Permalänk
Medlem

Råd om bredband och hastighet önskas

Jag har börjat att gå igenom min utgifter för TV, Internet/Bredband och Telefoni och söker lite råd om att dra ned på hastigheten på mitt bredband.

Jag har idag Comhem med modem/router (inte fiber)
hastighet 300-600 Mbit/s Upp, 30-50 Mbit/s Ned och om jag separerat priserna i mitt kombi abonnemang så tror jag att jag betalat 849 kr/mån för det.

Funderar nu allvarligt att gå ner på 150 Mbit Upp och 10 Mbit/s Ned för 399 kr/mån, tror detta är den näst lägsta hastigheten?
Detta är jävligt dyrt för den hastigheten men jag avvaktar beslut från min BRF om vi skall dra in fiber.

Bor i centrala Stockholm.

Mitt användningsområde är film Streaming Netflix, HBO, Viaplay och att det funkar smärtfritt är viktigt.
Och jag lirade mycket online spel fram till för någon månad sedan, tror jag kommer fortsätta det men har ett uppehåll nu.
Jag surfar mycket hemma så internet är viktigt.

Laddar inte ner något utom nån film jag köper, spel som jag köper och installerar.
Jag har en Tivobox som jag spelar in massor av program på.

vad anser ni om den 150/10 som hastighet för det jag vill göra? stabilitet är extremt viktigt, men lagg/latency påverkas väl inte av nedladdningshastighet som jag tänker?
Får jag problem med Netflix osv?

eller någon annan input eller förslag som jag kan ha nytta av?

tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Att streama 4K kräver vad jag kan läsa mig till cirka 15Mbit/s, så om ni inte är massor av folk i hushållet som vill göra det samtidigt kommer 150/10 räcka och bli över. Om de långsammare nedladdningarna är något du kan stå ut med är det nog bara du som kan avgöra. Stabilitet tycker inte jag bör vara kopplat till hastighet utan bero mer på operatör och plats. Är du nöjd nu lär du vara det även efter bytet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vi har 30/30 via fiber och det funkar helt ok. Även med streaming. Så allt på 100/10 och uppåt räcker för dig.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Stämmer som du säger att latency inte påverkas av hastighet (generellt sett, kan påverkas om all bandbredd nyttjas). För dom flesta, och även för dig tycker jag det låter som, räcker hastigheter kring 100/10 alldeles utmärkt. Har du möjlighet att få 150/10 till ett så pass mycket lägre pris hade jag valt det utan att tveka.

Permalänk
Medlem

Tack för råden!

Det känns riktigt skumt att växla ner på hastigheten, har av vana och slentrian alltid sökt det "snabbaste" jag kunnat få i en prisklass jag bedömde hanterbar, inser nu att jag betalat för mycket för vad mitt spelande krävt dom senaste 5-7 åren kanske.

Får se om föreningen skaffar fiber eller att jag till och med flyttar (av andra orsaker)

Uppskattar hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Salvion:

Tack för råden!

Det känns riktigt skumt att växla ner på hastigheten, har av vana och slentrian alltid sökt det "snabbaste" jag kunnat få i en prisklass jag bedömde hanterbar, inser nu att jag betalat för mycket för vad mitt spelande krävt dom senaste 5-7 åren kanske.

Får se om föreningen skaffar fiber eller att jag till och med flyttar (av andra orsaker)

Uppskattar hjälpen!

Spelande är nog nästan det som kräver minst bandbredd av allt, möjligen är medelbandbredden till ditt epostprogram och internetbank lägre....
Det är svårt att konsumera över 20Mbit/s, det är i princip bara vid ren "filhantering" man kan förbruka mera men inget man gör i realtid behöver särskilt mycket mer så 100Mbit/s räcker för det mesta man vill göra med bra marginal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft comhem länge! Det bästa är att ringa och säga att du vill säga upp för att det är för dyrt. Då blir man uppringd med bättre erbjudande. Funkar varje gång

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
  • >>Funderar nu allvarligt att gå ner på 150 Mbit Upp och 10 Mbit/s Ned för 399 kr/mån,

Brukar vara att man vill ha snabb nedladdning och lite för för svaret tillbaka.
Klart det funkar med 100/10

Fundera sedan på om du ska använda kabel eller wifi, en wifi kan ge begränsningar och bli en flaskhals.
Kontrollera vad du får för fart hos de media som det är kritiskt för.
Latency är svarstid, har man en konstant pågående nedladdning så spelar inte fördröjningen på svaret så stor roll. (Om det inte är mycket svarstrafik, ex körning mot en databas på långt avstånd.)