Telldus live Znet v2 , blanda 433mhz med Z-wave?

Permalänk

Telldus live Znet v2 , blanda 433mhz med Z-wave?

hejsan grabbar och tjejer!

Jag har precis investerat i ett startpaket, telldus live med en Znet v2 och 2st z-wave brytare. Köpte även en 433mhz brytare vid sidan om, en med "minne" från telldus ( denna : https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-... )

Har två frågor, tänkte köpa lite olika sensorer, te.x magnetkontakter till dörrar och fönster.. Om jag köper Z-wave magnetkontakter, kan dessa styra 433mhz enheter då som är kopplade till samma tellstick? och tvärt om att 433mhz sensorer kan styra z-wave enheter?

Eller är dom "låsa till varandra" ?

samt, stämmer det att jag med min znet v2 även får bekräftelser från 433mhz enheter? Och isåfall är det någon speciell "feature" jag ska kolla efter när jag handlar 433mhz brytare eller stödjer alla det? Även magnetkontakter eller krävs det då z-wave?

Just nu har jag en z-wave och en 433mhz brytare inkopplad och sitter med appen och pillar lite, på 433mhz enheten (styr en lampa) får jag i appen att "lampan är ON eller OFF" och detta funkar varje gång jag tycker.
Medans lampan som styrs av z-wave enheten tänds och släcks (nästan varje gång) men jag får ingen indikering alls i appen. Dvs 433mhz funkar bättre? Något ni erfarat också? Eller har jag missat någon inställning kanske?

tack på förhand

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

hejsan grabbar och tjejer!

Jag har precis investerat i ett startpaket, telldus live med en Znet v2 och 2st z-wave brytare. Köpte även en 433mhz brytare vid sidan om, en med "minne" från telldus ( denna : https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-... )

Har två frågor, tänkte köpa lite olika sensorer, te.x magnetkontakter till dörrar och fönster.. Om jag köper Z-wave magnetkontakter, kan dessa styra 433mhz enheter då som är kopplade till samma tellstick? och tvärt om att 433mhz sensorer kan styra z-wave enheter?

Eller är dom "låsa till varandra" ?

samt, stämmer det att jag med min znet v2 även får bekräftelser från 433mhz enheter? Och isåfall är det någon speciell "feature" jag ska kolla efter när jag handlar 433mhz brytare eller stödjer alla det? Även magnetkontakter eller krävs det då z-wave?

Just nu har jag en z-wave och en 433mhz brytare inkopplad och sitter med appen och pillar lite, på 433mhz enheten (styr en lampa) får jag i appen att "lampan är ON eller OFF" och detta funkar varje gång jag tycker.
Medans lampan som styrs av z-wave enheten tänds och släcks (nästan varje gång) men jag får ingen indikering alls i appen. Dvs 433mhz funkar bättre? Något ni erfarat också? Eller har jag missat någon inställning kanske?

tack på förhand

433mhz har inte "svarsfunktioner" det har z-wave saker dock.

z-wave magnetkontakter ska kunna styra 433mhz saker och tvärt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

hejsan grabbar och tjejer!

Jag har precis investerat i ett startpaket, telldus live med en Znet v2 och 2st z-wave brytare. Köpte även en 433mhz brytare vid sidan om, en med "minne" från telldus ( denna : https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/smarta-hem/433-... )

Har två frågor, tänkte köpa lite olika sensorer, te.x magnetkontakter till dörrar och fönster.. Om jag köper Z-wave magnetkontakter, kan dessa styra 433mhz enheter då som är kopplade till samma tellstick? och tvärt om att 433mhz sensorer kan styra z-wave enheter?

Eller är dom "låsa till varandra" ?

samt, stämmer det att jag med min znet v2 även får bekräftelser från 433mhz enheter? Och isåfall är det någon speciell "feature" jag ska kolla efter när jag handlar 433mhz brytare eller stödjer alla det? Även magnetkontakter eller krävs det då z-wave?

Just nu har jag en z-wave och en 433mhz brytare inkopplad och sitter med appen och pillar lite, på 433mhz enheten (styr en lampa) får jag i appen att "lampan är ON eller OFF" och detta funkar varje gång jag tycker.
Medans lampan som styrs av z-wave enheten tänds och släcks (nästan varje gång) men jag får ingen indikering alls i appen. Dvs 433mhz funkar bättre? Något ni erfarat också? Eller har jag missat någon inställning kanske?

tack på förhand

Du kan styra mellan olika teknikerna med "Händelser" men du kan inte styra en z-wave sensor till en 433 Mhz uttag direkt mellan varandra utan du måste använda Z-net enheten som mellanhand. Jag har blandad kompott hemma med 433, z-wave och Zigbee (med men extra HUE brygga och plugin) kopplat till min z-net / Telldus live konto och det funkar fin fint.

