Permalänk
Medlem

Ny stad - nya vänner, hur?

Hejsan alla!

Tog i höstas beslutet att byta stad, från Stockholm till Nyköping av många anledningar. I stora drag är det bästa jag har gjort och ångrar mig inte alls! Det blev stor omställning, ny stad, ny bostad, flytta, nytt jobb. Inga vänner.

Hur fan beter man sig för att skaffa nya vänner i 28års åldern? Man börjar verkligen om från scratch..

Har inte heller några direkta intressen att kunna använda för att dra i några trådar..

På jobbet finns det inga kollegor som passar som vänner utanför arbetet.

Det snurrar bara runt i huvudet och jag ser bara alla nackdelar och hur svårt/omöjligt det är. Vart man än går ser man folk som går runt med någon, stannar och hejar på nån bekant. Och där kommer jag ensam. Hakar gärna på någon som är ute och går med hunden, åker pulka med barn etc. Men det är det där första steget som tar emot. "Hej, jag är ensam, får jag åka pulka med dina barn?"

Kan man få några tips? Finns det kanske till och med någon i Nyköping som vill gå ner på stan på en matbit/bar/promenad?

Markus

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Har samma situation i stockholm. Vettefan hur det löser sig snarare än att det förhoppningsvis gör det...

Du får arrangera en swec kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@markuse1: Börja på en lyftarklubb eller ett gym, skytte etc, det är oftast en bra ingång för att träffa nya människor med samma intressen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Hejsan alla!

Tog i höstas beslutet att byta stad, från Stockholm till Nyköping av många anledningar. I stora drag är det bästa jag har gjort och ångrar mig inte alls! Det blev stor omställning, ny stad, ny bostad, flytta, nytt jobb. Inga vänner.

Hur fan beter man sig för att skaffa nya vänner i 28års åldern? Man börjar verkligen om från scratch..

Har inte heller några direkta intressen att kunna använda för att dra i några trådar..

På jobbet finns det inga kollegor som passar som vänner utanför arbetet.

Det snurrar bara runt i huvudet och jag ser bara alla nackdelar och hur svårt/omöjligt det är. Vart man än går ser man folk som går runt med någon, stannar och hejar på nån bekant. Och där kommer jag ensam. Hakar gärna på någon som är ute och går med hunden, åker pulka med barn etc. Men det är det där första steget som tar emot. "Hej, jag är ensam, får jag åka pulka med dina barn?"

Kan man få några tips? Finns det kanske till och med någon i Nyköping som vill gå ner på stan på en matbit/bar/promenad?

Markus

Uppskattar din ärlighet och att du vågar outa dina känslor på ett onlineforum.

Bor dessvärre långt söderut, men hade annars gärna varit på ett kvällshäng.

Permalänk
Medlem

Förstår precis hur du känner. Det är ett skäl till att jag inte vill flytta från stan jag bor i nu. Men inventera dina intressen (jag tror inte på att du saknar intressen) och hobbies, och se om du kan engagera dig i nån klubb eller förening, eller regelbundet besöka ett ställe där det finns folk som du skulle vilja ha som vänner. Eller läs några kurser, kanske kvällskurser, inom ett område som intresserar dig eller som du är nyfiken på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

I din sits hade jag nog satsat på att träffa en flickvän och den vägen få en ny umgängeskrets. Så ge dig ut på krogen och passa på att ha lite skoj i nya stan!

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Rent ut sagt så flyttade du inte tillräckligt långt... Skulle ha lämnat landet helt och hållet.

Sverige ligger oftast i botten när det gäller hur enkelt det är att skaffa nya vänner.

https://expatexplorer.hsbc.com/survey/country/Sweden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

I din sits hade jag nog satsat på att träffa en flickvän och den vägen få en ny umgängeskrets. Så ge dig ut på krogen och passa på att ha lite skoj i nya stan!

Med problemet om det tar slut så försvinner hela umgängeskretsen...

