köpt palit 2080. nu laggar youtube??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Exiler har det jobbigt nu..

Till TS skulle jag säga, kör en failsafe genom att ominstallera win 10 för att utesluta problem med operativsystemet. Går snabbt med win 10 men suger om du har många program/spel som du måste installera om (bra med flera hdds/ssds )

Står fast vid att det är cpun's fel om problemet återstår efter TS har kört DDU och ominstallerat alla grafikdrivrutiner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AGI:

Där har du felet, du har en skit cpu som inte klarar av att ha igång ett 2080. Är osäker om du skojar, men vem fan har en 2080 med en 2600k..? Komigen nu vafan

Hej!

Jag tror du har missuppfattat det här med flaskhalsar. Men Sweclockers är till för att vi ska kunna lära oss mer, så jag delar med mig lite av vad jag vet.

Såhär. Oavsett vad du gör på din dator, så finns det alltid minst en flaskhals. Beroende på vad du gör så kan det vara allt möjligt som är flaskhalsen. Ibland är det CPU, ibland är det grafiken, ibland är det lagringen, RAM-minnets hastighet. Eller som nu, när jag skriver på Sweclockers, så är det (beroende på hur man ser det) antingen mitt tangentbord eller jag själv som är flaskhalsen. En dator utan flaskhals vore oändligt snabb, något som faller på sin egen orimlighet.

Jag håller med om att TS kombination av en i7-2600k med ett RTX 2080 är rätt så obalanserad. Det gör att det kan vara svårt att använda all prestanda ett RTX 2080 kan leverera, eftersom det är CPU:n som kan sätta stopp. TS nästa uppgradering torde alltså vara en ny plattform med CPU, minne, moderkort.

Men beroende på hur resten av hans setup ser ut kan det ändå funka rätt okej. Med ultrahöga grafikinställningar och i riktigt höga upplösningar (typ 4K) så kan det fortfarande vara grafikkortet som är den begränsade faktorn. I något som Battlefield med RTX på så kanske inte heller CPU:n spelar någon större roll. (I alla fall inte i single-player.)

Med det sagt så kan det aldrig bli så att en dator fungerar sämre av en uppgradering till ett snabbare grafikkort. Det värsta som kan hända är att han ser noll eller väldigt låg prestandaförbättring mot sitt gamla grafikkort, eftersom det är CPU:n som är den begränsande faktorn.

En rätt bra grundläggande förklaring på detta, om man står ut med Linus Sebastians ibland rätt så irriterande berättarteknik, finns att se i videon här nedan.

Lite mer vetenskapligt kan du läsa den här artikeln från Gamers Nexus från 2017: Gamers Nexus: Testing When the Intel G4560 Bottlenecks GPUs: GTX 1050 Ti to GTX 1080 (2017-05-16). I den här artikeln testar Steve Burke olika grafikkort tillsammans med en dual core-processor. I den artikeln framgår att det inte uppstår någon "katastrofal" flaskhals som gör datorn okörbar även om man försöker kombinera en Pentium G4560 med ett GTX 1080, utan det som händer är istället är att datorn inte presterar bättre än om den hade haft ett långsammare grafikkort. T.ex. som nedan:

Men inte i alla titlar. Ibland så är flaskhalsen fortfarande grafikkortet även med en potatis-CPU. Som nedan:

Slutsatsen är alltså att något är fel i TS dator. Förmodligen gamla drivrutiner som datorn mår bra av att rensas bort. Och att datorn kunde vart bättre ihopbyggd. Men inte så att det är direkt fel som den är nu.

Permalänk
Avstängd

@pv2b du skrev fel på ''i5 2600k'' ska vara i7

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

@pv2b du skrev fel på ''i5 2600k'' ska vara i7

Korrigerat, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Med det sagt så kan det aldrig bli så att en dator fungerar sämre av en uppgradering till ett snabbare grafikkort. Det värsta som kan hända är att han ser noll eller väldigt låg prestandaförbättring mot sitt gamla grafikkort, eftersom det är CPU:n som är den begränsande faktorn.

Bra och utförligt inlägg, men hur kan man då förklara att personer upplever sämre prestanda när de uppgraderat sitt grafikkort avsevärt, även när de skaffat nya och rena grafikdrivrutiner m.h.a DDU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AGI:

@Squallie: googla, det kallas för cpu bottleneck om du inte visste det.

2600k klarar kanske inte att pusha flera 100 fps när man kör i låg upplösning på låga grafikinställningar.
Kör man däremot 1440p i Ultra så är skillnaden mellan 2600k & t.ex. 8700k inte lika påtaglig.

Men men.. haters gonna hate

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AGI:

Bra och utförligt inlägg, men hur kan man då förklara att personer upplever sämre prestanda när de uppgraderat sitt grafikkort avsevärt, även när de skaffat nya och rena grafikdrivrutiner m.h.a DDU?

Har du någonsin sett det här hända? I den här tråden har inte TS än kommit tillbaks och sagt att han kört DDU, vilket gör att vi inte vet om det löste eller kommer att lösa problemet. Vi har ju inte ens lyckats utesluta om han har kopplat sin bildskärm till grafikkortet och inte moderkortet. Så det är svårt att avgöra utifrån vad som finns i den här tråden just nu.

Det kan vara allt möjligt som strular, och kanske en fräsch Windowsinstallation följt av drivrutinsinstallationer fixar det också. Men nu sitter jag och gissar om hypotetiska scenarion. För det kan finnas många orsaker till att ett system inte presterar som det ska. Kanske något slags kompatibilitetsproblem? Jag påstår inte att jag vet allt om alla möjliga system, eller att det finns ett svar på alla problem.

Det jag däremot hävdar är att just det här problemet inte är "flaskhals". Just den teorin kan vi utesluta.

Permalänk
Medlem

@darknessviking:

Håller 100% med om DDU, om det inte funkar vill jag lägga till att om du fortfarande kör överklock på CPU så skulle du kunna testa med den i stock, samt eventuelly dra ner MSI Afterburner eller liknande och dra ner powerlimit på 2080 och se om det blir någon skillnad. Om PSU är äldre så kan det hända att det har svårt med ett 2080 och en 2600K. 2600K är en 95w i standardutförande men drar väl betydligt mer överklockad. Mer typiskt symptom på att PSU inte orkar med är väl bluescreen/reboot men man vet aldrig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Bra och utförligt inlägg, men hur kan man då förklara att personer upplever sämre prestanda när de uppgraderat sitt grafikkort avsevärt, även när de skaffat nya och rena grafikdrivrutiner m.h.a DDU?

SBS är garanterat förklaringen gissar jag på.

Inget illa menat mot de som stöter på problem förstås, är ju bara ett uttryck som brukar stämma rätt ofta när folk stöter på trubbel med sin PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Störde mig bara grovt på att TS aldrig bara gav ut alla sina specs direkt, utan flera personer behövde fråga flera gånger vad han har i burken.. Sen blev jag smått överraskad att någon med en 2080 sitter med en 8år gammal cpu 🤷‍♀️. Kanske blev en liten överreaktion från mig 😂.
Hursomhelst, det är inte ovanligt att folk får sämre performance när de uppgraderar till det nyaste och bästa gpu när de sitter på en väldigt gammal cpu, men det verkar många här inte fatta. Tar en enkel Google sökning för att veta det.

... Ja, ibland har man inte fått i sig tillräckligt många koppar kaffe på morgonen.

Jo, så är det ju. Jag märker själv att min överklockade 3570K är en stor flaskhals i PUBG och liknande, vilket är det enda spel jag spelar nuförtiden mer eller mindre. Men snart kommer nästa Ryzen, då kan man med facit i hand bestämma det som passar en bäst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis är lösningen DDU (har hjälpt mig flera gånger tidigare vid grafikkortsbyten)

(Komigen nu vafan!)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

det känns ju smått bisarrt, jag har köpt ett rtx 2080, och plötsligt laggar youtube laddar konstigt och ibland är ljudet och bilden osynkat. tycker opera och facebook scrollar segt med.

spelar funkar överlag bra.

har någon någon ide om vad det kan vara?

har i7, 16 gb ram , win 10, ssd osv

Har du en monitor med inbyggt ljud? I så fall rekommenderar jag dig att ta bort allt som har med "Nvidia och ljud" att göra, avaktivera avinstallera och strö salt över datorn för att rena den.

Permalänk
Medlem

@darknessviking

Har du kollat så att du kör på högsta möjliga uppdateringsfrekvens på skärmen? Så att du inte ligger i något konstigt läge för upplösning och uppdateringsfrekvens som ger konstiga fenomen. Har råkat hamna i 24hz nån gång och upplevde allt som ryckigt.

Skulle även se till att grafikkortsacceleration är aktiverat i din webläsare.

Permalänk
Medlem

Äger själv ett Palit 2080 Dual som jag för övrigt ska lämna igen för att ska byta till Ti, men upplever inte alls några sånna problem gällande det du säger kortet fungerar utmärkt för mig och det laggar inget på YouTube så att det är nog inget som har med just Palit eller 2080 att göra.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Mattecoach

Du måste stå ca 2 m öster om datorn (den sidan solen går upp på) under den första timman på dagen, snurra två dussin varv motsols och bekänna din färg (röda eller gröna laget) samtidigt som du håller en glödande kvist salvia för att rensa rummet på dålig aura.

