Permalänk
Medlem

Vilka mekaniska switches är bäst idag?

När jag skaffade mitt senaste tangentbord så var Cherry MX ensam i toppen. Nu är det dock 4-5 år senare och jag har inte hållit koll alls vad som hänt i marknaden, har däremot sett att det kommit upp massor av typer av mekaniska switches. Min fråga är helt enkelt vad för och nackdelen är med alla switches jämte Cherry MX?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Menar du bäst som i mest hållbar? Den största nackdelen är väl att dom är otestade. Visst det finns maskiner som simulera ex antal knapptryckningar men jag har svårt att lita helt på sådana tester. Allt annat är ju egentligen personligt tycke..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Menar du bäst som i mest hållbar? Den största nackdelen är väl att dom är otestade. Visst det finns maskiner som simulera ex antal knapptryckningar men jag har svårt att lita helt på sådana tester. Allt annat är ju egentligen personligt tycke..

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen definition av bäst, utan mest en sammanställning av positiva saker. De som har mest positiva saker är den bästa helt enkelt.
Så säg att Switch X låter mindre än MX red så får den ett plus. Kräver det mer att aktivera ett tryck än mx brown men låter mer så får den ett minus. Typ så

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Har ingen definition av bäst, utan mest en sammanställning av positiva saker. De som har mest positiva saker är den bästa helt enkelt.
Så säg att Switch X låter mindre än MX red så får den ett plus. Kräver det mer att aktivera ett tryck än mx brown men låter mer så får den ett minus. Typ så

Vilken är den bästa bilen?

Det handlar som allt annat om personlig preferens och budget.

Permalänk
Skrivet av Christley:

Har ingen definition av bäst, utan mest en sammanställning av positiva saker. De som har mest positiva saker är den bästa helt enkelt.
Så säg att Switch X låter mindre än MX red så får den ett plus. Kräver det mer att aktivera ett tryck än mx brown men låter mer så får den ett minus. Typ så

Att den ska vara tyst tycker nog de flesta är en bra grej men själv så ger jag ju + om den är trögare än mx brown.
Jag slår ett slag för Logitech's egna brytare, mycket tysta och sköna av det jag han känna i butiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

När jag skaffade mitt senaste tangentbord så var Cherry MX ensam i toppen.

Att säga Cherry var ensamma på marknaden när du köpte ditt tangentbord är som att säga att det bara fanns Volvo hos Volvohandlaren. Letar du inte efter något annat hittar du heller inget annat. Idag är alternativen mer exponerade och in your face, i och med att g4m3r 1337-marknaden fått upp ögonen för att tjäna pengar på tangentbord med all sin glitter, glamour och julgransbelysning – men många av alternativen fanns även för fem år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Att säga Cherry var ensamma på marknaden när du köpte ditt tangentbord är som att säga att det bara fanns Volvo hos Volvohandlaren. Letar du inte efter något annat hittar du heller inget annat. Idag är alternativen mer exponerade och in your face, i och med att g4m3r 1337-marknaden fått upp ögonen för att tjäna pengar på tangentbord med all sin glitter, glamour och julgransbelysning – men många av alternativen fanns även för fem år sedan.

Läste du ens det du citerade?
"När jag skaffade mitt senaste tangentbord så var Cherry MX ensam i toppen." Sa att dom var ensam i toppen, inte att dom var ensam på marknaden.
Jag frågar efter vilka brytare som är bäst idag, du går till attack och säger att jag bara är insnöad på cherry switches. Så varför svarar du inte på min orginella fråga och hjälper mig komma underfund med vad som är bäst istället för att du blir bitter och attackerar?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: De var knappast ensamma i toppen heller, men det var du kanske heller inte intresserad av att veta?

Jag tycker @hultron svarar väldigt bra på din fråga och rekommenderar att du läser det svaret:

Skrivet av hultron:

Vilken är den bästa bilen?

Det handlar som allt annat om personlig preferens och budget.

Permalänk
Medlem

Det vore en väldigt arbetsintensiv fråga att besvara (då exempelvis Cherry MX finns i sjuttielva varianter som inte kan likställas med varandra). Undras om det kan finnas någon sammanfattning hos Geekhack eller Deskthority?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Christley: De var knappast ensamma i toppen heller, men det var du kanske heller inte intresserad av att veta?

Vad fanns det för 5 år sedan? Topre (eller vad dom hette) och cherry mx bland de svenska tangentborden? Eller är du ute efter att jag skulle haft stenkoll på varenda noname brand som existerade på undangömda sidor på nätet?
Eller är du bara sur för jag använder cherry mx?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Christley:

Vad fanns det för 5 år sedan? Topre (eller vad dom hette) och cherry mx bland de svenska tangentborden? Eller är du ute efter att jag skulle haft stenkoll på varenda noname brand som existerade på undangömda sidor på nätet?
Eller är du bara sur för jag använder cherry mx?

Det verkar snarare som du blir kränkt av att han rättar dig.
Som @Khers själv sa så fanns (nästan)allt som finns idag för 5 år sedan också.
Det har tillkommit lite utstickare som inte fanns för 5 år sedan, men nästan alla är kopior av MX-switchar rent karaktärsmässigt.

Men för att komma tillbaka till topic så finns tangentbord med följande brytare att inhandla.
Topre, som är högkvalitativa rubberdomes med aktiveringspunkten i mitten av nedslaget istället för botten (som på vanliga rubberdomes). De låter även mycket mindre än MX-switchar.
Matias, linear och tactile. Tactile är som MX-brown och linear som MX-red. Dessa tror jag endast säljs i silent modellen i sverige (maxFPS.se) och ska vara betydligt tystare än MX-brytare.
Romer-G, sitter i några Logitechtangentbord, är ungefär som MX-brown, men tystare. Men då de är exlusiva på logitechtangentbord så får man deras hemska caps på köpet, dessa finns det inga ersättare till mig veterligen.

Utöver detta finns det en uppsjö av brytare som är kopior på Cherry's MX-serie, vilka inte är mycket att prata om. Vissa är bättre än andra och switcharna är byggda för att kopiera både utseende och karaktären från Cherry MX.

Du kan ju gräva dig genom listan med tangentbord som maxfps har. De är väl den enda site jag vet om i Sverige som har ett lite större utval av tangentbord.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord#aw=247

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det verkar snarare som du blir kränkt av att han rättar dig.
Som @Khers själv sa så fanns (nästan)allt som finns idag för 5 år sedan också.
Det har tillkommit lite utstickare som inte fanns för 5 år sedan, men nästan alla är kopior av MX-switchar rent karaktärsmässigt.

Men för att komma tillbaka till topic så finns tangentbord med följande brytare att inhandla.
Topre, som är högkvalitativa rubberdomes med aktiveringspunkten i mitten av nedslaget istället för botten (som på vanliga rubberdomes). De låter även mycket mindre än MX-switchar.
Matias, linear och tactile. Tactile är som MX-brown och linear som MX-red. Dessa tror jag endast säljs i silent modellen i sverige (maxFPS.se) och ska vara betydligt tystare än MX-brytare.
Romer-G, sitter i några Logitechtangentbord, är ungefär som MX-brown, men tystare. Men då de är exlusiva på logitechtangentbord så får man deras hemska caps på köpet, dessa finns det inga ersättare till mig veterligen.

Utöver detta finns det en uppsjö av brytare som är kopior på Cherry's MX-serie, vilka inte är mycket att prata om. Vissa är bättre än andra och switcharna är byggda för att kopiera både utseende och karaktären från Cherry MX.

Du kan ju gräva dig genom listan med tangentbord som maxfps har. De är väl den enda site jag vet om i Sverige som har ett lite större utval av tangentbord.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord#aw=247

Varför är inte Cherry MX-kloner mycket att prata om? Eller ja, vad menar du med det till att börja med?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

... min orginella fråga ...

Såååå "orginell" är inte din fråga

Och som det sas: det som är "bäst" är det som _du_ tycker är bäst.