Permalänk
Medlem

Skaffa en kärring och börja snylta på hennes vänner. Sen kommer det nog naturligt efter ett tag.
Lättare sagt än gjort? Kanske 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förstår precis hur du känner. Det är ett skäl till att jag inte vill flytta från stan jag bor i nu. Men inventera dina intressen (jag tror inte på att du saknar intressen) och hobbies, och se om du kan engagera dig i nån klubb eller förening, eller regelbundet besöka ett ställe där det finns folk som du skulle vilja ha som vänner. Eller läs några kurser, kanske kvällskurser, inom ett område som intresserar dig eller som du är nyfiken på.

Jag har inte riktigt upplevt stadsbyte som OP, eftersom jag pluggade då. Ganska enkelt att skaffa kompisar på universitet/studentkorridoren.

Men... jag skulle säga som ovan. Gillar du språk - kör en språkkurs. Gillar du matlagning - matlagningskurs. Genom utbildning av olika slag kan du träffa många människor som är öppna, generellt sett.

I övrigt skulle jag försöka hitta umgänge i dina intressen. Fotboll - supporterklubbar/korpen-gäng.

Men det är svårt alltså, det är det ju. Är du mer vågad så skulle jag dra till någon pub innan natten drar igång, och hitta något trevligt sällskap. Lättare sagt än gjort

Permalänk
Inaktiv

Det är kört. Nuff said.

För en mer detaljerad förklaring så måste vi män ha något som knyter ihop oss, tjejer kan göra som i filmklippet nedanför och fråga om de vill ut och hänga: https://www.youtube.com/watch?v=0Qmwqwx2giw
https://www.youtube.com/watch?v=mjspmrsLlnM&t=38s (det finns jättemånga tjejer som testar samma sak på youtube)
Skulle en man göra samma sak så hade det blivit en rak höger och det handla ej om enbart homofobi utan fråga om vad personen ha för problem?

Så först måste man skaffa en gemensam samlingspunkt, gym tycker jag faktisk är osociala. Kanske judo, Aikido kan vara något. (de är lugnare kampsportare) Samtidigt hänga där hela tiden utan intresse för det tröttnar man på?

Så frågan är varför flyttade du dit? Var det arbete så finns det oftast kollegor..

Jag själv umgås inte med någon i min stad, känner några personer väldigt väl. Men grannarna är knepiga som jag också är..
Nå ingen av oss har något intresse av att umgås med varandra. Orsaken är att vi saknar gemensamma intresse, de sitta på balkongen och röka, jag sitta vid datorn.. Jag har pratat lite med grannarna och min tolkning är att det finns inget intresse av något mer än just röka. (Datorer spel, filmer, serier, politik har de absolut inget intresse av)

Men vi män har internet och där har man många slags vänner. jag tror många av oss män drar oss dit och då kan man säga att man ej är social, fast egentligen siter man och tjötar med folk hela tiden.

*edit*
När jag var ung så var det för grabbar att spara ihop till en Volvo 240, en dyrare stereo och sedan köra runt runt i stan och träffa liknande. Idag sitter samma typ av grabbar hela kvällarna framför datorn... Det blir då lite svårare att träffa nya bekanta fysisk.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av wilsontaylor:

Jag har inte riktigt upplevt stadsbyte som OP, eftersom jag pluggade då. Ganska enkelt att skaffa kompisar på universitet/studentkorridoren.

Men... jag skulle säga som ovan. Gillar du språk - kör en språkkurs. Gillar du matlagning - matlagningskurs. Genom utbildning av olika slag kan du träffa många människor som är öppna, generellt sett.

I övrigt skulle jag försöka hitta umgänge i dina intressen. Fotboll - supporterklubbar/korpen-gäng.

Men det är svårt alltså, det är det ju. Är du mer vågad så skulle jag dra till någon pub innan natten drar igång, och hitta något trevligt sällskap. Lättare sagt än gjort

Pluggar också på universitet och det är inte svårt att träffa nya människor men att skapa ett umgängeskrets utanför plugget känns hopplöst och bara tanken på att behöva supa på helgerna för att umgås ger mig ångest, sliter mig metaforiskt i håret när jag tänker hur man ska skaffa vänner som man umgås med när plugget är över.

Skrivet av anon159643:

Det är kört. Nuff said.

