Varför köpa dyrare dator/komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Det jag är rädd med custom lopps är läckage och förstört golv... Då kostar det pengar..
Angående vattenkylning skulle jag påstå att det för den stora skaran är onödigt dyrt. En sak vore om vattenkyllning vore extremt tystare, men då blir det dyrt.

Läckage händer om man inte vet vad man pysslar med, är ganska erfaren gällande sånt. Men 10 kkr som jag vill spendera måste man ju hosta upp nånstans ifrån 😅 Har ren 3 kkr i blöt i fläktar ren så🙄 bara att köra på antar jag, GPU blocket började jag med att beställa, sen ska jag börja mecka lite med kopparrör för att se hur det blir 👻

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Om jag nu skulle ha råd med en dator för 20 000 så skulle jag ändå inte köpa en för mer än 7000 då jag vet att jag inte behöver nåt bättre då den uppfyller mina småkrav som jag har så kom inte säg att de inte finns nån anledning.

För mig räcker en 2 kärnig i3:a och ett RX 560 med de billigaste moderkortet jag kunde hitta tillsammans med ett halvbudget när agg och de kommer de göra i 10 år till.

Visst vad spelar du för spel. Upplever du inte suttering lag osv. Vi pratar om en bra upplevelse med en bra dator och vad man förlorar i pengar efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Håller med. Ett exempel;

MSI RTX 2080 Ventus går att köpa för strax över 7000:-
MSI RTX 2080 Trio går att köpa för strax över 9000:-, dvs ~2000:- dyrare.

Om en person köper båda grafikkorten, och sen säljer båda om 2 år, så kommer vederbörande inte att få 2000:- mer för sitt begagnade Trio än för sitt begagnade Ventus. Lite mer antagligen, men absolut inte hela mellanskillnaden. Faktum är att vederbörande antagligen kommer få mer pengar tillbaka (procentuellt) för Ventus-kortet än Trio-kortet.

In other news: Don't drink and post (and don't drink and overclock.)

Fel. Vi jämför inte samma grafikkort då prestandan är minimal i skillnad. Så där kan du köpa det billiga grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Det han säger är att en bra dator nu fortfarande orkar med om några år, så den kan någon tänkas köpa. En budgetdator nu kommer inte orka köra de flesta spelen om några år. Därför vill ingen köpa den då och man får slänga den på tippen istället. Därför får man tillbaka mellanskillnaden på den dyrare datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Skrivet av Coreflake:

Det han säger är att en bra dator nu fortfarande orkar med om några år, så den kan någon tänkas köpa. En budgetdator nu kommer inte orka köra de flesta spelen om några år. Därför vill ingen köpa den då och man får slänga den på tippen istället. Därför får man tillbaka mellanskillnaden på den dyrare datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis så är det. Som sagt har inte alla den budgeten att lägga 20k på en dator men om man nu jobbar så kan man vänta nån månad och spara till det för back går man inte. Jobbar man inte så är det omöjligt att köpa en sådan dator.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

sitter med lga1366.. har bytt processor till en sexkärnig xeon, stoppat in 48gb ram och bytt ut gtx480 sli pga härdsmälta till ett 970.
Funkar att spela star citizen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

För det är kul. Och att man inte bryr sig om pengabiten av det hela. Hobbyn är hårvaran, inte nån slags budgetkalkyl.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har råd att köpa ganska mycket jag hade velat ha, men lägger man alla pengar på det man vill ha istället för att prioritera sparande för framtiden så är det inte så konstigt att folk inte har pengar. Dom som har det bättre ställt behöver inte nödvändigtvis vara folk med feta löner utan folk som prioriterar annat. Sen är jag verkligen emot att vara dumsnål, att försöka spara någon tusenlapp på ett datorbygge exempelvis när skillnaden kanske är väldigt stor, eller att man snålar på moderkortet och sedan ångrar sig några år senare när man märker hur begränsad man blev.

Permalänk
Medlem

Jag köpte budget till vardagsrummets datorn. Varför ska jag köpa dyrare än jag behöver för mitt syfte? Jag hade kunnat köpa en dyrare CPU och få kanske 200kr extra om jag skulle sälja den om 7år. Men om jag då betalade 1200kr mer för CPUn så ligger jag ju iallafalll 1000kr minus.

Jag köper inte komponenter med åtanke på andrahandsvärdet utan vad jag behöver och vad som behövs för att uppfylla mina krav.

Om man köper en Samsung Note 9 för 12 000kr när den kommer ut, sedan kan man sälja den för 3000kr efter 3år. Om jag istället köper en Samsung J4 för 1500kr och inte får en krona för den efter tre år så har jag ju iallafall förlorat mindre. Behovet kanske inte är högre än en J4:a.

Permalänk
Skrivet av n3crosis:

Jag köpte budget till vardagsrummets datorn. Varför ska jag köpa dyrare än jag behöver för mitt syfte? Jag hade kunnat köpa en dyrare CPU och få kanske 200kr extra om jag skulle sälja den om 7år. Men om jag då betalade 1200kr mer för CPUn så ligger jag ju iallafalll 1000kr minus.

Jag köper inte komponenter med åtanke på andrahandsvärdet utan vad jag behöver och vad som behövs för att uppfylla mina krav.

Om man köper en Samsung Note 9 för 12 000kr när den kommer ut, sedan kan man sälja den för 3000kr efter 3år. Om jag istället köper en Samsung J4 för 1500kr och inte får en krona för den efter tre år så har jag ju iallafall förlorat mindre. Behovet kanske inte är högre än en J4:a.

Du tänker fel, jämför inte andra grejer med en dator.
Om du köper en cpu idag för 4-5k så kommer du troligtvis att få ca 2-3k tillbaka om 5 år, Köper du en för 2-3K så kanske du får1K tillbaka.
Det jag säger är att du kanske måste uppradera efter 2 år och slänga pengar men jag behöver inte göra det tills 5 år har gått. Sen kommer ingen att vilja köpa det billiga för att det helt enkelt inte klarar spelen så du kommer att gå back om du köper den billiga cpun inte jag som har lagt 5K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Fel. Vi jämför inte samma grafikkort då prestandan är minimal i skillnad. Så där kan du köpa det billiga grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju väldigt lätt att säga att ingen har argumenterat emot dig när du bara säger är att folk har fel och sedan hittar på nya godtyckliga regler som inte fanns från början.

Skrivet av Coreflake:

Det han säger är att en bra dator nu fortfarande orkar med om några år, så den kan någon tänkas köpa. En budgetdator nu kommer inte orka köra de flesta spelen om några år. Därför vill ingen köpa den då och man får slänga den på tippen istället. Därför får man tillbaka mellanskillnaden på den dyrare datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Du förutsätter 1) att alla som är ute efter en begagnad dator är gamers vilket inte stämmer och 2) att alla dessa gamers är ute efter max prestanda, vilket inte heller stämmer. Det finns enormt många användningsområden för en dator och alla kräver inte bästa möjliga hårdvara. Även om det var så att alla är gamers med höga krav kommer en dator som är "bra" idag att vara medelmåttig eller till och med low-end om 3-5 år så att alla med höga krav skulle svärma kring dessa maskiner är någon sorts utopi.

TS pratar i OP om att sälja vidare efter 3-5 år så vi kan ju ta en titt på hårdvara i runt den åldern. Grafikkort är ju ett bra exempel eftersom det är den viktigaste komponenten vid gaming.

Köpte du ett GTX 770 när det var nytt betalade du runt 3000kr och det kortet är idag värt 5-600kr. Normalpris för ett 780 verkade vara runt 4000kr. Jag sålde mitt begagnade för 950kr för två och ett halvt år sedan, priset har gått ner en aning sen dess. Ett 780 Ti kostade 5500-6000kr och du får idag ungefär samma som för ett 970 vilket är 1000-1200kr. Hur mycket tydligare blir det att prisskillnaden som finns från början långsamt försvinner?

Titta på 900-seriens grafikkort så kommer du se exakt samma sak: priset för hårdvara konvergerar med tiden. Köper du dyrare saker till att börja med får du räkna med att förlora mer pengar.

Permalänk

Nu pratar vi om gamingdatorer och inte redigeringsdatorer eller surfdatorer.
Jag sa att 2080 kort som 2080 spelar ingen roll för att prestandan är typ densamma.
Vi jämför en bra dator runt 20-25K mot en dator som kostar 10-12K.
Vad kommer du att få för de datorerna på 5 år?
Vad kommer du att få som spelupplevelse på dessa år.
Kommer den billiga datorn att klara spelen som kommer om 2år.
Jag tror och ingen kan veta att den dyra datorn kommer du att kunna ha och sälja om 5 år för kanske 10-12K för att den fortfarande kommer att klara spelen någorlunda bra. Den billiga däremot blir svårare att kränga för du kan inte spela på den längre och ingen kommer att vilja köpa den.
Så den som köper nytt om 5år, den dyra tex han kommer att ge 10K igen och få en bra gamingdator, den billiga ja du får han 3K för den gamla så måste han ge 7K för en medioker dator igen.
Så pengamässigt kommer skillnaden att vara minimal i förlust vinst men upplevelsen för den som spelar spel kommer att vara stor för den som köper nåt dyrt vs billigt.
Hoppas du förstår mitt tänk.
Så har det varit de senaste 5 åren och det är det jag utgår ifrån inte längre bak i tiden för det har jag inte koll på och kunde inte så mycket om datorer då.
Glömde citera men det var svar på Andreaz1

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jag kör på att köpa nytt vart 10nde år, då behöver man inte krångla med att köpa och sälja. Tänker investera i en fin custom loop istället.

Custom loop har jävligt dåligt återsäljningsvärde, price/performance, kräver underhåll, risk för katastrofisk felande, och är banne mig inte tystare i idle.
Det är som att investera i en ny bil när du låglönetagare.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad TS försöker säga, men jag håller inte med.

Köp "mellansegements"-gpu för 3000:-
Använd det under 3 år.
Försök sälja efter 3 år.
Inte värt något. (Halvsanning, säkert värd några hundralappar)
Släng på tippen eller gör om till konstverk.
"Förlust" = 3000:-

Köp high-end-GPU för 8000:-
Använd det under 3 år.
Försök sälja efter 3 år.
Värt kanske 2000-3000:-
"Förlust" = 5000-6000:-

Ju dyrare hårdvara, desto snabbare tappar det värde.
Eventuellt högre andrahandsvärde kompenserar inte det betydligt högre utgångspriset.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jag förstår vad TS försöker säga, men jag håller inte med.

Köp "mellansegements"-gpu för 3000:-
Använd det under 3 år.
Försök sälja efter 3 år.
Inte värt något.
Släng på tippen eller gör om till konstverk.
"Förlust" = 3000:-

Köp high-end-GPU för 8000:-
Använd det under 3 år.
Försök sälja efter 3 år.
Värt kanske 2000-3000:-
"Förlust" = 5000-6000:-

Ju dyrare hårdvara, desto snabbare tappar det värde. Eventuellt högre andrahandsvärde kompenserar inte det betydligt högre utgångspriset.

Att du förlorar så mycket som 5-6K på gpu stämmer absolut inte på 3 år.
Du kanske förlorar 3k som är mer rimligt.
Och ja gpu är ju sånt som måste uppgraderas men inte lika ofta som en cpu.
Detta är mitt gamla bygge
https://www.inet.se/files/img/cart/kundvagn-7095435-00.png
https://www.inet.se/kundvagn/visa/7095496/2014-08-27
Det jag har bytt under de 5 åren är GPU och ram. Har kostat mig 5K mot mellan skillnaden.
Säljer jag datorn nu så får jag lätt 10K med 1080TI och det som finns i korgen.
Cpun efter 5år back 0 kr.
Vad hade hänt om jag hade köpt en dator för 7K hälften av det jag gav?
Jo jag hade varit tvungen att slänga allt efter 3år eller kanske fått 2K för den.
Jag hade R290 TRI-x köpte det för 3K kanske kommer inte ihåg sålde det för 1500Kr för ett år sen.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