Det som du tycker är positivt kan andra tycka är negativt, och vice versa.

Kort sagt:
Alla fungerande brytare är "lika bäst"!

Det är inte någon direkt "prestanda" vi talar om här: antingen klarar brytaren av att registrera "noll" och "ett", eller så gör den inte det. Resten är en smaksak!

Än Kortare sagt:
Den enda som kan avgöra vilken brytare du tycker är "bäst".. är DU!

Edit: Men här kommer en sammanställning på några mer eller mindre "moderna" brytare:

Tillverkare

Cap-
Mount

Plate-
Mount

"Färg"

Typ

Preasure
Point/
OperationalCharact.
[cN]

Init.
Force
[cN]

Aktiverings-kraft
[cN]

Bottom Out
(B.O.)
[cN]

PreTravel
(P.T.)
[mm]

Travel
[mm]

Membranes

-

-

-

-

50-60

3-4

3-4

Scissor

-

-

-

-

50-60

1,0

2,0

ALPS

Alp

Alp

Black

Tactile

70/60

2,2

3,5

ALPS

Alp

Alp

Cream

Tactile

70

2,2

3,5

ALPS

Alp

Alp

Green

Clicky

50

2,2

3,5

ALPS

Alp

Alp

White

Clicky

60-70

2,2

3,5

Matias

Alps

Alps

Linear (Röd)

Linear

35

35

2,2

3,5

Matias

Alps

Alps

Quiet Click (Grå)

Tactile

60

60

2,2

3,5

Tai-Hao

Alp

Alp

Alps XM (white)

Clicky

60

IBM

Buckling

-

Buckling Spring

Clicky

65-70

2,3

3,7

Cherry

ML

-

-

Tactile

50

30

45

62

1,5

3,0

Cherry

MX

MX

Brown

Tactile

55

30

45

60

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Blue

Clicky

60

25

50

60

2,2

4,0

Cherry

MX

MX

Red

Linear

45

30

45

62

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Red Silent

Linear

45

30

45

62

1,9

3,7

Cherry

MX

MX

Speed Silver

Linear

45

30

45

70

1,2

3,4

Cherry

MX

MX

Nature White (RGB)

Linear

55

30

52

70

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Black

Linear

60

30

60

85

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Black Vintage

Linear

60

30

60

85

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Black Silent

Linear

60

30

60

85

1,9

3,7

Cherry

MX

MX

White

Clicky

80

30

70

85

2,2

4,0

Cherry

MX

MX

Green

Clicky

80

25

70

90

2,2

4,0

Cherry

MX

MX

Clear

Tactile

65

40

55

95

2,0

4,0

Cherry

MX

MX

Grey

Linear

80

30

80

115

2,0

4,0

Flaretech

MX

Flaretech

Red

Analog Tactile

55

55

0,0

4,0

Flaretech

MX

Flaretech

Blue

Analog Linear

55

55

0,0

4,0

Gateron

MX

MX

Clear

Linear

35

35

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

White

Linear

35

35

2

4

Gateron

MX

MX

Brown

Tactile

45

45

52,5

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Red

Linear

45

45

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Blue

Clicky

55

55

60

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Yellow

Linear

50

50

65

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Black

Linear

50

50

70

2,0

4,0

Kailh/Outemu/Greetech

MX

MX

Black

Linear

65

2,0

4,0

Kailh/Outemu/Greetech

MX

MX

Blue

Clicky

60

60

62,5

2,0

4,0

Kailh/Outemu/Greetech

MX

MX

Brown

Tactile

50

50

2,0

4,0

Kailh/Outemu/Greetech

MX

MX

Red

Linear

45

45

2,0

4,0

Mod-H

MX

MX

Grey

Linear

65

62

80

4,0

Mod-L

MX

MX

Ceris

Linear

45

45

62

4,0

Mod-M

MX

MX

Cyan

Linear

55

55

67

4,0

Mod-H

MX

MX

Grey

Tactile

65

65

80

4,0

Mod-L

MX

MX

Ceris

Tactile

45

45

62

4,0

Mod-M

MX

MX

Cyan

Tactile

55

55

67

4,0

Noppoo

MX

Topre

-

Tactile

55

2-3

4,0

Plum

MX

Topre

-

Tactile

35

2-3

4,0

Razer (Kailh)