Det är så jag känner med att skaffa vänner för livet när man är 21...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat till tre olika kommuner de senaste 3 åren och det har alltid slutat med att jag har nya vänner. Vissa mer arbetskamrater men även (förhoppningsvis) vänner för livet. Jag är ganska nyfyllda 25 år gammal om det spelar roll, vilket jag tror att det gör.

Jag spenderar den större delen av min tid vid datorn men har alltid lyckats träffa vänner på nya orter.

Något gemensamt med alla flyttar är att jag träffat dessa genom jobbet och de i sin tur har introducerat mig för deras vänner. Det beror litegrann på hur man framgår.

Lyckades t.o.m skaffa vänner under tiden som jag bodde på Mallorca.

Hoppas du lyckas hitta någon som kan nyttja din vänskap likväl som du kan av deras

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Rent ut sagt så flyttade du inte tillräckligt långt... Skulle ha lämnat landet helt och hållet.

Sverige ligger oftast i botten när det gäller hur enkelt det är att skaffa nya vänner.

https://expatexplorer.hsbc.com/survey/country/Sweden

Skippar man de tre största städerna är det oftast inga problem att skaffa vänner. Rykten om att svenskar är ogästvänliga och kalla är ju nästan helt baserat på folk från Stockholm och Malmö.

Men har man inga hobbies blir det svårt tbh. Vad har man att erbjuda som person om man inte gör något mer än jobbar och sover?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det var då en jävligt grov generalisering av könen. Det handlar förstås inte om kön utan hur dina sociala förmågor är. Det bästa är att bara ställa en fråga rakt ut om man exempelvis inte gymmar. Gå till en Facebook grupp som innehåller någon form av intresse som du har, ställ frågan rakt ut som du gör här men fråga om man ska ta en kaffe. Det finns inget konstigt med det, om så 100 människor tycker att du är konstig så är det fortfarande bara den som svarar som räknas

Permalänk
Medlem

Tror man kan sätta huvudet i spinn genom att gå och fundera på hur/var man ska hitta nya vänner.. När jag bodde utomlands träffade jag iofs många vänner genom jobbet men även via kollektivt boende + min hobby som var utomhusgymmet samt stan när jag snackade med människor.

Visst att bo utomlands satte min comfortzone helt ur spel och jag kunde i princip börja tala med nya människor oavsett ställe. När jag har flyttat tillbaks till Stockholm talar jag knappt med någon på nya arbetsplatsen så är tillbaka på ruta 1.

Men för att försöka ge ett svar på din fråga är även mitt tips att testa någon hobby som du trivs med, och det är inte helt fel att våga helt nya grejer nu när du flyttat till en ny stad.

Personligen undrar jag lite om du verkligen är i sånt stort behov av vänner som du behöver umgås med, vad sägs om att börja på kampsport och ha i rutin att träna måndag + onsdag + fredag kväll. Då har du ju nått en helt ny nivå av socialt umgänge, och vem vet kanske någon på klubben ska ut på lördagen?

Oklart hur stort nyköping är men jag tror nog man får börja med lite aktiviteter för att enkelt kunna få in ett socialt flow i sitt liv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Men har man inga hobbies blir det svårt tbh. Vad har man att erbjuda som person om man inte gör något mer än jobbar och sover?

Ja nyckelordet är tid. Tid är något väldigt många har ont av. Att umgås med någon för att just umgås blir svårt om det inte är så att något mer knyter ihop det. En arbetskollega så man jobbar mycket med kan vara skoj att gå ut med. Men besöka någon enbart för att se på en film, orka.

Nå om man är sportintresserad så är det enklare, besök valfri pizzeria en tidig lördag/söndag och träffa folk som ser på sport och heja på. Samma med att besöka olika sportevenemang. Men har man inte intresset så tröttnar man fort.

Mitt råd är att istället fokusera på det man verkligen brinner för..

Permalänk
Medlem

Flyttade själv långt ”hemifrån” en gång i tiden och det för mig, överlägset bästa sättet att få nya vänner har varit på arbetsplatser. Tyvärr verkar du inte uppleva att det finns några lämpliga nya vänner på nya jobbet, kanske möjligt att försöka hitta ett annat jobb med medarbetare runt din egen ålder/som på andra vis känns som kompismaterial? Du lär ju ändå tillbringa mycket tid där och varför inte göra det på ett ställe med människor du gillar?

