Behöver råd från tidigare bilägare ang köp/leasing

Permalänk
Medlem

Behöver råd från tidigare bilägare ang köp/leasing

Hej!

Jag är i 20-års åldern och kommer behöva en bil inom x antal månader. Det jag funderar över är hur ni hade gjort i min sits, under dessa premisser:

Kassa: 40k
Tidsplan för bilägandet: MAX 3 år
Billån är inte aktuellt.

I detta fall, hade ni köpt en bil för <40k eller leasat? Motivera gärna varför.

Tack!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer du köra och har du möjlighet att meka något själv? Storlek på bil?

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Leasar du så blir du ju mer eller mindre bunden i 3 år.
Köp något om du bara tänkt använda den i några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuaaa:

Hur mycket kommer du köra och har du möjlighet att meka något själv? Storlek på bil?

Rimligtvis 2000-2500 mil per år. Nej, tyvärr. Storlek inte särskilt relevant, då är snarare bensinförbrukningen mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Leasar du så blir du ju mer eller mindre bunden i 3 år.
Köp något om du bara tänkt använda den i några månader.

Då har jag uttryckt mig otydligt, jag kommer använda den som absolut minst 2 år, 3 år om leasingen kräver det. Det är inga konstigheter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kassan just nu är ju inte det viktigaste om du leasar. Har du garanterad inkomst? Som ovan säger är du fast med bilen och avtalet du skriver på, oftast i tre år, oavsett vad som händer. Är du inte säker på att du klarar det ska du inte leasa. Det räcker med några minuter på Blocket så hittar du hur många annonser som helst av folk som letar någon att ta över deras avtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Rimligtvis 2000-2500 mil per år. Nej, tyvärr. Storlek inte särskilt relevant, då är snarare bensinförbrukningen mer intressant.

Leasing brukar ha en gräns på 1500 mil/år. Allting du kör över det kommer kosta ordentligt för varje mil du kör.
Kan kanske variera i villkoren, men kolla det extra noga!

Dessutom måste du vara riktigt rädd om bilen. Om du får till exempel fläckar i klädseln så tar de ut en avgift som kan bil läskigt dyr.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Hej!

Jag är i 20-års åldern och kommer behöva en bil inom x antal månader. Det jag funderar över är hur ni hade gjort i min sits, under dessa premisser:

Kassa: 40k
Tidsplan för bilägandet: MAX 3 år
Billån är inte aktuellt.

I detta fall, hade ni köpt en bil för <40k eller leasat? Motivera gärna varför.

Tack!

För den summan skulle jag kunna köpa 3-4 bilar, i den prisklassen jag kör.

Leasa skulle ju kosta mycket mer än att köpa en, 40k skulle kanske räcka till leasing kostnaden första året.

Permalänk
Medlem

Jag hade antagligen köpt en bil för mellan 20k - 40k, helst ybesiktigad med bra sommar och vinterdäck. Tänk på att det kommer kosta några tusen för skatt samt försäkring varje år. Sedan tillkomer givetvis drivmedel och troligtvis service/reparationer. Om du kör över 2000 mil och pendalar några mil varje dag kan det var skönt med en ite större bil bör allmän komfort och ljudnivå mm.

Visa signatur

There can be only one...

Permalänk
Medlem

Svårt att jämföra, leasar du så får du ju betala 70k+ som försvinner rakt i sjön när avtalet löpt ut medan en bil för 40k kräver service och annat, men å andra sidan får du igen en hel del av pengarna. Du skulle t.om kunna köpa en bil för 100k och lägga 40k i handpenning och komma undan betydligt billigare.

Hade valet stått mellan att köpa nytt och leasa hade jag nog leasat i dagsläget med tanke på hur värdeminskningen på bilar kommer se ut de närmaste åren med tanke på elbilarnas intåg på marknaden.

I ditt fall handlar nog inte beslutet om leasing vs köp utan snarare mellan en ny bil vs en rejält begagnad bil. Kör du 2-2500 mil/år så kommer nog inte milen räcka på en leasing då du oftast bara får köra 1000-1500 mil enligt de avtalen, så det tillkommer nog en hel del kostnader om du leasar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle avhänga det på hur mycket du kommer köra och om du vill binda upp dig i 3 år med leasing.

Fördel med leasing:
• Ny bil vilket oftast innebär problemfritt
• Fast månadskostnad (exkl. bränsle givetvis) så du vet vad den kostar dig.
• Service m.m ingår i priset

Nackdel:
• Du kommer få lägga en stor summa pengar över 3 år som du inte får tillbaka
• Totalsumman blir större än att köpa en bil för 40kkr

Fördel med att köpa en bil:
• Du förlorar inte lika mycket pengar jämfört med att leasa
• Du kan köra hur mycket du vill per år
Nackdel:
• Dyra utlägg vid service eller eventuell reparation
• Större risk att bilen går sönder då en bil för 40kkr förmodligen har ganska många mil på nacken.

Så för att summera egentligen.
Leasing betalar du för bekvämlighet och för att ha koll på kostnad samt att du får ut en helt ny bil.
Köper du en bil så kan du komma mycket billigare undan om du hittar en som är hållbar, billig i service och kanske kan meka själv/har kontakter för det

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Leasa är enligt mig att betala väldigt dyrt för att hålla det "problemfritt". De första tre åren på en ny bil sker ju en brutal värdeminskning (runt 50%) och den kostnaden är inget som leasing-företagen bjuder på utan det är såklart kunden som står för dem kulorna.

Känns som att med hela leasing-boomen som kommit senaste året har folk börjat tro att vanligt bilägandet är konstant kantat av bekymmer och att en vanlig bil havererar stup i kvarten. Vet inte om det är leasing-företagen som sålt in detta eller om folk som leasar vill rättfärdiga sina val. Om man är orolig för sin vanliga bil, vad kostar en bärgningsförsäkring från Falck eller liknande, en tusing per år??

Köp nått lite äldre av kvalité som är nybesiktigad, en Toyota Corolla eller liknande, och sen kör du med den. Skulle den dra 1 dl mer per mil än nån leasingbil är det en piss i Mississippi sett till vad du sparar på att äga bilen själv.

Men har du pengar i överflöd och tycker att 100 000:- varken gör till eller från på 3 år, leasing är som sagt väldigt bekymmersfritt.

Permalänk
Medlem

Varför är inte billån aktuellt? De tar kreditupplysning på dig om du leasar också, tycker nog personligen att du antingen köper en 40k bil eller lägger 40k i handpenning och köpa en bil. Leasing kommer hursomhaver bli dyrt över tre år och när du ska lämna tillbaka den så hittar de stenskott, repor, andra 'skador' och du får en fet faktura med dig när du lämnar in din leasingbil.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är verkligen två helt vitt skilda alternativ du presenterar. Normalt brukar man stå mellan till exempel privatleasing och billån, men här pratar vi en helt ny bil mot en väldigt begagnad bil. Alltså jämför vi äpplen och päron.

Du har till exempel inte sagt vad det är för leasingkostnad du kan tänka dig, eller hur pass värt du tycker det är att ha en ny bil? Att leasa en bil kommer ju kosta betydligt mer än att köpa en begagnad för runt 40k. För en billig leasingbil, helt utan utrustning, så får du ju som minst räkna med 40k per år i leasingkostnad.

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Nja.
Ca 2000kr per månad kommer man undan med i leasing idag. Om man nöjer sig med småbil.

Jag skulle säga köp en bil för ca 35-40k. Räkna med att spara undan minst 2-3k per månad för underhåll och service.
Eller köp en bil för <10k och när den går sönder skrota och köp ny.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack för input till samtliga. Jag är medveten om att ni inte fick all information, så ni får resterande här:
Jag behöver en bil i 2-3 år. Därefter vill jag inte veta av den.
Jag är fast anställd och har stabil inkomst.
Anledningen till frågan bottnar helt enkelt i att jag ogillar billiga, begagnade bilar för att jag har vänner som äger liknande och det är bokstavligen skräp som repareras och servas regelbundet.

Ponera ett scenario där jag blir erbjuden en minicooper för 2000kr, 24 mån, 2000 mil/år. Eftersom jag inte är spec insatt så vet jag ju inte, men det låter bra i mina öron. Allt förutom försäkring ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Blomman90: Nja.
Ca 2000kr per månad kommer man undan med i leasing idag. Om man nöjer sig med småbil.

Jag skulle säga köp en bil för ca 35-40k. Räkna med att spara undan minst 2-3k per månad för underhåll och service.
Eller köp en bil för <10k och när den går sönder skrota och köp ny.

Nu tog jag i för sig höjd för att han pratade om upp till 2500 mil per år. Vilket torde trycka upp priset en bit över 2000 kr. Jag skulle ha gissat på minst 3000, om det dessutom ska vara en någorlunda vettig bil i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Tack för input till samtliga. Jag är medveten om att ni inte fick all information, så ni får resterande här:
Jag behöver en bil i 2-3 år. Därefter vill jag inte veta av den.
Jag är fast anställd och har stabil inkomst.
Anledningen till frågan bottnar helt enkelt i att jag ogillar billiga, begagnade bilar för att jag har vänner som äger liknande och det är bokstavligen skräp som repareras och servas regelbundet.

Ponera ett scenario där jag blir erbjuden en minicooper för 2000kr, 24 mån, 2000 mil/år. Eftersom jag inte är spec insatt så vet jag ju inte, men det låter bra i mina öron. Allt förutom försäkring ingår.

Problemet är att det inte är så billigt att leasa en ny bil. Vill du leasa en Mini så kostar den alltså från 2800:- (3-dörrars), men då i 36 månader och endast 1500 mil per år (service ingår för övrigt bara till 4000 mil).

Även om en leasing-bil innebär "bekymmersfritt ägande", så kommer du inte få en bil med någon vidare komfort i den prisklassen du verkar eftersträva. Det är alltså de minsta och billigaste bilarna från lågpris-segmentet som eventuellt kan komma i närheten (alltså Toyota Aygo, Nissan Micra, etc.).

Jag tror du kan hitta en betydligt trevligare bil att köra runt i för runt 40k, men det innebär såklart en större risk då det kan bli aktuellt med stora reparationer.

Permalänk
Hedersmedlem

En reflektion från någon som aldrig ägt en bil:

Du väljer mellan två olika extremalternativ, antingen att leasa en helt ny bil (som blir dyrt med tanke på värdeminskningen som uppstår) eller att köpa något relativt gammalt (med tanke på din budget på bara 40k).

Du är lite rädd för en äldre bil på grund av det "strul" du kan råka ut för med äldre bilar. Samtidigt så stänger du ute dig själv från marknaden med bilar som är kanske 3-5 år gamla, eftersom du med en gång ratar idén med billån, samtidigt som du kan tänka dig leasing? Jag förstår inte varför det ena är OK men inte det andra.

Med din inställning och ingångsvärden så väljer du alltså mellan en helt ny bil, och en gammal bil som du är oroad för skulle strula för mycket. Du har alltså omedvetet valt bort mellanvägen - att köpa en bil som inte är supergammal men inte heller helt ny. Det är en mellanväg som kanske är det alternativ som passar dig bäst.

Fundera lite på det.

Permalänk

Du får en 3 år gammal Toyota Yaris för ca 1 618 kr per månad med 40 000 kr i kontantinsats och en avbetalningsplan på 36 månader. Då får du köra "hur långt du vill". Men försäkring och normal service + eventuella däck tillkommer.

Sen är jag över lag motståndare till kreditköp men det är en annan sak.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Mitt råd när det gäller mer standardbilar är att leasa när det finns kampanjer, då kommer man ofta riktigt billigt undan. Det blir problem och dyrt om man vill ha modeller med mer prestanda eller utrustning men så länge man håller sig till den vanligaste utrustning kan man oftast komma riktigt billigt undan.

Med tanke på din ålder kommer leasing gissningsvis kunna spara in en hel del på försäkringsfronten som kan bekosta en del av att du kör en ny bil också.

Permalänk
Medlem

Jag skulle råda dig att köpa en tråkig kärringbil. En Renault typ.

Här t.ex.
https://www.blocket.se/orebro/Renault_Clio_1_2_75hk_83435243....

Ej privatsåld, endast 5 656 mil när säljaren besiktade bilen. 29 500 kr.

Du kommer ha otroligt tråkigt i den bilen men det är ju billigt, vilket verkar vara kravet.

Permalänk
Medlem

Köp en bil för 25000kr. Ha 15000kr till service, försäkring etc.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Köp en toyota för 25-30k. Ha resten för lagningar (som inte lär behövas). Du får tillbska det mesta när du säljer vidare.
Trista men bra bilar som fan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Jag skulle avhänga det på hur mycket du kommer köra och om du vill binda upp dig i 3 år med leasing.

Fördel med leasing:
• Ny bil vilket oftast innebär problemfritt
• Fast månadskostnad (exkl. bränsle givetvis) så du vet vad den kostar dig.
• Service m.m ingår i priset

Nackdel:
• Du kommer få lägga en stor summa pengar över 3 år som du inte får tillbaka
• Totalsumman blir större än att köpa en bil för 40kkr

Fördel med att köpa en bil:
• Du förlorar inte lika mycket pengar jämfört med att leasa
• Du kan köra hur mycket du vill per år
Nackdel:
• Dyra utlägg vid service eller eventuell reparation
• Större risk att bilen går sönder då en bil för 40kkr förmodligen har ganska många mil på nacken.

Så för att summera egentligen.
Leasing betalar du för bekvämlighet och för att ha koll på kostnad samt att du får ut en helt ny bil.
Köper du en bil så kan du komma mycket billigare undan om du hittar en som är hållbar, billig i service och kanske kan meka själv/har kontakter för det

Som jag ser det så är enda fördelen med leasing att man på ett ungefär vet vad den totala kostnaden för bilägandet landar på under en treårsperiod, eller vilken avtalstid man har.

Sedan, som många nämner, skiljer det en del mellan olika företag vad de accepterar som "normalt slitage". Vissa kanske kan acceptera t.ex. en ordentlig repa, eller en buckla på dörren ifrån dörruppslag/kundvagn. Sådana här saker behöver man inte ens bry sig om på en bil man äger, eftersom det bara är kosmetiska skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Köp en bil för 25000kr. Ha 15000kr till service, försäkring etc.

15000 kr räcker inte ens till (halv)försäkringen under 3 år för en i tjugoårsåldern. Eller ja, kanske till en Renault Clio.

Permalänk
Medlem

Angående slitage på leasingbilar. Vi har bestämt oss för att leasa för första gången (och förhoppningsvis sista) då vi inte vill ha några oväntade kostnader och problem de närmaste tre åren när vi slutför våra studier. Jag har haft enorm otur med begagnade bilar och med jobb och studier parallellt kommer det inte finnas tid eller ork att bråka med det framöver. Då känns leasing just nu som ett bra alternativ.

Tanken är sen att köpa ut bilen om vi är nöjda efter tre år. Vi pratade med säljaren om detta redan vid beställning och fick svaret att om vi väljer att köpa den efter leasingperioden stryks eventuella kostnader för slitage och dylikt och den säljes till oss i ”befintligt skick” - vilket vi tycker känns fair.

Bästa formen av bilägande? Nja, men man får ta ställning till sin egen livssituation och värdera därefter. Lycka till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jag privatleasade en Kia Ceed SW för ~3.2k/månad. När jag lämnade tillbaka den fick jag betala slitage och övermil för runt 10k..

Numera kör jag förmånsbil, ännu bättre

Hade jag stått inför samma sits idag hade jag köpt en bil, skönare att äga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Hej!

Jag är i 20-års åldern och kommer behöva en bil inom x antal månader. Det jag funderar över är hur ni hade gjort i min sits, under dessa premisser:

Kassa: 40k
Tidsplan för bilägandet: MAX 3 år
Billån är inte aktuellt.

I detta fall, hade ni köpt en bil för <40k eller leasat? Motivera gärna varför.

Tack!

Väldigt svår fråga. Då du är 20 år.. Din bilförsäkring kommer nog bli riktigt saftig. Prismässigt. Inget man önskar..
Jag hade nog valt att inte spendera 40 k på bilen då du säkert kommer få en ännu högre premie pga "fin" bil.
Satsa på en Saab eller Skoda med nått år på nacken så klarar du dig nog från det riktigt farliga priserna.

Jag såg att Insplanet släppt statisk för försäkringsåret 2018. Där de bland annat rankar de 20 vanligaste bilarna efter vilken premie de har. Det kan vara något att utgå ifrån. Kanske låter töntigt men vet att det kan bli svindyrt som 20 åring med en bil som tex Audi som man såklart gärna vill ha? Men kanske inte är smartast!

Risken att man skulle vara med om en olycka är också mycket högra då man inte är en så pass erfaren förare ännu. Hoppas detta hjälper dig lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Tack för input till samtliga. Jag är medveten om att ni inte fick all information, så ni får resterande här:
Jag behöver en bil i 2-3 år. Därefter vill jag inte veta av den.
Jag är fast anställd och har stabil inkomst.
Anledningen till frågan bottnar helt enkelt i att jag ogillar billiga, begagnade bilar för att jag har vänner som äger liknande och det är bokstavligen skräp som repareras och servas regelbundet.

Ponera ett scenario där jag blir erbjuden en minicooper för 2000kr, 24 mån, 2000 mil/år. Eftersom jag inte är spec insatt så vet jag ju inte, men det låter bra i mina öron. Allt förutom försäkring ingår.

Det erbjudandet i sig låter bra, men där är ett par andra saker du måste tänka på som kan göra det dyrare.
1. Kör du mer än tillåtna 2000 mil så är kostnaden för övermilen oftast jäkligt dyra, ta reda på priset innan du skriver på.
2. Som 20 åring har man inte speciellt billiga försäkringar på en ny bil, kolla först vad det blir innan du skriver på något.
3. Begär en lista på vad företaget accepterar som normalt slitage och vad som inte är normalt samt kostnader för det onormala.