Permalänk
Medlem

Morpheus II 80c 1080TI

Hej!
Köpte nyligen en Morpheus II kylare till grafikkortet, är ett 1080TI FTW3, tyckte det gick varmt innan, låg på 80c.
Var förväntansfull och hoppades att den nya kylaren skulle kirra biffen med temperaturen och därmed också ljudnivån, sitter ett par Nocuta NF-12 på den nu. Bytte till denna kylare och vid 100% GPU usage, för tillfället i Monster Hunter: World, så ligger grafikkortet på 80c, det med fläktarna på 1500 rpm, vilket verkar vara max, använder PWM till VGA adapter.

Har ett välventilerat Meshify C, så det borde inte vara problemet. Har även testat att byta kylpasta och montera om.

Äger du en Morpheus II och vad har du för temperaturer? Kan det vara fel på grafikkortet i sig? Har sett videor på där folk verkar ligga på 50-60c med 1080ti och denna kylare.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@Laktos: Vad kör du för kylpasta? Testat byta riktning på fläktarna? Är det något i vägen för fläktarna så att dem liksom blir "strypta"?

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Artic Silver 5, helt nyöppnad. Nja inte testat att byta riktning men känns som att det är svårt att få 20c skillnad av det, blåser ju inåt mot kortet, som man kan tycka att det ska göra. Inget i vägen heller, rätt bra med distans från PSU höljet.

Permalänk
Medlem

Inga andra idéer?

Permalänk
Avstängd

Min gamle Morpheus-kylare fick ej 100% kontakt på GPU'n pga en kondensator gjorde så att den var ~1mm upphöjt.. dvs kondensatorn hindrade värmeplattan att få kontakt på GPU'n.

Dubbelkolla så att din kylare verkligen får 100% kontakt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

Inga andra idéer?

Plocka bort fronten och sidan på chassit och testa igen, så du kan utesluta dåligt löftflöde eller liknande.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Rimlig teori, ska ta ut den och kolla, hade ju vart väldigt trist om det nu är så. FTW3 har ju ganska rejäla heatsinks, som faktiskt skulle kunna krocka med kylaren, jag ska se om något ligger emot, ifall det är så kan jag ju ta bort standardheatsinksen och sätta på de som följde med. Tack för input!

@Maarus: Hjälpte tyvärr inte. :/

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? Hur ser luftflödet ut in och ut ur chassit?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@erssn: Meshify C, 2st 140mm fram insug, 2st 140mm topp utblås, NH-D15, 1st 120mm bak utblås, sen 2st fläktar på Morpheus kylaren.

Permalänk
Medlem

Tippar på att dina fläktar i toppen trycker ut all luft som kommer in. Grafikkortet vispar sen bara runt varm luft i den nedre delen av chassit. Ta bort fläktarna i taket. Och sätt en 140mm som utsug I bakkant, det räcker och då får du övertryck i chassit vilket även är bättre i dammavseende.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@erssn: Gick varken upp eller ner när jag stängde av toppfläktarna, det troliga verkar vara mellanrum mellan kylaren och gpun, ska testas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laktos:

@erssn: Gick varken upp eller ner när jag stängde av toppfläktarna, det troliga verkar vara mellanrum mellan kylaren och gpun, ska testas!

Det du kan testa med är att sätta en kopparplatta på 1mm mellan GPU och kylarplattan, en kopparshim eller vad det kallas.

Jag gjorde detta på mitt äldre HD7950 + en Accelero mono Plus-kylare, fungerade galant.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Smart, känns lite riskabelt dock, med det ökade trycket på GPUn, men tänkte ta isär den nu och se hur det ser ut. Skulle man isåfall köra kylpasta på båda sidorna om kopparplattan?

Permalänk
Medlem

Låter väldigt konstigt, mitt 1080ti SC2 ligger kring 70 grader med lite uppskruvade fläktar och lättare överklockning under spelande och ditt FTW3 har en större kylare.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@skogsvilden: Ja lite därför det känns märkligt, har sett en video med 1080ti SC2 och morpheus där han ligger på ca 55 grader vid full load.

Nu ommonterade jag och skruvade åt heatsinksen, fått ner tempen i valley till 70 grader, fortfarande inte riktigt så som jag önskat, men bättre än tidigare i alla fall, ska se hur det ser ut i MH : World.

Fortfarande trist att det inte blev den där "wow" faktorn som jag trodde jag skulle få, efter att ha sett videor på folk som får 50-60 grader med denna kylare och GPU, men men.

Permalänk
Medlem

@Laktos: Har du någon möjlighet att hitta någon post där man får se vad denne har för voltage osv på deras kort? Om det eventuellt är så att de har undervoltat sina kort? Låter ju sjukt att du har 20-30 grader högre temp med samma kylare och kort...

