Vilket oväntat spel skulle du vilja se som esport?

Permalänk
Frida 🥐

Vilket oväntat spel skulle du vilja se som esport?

Fick lite inspiration av frågan som ställdes på Metro Esports Facebooksida. För ett par dagar sen möttes vi av den lite oväntade nyheten att Farming Simulator satsar på esport. Om ni fick sitta framför TV:n eller datorn med lite chips och spänt följa en turnering i ett lite oväntat spel, vilket skulle det vara?

https://www.fz.se/nyhet/278885-putsa-dyngspridaren-farming-simulator-storsatsar-pa-e-sport

Själv skulle jag vilja se en turnering i The Hunter: Call of the Wild. Det skulle dock bli vääldigt utdraget och orättvist eftersom att djuren spawnar slumpmässigt. Men kul hade det varit!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Pong! Finns ju dock Pong-SM på Retrogathering redan...

Permalänk
Hedersmedlem

Något 4X-spel. Kanske Stellaris? Det skulle kunna bli e-sportens motsvarighet till cricket.

Eller varför inte något slags Zachtronics-spel som Shenzhen I/O? Infinifactory skulle dock kanske göra sig bättre för tittarna.

Permalänk
Lego Master

Måste man motivera exakt hur själva tävlingsdelen skulle vara upplagd? Eller bara for shits and giggles?

1. Vem får ut mest "feeling" ur Half Life 2?
2. Need for Speed 2 SE med 3dfx, endast piltangenter
3. The Witness (här vet jag inte ens hur man skulle mäta det, vem som svär mest?)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Oh Sir! Insult simulator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Playerunknowns Battlegrounds

Permalänk
Medlem

Hade tänkt svara Killing Floor 2 men efter vidare tanke så blir saker väldigt snabbt kaotiskt i KF2 så som åskådare vet jag inte om det skulle vara så värst roligt. Sedan vet jag inte heller hur en vinnare skulle utses...

Permalänk
Medlem

En Achtung die Kurve-turnering hade ju varit legendariskt att kika på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske redan finns, men hade gärna sett:

Battleroyal-spel som Pubg, Black Ops4 etc.

Men även olika Battlefields, 32-64 spelar-läge. Där man inom e-sportscenen spectatar mellan mark, flyg och andra kategorier. Men även generellt sett saknar jag spel med AAA-grafik inom e-sport. (Reserverar mig för fel)

Jag vet om att många kommer kontra med att vissa spel inte gör sig bra som e-sport, men då får spelutvecklarna justera spelen allteftersom. Behöver inte vara en miljonbudget e-sportscen som CS eller LOL, räcker med 10 000 krs tävlingar till en början.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Game Dev Tychoon skulle bli ganska nice att kolla in turneringar på medan man hinkar bärs...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tävlar inte folk i allt som går att tävla i redan?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Gamla Gorillas ifrån Qbasic. Maximalt antal träffar under 30 minuter, där varje träff ger en automatisk omplacering av spelarna.

https://classicreload.com/qbasic-gorillas.html

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Kanske redan finns, men hade gärna sett:

Battleroyal-spel som Pubg, Black Ops4 etc.

Men även olika Battlefields, 32-64 spelar-läge. Där man inom e-sportscenen spectatar mellan mark, flyg och andra kategorier. Men även generellt sett saknar jag spel med AAA-grafik inom e-sport. (Reserverar mig för fel)

Jag vet om att många kommer kontra med att vissa spel inte gör sig bra som e-sport, men då får spelutvecklarna justera spelen allteftersom. Behöver inte vara en miljonbudget e-sportscen som CS eller LOL, räcker med 10 000 krs tävlingar till en början.

BR-spelen har ju diverse turneringar redan som sänds på Twitch, både PUBG och Blackout

Battlefield skulle jag själv vilja se lite mer av. Jag och några spelade mycket BF3 via ESL-wire, där kunde man spela upp sig i rank och allt, dock så var det endast 8v8 tror jag... Men roligt anamma var det! Har man ett lag eller ett flertal lag som seedas för vardera sida i ett 32v32 slag hade det varit ganska coolt tror jag!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Civilization V kunde vara kul att se spelas på hög nivå, jag föredrar Civ V framför Civ VI. Jag vet inte vilket format som vore lämpligt men free for all, fyra personer på lagom stor karta kanske?

Jag ser fram emot att någon gör ett turbaserat strategispel för esport, gärna 1v1 format. Tanken vore att det mest handlar om strategi och inte hur snabbt man klarar att trycka på tangenter, vilket är en viktig aspekt i vanliga RTS som Starcraft t.ex.

Permalänk
Medlem

Worms!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pakoon 2. ju sämre grafik ju hårdare kanter och bilen flyger mer och förlorar fart. kan den dåliga spelaren köra med hög grafik medan den bra spelaren får kämpa med den dåliga och mycket mer hackiga terrängen :). vet dock inte om det funkar på lan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Winter Maul Wars till WC3 (eventuellt WC3: Reforged)

Permalänk
Medlem

ARMA, där varje lag får ställa upp med max 500 spelare vardera. Ett liv, sen ute ur matchen. Match är tidsbegränsad till max 2 veckor. Domarna har en egen krigstribunal tillgänglig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Smack Jack:

En Achtung die Kurve-turnering hade ju varit legendariskt att kika på!

Precis min tanke också! Bara att börja pracca!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Farmville

Permalänk
Medlem

Age Of Empires II. Att se proffsen lira detta är en helt fantastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Carmageddon

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Lemmings! Hur kan detta spelet inte fått en nystart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Super Smash Bros, Mariokart och Splatoon!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

My summer car, världen behöver lära sig lite finsk kultur.
Papers please, flest passager av Jorji vinner.

Övrigt;
Chess boxing finns ju redan, så mma monopol?
Det hade ju iallafall haft fler potentiella utövare än fotboll, för vem blir inte mordlysten efter en runda xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Factorio.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Playerunknowns Battlegrounds

Skrivet av Windows-95:

Kanske redan finns, men hade gärna sett:

Battleroyal-spel som Pubg, Black Ops4 etc.

Men även olika Battlefields, 32-64 spelar-läge. Där man inom e-sportscenen spectatar mellan mark, flyg och andra kategorier. Men även generellt sett saknar jag spel med AAA-grafik inom e-sport. (Reserverar mig för fel)

Jag vet om att många kommer kontra med att vissa spel inte gör sig bra som e-sport, men då får spelutvecklarna justera spelen allteftersom. Behöver inte vara en miljonbudget e-sportscen som CS eller LOL, räcker med 10 000 krs tävlingar till en början.

Skrivet av Megacrash:
Skrivet av Hablam:

Age Of Empires II. Att se proffsen lira detta är en helt fantastiskt.

Skrivet av jeffan97:

Super Smash Bros, Mariokart och Splatoon!

Nästan alla dessa är ju redan ganska stora inom esport, är bara för er att leta om detta var något ni väntat på

Skrivet av Chris_Kadaver:

Tävlar inte folk i allt som går att tävla i redan?!

Ja, vilket gör det skumt att stora delar av tråden innehåller titlar som t.om är stora inom esport (även snudd på legendariska). Vissa förslag här har det tävlats i kring 15år redan så är ju synd om någon väntar och missat detta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Portal? Mest tårta vinner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Dune 2 på Amiga

Skickades från m.sweclockers.com