Köpa bärbar gaming highend dator

Permalänk

Köpa bärbar gaming highend dator

Tja sweclockers har läst en hel del angående en gaming dator men fortfarande väldigt splittrad
det står lite mellan - https://www.inet.se/produkt/x110216/msi-gs65-stealth-thin-8rf...
eller om man ska köpa en rtx 2060 istället som släpps imorgon?
https://www.inet.se/produkt/1963281/asus-rog-strix-scar-ii-gl... är det då jag funderar på vad tror ni kunniga?

MVH //
Krille

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

Tja sweclockers har läst en hel del angående en gaming dator men fortfarande väldigt splittrad
det står lite mellan - https://www.inet.se/produkt/x110216/msi-gs65-stealth-thin-8rf...
eller om man ska köpa en rtx 2060 istället som släpps imorgon?
https://www.inet.se/produkt/1963281/asus-rog-strix-scar-ii-gl... är det då jag funderar på vad tror ni kunniga?

MVH //
Krille

Tjena

Vad ska du göra med datorn? bara gamea?

Komplett har HP Omen för 17 eller 18K på rea med 8750H och 1070

GS65 8RF (har en själv) är grym gamingdator, men den har SÄMST byggkvalité ever. Bara massa plast och billiga metalpaneler påklistrat. datorn flexar något sjukt. Tangentbordet är riktigt nice o gamea på, men layouet är katastrof. Skärmen flexar som en liten plastbit, tidsfråga innan något går sönder...
Men fortfarande nice o gamea på. Kör själv lite PUBG o CS utan problem Allt på medium i PUBG och får runt 80-90 fps vilket helt klart går att spela med.

Rog SCAR är väl nice, men den modellen har sämst batteri av alla laptops, så inte en laptop om man behöver den för jobb eller studier men istället har tillgång till ladduttag överallt

Permalänk

@eucalyptus: Tja jo främst gaming men även lite jobb men kommer alltid ha tillgång till eluttag vid användning. Jag spelar främst FPS spel såsom Black Ops 4, Fortnite, DayZ och vill ju gärna att det ska flyta ganska bra!
Funderar på https://www.komplett.se/product/1074129/gaming/speldator/barb... isåfall kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristofferjak:

@eucalyptus: Tja jo främst gaming men även lite jobb men kommer alltid ha tillgång till eluttag vid användning. Jag spelar främst FPS spel såsom Black Ops 4, Fortnite, DayZ och vill ju gärna att det ska flyta ganska bra!
Funderar på https://www.komplett.se/product/1074129/gaming/speldator/barb... isåfall kanske

Yes den jag tänkte på. Bra pris, grymt bra prestanda. Byggkvalitén är garanterat vassare än MSI. 70Watt batteri kommer man en bit på 4-6 timmar cirka med de komponenterna

Skulle avråda MSI helt klart. Asus gör ju grymt fina grejer, men SCAR är inget jag skulle köpa själv. Om du har tid och vänta så kommer det säkert några fler laptops från Asus met RTX kort, men då kollar vi på priser runt 25K och uppåt.

HP ska komma med RTX till sina Omen laptops men det lär dröja några månader och kosta mer än 18K.

Permalänk
Medlem

Kommer du ha tillgång till eluttag hela tiden är det kanske en tanke att kolla på mer "släpbara" eller du kanske vill ha så portabel som möjligt? Tänkte ifall det finns laptops med lite mer kräm i, så att säga.

Edit: Nvm, verkar som det hänt mer inom laptopvärlden än jag trodde haha... Jävlar vad tunna och vältrimmade alla bärbara datorer blivit.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muddyvaines:

Kommer du ha tillgång till eluttag hela tiden är det kanske en tanke att kolla på mer "släpbara" eller du kanske vill ha så portabel som möjligt? Tänkte ifall det finns laptops med lite mer kräm i, så att säga.

Edit: Nvm, verkar som det hänt mer inom laptopvärlden än jag trodde haha... Jävlar vad tunna och vältrimmade alla bärbara datorer blivit.

Ja bulkiga maskiner var standard för bara nåt år sen. Går man upp i pris idag, 20K+ så kan man få extremt slimmade modeller med rejäl kräm i.

Bara som exempel, MSI laptopen jag sitter på nu, 18mm tunn med i7 på 6 kärnor 45W TDP och ett 1070 MaxQ som inte är ljusår bakom desktopvarianten.

Sen om vi kollar 30K sträcket kan du trycka ned ett 1080

Givetvis lider många laptops av värmeproblem och många lever på hårstråmarginaler, men det går! Det finns givetvis lite bulkigare maskiner i högre prisklasser för de mest rejäla komponterna eller de som är 110% fokus på gaming och inget annat. Helt klart imponerande utveckling

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ja bulkiga maskiner var standard för bara nåt år sen. Går man upp i pris idag, 20K+ så kan man få extremt slimmade modeller med rejäl kräm i.

Bara som exempel, MSI laptopen jag sitter på nu, 18mm tunn med i7 på 6 kärnor 45W TDP och ett 1070 MaxQ som inte är ljusår bakom desktopvarianten.

Sen om vi kollar 30K sträcket kan du trycka ned ett 1080

Givetvis lider många laptops av värmeproblem och många lever på hårstråmarginaler, men det går! Det finns givetvis lite bulkigare maskiner i högre prisklasser för de mest rejäla komponterna eller de som är 110% fokus på gaming och inget annat. Helt klart imponerande utveckling

Åh fan, så pass med kräm på 18mm ändå??? Tyckte ju nyss att det var i7:or och GTX 1080 i maskiner som liknades vid paninigrillar
Det är ju jävligt intressant hur fort det gått fram bara kring bärbara modeller sedan förra året! Speciellt då 144hz+ verkar mer eller mindre bli standard på gaminglaptops!

Värmeproblemen är väl svåra att komma undan utan att de ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig...

Intressant att se vad min nya setup skulle kosta i laptopform haha!

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

Tack för alla tipsen!
Isåfall tror jag det står mellan
https://bestware.com/en/xmg-ultra-15.html
med ett RTX 2060 eller HP Omen med ett GTX 1070 tror jag.

Permalänk
Medlem

XMG kör på Clevodatorer så om du vill ha svensk support etc. så kan du köpa från Webhallen eller PC-Konsulten. Modellen du har valt är en s.k. desktop replacement och brutalt stor och tung.På plussidan så har den ju stationär processor.

HP Omen har bra byggkvalitet men historiens sämsta QA internt. Hört många som fått helt galet applicerat kylpasta med överhettning som resultat. Byter du kylpasta själv så är den bra igen men då ryker garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ja bulkiga maskiner var standard för bara nåt år sen. Går man upp i pris idag, 20K+ så kan man få extremt slimmade modeller med rejäl kräm i.

Bara som exempel, MSI laptopen jag sitter på nu, 18mm tunn med i7 på 6 kärnor 45W TDP och ett 1070 MaxQ som inte är ljusår bakom desktopvarianten.

Sen om vi kollar 30K sträcket kan du trycka ned ett 1080

Givetvis lider många laptops av värmeproblem och många lever på hårstråmarginaler, men det går! Det finns givetvis lite bulkigare maskiner i högre prisklasser för de mest rejäla komponterna eller de som är 110% fokus på gaming och inget annat. Helt klart imponerande utveckling

Visst stämmer det att det finns rätt tunna laptop med bra prestanda, men priset man får betala ÄR sämre prestanda, genom tex Max-Q
beroende spel så 5 till 30% sämre med Max-Q, tar hellre en några mm tjockare laptop men i gengäld inte strypt GPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa nytt köp en dator med RTX2060.

Verkar som Nvidia redan börjar nerfa ner GTX-serien (Fast nej, de gör ju inte det)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.