På andra plats att finna nya bekantskaper har varit att börja med nya fritidsintressen och aktiviteter..
Dans är ju väldigt socialt, någon form av träning tillsammans med andra även så (kanske kampsport/självförsvar?).

Lite Off topic men något jag själv verkligen börjat uppskatta de senaste åren var att börja köra MC, då roar man sig lätt på egen hand men det finns ju även många andra hojintresserade att lära känna!

Lycka till & våga testa något nytt ✌️

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Flyttade till Stockholm från Göteborg. Hittade vänner via flickvännen samt från jobbet. Om man är framåt och vågar ta lite initiativ så kommer du hitta flera vänner så undvik inte sociala sammanhang som afterwork osv. Det kan vara allt från kollegors vänner till folk man springer på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Tror man kan sätta huvudet i spinn genom att gå och fundera på hur/var man ska hitta nya vänner.. När jag bodde utomlands träffade jag iofs många vänner genom jobbet men även via kollektivt boende + min hobby som var utomhusgymmet samt stan när jag snackade med människor.

Visst att bo utomlands satte min comfortzone helt ur spel och jag kunde i princip börja tala med nya människor oavsett ställe. När jag har flyttat tillbaks till Stockholm talar jag knappt med någon på nya arbetsplatsen så är tillbaka på ruta 1.

Men för att försöka ge ett svar på din fråga är även mitt tips att testa någon hobby som du trivs med, och det är inte helt fel att våga helt nya grejer nu när du flyttat till en ny stad.

Personligen undrar jag lite om du verkligen är i sånt stort behov av vänner som du behöver umgås med, vad sägs om att börja på kampsport och ha i rutin att träna måndag + onsdag + fredag kväll. Då har du ju nått en helt ny nivå av socialt umgänge, och vem vet kanske någon på klubben ska ut på lördagen?

Oklart hur stort nyköping är men jag tror nog man får börja med lite aktiviteter för att enkelt kunna få in ett socialt flow i sitt liv.

Kan varmt rekommendera till exempel klättring, vet inte om det finns något klättercenter i Nyköping, det är ju proppat nu i Stockholm
https://utmärkt.se/kategori/klattring-stockholm/

Sjukt social sport!

Permalänk
Medlem

Välkommen till Nyköping, möjligheternas stad!
Bott här hela livet, 30 år och 2 barn på halvtid. Bara skicka PM!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Hejsan alla!

Tog i höstas beslutet att byta stad, från Stockholm till Nyköping av många anledningar. I stora drag är det bästa jag har gjort och ångrar mig inte alls! Det blev stor omställning, ny stad, ny bostad, flytta, nytt jobb. Inga vänner.

Hur fan beter man sig för att skaffa nya vänner i 28års åldern? Man börjar verkligen om från scratch..

Har inte heller några direkta intressen att kunna använda för att dra i några trådar..

På jobbet finns det inga kollegor som passar som vänner utanför arbetet.

Det snurrar bara runt i huvudet och jag ser bara alla nackdelar och hur svårt/omöjligt det är. Vart man än går ser man folk som går runt med någon, stannar och hejar på nån bekant. Och där kommer jag ensam. Hakar gärna på någon som är ute och går med hunden, åker pulka med barn etc. Men det är det där första steget som tar emot. "Hej, jag är ensam, får jag åka pulka med dina barn?"

Kan man få några tips? Finns det kanske till och med någon i Nyköping som vill gå ner på stan på en matbit/bar/promenad?