MX

MX

Green

Clicky

55

1,9

4,0

Razer (Kailh)

MX

MX

Orange

Linear

45

1,9

4,0

XMIT

MX

Hall

Hall Sensor

Linear

50

70

1.8-2.0

4,0

XMIT

MX

Hall

Hall Sensor

Linear

35

50

1.8-2.0

4,0

Zealios

MX

MX

Transluc. White

Linear

62

62

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Transluc. White

Linear

65

65

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Transluc. White

Linear

67

67

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet

Tactile

62

50

62

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet

Tactile

65

55

65

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet (R1)

Tactile

67

62,5

67

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet (R2)

Tactile

78

65

78

2,0

4,0

Cherry

MY

MY

MY

Linear

60

60

Logitech

Non-MX

-

Romer-G

Tactile

45

45

1,5

3,1

Steelseries/Kaihua

Non-MX

-

QS1

Linear

45

40

1,5

3,0

Cooler Master NT

MX

Topre

-

Tactile

45

45

40

1,0

4,0

Topre

Topre

Topre

-

Tactile

30

35

22

2,6

4,0

Topre

Topre

Topre

-

Tactile

50

55

40

2,6

4,0

Topre

Topre

Topre

-

Tactile

40

45

30

2,6

4,0

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Christley:
Gateron Clears är en kopia "Cherry kopia", därmed har den samma "stem" och design på huset som en Cherry MX brytare.

Men Gateron Clears skiljer sig från Cherry MX Red på så sätt att Gateron Clears kräver en kraft av 35cN på brytaren för att aktiveras, i förhållande till Cherry MX Reds 45cN.

Det krävs alltså mindre kraft för att trycka ned tangenterna och det känns lättare att skriva.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Hund:

Varför är inte Cherry MX-kloner mycket att prata om? Eller ja, vad menar du med det till att börja med?

Personligen älskar jag Gaterons, så jag menade absolut inte att de skulle vara sämre.
Tolkade bara TS fråga som att han vill ha någon ny sorts brytare, och alla MX-kloner är ju väldigt lika MX-switcharna.
Det var alltså ingen bash mot kloner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Personligen älskar jag Gaterons, så jag menade absolut inte att de skulle vara sämre.
Tolkade bara TS fråga som att han vill ha någon ny sorts brytare, och alla MX-kloner är ju väldigt lika MX-switcharna.
Det var alltså ingen bash mot kloner.

Ah! Han frågar ju dock om det finns andra alternativ, jag tror inte att han nödvändigtvis menar annorlunda brytare.

Jag tycker också att Gateron är riktigt bra. Det är lite trist nu bara, för jag stör mig en del på hur repig mina Cherry MX Reds känns nu när jag har Gateron på en annan bräda. :/ Men jag ska lära mig att löda, så ska jag byta ut dem.

Jag tycker absolut att trådskaparen borde testa Gateron! Det är riktigt bra alternativ och håller dessutom en riktigt bra prislapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ah! Han frågar ju dock om det finns andra alternativ, jag tror inte att han nödvändigtvis menar annorlunda brytare.

Jag tycker också att Gateron är riktigt bra. Det är lite trist nu bara, för jag stör mig en del på hur repig mina Cherry MX Reds känns nu när jag har Gateron på en annan bräda. :/ Men jag ska lära mig att löda, så ska jag byta ut dem.

Jag tycker absolut att trådskaparen borde testa Gateron! Det är riktigt bra alternativ och håller dessutom en riktigt bra prislapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Tips på ngt med nordisk layout i 60% storlek som har dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tips på ngt med nordisk layout i 60% storlek som har dessa?

Tyvärr inte, jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon OEM-bräda med Gateron och Svensk/Nordisk layout. :/

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.