Nvidia sänker prognoserna – försäljningen av Geforce RTX-serien sämre än väntat

Permalänk
Medlem

Väldigt många Nvidia fanbois som vill försvara sitt köp här

Nvidia skriver det ju själva: Geforce RTX-serien har sålt sämre än väntat är att Nvidia erkänner att priserna kan ha satts för högt.

Vad finns det att klaga på

Ni blivit har blivit cheated

Klart ni kan klaga på priset, men köpt är köpt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Kanske inte är så konstigt
Sitter själv på ett GTX 1080 idag.
Sneglade lite på RTX 2080 ti men har väldigt svårt att motivera köpet som en Casual Gamer :/

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad sa Jensen egentligen?
"These products deliver a revolutionary leap in performance and innovation with real-time ray tracing and AI, but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games."

  • These products deliver a revolutionary leap in performance - Tolkar jag som en ökning av prestanda.

  • and - Lägg märke till att detta är ett "och", det är alltså något som tillkommer förutom denna "revolutionary leap in performance".

  • innovation with real-time ray tracing and AI - Här talar han om nya funktioner.

  • but some customers may have delayed their purchase while waiting for lower price points and further demonstrations of RTX technology in actual games. - Tja, det är väl det som hänt.

Så Jensen, särskilljer mellan ökad prestanda och nya funktioner (RT och AI), det är två skillda saker, ipac svamlar, Ozzed gör det inte.

Jag läser det som att ”performance and innovation” skiljs från ”RT och AI” med ”with”. Dvs första blocket åsyftar på det andra blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Vad finns det att klaga på

Ingenting! Det är ett fritt val att betala.

Skrivet av skog1s:

Ni blivit har blivit cheated

Nope. Att kasta plånböckerna på Nvidia är något folk har gjort högst frivilligt. Det är så enkelt marknaden fungerar.

Skrivet av skog1s:

Klart ni kan klaga på priset, men köpt är köpt.

När man kastar plånboken på Nvidia (eller någon annan) så kan man inte klaga på högt pris med någon som helst trovärdighet. Om priset hade varit ett problem så hade de inte köpt produkten, och grafikkort med x procent förbättringar mot föregående generation tillhör knappast några livsnödvändigheter heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

priset hade varit ett problem så hade de inte köpt produkten, och grafikkort med x procent förbättringar mot föregående generation tillhör knappast några livsnödvändigheter heller.

åm int ja får spela nya spelet me max uplösning kåmmer ja å dö!!!!!!!!!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@birdman:
Vi har alla olika ekonomiska situation. För en del av oss så kanske 14000 inte gör något större hål i plånboken.

Ja, det är klart.
I dagsläget har jag råd med 2080 Ti Quad SLI men jag skriker inte "shut up and take my money" bara för att den är lite snabbare än förra generationen, speciellt om jag vet att göra det, skulle ge företagen fria händer att öka priserna för framtida lanseringar, där jag kanske inte ens har råd med en (1) RTX 5070 på 25 000 SEK.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Yes sir. RT fanns väl redan på 80 talet va?

Den grundläggande raycastingalgoritmen utvecklades 1968. 1979 gjordes den rekursiv så att man fick stöd för reflektion, refraktion, och skuggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Enda vettiga jag läst i tråden. Vi sitter på ett teknikforum och skämmer ut företag som innoverar och kommer med revolutionerande teknik. Fy vad lågt det har gått när vi ska sakta ner utvecklingen så att folk kan få lite billigare kort till gammal teknik.

Vill ni veta vilka de riktiga pengakåta är? Miners! De förstörde hela systemet och det får alla andra sota för.

*facedesk* minst vettiga jag läst på förstasidan.

Skrivet av Dinoman:

Låt oss kolla lite på fakta då.

https://i.imgur.com/yqeTBhQ.png

Deras kostnader för varken R&D eller Operativa har ökat särskilt dramatiskt, inkomsten har dock skjutit i höjden.

R&D har ökat med 31% medan nettoinkomsten har ökat med 245%. Det talar ju sitt tydliga språk.

Nu kanske någon har hunnit påpeka detta men jag har för mig att de sa att Turing varit under utveckling i över tio år. Ett år tillbaka täcker knappast in kostnaderna för denna generation så att kalla det fakta blir nog att tumma lite på sanningen. Det som hamnar som utpost för R&D i år kanske inte ser dagens ljus förrän 2024, eller senare.

Nettoinkomsten är det enda vi egentligen kan dra någon slutsats av och det är garanterat till största del pga miningboomen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tycker båda AMD och NVIDIA har förstört sig själva under de 3 senaste åren, ingen av dom har tävlat ens sedan R9 290X och GTX 780 Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ingenting! Det är ett fritt val att betala.
Nope. Att kasta plånböckerna på Nvidia är något folk har gjort högst frivilligt. Det är så enkelt marknaden fungerar.
När man kastar plånboken på Nvidia (eller någon annan) så kan man inte klaga på högt pris med någon som helst trovärdighet. Om priset hade varit ett problem så hade de inte köpt produkten, och grafikkort med x procent förbättringar mot föregående generation tillhör knappast några livsnödvändigheter heller.

Klart att det är fritt val att betala.

Likaså som att försvara

Även om jag har en rik plånbok, försvarar det inte att göra ett dumt köp.

Såklart spelar intresse en stor roll, men jag köper inte ett hus, när jag vet om att jag kan få exakt samma hus för x kr mindre.

Typ

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv

Lite äckligt att ni kallar raytracing i realtid för en "gimmick".

Men visst, priserna är för höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Även om jag har en rik plånbok, försvarar det inte att göra ett dumt köp.

Såklart spelar intresse en stor roll, men jag köper inte ett hus, när jag vet om att jag kan få exakt samma hus för x kr mindre.

Folk har ju lyckligtvis olika prioriteringar. Det blir inte ett "dumt köp" bara för att du inte är villig att spendera lika mycket, så att säga, och nu kan man ju inte få "samma hus för x kr mindre". Däremot kan man temporärt avstå från köp utan att gå miste om något livsnödvändigt, priset kommer ju falla förr eller senare på datorprylar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kwirek:

Jag läser det som att ”performance and innovation” skiljs från ”RT och AI” med ”with”. Dvs första blocket åsyftar på det andra blocket.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du rätt i, kan mycket väl läsas på det sättet, tror du har rätt.
Men ser inte heller hur man vända vad han säger till leap in performance of Gigarays per second.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Blir så trött.. folk tänker/beter sig som det vore 1999 igen. En högkonjunktur kan inte stiga för evigt. nVidia är varken första eller sista bolaget som fått/får justera sin prognoser för dom närmsta åren.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av wargreymon:

Du kommer inte få spel med strålspårning utan att hårdvaran har sägs för det. Och uppenbarligen förespråkar du inte att hårdvaran ska ha stöd för det innan det fika stöd i spel. Hur exakt hade du tänkt att detta skulle ske? Eller tycker du seriöst att vi aldrig ska få strålspårning i spel?

RTX kärnorna är det bästa vi har för strålspårning och sådant finns det ett skriande behov hos inom industrin.
Så Nvidias professionella kort lär sälja som bara den.
Misstänker att det var till proffskort som tekniken togs fram.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon52343:

Lite äckligt att ni kallar raytracing i realtid för en "gimmick".

Men visst, priserna är för höga.

Fast det är inte raytracing i realtid av hela scenen, bara en liten del tas fram via raytracing.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Så ja, fick dem sig en ordentlig kalldusch och vaknade upp till verkligheten kanske.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | 32 GB DDR4 3600mhz | Asus TUF RTX 3080 OC | 980 PRO 1TB M.2|
Asus VG279QM | MSI MAG TOMAHAWK X570 | Corsair HX 850 | Noctua NH-DH15 |

Permalänk
Hjälpsam

Angående T&L, som många drar paralleller till, fanns det redan i mjukvara innan GF256, så där fick vi en prestandaskjuts, när tekniken kom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Transform,_clipping,_and_lighti...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Klart att det är fritt val att betala.

Likaså som att försvara

Även om jag har en rik plånbok, försvarar det inte att göra ett dumt köp.

Såklart spelar intresse en stor roll, men jag köper inte ett hus, när jag vet om att jag kan få exakt samma hus för x kr mindre.

Typ

Vilket "exakt samma hus" skulle det vara?

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Det är marknadsföringssnack (i det här fallet för investerare), så man skall nog inte läsa in allt för mycket oavsett.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kwirek:

@Ratatosk: Det är marknadsföringssnack (i det här fallet för investerare), så man skall nog inte läsa in allt för mycket oavsett.

