Playerunknown's Battlegrounds släpps som nedbantad gratisversion

Permalänk
Melding Plague

Playerunknown's Battlegrounds släpps som nedbantad gratisversion

För att bredda spelarbasen satsar nu PUBG-teamet på en nedbantad variant – PUBG Lite. Här gäller fortfarande samma kartor och upp till 100 spelare, men med enklare grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

VPN:a till Thailand för att spela PUBG lockar inte direkt. Men det verkar ju bara vara låst till Thailand under en betafas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

VPN:a till Thailand för att spela PUBG lockar inte direkt. Men det verkar ju bara vara låst till Thailand under en betafas?

Är lite sugen på det för att hämnas mot dem och deras desynk när de VPNar över hit.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Man undrar lite...
Är det bara grafiken som är bantad? Är gameplay identiskt?
Är Lite-servrarna helt separerade från de vanliga?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Sötast

Jag vet! Eftersom vi inte har lyckats riktigt lika bra som fortnite som kör en sjukt bra modell så lägger vi till desto fler items bakom betalväggar samt delar upp spelarbasen i två.

Eller så kanske gör missions värda att göra för alla oavsett om man betalar ej, locka fler kunder och släpp det gratis för alla.

Som alltid skall pubgcorp skjuta sig själv i foten. De har ironiskt nog trots sin enorma inkompetens ett spel som skulle kunna bli briljant, men girighet och dumdristiga beslut tar dem som alltid ett steg framåt och tre steg bak.

Liksom, spelet kostar en hundring eller två att köpa, så istället för 2 miljoner kunder a 200kr inköp + 15$ micro transaction per 2.5% av deras spelarbas så kan de släppa de släppa klienten gratis, eventuellt 10dubbla sin kundbas och ändå få $15 micro trans per 2.5% av deras spelarbas. Alltså en inkomstökning på 10 gånger.

Gör de sedan de absolut flesta missions / items free så kan man grinda skjuta å spela och ha roligt för att låsa upp content och köpa en eller annan "epic" klädesdel för att sticka ut.

Inte ha 90 items varav 75 kan endast köpas och 15 kan lootas om man spelar ca 600timmar per säsong Liksom vem ser inte hur puckat systemet är?

Den absolut största majoriteten av de som tänkt köpa spelet har nog gjort det för över ett år sen ändå, men man kan alltid få in mycket mer folk om det är gratis, och då även faktiskt gratis och inte P2W skräp!

Permalänk
Medlem

En grafiskt nerbantad version av ett spel med redan kass grafik? Japp, det köper jag som en bra idé

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Hoppas dom gör grafiken så dålig att det blir i princip omöjligt för fuskare att ställa ned den ytterligare utanför själva spelets inställningar för att få fördelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

En grafiskt nerbantad version av ett spel med redan kass grafik? Japp, det köper jag som en bra idé

Att få det att fungera på så dåliga gpuer som Intel HD Graphics 4000 tror jag är en riktigt bra ide. Finns mängder med laptops och datorer som enbart har integrerad grafik och då ofta intel. Kan nå ut till mycket fler kunder. Och snygg grafik är inte så viktigt för de flesta då skulle inte mobilt och konsol spelande vara så stort. Även på PC sidan ställer ju folk ner grafiken för att se fienderna bättre i online spel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Där kom det som jag har trott varit på väg i flera år. Grafik som DLC/Expansion.
Det började med alla dessa kosmetiska prylar som säljs för riktiga pengar i spel. Vissa drog det så långt som att göra allting i grundspelet fult så att man var "tvungen" att köpa dessa extraprylar för att det skulle se vettigt ut.
Visst, nu ämnar de att göra grundspelet gratis för att sedan sälja grafiken separat. Men jag tror inte det dröjer länge innan fullprisspel kommer med denna betalmodell också.

Permalänk

@jOnÄTÄn: Skulle helst önskat att dem försökte implementera lägre grafik i main spelet som val, iställe för att dela upp spelet i två olika versioner.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem

Fortnite har ju lyckats med sin "barnsliga" och lättdrivna grafik.
PUBG kommer med sin grafikstil att vara fult som fan.

Permalänk
Medlem

Det här är i princip Ring of Elysium som är en port av PUBG Mobile.

Permalänk
Medlem

Gillar att de snott Aragorn kommer till trailermusiken!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk

@tBiorrith: Handlar inte så mycket om stil som det handlar om usla/lata/giriga programmerare. Pubg har varit i early access hur länge som helst med sjukt icke-optimerad prestanda, utan att något har förbättrats på den fronten. Det lär aldrig bättras heller.

PUBG och Fortnite kör på samma motor. Skillnaden är att Fortnite är utvecklat av skaparna av motorn (Epic), samt av ett riktigt vettigt företag som både vet vad dom gör och tror på att vara hederliga. PUBG är utvecklat av idioter. Visst har Fortnite en barnslig artstyle men det som egentligen kan tynga ner mellan artstylesen blir helt försumbart i låga-medellåga inställningar. Dvs Fortnite på lägsta och PUBG på lägsta borde flyta på bra.

Unreal-motorn kan leverera bra prestanda, men det krävs lite effort. PUBG har redan visat att dom har kompetensen, dom måste bara prioritera det/lägga pengar på rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsvantesson:

@tBiorrith: Handlar inte så mycket om stil som det handlar om usla/lata/giriga programmerare. Pubg har varit i early access hur länge som helst med sjukt icke-optimerad prestanda, utan att något har förbättrats på den fronten. Det lär aldrig bättras heller.

PUBG och Fortnite kör på samma motor. Skillnaden är att Fortnite är utvecklat av skaparna av motorn (Epic), samt av ett riktigt vettigt företag som både vet vad dom gör och tror på att vara hederliga. PUBG är utvecklat av idioter. Visst har Fortnite en barnslig artstyle men det som egentligen kan tynga ner mellan artstylesen blir helt försumbart i låga-medellåga inställningar. Dvs Fortnite på lägsta och PUBG på lägsta borde flyta på bra.

Unreal-motorn kan leverera bra prestanda, men det krävs lite effort. PUBG har redan visat att dom har kompetensen, dom måste bara prioritera det/lägga pengar på rätt ställe.

Hur längesen var det du spelade pubg? Sitter med en Ryzen 1700 och får över 100 fps vilket räcker gott och väl. Kan tänka mig att de med Intel får högre fps.

Anledningen till att Fortnite blev stort var för att PUBG fick Battle Royale att explodera. PUBG kostade 25EUR och Fortnite var gratis och dessutom tillgängligt på konsoll. Alla småttingar som inte fick PUBG eller hade en dator att driva spelet kunde spela Fortnite som alternativ. Samma sak hände med HoN och LoL konsoller borträknat.

Permalänk
Medlem

jag drog ner det bara för att ser hur det såg ut men min VPN stöder inte thailand tydligen så det blev inget med det

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Aragorn kommer!

Permalänk
Medlem

Ganska väntat.

Permalänk

Troligen för att 90 % av pubg mobile spelas på pc idag.
ska bli kul och testa spelet.

Permalänk

spelar själv pubg mobile på min pc via tencents emulator, och tycker om det mycket bättre än den vanliga, jag är mer N00b i den vanliga och får fler kills och lite chicken diners då och då i mobilversionen, jag är bara bättre i den av nån anledning.. , och då är det ju så mycket roligare att spela,,, så detta är klart intressant..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Jahapp, och när man äntligen såg en liten minskning av fuskare så kommer dom med det här. Det blir godnatt PUBG om de tänker genomföra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

"Med enklare grafik"

Är väl ändå ingen som spelar PUBG för grafikens skull, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

@jOnÄTÄn: Skulle helst önskat att dem försökte implementera lägre grafik i main spelet som val, iställe för att dela upp spelet i två olika versioner.

Jo kanske, men samtidigt är det inte så kul när det är för stor skillnad mellan lägsta och högsta grafiken i online spel. Ofta får man ju fördelar när man kör på lägsta, här är ett exempel från BF V där folk tagit det till en extrem nivå https://m.fz.se/nyhet/278862-battlefield-v-spelare-bannade-fo...

