Asrock X570-moderkort för Ryzen 3000 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Asrock X570-moderkort för Ryzen 3000 hittar ut på webben

Med ett knappt halvår kvar till lansering listas inget mindre än nio moderkort från Asrock med styrkretsen X570, som lanseras tillsammans med Ryzen 3000-serien "Matisse".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant om de släpper nya kort med B450.
Det antyder att en eventuell B550 ligger betydligt senare i pipen, och man kan fråga sig om de nya korten också har bättre (fullt) stöd för PCIe4 från början...

Permalänk
Inaktiv

2019 blir ett intressant år! Massa nya lanseringar!

Permalänk
Medlem

En sak kan jag säga i alla fall, och det är att det känns så sjukt på något sätt, att AMD har "Usain Bolt" sprungit i sin CPU utveckling.
Så att de redan ligger på så gott som samma nivå som Intel med deras konsument-flaggskepp.

Jämför tiden och pengarna de båda företagen har haft till handa.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Fantastiskt första gången man ser fram emot att amd släpper sina nya prollar sen början av 2000.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

@Lifooz:

Fantastiskt första gången man ser fram emot att amd släpper sina nya prollar sen början av 2000.

Verkligen, det skall bli sjukt spännande att se hur nya 3000 serien presterar.
Lägger de sig med toppmodellen strax under eller jämsides i prestanda med 9900K, och lite billigare än Intel, så lär de plocka kunder.
Speciellt genom den PR det lär ge.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

En sak kan jag säga i alla fall, och det är att det känns så sjukt på något sätt, att AMD har "Usain Bolt" sprungit i sin CPU utveckling.
Så att de redan ligger på så gott som samma nivå som Intel med deras konsument-flaggskepp.

Jämför tiden och pengarna de båda företagen har haft till handa.

/Lifooz

Verkligen. Intel gjorde vinst på 62.76 miljarder dollar 2017 medans AMD endast hade en vinst på 5.33. Så att AMD ens är i närheten av Intel prestandamässigt är en extrem bedrift.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkligen. Intel gjorde vinst på 62.76 miljarder dollar 2017 medans AMD endast hade en vinst på 5.33. Så att AMD ens är i närheten av Intel prestandamässigt är en extrem bedrift.

Kan vi försöka hålla borta AMD-circle-jerkandet från sweclockers tack? r/AyyMD/ finns om man har ett sånt behov.

Skriv något som är kopplat till nyheten eller avstå.

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Ja, jag är ute efter multicore och HT prestanda då jag kör musikstudio med flera hundra plugins. Vissa kräver upp till 4 ram ensamma. Så blir nog en 12kärnig med 32 eller 64gb ram beroende på om priserna går ner eller skenar iväg.

Att få 2-3 FPS i spel med en intel framför Amd är jag inte intresserad, så hade kört på amd även om de är samma pris eller dyrare då jag behöver fler kärnor hehe.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Offtopic:

@Boredbynoobs: Vem är det som piper i tråden? Artikeln handlar ju om nya styrkretsar med PCI 4.0 och att AMDs processor verkar prestera som Intels motsvarighet, men med betydligt lägre energiförbrukning, varpå somliga skribenter kommenterar att det är en bedrift av AMD givet skillnaderna i budget (och dessutom backar upp det med siffror).

Ontopic:

Jag kommer definitivt köpa en Ryzen 3. Frågan är dock vad dessa brädor kommer kosta och om det finns några fördelar jämfört med B450 bortsett från SLI. Behövs PCI 4.0 i konsumentklassen än så länge?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

x570 i mATX form? YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan vi försöka hålla borta AMD-circle-jerkandet från sweclockers tack? r/AyyMD/ finns om man har ett sånt behov.

Skriv något som är kopplat till nyheten eller avstå.

Lite onödigt uttryckt, tycker du inte det? Mig veterligen är alla välkomna till SweClockers oberoende vilken tillverkare av hårdvara man föredrar.
Sen är det ganska svårt att undvika att diskutera AMD i en nyhet eller tråd som handlar om just AMD.

Vill du diskutera detta vidare får du gärna skicka ett pm eller kontaktmeddelande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan vi försöka hålla borta AMD-circle-jerkandet från sweclockers tack? r/AyyMD/ finns om man har ett sånt behov.

Skriv något som är kopplat till nyheten eller avstå.

Som andra redan skrivit så var det jag skrev relaterat till nyheten. Tror du man kommer köpa de här moderkorten utan processor till eller vad då? Jag tycker du mest verkar missunsam, och andra verkar ju hålla med så ta och scrolla vidare bara om du inte gillar vad jag skriver va?

Vilket trams.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

@Lifooz:

Ja, jag är ute efter multicore och HT prestanda då jag kör musikstudio med flera hundra plugins. Vissa kräver upp till 4 ram ensamma. Så blir nog en 12kärnig med 32 eller 64gb ram beroende på om priserna går ner eller skenar iväg.

Att få 2-3 FPS i spel med en intel framför Amd är jag inte intresserad, så hade kört på amd även om de är samma pris eller dyrare då jag behöver fler kärnor hehe.

Musik är sjukt roligt, men det var någa år sedan jag själv hade mina projekt uppe, då hade jag även utrustning såsom en Pioneer mixer jag inte minns namnet på och två stycken Pioneer CDJ-900NXS som jag hade till låns med tanke på priset.

Men som alla andra så lär man sig aldrig att ha backup på saker och ting förrän disken där allt finns, rasar.
Efter det så var det som att jag tappade lusten helt enkelt, ungefär som med en dator som bara jäklas.

Skulle vilja ta upp det igen fast med ny utrustning och med BACKUP!!!
Fast det får nog vänta tills damen kommer och jag vet vad som händer för henne och mig.❤

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan vi försöka hålla borta AMD-circle-jerkandet från sweclockers tack? r/AyyMD/ finns om man har ett sånt behov.

Skriv något som är kopplat till nyheten eller avstå.

PJSalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan vi försöka hålla borta AMD-circle-jerkandet från sweclockers tack? r/AyyMD/ finns om man har ett sånt behov.

Skriv något som är kopplat till nyheten eller avstå.

Är du sur för att dom konstaterar att AMD gjort ett riktigt bra jobb med att knappa in på INTEL trots mindre vinster samt budget? Det dom talar om är ju rätt se relevant till AMD så vet inte riktigt vad du är sur över?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är du sur för att dom konstaterar att AMD gjort ett riktigt bra jobb med att knappa in på INTEL trots mindre vinster samt budget? Det dom talar om är ju rätt se relevant till AMD så vet inte riktigt vad du är sur över?

Nej, jag tycker mest att det blir tråkigt att se samma personer skriva om hur fantastiska AMD är och hur otroligt bra Zen 2 är innan det har släppts i varje artikel där "AMD" nämns oavsett om det handlar om CPU, moderkort, etc.

För övrigt ser jag själv fram emot Zen 2.

Permalänk
Skrivet av Boredbynoobs:

Kan vi försöka hålla borta AMD-circle-jerkandet från sweclockers tack? r/AyyMD/ finns om man har ett sånt behov.

Skriv något som är kopplat till nyheten eller avstå.

Jag följer alla nyheter kring AMDs nya 3000-serie med nöje, i vissa fall adderar kommentarer likt den du attackerar med mervärde - i andra fall inte. Jag tror inte du tror på allvar att du kan läxa upp andra att bara publicera svar som är i direkt anslutning till den faktiska artikeln. Oavsett om det rör AMD, Intel, Nvidia eller något helt annat så fylls trådarna i artiklarna med både relevant och irrelevant information vilket förstås är subjektivt beroende på vem du frågar, ingen tvingar dig att läsa. Vill du bli moderator föreslår jag att du kontaktar Sweclockers och ber om detta, då har du fullständig makt att kontrollera vad som ska få existera eller inte - fram tills dess kan du kanske tagga ner lite och acceptera att inget forum kommer erbjuda dig skräddarsydd information efter dina önskemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkligen. Intel gjorde vinst på 62.76 miljarder dollar 2017 medans AMD endast hade en vinst på 5.33. Så att AMD ens är i närheten av Intel prestandamässigt är en extrem bedrift.

Vinsten säger dock inget om hur stor omsättning bolaget har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Nej, jag tycker mest att det blir tråkigt att se samma personer skriva om hur fantastiska AMD är och hur otroligt bra Zen 2 är innan det har släppts i varje artikel där "AMD" nämns oavsett om det handlar om CPU, moderkort, etc.

För övrigt ser jag själv fram emot Zen 2.

Men ge dig? Ett moderkort är totalt värdelöst utan en processor, det förstår du väl? Så det är klart att det är självklart att det jag skrev är relevant. Hade det varit en artikel om grafikkort så hade jag inte kommenterat och jämfört AMD och Intel, men hade någon sagt att det är en bedrift av AMD vad de har lyckats med med Radeon VII så hade jag kanske tagit upp hur mycket vinst Nvidia gjorde jämfört med AMD. Det handlar om art försöka bidra och ge lite perspektiv på saker. Det är nämligen extremt mycket enklare att lyckas göra bra produikter om man är ett extremt kapitalstakrt bolag, jämfört med om man inte är det. Det var det jag ville belysa. Vill du inte ha den informationen så låt bli och läs då. Jag skriver inte mina kommentarer för att tillgodose någons önskemål, och det skulle aldrig falla mig in att ändra mitt beteende på grund av spydiga kommentarer

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vinsten säger dock inget om hur stor omsättning bolaget har.

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, men jag tycker att i sammanhanget så ger det en tillräckligt god fingervisning.

Det jag googlade fram var "revenue" och jag är faktiskt lite osäker på om det innebär omsättning eller vinst dock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boredbynoobs:

Nej, jag tycker mest att det blir tråkigt att se samma personer skriva om hur fantastiska AMD är och hur otroligt bra Zen 2 är innan det har släppts i varje artikel där "AMD" nämns oavsett om det handlar om CPU, moderkort, etc.

För övrigt ser jag själv fram emot Zen 2.

Håller med, sen blir det ett jädrans liv på samma personer när det inte presterar som de trodde.
Nästan så dem tror på sitt egna påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, men jag tycker att i sammanhanget så ger det en tillräckligt god fingervisning.

Det jag googlade fram var "revenue" och jag är faktiskt lite osäker på om det innebär omsättning eller vinst dock.

Det är intäkter. Behöver dock inte ge en fingervisning då Intel kan ha betydligt bättre marginaler per produkt jämfört med AMD. AMD kan även lägga mer pengar på R&D som drar ner vinsten. Dessutom kan vissa andra avdelningar gå med förlust. Exempelvis kan AMDs grafikkortdivision gå med förlust som drar ner AMD koncernens totala vinst.

Tror dock Intel säljer fler processorer. Men att använda bolaget vinst som underlag kan ge en kraftigt missvisande bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Jag har varit där en gång i tiden, gick misste om 3 månaders arbete när gamla datorn började brinna pga elfel.

Nu kör jag dubbla SSD:er som speglar varandra och en USBdisk som backar upp allt 1-2 ggr i veckan. Men det är ett nödvändigt steg egentligen med all data, man behöver backa upp allt.

Men jag tycker ändå du borde ge uttryck för den ådran om den ändå finns där, sjukt befriande att skapa musik! Finns inga regler eller byråkrati, bara din fantasi!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om man kommer behöva uppgradera för att utnyttja 3000-serien maximalt, eller om det går att köra vidare på X370. Rätt sjukt att man i vissa fall kan uppgradera från PCI-Express 3 till 4 med en BIOS-uppdatering. Snart kanske man kan ladda ner mer RAM-minne också

Det jag främst är ute efter är lägre DPC-latency (musikproduktion) och bättre minnesstöd så jag kan köra mina 3600 MHz i högsta hastighet. Har hört många säga att Asmedia är dåligt, men har inte haft några stabilitetsproblem med mitt X370. USB, SATA, grafikkort, PCI-E nätverkskort o.s.v. fungerar alla utan problem.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Blir intressant att se om man kommer behöva uppgradera för att utnyttja 3000-serien maximalt, ...

Jag är mer nyfiken på om jag rent praktiskt förlorar någonting märkbart på att behålla mitt B350.
Utgår ifrån att ett X570 behövs för att få "extra allt", men det lär dröja tills jag kan dra nytta av det extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sant, men jag tycker att i sammanhanget så ger det en tillräckligt god fingervisning.

Det jag googlade fram var "revenue" och jag är faktiskt lite osäker på om det innebär omsättning eller vinst dock.

Skrivet av Cenorida:

Det är intäkter. Behöver dock inte ge en fingervisning då Intel kan ha betydligt bättre marginaler per produkt jämfört med AMD. AMD kan även lägga mer pengar på R&D som drar ner vinsten. Dessutom kan vissa andra avdelningar gå med förlust. Exempelvis kan AMDs grafikkortdivision gå med förlust som drar ner AMD koncernens totala vinst.

Tror dock Intel säljer fler processorer. Men att använda bolaget vinst som underlag kan ge en kraftigt missvisande bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är inte menat att "sätta dit" någon utan bara rolig information jag letade upp då ni verkade intresserade. Vissa antaganden tog jag även själv då inte hela bilden ges.