Nej, skall man inte, rätt igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

När jag läste rubriken "Nvidia sänker..." blev jag glad i en tiondels sekund. Hoppas Intel kommer igång på GPU-sidan så vi lite mer konkurrens. Har ju i princip varit två aktörer på den dedikerade GPU marknaden i 18 år nu sen 3Dfx gick och dog i början av 2000-talet!!

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag förstår att man vill få tillbaka forskningskostnaden när det kommer till "nya" produkter. Men se på apple och nvidea nu då. Sälja x antal Kort/telefoner till hög marginal eller 2.5-3x så många till halva marginalen. Speciellt apple som tjänar grova pengar på appstore skulle vinna på att ha mer produkter ute på marknaden.

Tyvärr är det omöjligt att gå på den strategin så som marknaden är utformad. När man jobbar för investerare är det viktigt att gå jämnt därmed plus så riskfritt som möjligt och inom en viss deadline. Att säga "Om vi säljer denna vara för 1000kr baserat på hur prognosen ser ut går vi plus inom 7 månader" går hem men inte "Om vi säljer denna vara för 600kr i förväntan på att sälja dubbelt så många enligt prognos så går vi plus inom 7 månader" är en risk för investerare som genast backar ur.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Är Nvidia och Apple lika förvånade över att en 3dubbling av pris leder till mindre efterfrågan?

Lite facepalm på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som försvarar Nvidias priser?! De som kör samma koncept som Apple. De har en vinstmarginal på 60% på deras grafikkort som säljs privat. Dvs inkomst från försäljning - utveckling+tillverkning
Jämför det med AMDs 36%.
Nvidia är giriga. Observera att det inte är toppmodellerna som har så hög vinstmarginal. De ligger betydligt lägre. 1080ti hade 2% vinstmarginal vid lansering. Det är inte är där ockret sker utan på de kort som ligger i mellan och budgetklassen. Gtx 1050 har över 100% i vinstmarginal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se statistik på hur många i Sverige som köpt vilket kort och för hur mycket. Jag kan nästan garantera att dom 30 pers som köpt ett RTX 2080 TI oxå ångrar sig..

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad Nvidia väljer att göra framöver. Gissar att de inte har någon anledning att sänka priserna, iaf så länge AMD inte kan kontra.
Utan AMD skulle de troligen också kunna hålla fast vid prisättningen generation efter annan, till slut behöver ju folk uppgradera för att kunna spela dom senaste spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

När Nvidia går över till 7 eller 5Nm i tillverkningsteknik så kommer RTX korten finnas i alla segment vilket kommer att göra serien mycket populär tror jag. Nvidia släppte 2000 serien minst ett år för tidigt där de var tvungen att tillverka kretsen med "gammal" teknik. Men det gynnar AMD som nu kan bedöma Nvidas framfart med RTX korten. (tvivlar på spel titlar sponsrade av AMD får RT)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Sitter på två RTX kort i familjen.
Sonen som är krävande hade behov av att uppdatera sitt gamla 960 till 1080 liknande prestanda. 2070 kändes som en bra affär där det leverar bättre än 1080 till ett lägre pris

Själv hade mitt 760 blivit för slött på 1440p skärmen, inte jättekrävande själv men spanade på 1070 - när sedan 2060 kom mer bättre prestande än 1070ti fast till 1070 pris så kändes det klockrent köp även det.
För de som funderat på att uppdatera sina äldre kort så känns dagens läge med 2060/2070 mer gynnsamt än hur det såg ut för ett halvår sedan med 1070-1080.

Jämfört med 10xx så är de nya 20xx korten mycket mer prisvärda, förstår inte gnället.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det dimper, nästa år får man detta prestanda för halva priset, där det borde ligga, eller så får man ett nytt kort med dubbelt antal RT cores.

Tänk också på att raytracingen är pinsamt frånvarande i dessa spel, knappt inga av de viktiga effekterna är implementerade just pga att prestandan är kass. Vi vill ha reflektioner, vi vill ha skuggor, vi vill ha global illumination, dessa får man mer eller mindre gratis av raytracing. Då dagens kort bara klarar ett par % av en bildskärm så kommer vi aldrig att få i närheten av dessa, utan "assisted raytracing" blendad med den vanliga rasterizeringen. Man vill också ha många fler rays per pixel, så även om prestandan dubbleras nästa generation så kommer man mer eller mindre inte ha råd med dom mest grundläggande och efterlängtade effekterna i raytracing.