Permalänk
Medlem

@MixeR_staveN:
Beskriv lite vilka scenarion du tänker med styrning:
zwave ->433 &
433-> zwave

Man kan ju via mjukvaran styra zwave med en 433 sensor.
T.ex när sensor A,433 är på ska sensor b,zwave slå på

Permalänk

tack för så snabba svar. Det jag tänkte på med "styrning" var precis det ni är inne på, att om "sensor A (z-wave) påverkas så skall enhet B tändas (433mhz)" via min znet v2.

När jag har tryckt "on" på min 433mhz enhet som styr en lampa i vardagsrummet så får jag "on" i appen också men det kanske bara blir per "automatik" och inte att lampan faktiskt är "on". ? Då krävs zwave ?

Kanske är bäst att köpa Z-wave magnetsensorer då, man vill ju faktiskt veta om dörrar och portar är stängda på riktigt. och sen köra 433mhz pluggar till mindre viktiga saker som lampor i fönstren etc

Vore kul att kombinera med philips HUE om det går, är det det du gör @bjornus ? Hur går man till vägar då ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

tack för så snabba svar. Det jag tänkte på med "styrning" var precis det ni är inne på, att om "sensor A (z-wave) påverkas så skall enhet B tändas (433mhz)" via min znet v2.

När jag har tryckt "on" på min 433mhz enhet som styr en lampa i vardagsrummet så får jag "on" i appen också men det kanske bara blir per "automatik" och inte att lampan faktiskt är "on". ? Då krävs zwave ?

Kanske är bäst att köpa Z-wave magnetsensorer då, man vill ju faktiskt veta om dörrar och portar är stängda på riktigt. och sen köra 433mhz pluggar till mindre viktiga saker som lampor i fönstren etc

Vore kul att kombinera med philips HUE om det går, är det det du gör @bjornus ? Hur går man till vägar då ?

Du installerar ett HUE plugin lokalt på din z-net enhet. Kolla viken IP den har fått och logga in med samma uppgifter som du har mot live.telldus.com. Du kan dock bara tända o släcka om dimmra med pluginet inte ställa in färg på ljuset etc men det funkar fint.

Annars finnd det ju bland annat Home Assistent bra på att integrera många system bra men mycket meckande och timmar att nörda ner sig i...

Permalänk

Yes, riktigt kul.. möjligheterna är många. Eftersom att jag skulle velat ha philips HUE enbart på toaletterna (2st) och i ett litet förråd under trappen, för enkelhets skull med deras rörelsesensor så kanske jag köper ett HUE startkit också och låter det ta hand om toaletterna helt vid sidan om mitt telldus system.

Vet att det finns rörelsevakter och brytare att sätta bakom de infällda dosorna? Ska ta en titt på detta med men det vore kul att kunna skoja till det med philips RGB på toaletterna när man har lite fest hemma .

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk

Är det någon som vet om man kan ansluta 2st styrningar till en enhet? te.x en rörelsesensor och en trådlös knapp till en inbyggd nexa 433mhz brytare?

Eller en trådlös knapp direkt till mottagaren (brytaren) + att den är ansluten och styrd via min tellstick samtidigt.

eller måste den trådlösa knappen gå via min gateway också ? Dvs max en anslutning/styrning per pryl.

MVH

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MixeR_staveN:

Är det någon som vet om man kan ansluta 2st styrningar till en enhet? te.x en rörelsesensor och en trådlös knapp till en inbyggd nexa 433mhz brytare?

Eller en trådlös knapp direkt till mottagaren (brytaren) + att den är ansluten och styrd via min tellstick samtidigt.

eller måste den trådlösa knappen gå via min gateway också ? Dvs max en anslutning/styrning per pryl.

MVH

Är det Nexas mottagare du har?
https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/paket/pe3#tab-...

I manualen för den står det att varje mottagare har 3 minnesplatser = kan bli styrd av till exempel 2 rörelsesensorer och 1 fjärrkontroll.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk

tack för svaret, då vet jag vad minnesplatser betyder.

jag har denna:
https://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-2-kanals-Ne...

Där är 6st minnesplatser per kanal, då är det goda mått

Blir att köpa in Z-wave multisensorer, känns som att även om de är rätt så dyra så blir priset per funktion bättre.

kollar på denna: https://www.webhallen.com/se/product/264484-Aeon-Labs-Multise...

USB drift är ju skönt, slippa bry sig om batterier.

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |