Permalänk

Hjälp med att koppla in Corsair H115i

Tjena har nyss kopplat in min Corsair H115i och tänkte bara se om jag gjort rätt. Ska 3 pins kabeln gå till CPU_FAN eller Aio_pump?? Resten är jag med på men blev fundersam bara

Permalänk
Entusiast

CPU_FAN enligt manualen. Om du har en Aio_pump kontakt på moderkortet så är den avsedd för "oiintelligenta" AIOs, där pumpen körs i konstanthastighet.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

CPU_FAN enligt manualen. Om du har en Aio_pump kontakt på moderkortet så är den avsedd för "oiintelligenta" AIOs, där pumpen körs i konstanthastighet.

Så de bästa är å ha den på cpu fan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Ja det verkar avsett så. Men om du redan har satt den på Aio_pump och det funkar bra skulle jag inte direkt bry mig om att ändra.

Permalänk
Medlem

Du kopplar kabeln från pumpen till Aio pump. De andra kablarna från fläktarna kopplar du till cpu fan och cpu_opt. Det bästa är om du läser manualen för vattenkylningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AGI:

Du kopplar kabeln från pumpen till Aio pump. De andra kablarna från fläktarna kopplar du till cpu fan och cpu_opt. Det bästa är om du läser manualen för vattenkylningen.

Han har en H115i så fläktarna kopplas in på Corsairs egna kontakter som kommer från pumpen/kretskortet i pumpen.

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Ja det verkar avsett så. Men om du redan har satt den på Aio_pump och det funkar bra skulle jag inte direkt bry mig om att ändra.

Satte den på cpu i på en gång då de stod de men blev osäker efter ett tag haha. Tänkte att de e lika bra å va 110% säker vad som är bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågade faktiskt Corsair om detta för någon dag sedan, svaret var:

"for the H115i PRO:

- connect the pump power cable to an available SATA power plug
- connect pump tach cable to the AIO_fan header on the motherboard
- connect each of the two fans to the shrouded 4-pin connectors on the pump. Do not connect fans to the motherboard!

AIO header on the motherboard is made specifically for the AIO pumps, so you don't get errors for low fan RPM."

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Frågade faktiskt Corsair om detta för någon dag sedan, svaret var:

"for the H115i PRO:

- connect the pump power cable to an available SATA power plug
- connect pump tach cable to the AIO_fan header on the motherboard
- connect each of the two fans to the shrouded 4-pin connectors on the pump. Do not connect fans to the motherboard!

AIO header on the motherboard is made specifically for the AIO pumps, so you don't get errors for low fan RPM."

Nackdelen med att koppla varvtalskabeln på AiO_fan uttaget är att Bios kommer varna att du inte har en cpu-kylare ansluten.
Går ju visserligen att ändra det i bios, men det är ju lättare att koppla in den på cpu_fan för att slippa den inställningen.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Fick du till det?

Funkar det nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fråga om inkoppling av Corsair H115i Platinum. Har använt den sedan årskiftet ungefär och allting fungerar toppen men nojar mig lite över vad som händer om pumpen går sönder.

Jag kanske är lite trög men vilket är egentligen det optimala sättet att koppla in en aio pump på om man som i mitt fall totalt struntar i programvaran (iCUE i mitt fall) och kört allt via moderkortet.

Jag har Asus Prime X370-Pro moderkort.

Pump power kabeln är självklart kopplad till en SATA power kabel

Däremot velar jag över pump tach cable....

Jag har börjat fundera på vilken header som egentligen är mest optimal att använda för aio pumpen ur ett drifts och säkerhetsperspektiv om pumpen skulle fallera??

Har just nu aio pumpen kopplad till aio_pump headern men funderar nu på om det vore bättre att koppla den mot cpu headern istället?

Viktig fråga: Är det sant att cpu headern ger en helt automatisk varning om loss of signal inträffar (dvs om aio pumpen slutar fungera) men att inte aio headern gör det??? Om det är så är ju det här en no brainer, då är det cpu headern man vill använda?

Något förvillad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fråga om inkoppling av Corsair H115i Platinum. Har använt den sedan årskiftet ungefär och allting fungerar toppen men nojar mig lite över vad som händer om pumpen går sönder.

Jag kanske är lite trög men vilket är egentligen det optimala sättet att koppla in en aio pump på om man som i mitt fall totalt struntar i programvaran (iCUE i mitt fall) och kört allt via moderkortet.

Jag har Asus Prime X370-Pro moderkort.

Pump power kabeln är självklart kopplad till en SATA power kabel

Däremot velar jag över pump tach cable....

Jag har börjat fundera på vilken header som egentligen är mest optimal att använda för aio pumpen ur ett drifts och säkerhetsperspektiv om pumpen skulle fallera??

Har just nu aio pumpen kopplad till aio_pump headern men funderar nu på om det vore bättre att koppla den mot cpu headern istället?

Viktig fråga: Är det sant att cpu headern ger en helt automatisk varning om loss of signal inträffar (dvs om aio pumpen slutar fungera) men att inte aio headern gör det??? Om det är så är ju det här en no brainer, då är det cpu headern man vill använda?

Något förvillad...

"Fråga om inkoppling av Corsair H115i Platinum. Har använt den sedan årskiftet ungefär och allting fungerar toppen men nojar mig lite över vad som händer om pumpen går sönder."

En av två saker händer.

1. Datorn startar inte helt. Den går igång, gör lite ljud, fläktar snurrar och sen stänger den av sig. Detta har hänt med AMD.

2. Datorn startar som den ska men cpu går i taket och trottlar ner sig så brutalt att det inte går att använda den. Detta har hänt med Intel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.