Markus

Kolla facebook grupper etc, låter kanske långsökt men min sambo flyttade till Norrköping pga jobb i just Nyköping, hon träffade många personer i olika grupper typ "nyinflyttad i Norrköping" etc, varav ett antal hon fortfarande är kompis med nu 6-7 år senare. Gillar du att springa finns löpargrupper att gå med i, gillar du fotboll sök dig till något lag i lägre div eller korpen. Gäller nog bara att visa att här är jag sen kommer det nog rätt naturligt. Som flera skrivit att om du träffar en partner så får man ju dennes vänkrets på köpet. Även om det inte håller så kanske hennes tjejkompisar har snubbar som du klickar med och kan fortsätta umgås med ändå.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Kan varmt rekommendera till exempel klättring, vet inte om det finns något klättercenter i Nyköping, det är ju proppat nu i Stockholm
https://utmärkt.se/kategori/klattring-stockholm/

Sjukt social sport!

håller med, klättring går bra att göra ihop oavsett nivå. Jag klättrade en del för 10 år sen typ och har precis tagit upp det lite smått igen, fast nu mest bouldering istället för som förr enbart repklättring. Klättrar iofs med gamla kompisar men som är på en helt annan nivå än mig. Det spelar ju dock ingen roll när man hänger i samma lilla rum bara att man kör olika svåra leder. Grym träning som grädde på moset

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Flyttade till en ny stad 2011 och har fortfarande inte lyckats skrapa ihop mer än en kompis, det var genom barnen (klasskompis). Fast det var i ärlighetens namn min fru som fick kontakt med hans fru.

Det är inte självklart att man får nya kompisar bara för att man är aktiv i föreningar och annat. Jag är med i två och umgås inte med någon därifrån utanför klubbverksamheten. Fast nu har jag jobbat mig närmare en snubbe som också råkar vara i båda. Han gillar dessutom fiske precis som jag, så kanske det blir något.

Har jobbarkompisar som dessutom är grannar men de är i andra faser av livet (en har småbarn och en har utflugna barn) så det har inte klickat riktigt. Som tur är så har min fru ganska stor umgängeskrets så jag får ju träffa deras gubbar en del i alla fall.

Det här brukar vara ett problem vid skilsmässor också, männen har inget eget socialt nätverk att falla tillbaka på utan blir ofta väldigt ensamma.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Ett förslag kan kanske vara att skaffa en tinderprofil, ställa in att du letar efter kvinnor och män i ungefär din åldersgrupp och vara tydlig med att du är där för att träffa vänner i Nyköping eller närområdet och varför du använder just tinder till det?

Berätta om dig själv och vad du gillar att göra?

Det låter bra i mitt huvud nu men det kanske inte är en bra idé om 10 minuter... har konsumerat ganska mycket kaffe...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Bor du i en bostadsrätt? Om du gör det kan du eventuellt kolla om styrelsen där har någon ledig plats. Det är ett sätt att dels skaffa kompisar i styrelsen men även lära känna grannar osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Klättring är ett bra sätt att hitta nya bekanta då det är mycket återkommande människor men också stort antal nya personer som kommer varje vecka. Det är lätt att inleda ett samtal/be om hjälp från andra som klättrar då folk älskar att skina om de är duktigare än dig själv. Många åker dessutom på resor inom klättring vilket ger dig en naturlig platform att lära känna andra mer intensivt över flera dagar som annars kan vara svårt.

Sedan är det riktigt bra träning som kommer hjälpa dig genom hela livet.

Permalänk
Medlem

Om du har tid/intresse: Skaffa en hund. Jag och min sambo skaffade en shetland sheepdog, och jag har aldrig blivit stoppad så många gånger på stan för att folk vill komma fram och hälsa, + att man kan gå till hundparker och träffa (för det mesta) väldigt trevliga människor, hundträffar osv.
Det är ju inte en fråga om en quick fix för att få vänner utan det kommer ju förändra ditt liv iom att det blir en helt ny individ att ta hand om utöver dig själv, men du slipper vara ensam, du träffar folk och framförallt så kommer din hund att älska dig oavsett!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Förlåt, det blev en roman. En dålig. Men lite bra.

Har flyttat runt i Sverige en del. Hamnade i Norrköping efter min utbildning i Jönköping (och hemstad) med min dåvarande sambo. Lösningen för nya vänner var att umgås med hennes och mina arbetskamrater när tillfälle gavs.

Kom sedan till Linköping på jobb. Hade turen att få en bra chef och en stark Community där jag jobbade. Jag var singel när jag kom dit. Men hängde på där tillfälle gavs. Drog inte igång nått på endera ställe då jag inte var nån social magnet. Men ansågs trevlig nog att ha med på upptåg.