För begagnade processorer har utvecklingen varit lite speciell, alla intel av senaste generationerna har gått upp i pris senaste månaderna. Så att 4790k har behållit sitt värde är en slump och inget som kunde förutses, jämför med x79 och x99 som har en "normal" prisutveckling.

Permalänk
Skrivet av qquality:

För begagnade processorer har utvecklingen varit lite speciell, alla intel av senaste generationerna har gått upp i pris senaste månaderna. Så att 4790k har behållit sitt värde är en slump och inget som kunde förutses, jämför med x79 och x99 som har en "normal" prisutveckling.

Jo men säg att jag hade tappat 50% av cpuns värde. Så tycker jag att det fortfarande är värt att köpa dyrare vs billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: här sitter man på tåget och blev sugen på popcorn nu, Tack för den!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Visst vad spelar du för spel. Upplever du inte suttering lag osv. Vi pratar om en bra upplevelse med en bra dator och vad man förlorar i pengar efter några år.

Skickades från m.sweclockers.com

GTA V Minecraft/technic pack MC med en massa modpack. Tribes Ascend, Dead space. Inga direkt krävande spel då men den klarar förvånansvärt mycket, håller även på med musikproduktion har massa flikar uppe i chrome samtidigt utan att jag märker något har bara 8GB ram 2133 Mhz. Stuttering vet jag inte vad de för nåt men de är inget jag stör mig på isåfall verkar de som och lagg får jag inte dock frame dippar händer men inget jag stör mig på direkt heller. Så har inte förlorat några pengar alls.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Att du förlorar så mycket som 5-6K på gpu stämmer absolut inte på 3 år.
Du kanske förlorar 3k som är mer rimligt.

GTX 980 Ti är 3,5 år gammalt, kostade 7500-8000kr nytt och går idag för 2-2500kr på marknaden. Du kan intala dig själv vad du vill men det du säger är fel och siffrorna backar upp det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men säg att jag hade tappat 50% av cpuns värde. Så tycker jag att det fortfarande är värt att köpa dyrare vs billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Risken är ju att du köper aktier precis innan finanskrisen. Har du tur så fortsätter det se ut som det gjort de senaste åren, men har du otur så är din dyra datorkomponent en brevvikt i jämförelse med det senaste om något år.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

GTA V Minecraft/technic pack MC med en massa modpack. Tribes Ascend, Dead space. Inga direkt krävande spel då men den klarar förvånansvärt mycket, håller även på med musikproduktion har massa flikar uppe i chrome samtidigt utan att jag märker något har bara 8GB ram 2133 Mhz. Stuttering vet jag inte vad de för nåt men de är inget jag stör mig på isåfall verkar de som och lagg får jag inte dock frame dippar händer men inget jag stör mig på direkt heller. Så har inte förlorat några pengar alls.

Säg att din dator kostade 10k säg att min dator kostade 20k efter 5 år får jag typ 10k du får kanske 3k om du ens kommer att klara dig i 5 år på aaa speltitlar. Min spelglädje i 5år enorm din inte så bra från första minuten pga mediokert cpu gpu osv. Så går jag back på dessa 5 åren. Kanske lite men absolut inte mycket därför säger jag köp för 20k och inte för 10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Säg att din dator kostade 10k säg att min dator kostade 20k efter 5 år får jag typ 10k du får kanske 3k om du ens kommer att klara dig i 5 år på aaa speltitlar. Min spelglädje i 5år enorm din inte så bra från första minuten pga mediokert cpu gpu osv. Så går jag back på dessa 5 åren. Kanske lite men absolut inte mycket därför säger jag köp för 20k och inte för 10k.

