Samsung visar OLED-panel på 15,6 tum med 4K UHD-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

OLED drar väl mindre på batteriet än LCD + LED belysning?

Om den håller lika länge som en 1080p laptop äter jag upp min högersko.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Rezillo:

Känner o ena sidan att man borde väntat med att punga ut dryga 30k på MBP
18 modellen

Men oandra sidan behöver jag datorn nu. Haha

😂😂😭😭

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Om den håller lika länge som en 1080p laptop äter jag upp min högersko.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en dator, inte en telefon, kör 1440p och min GPU ligger på 50 Mhz för att se på netflix.

Angående skärmens förbrukning så beror det helt på om du använder mörka teman! Annars drar OLED det samma som LED, då OLED tillverkar ljus med hälften av verkningsgraden med LCD med LED ljus tappar hälften genom polariseringsfiltret.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

@acana79: Det får du ta upp med dom, gissar att du sitter på windows själv så du borde ha det nära till hands.

Har gjort det under 8 års tid nu men ingen tycks vara intresserad. Jag antar att jag är en minoritet som uppskattar hög upplösning - både professionellt och privat.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Både Anandtech och källan Samsung säger att ljusstyrkan varierar mellan 600 och 0,0005 nits. Detta ger kontrasten 1,2 miljoner.
Men både Anandtech och Samsung anger kontrasten till 120 000. Vilket är rätt? 120 tusen känns väldigt långt ifrån "oändligt" som det borde vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har gjort det under 8 års tid nu men ingen tycks vara intresserad. Jag antar att jag är en minoritet som uppskattar hög upplösning - både professionellt och privat.

Minoritet eller inte. Du är inte ensam i alla fall. 4k eller inget.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

120 tusen känns väldigt långt ifrån "oändligt" som det borde vara.

1.2 miljoner är iofs typ oändligt långt ifrån oändligt.

Ärligt talat. DisplayHDR True Black märkningen kräver en svartnivå på högst 0.0005 nits så det kan man man förvänta sig att denna kirrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ajp_anton:

Men både Anandtech och Samsung anger kontrasten till 120 000. Vilket är rätt?

Båda har rätt. Och förmodligen ingen av dem heller.

Ljusnivåerna på en OLED är flytande på grund av ABL-förfarandet, Automatic Brightness Limiter. Det är inte troligt panelen klarar av att hålla 600 nits i stora ytor eller i långa perioder. 250 nits är mer realistiskt nivå och då är det frågan om det är 500.000:1 eller 50.000:1?

Fast inte det heller har någon vidare betydelse eftersom vi inte kan uppfatta skillnaden mellan 1.200.000:1 vs. 120.000:1 eller 500.000:1 vs 50.000:1 i kontrastförhållande i en jämförbar situation som applicerar på datoranvändning.

Vad som är viktigare är ifall Samsung har samma problem som med sina tidigare OLED-skärmar samt mer omdiskuterat: LG:s OLED-TV-paneler. Mycket kommer att hänga på hur panelen tonar ur svart. Ifall panelen klarar att följa en korrekt EOTF utan att lyfta ljusnivån i det svarta är det positivt. För ifall det är samma problem med det klipps nivåer kanske enda sättet att få en korrekt EOTF är att lyfta nivåerna tills svart lyser med synliga 0,05 nits eller så.

Tja, synligt i ett mörkt rum med öppna pupiller vill säga. 0,05 nits kan i ett kontor med dagsljus uppfattas som precis så svart som endast reflexfiltret tillåter.

Permalänk
Medlem

Det faktum att Samsung definierar omfånget i DCI-P3 antyder att Apple är åtminstone en av de tilltänkta kunderna.

Kontrastomfånget för skärmen är helt akademiskt. Även om man sitter instängd på en släckt toalett kommer reflekterat ljus att sänka den verkliga kontrasten. "Tillräckligt stort" och en uppgift om maximal ljusstyrka skulle räcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tänk på dom som sitter på Facebook 90% av tiden och då har man statusfält hela tiden, vissa har ju en skärmtid på 5-6h på en dag. Så jo, det blir endel timmar med statiska element för många. Jag har nog mer timmar vid telefonen vissa dagar än framför datorns aktivitetsfält iaf.

Men du släcker väl skärmen lite då och då eller har du den uppe med tänd skärm utan att byta app i 5-6h? Har själv haft två mobiler med oled som fått inbränningar. Den första var en samsung och den andra var en huawei på den såg man en liten nyansskiftning som slutade precis där randen där man ser klockan osv är. Så kan tänka mig att en dator med Oled skärm riskerar att få inbränningar om de inte byggt in något bra skydd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Man gillar olika saker och tur är väl det

Har varit intresserad av Oled sen man för första gången hörde talas om det. Men som flera andra säger här, vet jag inte hur bra det är i en laptop med tanke på inbränning..

Är inne på min 4e mobil med oled-skärm, ingen av dem har haft någon som helst tendens till inbränning. Brukar ha ställt den till 1 minut före skärmen släcks om jag inte rör telefonen. Detta var någon jag ställde in långt före jag kände till att oleds kunde brännas in. Brukar inte sitta i timmar på facebook, det enda jag gör som får skärmen att vara igång länge är om jag ser på film, och då finns ingen risk för inbränning eftersom bilden rör sig hela tiden. Men som sagt på en laptop, nja.....

Ang 4K på en laptop så ansåg jag tidigare att det verkade helt onödigt då man inte kan köra 100% skalning på en 13 eller 15" laptop utan förstoringsglas, dessutom drar det mer batteri. Men sedan fick min fru en Dell XPS 13 2018 med 4K skärm i jobbet. Hon kör 200% skalning på den vilket fungerar helt felfritt i de program hon använder (Office, surfa, youtube). Datorn skall enligt tester ha en verklig batteritid på 8h med 4K-skärmen vilket stämmer överens med min frus upplevelse (den klarar en dags arbete i tex office samtidigt som det lyssnas på musik osv) Motsvarande XPS 13 med fullHD-skärm skall ha 10 timmars batteritid, så det drar alltså 20% mer med 4K skärm. I alla fall i en XPS 13.

Jag har numera helt ändrat uppfattning om detta med 4K-skärm på en laptop. Det ser grymt skarpt och fint ut, passar för mig som jobbar i cad-miljö mycket. Så min nästa laptop får bli en 15-tummare med 4K skärm, men oled skippar jag nog. Varför inte micro-led istället

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att de gör en Datorskärm med OLED när de vägrar ha OLED på TV apparater där det är mer relevant att ha det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men du släcker väl skärmen lite då och då eller har du den uppe med tänd skärm utan att byta app i 5-6h? Har själv haft två mobiler med oled som fått inbränningar. Den första var en samsung och den andra var en huawei på den såg man en liten nyansskiftning som slutade precis där randen där man ser klockan osv är. Så kan tänka mig att en dator med Oled skärm riskerar att få inbränningar om de inte byggt in något bra skydd.

Det borde väl inte spela nån roll? Är väl ändå totaltiden som räknas. 10h på en vecka borde vara samma sak som 10h en dag sedan 0h resten av veckan.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är konstigt att de gör en Datorskärm med OLED när de vägrar ha OLED på TV apparater där det är mer relevant att ha det.

Det handlar ju om kapacitet, dom har knappast fabriker som kan göra stora skärmar.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker det är konstigt att de gör en Datorskärm med OLED när de vägrar ha OLED på TV apparater där det är mer relevant att ha det.

Det är inget konstigt alls med det, olika tillverkningsprinciper.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det borde väl inte spela nån roll? Är väl ändå totaltiden som räknas. 10h på en vecka borde vara samma sak som 10h en dag sedan 0h resten av veckan.

Inte så jag trodde det fungerade med inbränningar på bildskärmar. Så om vi säger såhär. Jag använder datorn och tar upp ett foto kikar på det exakt en minut stänger fotot och stänger av datorn upprepar detta 600 gånger. Är det alltså lika illa som att ha fotot uppe i 10 timmar?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte så jag trodde det fungerade med inbränningar på bildskärmar. Så om vi säger såhär. Jag använder datorn och tar upp ett foto kikar på det exakt en minut stänger fotot och stänger av datorn upprepar detta 600 gånger. Är det alltså lika illa som att ha fotot uppe i 10 timmar?

Borde väl ha att göra med hur snabbt pixlarna uppnår den temperaturen där de degraderar, eller? För image retention på kort tid är ju ditt 10-timmarsexempel mycket värre, för burn in vet jag inte däremot.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Borde väl ha att göra med hur snabbt pixlarna uppnår den temperaturen där de degraderar, eller?

Ingen aning det får du fråga någon annan om.

Citat:

För image retention på kort tid är ju ditt 10-timmarsexempel mycket värre, för burn in vet jag inte däremot.

Visste inte att det var olika saker ens. Trodde man kallade det för in bränning oavsett om det gick att "tvätta" bort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Aje:

Skalning har fungerat utmärkt för MacOS sedan retinaskärmarna började lanseras och det ser fantistiskt bra ut. Om Microsoft och alla andra inte löst problemet år 2019 kanske dom borde se över sin verksamhet. Självklart vill vi ha högupplösta skärmar. Windows generellt känns väldigt fast i ett ppi-träsk med fasta vilkor för hur många pixlar varje objekt ska vara istället för att bestämma hur stora objekten ska vara oberoende av antal pixlar.

Det är för att operativ systemen skiljer sig avsevärt ifrån varandra. Visserligen kan man ju tycka att Microsoft borde få fingret ur sig och bara anpassa gränssnitt till relativt moderna förhållanden (det har även jag varit skyldig till.) Men de flesta inser inte att Windows hela renderingsprocess är uråldrig. Bara som ett exempel så tog det ända fram till ~2017 innan Windows slutade anta att alla skärmar som var inkopplade i datorn körde program under samma DPI (dots per inch.) Vi pratar alltså om en total modernisering av en säkert 20+ år gammal kodbas.

Microsoft har länge lovat att försöka fixa Windows alla "legacy" problem; och det kommer nog ta ett par år till innan de kommer någon vart, men det viktiga är väl att det försöker i alla fall... antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Skalning har fungerat utmärkt för MacOS sedan retinaskärmarna började lanseras och det ser fantistiskt bra ut. Om Microsoft och alla andra inte löst problemet år 2019 kanske dom borde se över sin verksamhet. Självklart vill vi ha högupplösta skärmar. Windows generellt känns väldigt fast i ett ppi-träsk med fasta vilkor för hur många pixlar varje objekt ska vara istället för att bestämma hur stora objekten ska vara oberoende av antal pixlar.

Både hos macOS och Windows (och andra system som Linux/*BSD) så gäller att utvecklarna av applikationerna har utvecklat korrekt och använt API:er som stödjer skalning och höga DPI på ett bra sätt.

Gällande Windows så är det antingen Windows Presentation Foundation (WPF) eller Universal Windows Platform (UWP) som är lämpliga att använda för att skapa applikationer som skalar väl på högupplösta skärmar.

FYI: WPF kom 2006 och UWP 2015.

iOS är däremot, till skillnad från macOS och Windows, rätt dåligt på att hantera DPI på olika upplösta skärmar. Kräver mycket specialkodning och specialanpassning som utvecklarna till stor del själva måste hantera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Ang 4K på en laptop så ansåg jag tidigare att det verkade helt onödigt då man inte kan köra 100% skalning på en 13 eller 15" laptop utan förstoringsglas, dessutom drar det mer batteri. Men sedan fick min fru en Dell XPS 13 2018 med 4K skärm i jobbet. Hon kör 200% skalning på den vilket fungerar helt felfritt i de program hon använder (Office, surfa, youtube). Datorn skall enligt tester ha en verklig batteritid på 8h med 4K-skärmen vilket stämmer överens med min frus upplevelse (den klarar en dags arbete i tex office samtidigt som det lyssnas på musik osv) Motsvarande XPS 13 med fullHD-skärm skall ha 10 timmars batteritid, så det drar alltså 20% mer med 4K skärm. I alla fall i en XPS 13.

Jag har numera helt ändrat uppfattning om detta med 4K-skärm på en laptop. Det ser grymt skarpt och fint ut, passar för mig som jobbar i cad-miljö mycket. Så min nästa laptop får bli en 15-tummare med 4K skärm, men oled skippar jag nog. Varför inte micro-led istället

Japp, även min nästa "större" bärbara maskin får bli en 4K-variant med bra färgrymd. Denna OLED från Samsung verkar ju iaf. på "pappret" bli ett extremt intressant alternativ.

Ser verkligen fram emot när man kan testa denna 4K OLED i verkligheten!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Haft 4K på laptopen i mer än två år, i början var skalningen förfärlig, men det har blivit mycket bättre med senaste Windows 10. Helt ok faktiskt. Men det finns fortfarande gamla program som inte skalar, och en del nya som är skrivna med gamla metoder - särskilt entusiastprogram som fyller udda nischer. Entusiaster som kan programmera verkar fortfarande sitta på 15" CRT med 1024x768 .....

Stämmer.

Stödet finns i flera moderna API:er i Windows, men det gamla antika WinForms har ett begränsat stöd för det (även om vissa begränsade tillägg för att hantera DPI-skalning kom i de sista versionerna av det).

Samma sak gäller för appar för macOS som använder gammal teknik och API:er (skalar bättre än gamla Windows Forms, men kan inte utnyttja moderna Retina-skärmars mer högupplösta möjligheter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tittar man på TV4 får man skylla sig själv.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730