Eller så installerar du om Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna tråd har spårat ur en aning men det har ändå framkommit många bra tips och argument. Nu tar vi och styr tillbaka till rätt läge igen och försöker att hjälpa TS med frågan som fanns från början, konstruktiva inlägg tack.

Permalänk
Medlem

Kanske relevant för detta:

Jag köpte ett Asus Strix RTX2080, hade ett GTX1060 och gjorde följande:

- Avinstallera allt Nvidia via kontroll panelen
- Shutdown
- Swappa kort
- Startade och installerade senaste drivisarna med express install

Den sparade alla inställningar så bara att tuta och köra? Var ju basic swap. Många sa att "nä man behöver inte ens avinstallera, bara byta, kör aldrig saker som DDU". Nja. Visade sig att i Youtube så verkade det introducera latency lag på ljudet, dvs stuttering och crackling och märkbart lag i nån millisekund. Inte så mycket så att det var oanvändbart, men det märktes då och då. I spel så var det mer sällsynt.

Så jag gjorde följande:

- Reboota safe mode (bra att man upptäcker shift-restart i Win10 när man tekniskt sett är IT support tekniker, doh )
- Kör DDU, GPU-Nvidia och gör clean and restart
- Installera senaste Nvidia drivisarna men nu väljer custom install, bockar av HD audio och tickar i clean install

Verkade lösa det, ingen latency lag/stuttering/crackling på ljudet i Youtube vad jag kunnat höra. Förmodligen mest Nvidias HD Audio som var skyldig.

Permalänk

någon var upprörd ovan att jag inte skrev mina specs?
såvitt jag vet så står det väl i mina inlägg undertill, må vara att jag inte ändrat grafikkortet.

nu har jag ominstallerat drivrutinerna kanske 4 gånger, i walking dead spelet så stängde jag av ambient occlusion och stegvis ökade, då funkade spelet utan problem. i the division så satt jag och stänga av satte på effekt efter effekt, stängde av directx 12 och satte på igen,då började det fungera någorlunda. höjde mushastigheten då gick det ännu bättre.

tack för all hjälp alla

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

någon var upprörd ovan att jag inte skrev mina specs?
såvitt jag vet så står det väl i mina inlägg undertill, må vara att jag inte ändrat grafikkortet.

nu har jag ominstallerat drivrutinerna kanske 4 gånger, i walking dead spelet så stängde jag av ambient occlusion och stegvis ökade, då funkade spelet utan problem. i the division så satt jag och stänga av satte på effekt efter effekt, stängde av directx 12 och satte på igen,då började det fungera någorlunda. höjde mushastigheten då gick det ännu bättre.

tack för all hjälp alla

okej hur fungerar youtube då ?
när du skriver att du ominstallerat drivrutinerna använder du Display Driver Uninstaller då eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

någon var upprörd ovan att jag inte skrev mina specs?
såvitt jag vet så står det väl i mina inlägg undertill, må vara att jag inte ändrat grafikkortet.

nu har jag ominstallerat drivrutinerna kanske 4 gånger, i walking dead spelet så stängde jag av ambient occlusion och stegvis ökade, då funkade spelet utan problem. i the division så satt jag och stänga av satte på effekt efter effekt, stängde av directx 12 och satte på igen,då började det fungera någorlunda. höjde mushastigheten då gick det ännu bättre.

tack för all hjälp alla

För de pengarna ska du inte behöva sänka grafikinställningarna. Ominstallera Windows är mitt tips 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av murklor:

Kanske relevant för detta:

Jag köpte ett Asus Strix RTX2080, hade ett GTX1060 och gjorde följande:

- Avinstallera allt Nvidia via kontroll panelen
- Shutdown
- Swappa kort
- Startade och installerade senaste drivisarna med express install

Den sparade alla inställningar så bara att tuta och köra? Var ju basic swap. Många sa att "nä man behöver inte ens avinstallera, bara byta, kör aldrig saker som DDU". Nja. Visade sig att i Youtube så verkade det introducera latency lag på ljudet, dvs stuttering och crackling och märkbart lag i nån millisekund. Inte så mycket så att det var oanvändbart, men det märktes då och då. I spel så var det mer sällsynt.

Så jag gjorde följande:

- Reboota safe mode (bra att man upptäcker shift-restart i Win10 när man tekniskt sett är IT support tekniker, doh )
- Kör DDU, GPU-Nvidia och gör clean and restart
- Installera senaste Nvidia drivisarna men nu väljer custom install, bockar av HD audio och tickar i clean install

Verkade lösa det, ingen latency lag/stuttering/crackling på ljudet i Youtube vad jag kunnat höra. Förmodligen mest Nvidias HD Audio som var skyldig.

Du glömde det viktigaste, dra ur nätverkssladden. Windows update hinner installiera 399-drivare snabbare än du kan säga DDU