Enligt Intels rapport för helåret 2017 lade de ca 13,1$ miljarder på R&D vilket ska motsvara ca 20.9% av alla deras intäkter. Nu hittade jag inte hur mycket de spenderar på R&D för just Client Computing Group (innehåller deras Core-serie och även andra produkter riktade mot konsumenter). Men troligen en liknande siffra till hur mycket av intäkterna som just den gruppen drar in, dvs ca 54%, eller några procent under.

Enda siffran jag hittar för AMD R&D är 1,160$ miljoner. Detta verkar innefatta allt.
Att AMD sedan nämner just Intels R&D investeringar i sin rapport under risker säger väl också en hel del

Skrivet av AMD Rapport:

Intel has substantially greater financial resources than we do and accordingly spends substantially greater
amounts on marketing and research and development than we do. We expect Intel to maintain its market position
and to continue to invest heavily in marketing, research and development, new manufacturing facilities and other
technology companies. To the extent Intel manufactures a significantly larger portion of its microprocessor
products using more advanced process technologies, or introduces competitive new products into the market
before we do, we may be more vulnerable to Intel’s aggressive marketing and pricing strategies for
microprocessor products.

Skrivet av AMD Rapport:

Our research and development expenses for 2017, 2016 and 2015 were approximately $1.2 billion,
$1.0 billion and $947 million, respectively.

Skrivet av AMD Rapport:

2017 2016 2015
(In millions, except for percentages)
Cost of sales ...................................................... $3,506 $3,274 $2,911
Gross margin ..................................................... 1,823 998 1,080
Gross margin percentage . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34% 23% 27%
Research and development ........................................... 1,160 1,008 947
Marketing, general and administrative . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 511 460 482
Amortization of acquired intangible assets .............................. — — 3
Restructuring and other special charges, net ............................. — (10) 129
Licensing gain .................................................... (52) (88) —
Interest expense ................................................... (126) (156) (160)
Other income (expense), net . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . (9) 80 (5)
Provision for income taxes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 39 14
Equity loss in investee . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . $ (7) $ (10) $ —

Så kollar man bara R&D-kostnader så är det enligt min mening riktigt bra gjort av AMD att hänga med Intel.

OT:
Längtar till Zen 2 släpps. Då blir det efterlängtad uppgradering!

Tror ni det kan finnas någon anledning till att AMD väljer att ge stöd för PCIe gen 4 just med Zen 2? Kan det kanske vara så att dom nya grafikkorten som även dom ryktas släppas i sommar använder sig av det? Det lär väl ge prestandaskjuts?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Detta är inte menat att "sätta dit" någon utan bara rolig information jag letade upp då ni verkade intresserade. Vissa antaganden tog jag även själv då inte hela bilden ges.

Enligt Intels rapport för helåret 2017 lade de ca 13,1$ miljarder på R&D vilket ska motsvara ca 20.9% av alla deras intäkter. Nu hittade jag inte hur mycket de spenderar på R&D för just Client Computing Group (innehåller deras Core-serie och även andra produkter riktade mot konsumenter). Men troligen en liknande siffra till hur mycket av intäkterna som just den gruppen drar in, dvs ca 54%, eller några procent under.

Enda siffran jag hittar för AMD R&D är 1,160$ miljoner. Detta verkar innefatta allt.
Att AMD sedan nämner just Intels R&D investeringar i sin rapport under risker säger väl också en hel del
Så kollar man bara R&D-kostnader så är det enligt min mening riktigt bra gjort av AMD att hänga med Intel.

OT:
Längtar till Zen 2 släpps. Då blir det efterlängtad uppgradering!

Tror ni det kan finnas någon anledning till att AMD väljer att ge stöd för PCIe gen 4 just med Zen 2? Kan det kanske vara så att dom nya grafikkorten som även dom ryktas släppas i sommar använder sig av det? Det lär väl ge prestandaskjuts?

Radeon 7 som släpps 7 februari från Amd stödjer PCI-e G4 så därför kommer X570 Stödja detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Radeon 7 som släpps 7 februari från Amd stödjer PCI-e G4 så därför kommer X570 Stödja detta

Då är det alltså inte en högoddsare att även Navi kommer använda sig av det. Ger det någon större prestandafördel på mid-range kort som Navi ryktas bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InCyBoy:

Då är det alltså inte en högoddsare att även Navi kommer använda sig av det. Ger det någon större prestandafördel på mid-range kort som Navi ryktas bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, högre bandbredd till RAM för HBCC. (Ger högre total VRAM bandbredd)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...