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte samma kort men på mitt Vega 56 stötte jag på följande problem som orsakade dålig kontakt mellan kylplatta/GPU:

- Använde jag Morpheus X-bracket så gick tempen upp ca 20c jämfört med att använda originakylarens bracket.

- Medföljande chipkylare var typ 0.5mm för höga och en av heatpipsen tog emot, tempen gick ner ytterligare 5-10c när jag bytte till en lägre variant.

Permalänk
Medlem

@Muddyvaines: https://www.youtube.com/watch?v=K-9k5cRbrPU
Tänker på den videon.

Intressant @Guufi , lite rädd att ändra på trycket mot GPUn. Är lite osäker på hur det fungerar på mitt kort dock, för det finns inget bracket utan bara hål i backplaten för skruvarna, isåfall skulle det bli att bara sätta originalskruvarna direkt på, utan bracket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laktos:

@VadSaDu: Smart, känns lite riskabelt dock, med det ökade trycket på GPUn, men tänkte ta isär den nu och se hur det ser ut. Skulle man isåfall köra kylpasta på båda sidorna om kopparplattan?

Man får vara försiktig med att spänningen på skruvarna.

Exakt, kylpasta på båda sidorna av kopparplattan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@Muddyvaines: https://www.youtube.com/watch?v=K-9k5cRbrPU
Tänker på den videon.

Intressant @Guufi , lite rädd att ändra på trycket mot GPUn. Är lite osäker på hur det fungerar på mitt kort dock, för det finns inget bracket utan bara hål i backplaten för skruvarna, isåfall skulle det bli att bara sätta originalskruvarna direkt på, utan bracket.

Det låter som att du är väldigt försiktig med skruvarna? Ju hårdare du drar skruvarna kring gpun, desto bättre kontakt får du ju. Var inte feg för att dra åt skruvarna ordentligt. (krävs visserligen viss känsla för vad som är tillräckligt)

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

@erssn: Nu när jag använde bracket:en körde jag tills det tog stopp, mer orolig för ifall man tar bort den, att man då får möjlighet att dra den för hårt. Kanske funkar om jag tar originalskruvarna, om de har likadana gängor. Men sen känns det som en märklig lösning, och har inte sett någon annan behöva göra så.

Permalänk
Entusiast

Ska montera på min Morpheus II ikväll... ska köra lite före och efter-tester för att se diffen i klock och temps. Så jag återkommer senare med lite resultat och åsikter.

Sitter dock på en öppen "testbänk" då jag håller på med två projekt...

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Får hoppas att det går bättre för dig!
Skulle testa att köra utan bracket nu men gick inte då originalskruvarna inte passade, och de till morpheus hade för lång distans, testade att dra åt så mycket som det gick nu, 68c i Valley med 100% gpuanvändning efter 15 min.

Permalänk
Entusiast

Kan inte göra några tester i helgen... Lär hitta ett företag här i byn som kan hjälpa mig löda fast det här först...

Permalänk
Entusiast

Smällde på kylaren igår. Monteringen var jävligt dryg och de små kylflänsarna satt allt annat än bra och jag vet inte hur många gånger dessa lossnade när jag försökte montera på kylaren...

Till slut gick allt någorlunda bra och jag fick dit den. Satte på två be quiet! Silent Wings 3 High speed 120mm. Satt dessa på konstant 1000 rpm och dessa är knappt hörbara i den hastigheten...

Idle ligger kortet i 20 grader enligt MSI Afterburner vilket uppenbarligen är glädjesiffror... Har testat heaven, 3dmark och lite PUBG och kortet har inte passerat 55 grader

Nu är ju detta på en öppen testbänk, så ha det i åtanke med temperaturerna

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Då låter det ju som att det är något fel på mitt kort, om ditt går 20c svalare, och öppen testbänk kan ju inte göra den skillnaden. Väldigt trist faktiskt, hade också velat se max 55 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laktos:

@Zpnk: Då låter det ju som att det är något fel på mitt kort, om ditt går 20c svalare, och öppen testbänk kan ju inte göra den skillnaden. Väldigt trist faktiskt, hade också velat se max 55 grader.

Hur har det gått? Jag tänker skaffa mig en sån här. Jag har tröttnat på pumpljud... sitter på en Kraken G12. Tyst och fint men man blir ju för jävla kräsen.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

@Alumax: Valde att acceptera temperaturen, har för lite tid nu för tiden, men kanske drar in ett sånt kopparblad när jag får tid och ork. Lite trist, men går inte alltid som man vill.