Flyttade till Jönköping efter ett tag då jag började få panik. Ingen flickvän, inga barn, inget hus. Inga "riktiga" vänner. Min ide om hur fantastiskt varm och fin Jönköping var fick sig en törn. Inga jag kände bodde kvar utom min familj. Var lite som Orups låt, "Stockholm". Kändes väldigt isigt. Tvingade ut mig i utelivet och hittade vänner i en bar. Inte så illa som det låter. Rätt trevligt. Men vi umgicks ju inte utanför puben.

Fick sedan för mig att fly till Göteborg till min bästa vän. VI hade väldigt kul ett helt år. Tills tjejer kom emellan. Sen var jag helt själv. Men likadant där. Blev så jävla nere och insåg att folk var skit. Tog då tag i en gammal hobby Hund. Aktiverade mig på både SBK här och på rashundsklubben. Hade väldigt trevligt.

Träffade senare min nuvarande sambo genom våra hundar. Tog ett antal år innan jag fann henne. Men nu bor vi ihop, med två nya hundar än de vi träffades med.

Vad vill jag nu säga med all denna gallimatias?

1) Säg ja till allt. Även om det ÄR utanför din comfortzone. Låtsas du är Jim Carry i Yes Man. I Jönköping insåg jag att det var bättre att gå själv till puben än att sitta hemma. Det enda stället inget hände var ju hemma.

2) Jag hade min fidonetkompisar, sedemera hittade jag andra communityn på nätet. (Räjsar mycket). De överlevde jag rätt mycket på under en del av tiden. Kan tänka mig Facebook kan göra en hel del av det genom ha kvar kontaktnätet av gamla vänner.

3) Jag umgicks på fikatillfällena på jobbet och försökte charma folk (försöker jag ännu göra). Detta mest kanske för att få ut min sociala del. Att få prata och lyssna.

4) Heja på folk, prova att svara när någon frågar hur det är genom att säga det är "Helt fantastiskt". Brukar hur konstigt det än kan låta leda till en konversation.
Vi blev vänner med ett norskt pensionärspar som råkade flytta in i området. Genom att jag slängde käft.

5) Nu skriver du att dina arbetskamrater inte är så bra. Sänk kraven, jag umgås med folk jag hade ratat för 20 år sedan. Det bästa jag gjort. Min tolerans till människor har ändrats (på gott och ont).
Om någon tar en AW, även om det är Gunnar 63 som drar igång. Häng på. Vad kan hända?

6) Jag jobbar inom IT på ett företag och det blir ju ett serviceyrke på sätt och vis. Med tanke på hur folk beter sig så har jag som motto att vara den trevligaste kunden som finns. Det har också skapat roliga möten.

Så.

Även om det varit tufft stundtals så var flytten hem ingen lösning på mina problem. Det gjorde saken ännu värre för mig. Idag har jag massor av bekanta, vänner och folk som jag knappt vill känna. För mig var det en vinst. Det finns folk som säger man inte ändras man är den man är, men inte när folket ändras omkring dig. Man hänger med åker vidare får nya värderingar.

Så grattis till ett spännande liv det är lite tufft nu. Såg nu att det var nån från Nyköping i tråden. Jag hade hängt på. Va fan kan hända.

(Obs, köp en bostad gör inte som jag och hyr. Fan vad jag missade på det)

Permalänk
Medlem

Jag flyttade till Stockholm 2008.

Sedan dess har jag byggd upp några kompiskretsar ut från aktiviteter.
Basket, fiske, skidåkning, IT.
Det gäller att vara aktiv och bjuda på, organisera after work,bira kväller,spel kväller, etc.
Om du inte gör det, så kommer ingen annan göra det heller. Om du bjuder, så kommer andra börja bjuda på också.
Det är svårt, men allt ligger på dig tyvärr.

När det gäller Sthlm, så gillar jag sportsbarer, själv om jag inte är en stor sportsfan. Alltid med att titta på en fotbollsmatch, etc. 39, men ganska aktiv, pc gamer, arbetar med it, många intresseområden Och jag tycker det är alltid kul att träffa nya människor

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W