Skickades från m.sweclockers.com

En fem år gammal dator, de borde bli typ en 4770k ihop med 780ti, jag är lite skeptiskt till att du får 10 000kr för en sådan dator. Eller tänkter jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men säg att jag hade tappat 50% av cpuns värde. Så tycker jag att det fortfarande är värt att köpa dyrare vs billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, fast om det ska vara någon allmän princip bör det ju gälla för alla fall, just 4790k har visat sig vara ett superköp men det beror på omständigheterna. Beg kostar 2600k 600:- och 2500k 300:- så där är förlusten större för det dyrare alternativet, även om 2600k antagligen ändå var det bättre köpet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

En fem år gammal dator, de borde bli typ en 4770k ihop med 780ti, jag är lite skeptiskt till att du får 10 000kr för en sådan dator. Eller tänkter jag fel?

Nej, har du tur får du kanske 5000kr för en sådan dator i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För det är kul. Och att man inte bryr sig om pengabiten av det hela. Hobbyn är hårvaran, inte nån slags budgetkalkyl.

Är det egentligen ens hårdvara man är intresserad av då, utan snarare shopping?

Permalänk
Skrivet av qquality:

Jo, fast om det ska vara någon allmän princip bör det ju gälla för alla fall, just 4790k har visat sig vara ett superköp men det beror på omständigheterna. Beg kostar 2600k 600:- och 2500k 300:- så där är förlusten större för det dyrare alternativet, även om 2600k antagligen ändå var det bättre köpet.

Mitt tänk är att om du bygger en dator med 2080 och 9700k för 20k så får du 10k om 5 år och jag tror att du kan få mer än så. Bygger du för 10k så blir det med 2060 och kanske Ryzen om du ens klarar 10k med det. Jag har ultra settings på allt du har medium från start. Jag har mer spelglädje du kommer att uppleva problem efter 2 år. Du blir tvungen att uppgradera sälja men jag klarar mig fortfarande på ultra Hhigh settings efter 2 år. Om 5år bygger jag nytt för 20k och jag lägger mellanskillnaden 10k. Vad gör den med den billiga datorn. Säljer efter 2 3år uppgraderar osv och jo då får han en medioker dator igen. Han får aldrig uppleva det goda för han hon är dumsnål. Så har man budget köp lite dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det egentligen ens hårdvara man är intresserad av då, utan snarare shopping?

Ja

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Mitt tänk är att om du bygger en dator med 2080 och 9700k för 20k så får du 10k om 5 år och jag tror att du kan få mer än så. Bygger du för 10k så blir det med 2060 och kanske Ryzen om du ens klarar 10k med det. Jag har ultra settings på allt du har medium från start. Jag har mer spelglädje du kommer att uppleva problem efter 2 år. Du blir tvungen att uppgradera sälja men jag klarar mig fortfarande på ultra Hhigh settings efter 2 år. Om 5år bygger jag nytt för 20k och jag lägger mellanskillnaden 10k. Vad gör den med den billiga datorn. Säljer efter 2 3år uppgraderar osv och jo då får han en medioker dator igen. Han får aldrig uppleva det goda för han hon är dumsnål. Så har man budget köp lite dyrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Varfö skulle spelglädjen bero på hur bra grafik du kan ha. Jag har spelat med mitt 960 kort sen det släpptes och för dom spelen jag spelar fungerar det perfekt och har gett mig lika mycket spelglädje som ett 2080ti hade gjort.

Permalänk
Medlem

Men alltså, utvecklingen av systemkrav de senaste åren har ju varit nästan obefintlig. "Tack vare" de extremt svaga spelkonsolerna.

Om du köpte en hyfsad dator för fem år sedan kan den fortfarande dra runt alla spel idag. Den kanske inte kan "maxxxa!" alla spel, men 1080/60 lär inte vara omöjligt med grafik motsvarande konsolernas.

Personligen skulle jag aldrig orka med att sälja komponenter. När de inte passar i huvuddatorn finns det alltid andra datorer som kan ärva.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."