Quiz: Misslyckade produktlanseringar

Permalänk
Medlem

5/10. Blev ingen kaka där inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Correct me if I'm wrong here... Men visst vann Blu-Ray kriget mot HD DVD tack vare att porren valde Blu-Ray samt tack vare PS3 som också gick samma väg?

Av de sex stora filmbolagen så var det länge 3-3, men när Warner (som då var störst på skivmedia/DVD) bytte sida så gick det fort utför för HD DVD. Efter några månader där HD DVD försökte hållas i liv genom rejäla rabatter på 40-50% på spelare (på denna tiden kostade en blu-ray spelare närmare 10000) så dog det väl totalt när PS3 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså virtualboy frågan... Vem i helv'te kan utantill exakt antal titlar som släpptes!?

Håller med. Frågorna om exakt antal och exakt årtal känns mer slump. Tycker sweclockers kan skippa dem. Kör istället mer på frågorna av typen "vad heter den här"

Permalänk
Medlem

6/10. Trodde det skulle gå bättre, men där ser man..

Permalänk
Medlem

Fick 3 eller 4 av 10 rätt. Hade gärna velat ha "vet ej" som alternativ.

Coolt med en fråga om Gizmondo. Äger en helt ny i kartong!
Har även några kompletta som ligger!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

3 av 10. Det var svårare än jag trodde det skulle vara ^^

Permalänk

3 av 10 rätt, schysst quiz iaf, finns sakerna som jag inte har nån aning.

Permalänk
Medlem

Gick bra! Dock kan jag tycka att Virtual Boy skulle vart lite högre spann på, vem som inte är retrosamlare vet om det finns 22 eller 24 spel? Jag fick gissa mellan dem då jag hade ett hum, är inte samlare av Nintendo mer än att ha varje system och några favotitspel till varje då hemdatorer av annan arkitektur än x86 är min passion
Men Virtual Boy fick fler spel än Apple Pippin iallafall ;]
Nu är Pippin ett betydligt häftigare system dock, Ppc 603 var en fin processor även om jag tycker mer om 68K.
Är ingen apple fantast men 68K och delar av Ppc segmentet var fina maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

4/10, då jag inte levde under majoriteten av dessa produkter så känns det ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Chansade på alla förutom två, varav den ena jag trodde mig vara säker på var fel. Fick 6 av tio,

Ja, det var ungefär likadant. Jag hade en hum och känner igen saker, men kan inte alla detaljerna. Brukar inte lägga detaljer på minnet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

4/10 har inte köpt en enda av dessa produkter, var sugen på Google Glasses men misstänkte att det var långt kvar innan de skulle fungera som det målades upp från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Damn 3/10...

Jag är fortfarande lite bitter över att BR gick vinnande ur striden mot HD-DVD haha. Vid lanseringen så var HD-DVD en mycket trevligare upplevelse enligt mig. Har nog fortfarande kvar några filmer på vinden

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Av de sex stora filmbolagen så var det länge 3-3, men när Warner (som då var störst på skivmedia/DVD) bytte sida så gick det fort utför för HD DVD. Efter några månader där HD DVD försökte hållas i liv genom rejäla rabatter på 40-50% på spelare (på denna tiden kostade en blu-ray spelare närmare 10000) så dog det väl totalt när PS3 släpptes.

Nja, Warner stod med ett ben på varje sida och släppte filmer i bägge formaten. Deras problem var att den totala försäljningen av HD-filmer var långt under förväntan, vilket Warner tolkade som att folk väntade på en vinnare. För att få slut på kampen valde man att satsa på Bluray i ett meddelande dagen innan CES 2008. Detta tog HD-DVD helt på sängen - alla visste att Warner skulle kliva ner på ena sidan och sluta stödja det ena formatet, men HD-DVD trodde att det var Blu-ray de skulle släppa. När det blev så här, gav HD-DVD snart upp.

Problemet var i mångt och mycket priset på spelare, som precis som du säger var svindyra i början. Den första HD-DVD var i princip en hel PC med en Pentium 4 i. En PS3, lanserad i Japan och USA i slutet av 2006 och i Europa några månader senare, kunde man få för $499 - mycket p.g.a konkurrensen från Xbox 360. Under hela 2007 var formatkriget i full gång, så även om PS3 var det som fällde avgörandet så tog det ett tag.

HD-DVDs enda fördel var att de var billigare att tillverka, eftersom man kunde använda de äldre produktionslinorna med ganska små förändringar. Hade HD-DVD utnyttjat detta till att sänka priserna på filmer hade de kunnat vinna, men det var ju naturligtvis helt otänkbart. För konsumenten var skillnaden dem emellan minimal - Blu-ray var mer framtidssäker, men det tror jag inte någon brydde sig om 2007.

Visa signatur

5900X | 6700XT