medan man har en fullskärmsapp igång. Jag vet inte, det kanske är en vanesak eller ett ickeproblem. Ni som har gått över från flerskärmsriggar till ultrawide, vad säger ni?

I övrigt så väntar jag väl fortfarande på vettiga 2160p-modeller med HDMI 2.1, 144Hz och nearest-neighbour skalning till 1080p.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

@tvelander:
Taget från "Flawless Widescreen" hemsidan; spel som inte har ordentligt stöd för 21:9 finns det en typ "mod" (brist på bättre ord) som får spelen att fylla hela skärmen istället för bara 16:9 som utvecklarna gjort spelet för.

Bland annat:

Alien Rage
Battlefield 3
Blacklight: Retribution
Binary Domain
Bioshock
C&C: Red Alert 3
Child Of Light
Call Of Duty: Black Ops
Call Of Duty: Modern Warfare 3
Castlevania: Lord of Shadow 2
Dead Rising 2
Death Rally
Diablo III
Dishonored
Far Cry 3
Far Cry 3: Blood Dragon
FIFA 13
Ghost Recon Advanced Warfighter 2
Inversion
Kingdoms of Amalur: Reckoning
Killer Is Dead
Injustice: Gods Among Us
Mass Effect 2
Mirror's Edge
Metal Gear Rising
Ninja Blade
Murdered: Soul Suspect
Orcs Must Die 2
Resident Evil 5
Resident Evil 6
Remember Me
Ridge Racer Unbounded
Skydrift
Sonic Generations
Sonic & Sega All-Stars Racing Transformed
Star Wars: KOTOR
Supreme Commander 2
The Lord of the Rings: War in the North
The Witcher 2
Tomb Raider: Underworld
Tomb Raider: Legend
Transformers: War for Cybertron
Tribes: Ascend
Warhammer 40K: Space Marine
Watch Dogs
YAIBA: Ninja Gaiden Z
Bunch of Heroes
Bulletstorm
Bioshock 2
C&C: Tiberium Wars
Contrast
Call Of Duty: Black Ops II
Call Of Duty: Ghosts
Dark Void
Dark
Darksiders
Dead Rising 2: Off The Record
Deadpool
Defiance
Devil May Cry 5
Flashback
Driver: San Francisco
Enemy Engaged 2
FIFA 12
Guild Wars 2
Grand Theft Auto III
I Am Alive
Jet Set Radio
L.A. Noire
Mass Effect 1
Mass Effect 3
Mini Ninjas
Resident Evil 4
Orcs Must Die
RAGE
Resident Evil 6
Singularity
Starcraft II
Sonic and Sega All-Stars Racing
South Park: The Stick Of Truth
Spec Ops: The Line
Sanctum 2
The Amazing Spiderman 2
The Elder Scrolls V: Skyrim
The Risen 2
The Walking Dead (Series)
Tomb Raider: Anniversary
Transformers: Fall of Cybertron
Unreal Tournament 3: Black Edition
Viscera Cleanup Detail: Shadow Warrior
Wolfenstein: The New Order
Zeno Clash 2

Många av ovannämnda spel är fortfarande väldigt relevanta.

Permalänk
Medlem

@Dinoman:
Personlig erfarenhet, om hur något funkar bra eller inte är subjektivt i denna kategori.

Visst, det "funkar" att spela äldre titlar i 16:9 på t.ex. en 21:9 skärm, men då tappar man ju del av skärmytan som man i vissa fall betalat mer pengar för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har sett dem användas av producenter/teknikbås på stora galor där de sköter kameror, ljus osv. Mer eller mindre situationer där programmen låter dig flytta reglage och knappar till önskad position. Verkade mycket smidigare att använda en skärm istället för fler. Skulle väl vara coolt att spela på, men jag tror inte heller det är rätt marknad.

Ok, jo deta scenariot kan jag tänka mig att det är användbart.

Skrivet av JBerger:

Jag (och garanterat många) sitter med tre skärmar idag; jag hade mer än mycket gärna bytat de mot en enda skärm som är lika bred som de tre skärmarna så man slipper kanterna (likväl slipper tre+tre sladdar för ström+bild). Så 48:9 hade jag allra helst velat ha.

Vet inte hur många som faktiskt har tre skärmar, men även om man skulle ha det, spelar du på alla tre samtidigt? Alltså splittar bilden så att du har stora kanter mitt i bilden? Eller handlar det mer om multitasking och spreadsheets och likande? Videoredigering kan jag tänka mig att det kan hjälpa en del också kanske.

Vilka spel stödjer detta? Förutom kanske racingspel. Vilket jag faktiskt provat med tre skärmar och det blir rätt bra faktiskt. Annars har jag svårt att se det användbart. Man kan inte se särskilt mycket i periferin.

Men intressant att veta hur andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Ok, jo deta scenariot kan jag tänka mig att det är användbart.

Vet inte hur många som faktiskt har tre skärmar, men även om man skulle ha det, spelar du på alla tre samtidigt? Alltså splittar bilden så att du har stora kanter mitt i bilden? Eller handlar det mer om multitasking och spreadsheets och likande? Videoredigering kan jag tänka mig att det kan hjälpa en del också kanske.

Vilka spel stödjer detta? Förutom kanske racingspel. Vilket jag faktiskt provat med tre skärmar och det blir rätt bra faktiskt. Annars har jag svårt att se det användbart. Man kan inte se särskilt mycket i periferin.

Men intressant att veta hur andra gör.

Själv sitter jag med 3st skärmar på jobbet mest för multitasking. Som It-tekniker kan det vara intressant att ha flera saker uppe samtidigt.

Hade lätt tagit en enda ultrawide istället för 3st 24" just för detta syfte, produktivitet/multitasking.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Vet inte hur många som faktiskt har tre skärmar, men även om man skulle ha det, spelar du på alla tre samtidigt? Alltså splittar bilden så att du har stora kanter mitt i bilden? Eller handlar det mer om multitasking och spreadsheets och likande?

Nu var det inte mig du citerade, men jag kan svara ändå: Jag brukade spela en hel del i Eyefinity-läge när tre skärmar var nytt för mig, för en tre-fyra år sedan. Det funkade bra i rätt många spel medan vissa bråkade rejält. Det större problemet är snarare att det ändå är 3/4 av 4K rent upplösningsmässigt och det blev väldigt svårt att få okej prestanda utan att lägga mycket pengar på att kontinuerligt uppgradera grafikkortet.

Nuförtiden spelar jag alltid på en skärm och använder de andra skärmarna till att kunna ha koll på Discord eller snabbt kolla upp nåt i webbläsaren, vilket för mig är värt mycket mer.

Skulle jag gå över till ultrawide idag så skulle jag nog ändå montera en 24-tummare ovanför eller bredvid så att jag kan ha kvar just den möjligheten.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Så Samsung behåller sina nya paneler för si själv medan resten får deras gamla 1080p paneler. Smart, men förstår inte varför sus skulle nöja sig med det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast den här är mycket lättare att driva i spel om man inte vill köra med lägre in game upplösning på Samsung nya (Vilket jag hade gjort.)

Jo men Samsung har kvar sin gamla skärm som kostar 10k istället för 13k.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av PierreB:

Jo men Samsung har kvar sin gamla skärm som kostar 10k istället för 13k.

Det är rog + 3k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är rog + 3k

Jo det är ju sant. +30 fps motför samsungs lätt /s

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

32:9?!

Det är knappt att dagens media/spel har stöd för 21:9...

De spelen som stödjer ultrawide ser ofta så otroligt bra ut att antalet spel känns oväsentligt, när kvaliteten på upplevelsen på dom spelen som väl stödjer ultrawide är så mycket bättre. Den som kört witcher 3 tex.. förstår att kvalitet i spel är viktigare än kvantitet....witcher 3 i ultrabred bildyta är en helt annan planet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dovidteh:

@Dinoman:
Personlig erfarenhet, om hur något funkar bra eller inte är subjektivt i denna kategori.

Visst, det "funkar" att spela äldre titlar i 16:9 på t.ex. en 21:9 skärm, men då tappar man ju del av skärmytan som man i vissa fall betalat mer pengar för!

Då har vi vitt skilda erfarenheter antar jag. För det är extremt få titlar jag har några större problem med 21:9. Sen finns det ofta ett bra hack på nätet om det är så att man har problem, plus att det finns en mjukvara som heter Flawless Widescreen som löser de flesta äldre spelen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@Dinoman:

Japp!
Flawless widescreen känner jag till, nämnde den i en annan kommentar här, det kan visserligen fixa vissa spel genom att dra ut bilden för att fylla till 21:9 m.m.

Men men.... smaken är som baken!
Tur att det finns något för att uppfylla allas smaker!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dovidteh:

@Dinoman:

Japp!
Flawless widescreen känner jag till, nämnde den i en annan kommentar här, det kan visserligen fixa vissa spel genom att dra ut bilden för att fylla till 21:9 m.m.

Men men.... smaken är som baken!
Tur att det finns något för att uppfylla allas smaker!

Fanns väl listor med spel som inte funkade på 16:9 när det kom en gång i tiden också. De blir mindre och mindre relevanta med tiden.
Nu har jag inte använt mig av Flawless widescreen själv, men har spelat en del av titlarna på den listan utan problem med bilden på 21:9 ;).
Men visst finns det några kvar som inte riktigt vill. Xcom enemy unknown håller jag på med för närvarande och även om bilden visas korrekt så visas muspekaren på fel ställe. Jädra störigt så det är en av väldigt få titlar där jag kör 16:9.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hmm, min 34" känns helt plötsligt... otillräcklig

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Vet inte hur många som faktiskt har tre skärmar, men även om man skulle ha det, spelar du på alla tre samtidigt? Alltså splittar bilden så att du har stora kanter mitt i bilden? Eller handlar det mer om multitasking och spreadsheets och likande? Videoredigering kan jag tänka mig att det kan hjälpa en del också kanske.

Vilka spel stödjer detta? Förutom kanske racingspel. Vilket jag faktiskt provat med tre skärmar och det blir rätt bra faktiskt. Annars har jag svårt att se det användbart. Man kan inte se särskilt mycket i periferin.

Men intressant att veta hur andra gör.

Nej jag spelar inte med tre skärmar då jag inte gillar feta kanter mitt i skärmen (även fast jag köpt slimmade skärmar). Men hade onekligen gjort det om det inte var bezel ivägen utan en hel bred skärm. Sedan vilka spel som stödjer det, säkerligen en hel del, om inte annat efter lite moddande osv.
Du ser väldigt mycket mer i horizontellt led snarare än vertikalt led (Därav 16:9 ratio och liknande, som ger en bredare snarare än en hög skärm), så visst hade jag haft nytta av att se mer åt sidorna när jag gamear med. Men i dagsläget, iomed bezel, använder jag det främst när jag programmerar och liknande (Aldrig i mitt liv att jag hade gått med på att programmera på enbart en skärm).

Permalänk

Är det bara jag som undrar hur denna skärmen är bättre än Samsungs skärm? Verkar ju enligt artikeln som att den är exakt likadan om inte lite sämre (det där med HDR-certet)? Vem är korkad nog att betala mer för en skärm som är identisk med en som släpptes för 2 år sen? Eller har jag missat något

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det att spela med så bred skärm?

Skickades från m.sweclockers.com