köpt palit 2080. nu laggar youtube??

Permalänk

köpt palit 2080. nu laggar youtube??

det känns ju smått bisarrt, jag har köpt ett rtx 2080, och plötsligt laggar youtube laddar konstigt och ibland är ljudet och bilden osynkat. tycker opera och facebook scrollar segt med.

spelar funkar överlag bra.

har någon någon ide om vad det kan vara?

har i7, 16 gb ram , win 10, ssd osv

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Tagit bort de gamla drivrutinerna och installerat de nya?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

det känns ju smått bisarrt, jag har köpt ett rtx 2080, och plötsligt laggar youtube laddar konstigt och ibland är ljudet och bilden osynkat. tycker opera och facebook scrollar segt med.

spelar funkar överlag bra.

har någon någon ide om vad det kan vara?

har i7, 16 gb ram , win 10, ssd osv

installerade du om datorn med nya kortet ?
sätt i ditt gamla grafikkort kolla om det fortfarande laggar.
testa 2080 i någon annan dator

Permalänk
Medlem

RAM placerade rätt? Kolla bruksanvisningen för ditt moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk

jag installerade nya drivrutiner och valde att deleta de tidigare under installationen,
har inte ominstallerat datorn ,
kan inte sätta i kortet i någon annan dator,

som det är nu så kollar jag på en helt vanlig youtubevideo med en person som pratar och allting är supersegt och osynkat. helt vansinnigt

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Hade du ett radeon 7970 innan? Då måste i så fall rensa alla gamla spår av drivrutiner i felsäkert läge med Display Driver Uninstaller (DDU). Hade du ett nvidia så brukar det inte vara några problem.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

radeon hade jag till för lite över ett år sen, då köpte jag ett 1080 som sen började brinna med lågor o allt, har bara inte ändrat i min spec beskrivning
¨medan jag väntade på att få tillbaka pengarna för 1080 som brann upp så hade jag ett 1070 och ett 1070 ti fram till i början på veckan,och dom fungerade felfritt.det är nu efter att jag satte i nya 2080 kortet som det blev såhär

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

radeon hade jag till för lite över ett år sen, då köpte jag ett 1080 som sen började brinna med lågor o allt, har bara inte ändrat i min spec beskrivning
¨medan jag väntade på att få tillbaka pengarna för 1080 som brann upp så hade jag ett 1070 och ett 1070 ti fram till i början på veckan,och dom fungerade felfritt.det är nu efter att jag satte i nya 2080 kortet som det blev såhär

använd DDU tabort allt gammalt å installera nya drivrutiner, återkom det fortfarande är problem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@darknessviking:

1. DDU
2. Kolla på https://forums.geforce.com/ vilka drivrutiner som rekommenderas.
3. Uppdatera ditt windows.
4. Nollställ din Bios och börja kör oklockat. Klocka igen när allt går som det ska.
5. Vad har du för PSU?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

tack ska kolla in forumet där!¨
har 650w agg , minns inte exakta märket men det är ett av vanliga bra
nu spelar jag walking dead och har aldrig haft lagg förut men nu är det lagg varannan sekund.
och jag spelade de tidigare delarna i 4k på gamla kortet utan problem. mycket märkligt ..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Du har satt skärmsladden i moderkortet

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?

Permalänk

i7 2600k , alla spel har funkat i ultra utan problem när jag hade mitt 1080 kort, de flesta spel funkade utan problem i näst högsta med 1070 ti kortet.

provade division med, det funkade i 4k förut utan problem nu hackar det oavsett vad jag ställer in grafiken på .

kanske är fel på kortet.

synd

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

i7 2600k , alla spel har funkat i ultra utan problem när jag hade mitt 1080 kort, de flesta spel funkade utan problem i näst högsta med 1070 ti kortet.

provade division med, det funkade i 4k förut utan problem nu hackar det oavsett vad jag ställer in grafiken på .

kanske är fel på kortet.

synd

Där har du felet, du har en skit cpu som inte klarar av att ha igång ett 2080. Är osäker om du skojar, men vem fan har en 2080 med en 2600k..? Komigen nu vafan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Där har du felet, du har en skit cpu som inte klarar av att ha igång ett 2080. Är osäker om du skojar, men vem fan har en 2080 med en 2600k..? Komigen nu vafan

Fast hur tänker du nu?
Enligt TS har prestandan blivit sämre med det nya grafikkortet. Även om CPU:n agerar flaskhals så ska prestandan inte bli sämre. Dessutom bör en 2600k i 4,5ghz rimligtvis klara av 1080 youtube...

Permalänk
Medlem

Jo, jag har haft det där YouTube lagget och jag Defaultade inställningarna i NVIDIA Control Panel och visst var det något där som ställde till det som jag hade lekt med, problemet borta.. minns inte vilken inställning det var dock exakt, men hey..

Permalänk
Medlem

@darknessviking: Har du sett till att "Hardware Acceleration" i chrome är igång? Kanske har något med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Där har du felet, du har en skit cpu som inte klarar av att ha igång ett 2080. Är osäker om du skojar, men vem fan har en 2080 med en 2600k..? Komigen nu vafan

Precis allt du skrev här är fel.
Att det är en 2600k som används här har ingen relevans alls till vad TS beskriver.

Vem fan har.. TS har det uppenbarligen såatteh.. Komigen nu vafan

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@AGI har du något som backar upp att en 2600K "inte orkar med" en 2080? Och såpass att inte ens YouTube funkar som det ska dessutom.

TS som någon redan sagt du har inte varit lite snabb och klantig och satt skärmen i moderkortet istället för grafikkortet? Dock borde ju YouTube rulla på ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Squallie: googla, det kallas för cpu bottleneck om du inte visste det.

Permalänk
Medlem

@darknessviking: har du provat köra DDU än? Gör det så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Där har du felet, du har en skit cpu som inte klarar av att ha igång ett 2080. Är osäker om du skojar, men vem fan har en 2080 med en 2600k..? Komigen nu vafan

Där har du felet, du har en skithjärna som inte klarar att delta i en normal konversation.

Skämt o sido (för jag skojar med dig), ta det lite lugnt här på internet! Det där uppfattades som fördummande och otrevligt i mina ögon, även om du kanske inte menade det så.

Eller är det kanske jag som överreagerar?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Där har du felet, du har en skithjärna som inte klarar att delta i en normal konversation.

Skämt o sido (för jag skojar med dig), ta det lite lugnt här på internet! Det där uppfattades som fördummande och otrevligt i mina ögon, även om du kanske inte menade det så.

Eller är det kanske jag som överreagerar?

Störde mig bara grovt på att TS aldrig bara gav ut alla sina specs direkt, utan flera personer behövde fråga flera gånger vad han har i burken.. Sen blev jag smått överraskad att någon med en 2080 sitter med en 8år gammal cpu 🤷‍♀️. Kanske blev en liten överreaktion från mig 😂.
Hursomhelst, det är inte ovanligt att folk får sämre performance när de uppgraderar till det nyaste och bästa gpu när de sitter på en väldigt gammal cpu, men det verkar många här inte fatta. Tar en enkel Google sökning för att veta det.

Permalänk
Medlem

En 2600k fungerar utmärkt med ett 2080. Även om den inte tillåter kortet att nå sin fulla potential, blir det ju ändå bättre än med ett 1080.

CPU bottleneck betyder att kortet inte kan utnyttjas till fullo, inte att det fungerar sämre än ett mer lågpresterande kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

@Squallie: googla, det kallas för cpu bottleneck om du inte visste det.

Cpu bottleneck betyder att CPU begränsar gpu och inte tvärtom som det isåfall skulle vara i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

En 2600k fungerar utmärkt med ett 2080. Även om den inte tillåter kortet att nå sin fulla potential, blir det ju ändå bättre än med ett 1080.

CPU bottleneck betyder att kortet inte kan utnyttjas till fullo, inte att det fungerar sämre än ett mer lågpresterande kort.

Skrivet av Squallie:

Cpu bottleneck betyder att CPU begränsar gpu och inte tvärtom som det isåfall skulle vara i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter rimligt att TS inte borde få sämre prestanda, men det finns tyvärr hundratals personer online som fått det när deras cpu är väldigt svag.. https://www.google.com/search?q=worse+performance+after+gpu+u...

Permalänk
Avstängd

Om ingen har nämnt.

Ominstallera Chrome, dubbelkolla så du ej har nåt tilläggsprogram i Chrome som spökar.

(Om du nu ej kör med Chrome, ominstallera din webbläsare du använder)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

@Squallie: googla, det kallas för cpu bottleneck om du inte visste det.

Jo, fast CPU bottleneck gör ju inte att spel som fungerat med ett klenare grafikkort helt plötsligt inte fungerar likadant med ett starkare grafikkort i burken....om drivrutinerna installeras som de ska osv osv förstås

Så klarade en 2600k Youtube I 1080p med det gamla grafikkortet blir det ju inte magiskt tyngre att driva runt samma grej med ett 2080...

*edit*
Såg att du svarat på de andra så nvm.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Exiler har det jobbigt nu..

Till TS skulle jag säga, kör en failsafe genom att ominstallera win 10 för att utesluta problem med operativsystemet. Går snabbt med win 10 men suger om du har många program/spel som du måste installera om (bra med flera hdds/ssds )

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)