Jag föredrar att spela på så höga inställningar som möjligt men i multiplayer blir man ofta straffad för det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Jahapp, och när man äntligen såg en liten minskning av fuskare så kommer dom med det här. Det blir godnatt PUBG om de tänker genomföra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär bli två olika spelarbaser - de som spelar gratisversionen och de som köpt spelet. Allt annat vore riktigt korkat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag vet! Eftersom vi inte har lyckats riktigt lika bra som fortnite som kör en sjukt bra modell så lägger vi till desto fler items bakom betalväggar samt delar upp spelarbasen i två.

Eller så kanske gör missions värda att göra för alla oavsett om man betalar ej, locka fler kunder och släpp det gratis för alla.

Som alltid skall pubgcorp skjuta sig själv i foten. De har ironiskt nog trots sin enorma inkompetens ett spel som skulle kunna bli briljant, men girighet och dumdristiga beslut tar dem som alltid ett steg framåt och tre steg bak.

Liksom, spelet kostar en hundring eller två att köpa, så istället för 2 miljoner kunder a 200kr inköp + 15$ micro transaction per 2.5% av deras spelarbas så kan de släppa de släppa klienten gratis, eventuellt 10dubbla sin kundbas och ändå få $15 micro trans per 2.5% av deras spelarbas. Alltså en inkomstökning på 10 gånger.

Gör de sedan de absolut flesta missions / items free så kan man grinda skjuta å spela och ha roligt för att låsa upp content och köpa en eller annan "epic" klädesdel för att sticka ut.

Inte ha 90 items varav 75 kan endast köpas och 15 kan lootas om man spelar ca 600timmar per säsong Liksom vem ser inte hur puckat systemet är?

Den absolut största majoriteten av de som tänkt köpa spelet har nog gjort det för över ett år sen ändå, men man kan alltid få in mycket mer folk om det är gratis, och då även faktiskt gratis och inte P2W skräp!

Dagens spel drivs av pengar, äldre spel drevs av kreativitet och kärlek för sitt konstverk och friheten att skapa det man vill. Idag trimmas det till för en enda sak och det är att dra in så mkt pengar som möjligt, brukar inte bli så bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av AMDDDDD:

Hur längesen var det du spelade pubg? Sitter med en Ryzen 1700 och får över 100 fps vilket räcker gott och väl. Kan tänka mig att de med Intel får högre fps.

Anledningen till att Fortnite blev stort var för att PUBG fick Battle Royale att explodera. PUBG kostade 25EUR och Fortnite var gratis och dessutom tillgängligt på konsoll. Alla småttingar som inte fick PUBG eller hade en dator att driva spelet kunde spela Fortnite som alternativ. Samma sak hände med HoN och LoL konsoller borträknat.

Häromdagen, på samma processor som du. Problemet är bara att med min setup borde jag väldigt enkelt kunna uppnå 144 stabila FPS. Och en hyffsad laptop borde klara PUBG utan problem. Inget av dom stämmer.

Skiten är stört icke-optimerad vare sig du gillar spelet eller inte. Finns liksom inga ursäkter för hur uselt PUBG är, ur ett rent tekniskt perspektiv. Det kan vara ett kul spel men kom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dagens spel drivs av pengar, äldre spel drevs av kreativitet och kärlek för sitt konstverk och friheten att skapa det man vill. Idag trimmas det till för en enda sak och det är att dra in så mkt pengar som möjligt, brukar inte bli så bra då.

Skickades från m.sweclockers.com

+9000

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tycker att PUBG är lite småroligt så en LITE version skulle passa mig bra. Har bara spelat det på internetcafé och deras datorer borde vara ganska bra men spelar alltid på låga inställningar för spelet har låg fps oavsett vad känns det som.

Permalänk

Kör PUBG Lite separata servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

En grafiskt nerbantad version av ett spel med redan kass grafik? Japp, det köper jag som en bra idé

vad bra att du slipper köpa då de är gratis... 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW