Permalänk
Geeks
Grundare

Söker en CPU-hållare

Hej alla,

Jag söker en CPU-hållare till mitt skrivbord... Det är ett uttryck som jag länge varit en nagel i ögat. Först trodde jag att det bara var IKEA som sålde "CPU-hållare" och det var ju kul att driva med det tills de faktiskt bytte namn till datorhållare. Men nu när jag gjorde en Google-sökning ser jag massvis med butiker som återgått till CPU-hållare.

Jag tänkte att vi på swec kanske kan göra något åt saken - det här är inte acceptabelt! Eller vad säger ni andra? Och vad kan vi göra åt saken?

Kan vi göra en lista på butiker som säljer CPU-hållare så funderar jag så länge vad vi kan göra för action för att förändra detta - vilket är av stor vikt såklart!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Föredetting

Var inte det värsta med namnet att de menade att det stod för "ComPuter Unit-hållare"?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Meantek:

Var inte det värsta med namnet att de menade att det stod för "ComPuter Unit-hållare"?

Det var nytt för mig! Källor på detta? ^^

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

CPU-hållare dagens ord?
Jonas ansiktsuttryck återspeglar min känsla för ordet ganska bra.

Datorhängare kanske?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

CPU-hållare under CPU:n.

Under CPU-hållaren CPU-hållarens hållare.

Jobbade ett tag på ett större företag där vi på IT-avdelningen hittade på bättre skämt när folk beställde HÅRRDISK-HÅLLARE.

Permalänk
Medlem

Det där är ju en modermodemshållare, det vet väl alla.

Permalänk
Geeks
Grundare

Senaste nytt: Hårddiskhållare!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Riggkälke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Relaterat så minns jag en gång ett utrop på min högstadieskola. "Det är någon eller några som har stulit 3 stycken hårddiskar från datasalen. Den kommer därför att hålla stängt!".

Nej, det var inte hårddiskar de snott, utan naturligtvis 3st datorlådor med innehåll, inklussive hårddiskarna såklart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen

Jag är ganska säker på att den korrekta facktermen är boxhållare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Rekommenderar sockel AM4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Edin:

Det var nytt för mig! Källor på detta? ^^

Jag hoppades någon annan skulle ha en förklaring på vad CPU i CPU-hållare skulle stå för. Själv vill jag minnas att läste det någonstans på Internets mörkare dagar i mitten av 00-talet.

Kanske kan vi köra en runtringning om vi får till den där listan på återförsäljare och fråga.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

CPU eller hårddisk hållare!

Jag var hos en polare som sa att han hade slängt ut alla hårrdiskar i sin dator, men när jag kollade på skärmen så vad var den kopplat till? Jo en svart hårddisk med fönster, leds och annat, håddisken vägde säkert 20kg.

Permalänk
Medlem

Dyker ypp lite överallt det där ordet och jag mådde fysiskt dålig första gången jag stötte på det...

https://www.kinnarps.se/produkter/tillbehor/cpu-holder/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

För kontoret: CPU-hållare
För spelhörnan: Nintendohållare

Visa signatur

Lilla: DAN Cases A4 v2 | GTX1060 6GB FE | MSI Z370I | i5 8600k | Noctua NH-L9i | Corsair SF600 | Corsair CL15 Vengeance LPX 2x8GB |
Stora: CM HAF XB EVO | GTX1070 ASUS ROG STRIX DC3 | ASUS P8Z68 | i7 2700k | CM Hyper 212 Plus | Corsair TX750 | 4x4GB

Permalänk
Skrivet av Edin:

Senaste nytt: Hårddiskhållare!

https://i.imgur.com/vtb2IAr.png

Lustigt nog har jag en HX-08 i bruk som inhyser nyförtiden en Ryzen 1600 + mycket annat trevligt. Och den har hårddiskhållaren kvar. Många bra minnen av den förutom när den bet mig när jag gjorde i ordning plats för en 120mm fläkt i fronten med plåtsax.

Skrivet av Alling:

Jag är ganska säker på att den korrekta facktermen är boxhållare.

https://youtu.be/aY_CidIS8YM

Påminner mig om några yngre (för det mesta) kvinliga kompisar. Tog en bra tid att förklara för en liten fröken i 25-årsåldern att utskiften kommer från skrivaren som är ca 5m bort. Måste ha lite manligt med. En kompis undrade hur man kunde koppla två skärmar till datorn när vi var hos en annan kompis. Den var lättare att förklara än utskrifterna som hamnade 5 meter bort...

Permalänk
Medlem

Var tvungen att öppna tråden för jag undrade vad en CPU hållare är

Föreslår Datorställning eller motsvarande

Permalänk
Medlem

Det härstammar nog från finskans "Compuuter Poxxx Uunitt"...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CPU = Centralt Placerat Ungdomsslöseri ? Ohh well.. gjorde ett försök i alla fall