Köpt PC spel på skiva men ingen läsare

Permalänk

Köpt PC spel på skiva men ingen läsare

Hej

Skrev lite om detta i Dirt Rally 2.0 tråden, men tycker detta passar dåligt där.

Beställde idag DR på skiva från Komplett, men kom på att jag ej har någon läsare.
Vill ju köra spelet via Steam, går detta ?

Enligt @Andreaz1 går det ej, men läser man lite i forum säger en del att det går.
Alltså att man får en kod så man kan ladda ner det från Steam utan att behöva använda
sin DVD skiva.

Så funkar det eller ska jag avboka från Komplett ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andersgog:

Hej

Skrev lite om detta i Dirt Rally 2.0 tråden, men tycker detta passar dåligt där.

Beställde idag DR på skiva från Komplett, men kom på att jag ej har någon läsare.
Vill ju köra spelet via Steam, går detta ?

Enligt @Andreaz1 går det ej, men läser man lite i forum säger en del att det går.
Alltså att man får en kod så man kan ladda ner det från Steam utan att behöva använda
sin DVD skiva.

Så funkar det eller ska jag avboka från Komplett ?

Om det är ett Steam-spel behöver du aldrig sätta i skivan. Skriv bara in koden så löser sig resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dirt rally 2.0 finns på steam så du bör antagligen kunna använda nyckeln i steam
https://store.steampowered.com/app/690790/DiRT_Rally_20/

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Dirt rally 2.0 finns på steam så du bör antagligen kunna använda nyckeln i steam
https://store.steampowered.com/app/690790/DiRT_Rally_20/

@Fenix Ja, Dirt Rally 2.0 finns på Steam, men dyrare. Så det bör följa med en nyckel med spelet ?
Så jag kan låta skivan vara kvar i fodralet och sköta allt via Steam precis som om jag köpt spelet där ?

Permalänk
Medlem

som sagt borde nykeln fungera men det är aldrig fel att ha en usb läsare för de riktigt gamla spelen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Om det är ett Steam-spel behöver du aldrig sätta i skivan. Skriv bara in koden så löser sig resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Kazan_90 ja, det säljs ju på Steam. Så du är säker på detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Kazan_90 ja, det säljs ju på Steam. Så du är säker på detta ?

kolla på fodralet.. står det nåt om steam så bör nyckeln funka.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ditt rally 2 ett nytt spel?
Om så är fallet så är det säkert bara en steaminstallation på skivan.
Om vill sig riktigt illa är inte ens spelet där utan kräver online för att ladda ner
Oavsett så lär du kunna vara aktiverat nyckeln i Steam så tankar du ner spelet därifrån.
Du mörsäkra dig om att det är steamversion som är på skivan förstådd

Skickades från m.sweclockers.com

Typo
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ditt rally 2 ett nytt spel?
Om så är fallet så är det säkert bara en steaminstallation på skivan.
Om vill sig riktigt illa är inte ens spelet där utan kräver online för att ladda ner
Oavsett så lär du kunna vara aktiverat nyckeln i Steam så tankar du ner spelet därifrån.
Du mörsäkra dig om att det är steamversion som är på skivan förstådd

Skickades från m.sweclockers.com

@Molotav Dom på Komplett sa att det var en DVD skiva. Sen är ju frågan om dom vet om den
är en Steamversion eller ej.

@Fenix Står inget på fodralet om Steam vad jag kan se. Sen har jag dock bara sett framsidan.

Permalänk
Inaktiv

Jag har aktiverat produktnycklar flera gånger på Steam tillhörande skivor, och det har gått. Det är väl precis så kinguin och g2play fungerar dessutom, de nycklarna kommer oftast från fysiska kopior.

Men varför ska man ens köpa på skiva i dagsläget? Känns bara onödigt.

Permalänk
Medlem

@andersgog: Finns spelet du köpt med på denna listan så funkar det på steam
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=7480-wusf...

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Jag har aktiverat produktnycklar flera gånger på Steam tillhörande skivor, och det har gått. Det är väl precis så kinguin och g2play fungerar dessutom, de nycklarna kommer oftast från fysiska kopior.

Men varför ska man ens köpa på skiva i dagsläget? Känns bara onödigt.

@SprengPanda Skiljer lite mer än 100 spänn, därför blev det med skiva. Men hade jag vetat detta innan så hade jag ej beställt där.

@ExcZist Dirt Rally är ej med i listan, dock så har ju DR 2.0 ej släppts ännu.

Permalänk
Medlem

Tror det ska funka, annars köp bara en usb-cdläsare så har du när de behövs, så kan du bränna nån musik/film-skiva också åt nån gammal släkting om de skulle önskas

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

@SprengPanda Skiljer lite mer än 100 spänn, därför blev det med skiva. Men hade jag vetat detta innan så hade jag ej beställt där.

@ExcZist Dirt Rally är ej med i listan, dock så har ju DR 2.0 ej släppts ännu.

Bara att installera med skivan om du kan skaffa en portabel dvd spelare.
Jag själv spelar fortfarande spel på skiva 😁

Permalänk
Medlem

Det ser ut att vara ett Steam-spel. I så fall är det bara att använda koden i fodralet och ladda ner spelet genom Steam.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

I värsta fall kan man ju alltid stoppa i skivan i en gammal dator, göra en avbildning med t.ex. IMGBurn, skicka över LAN till den nya datorn och montera den i en virtuell enhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andersgog:

@SprengPanda Skiljer lite mer än 100 spänn, därför blev det med skiva. Men hade jag vetat detta innan så hade jag ej beställt där.

@ExcZist Dirt Rally är ej med i listan, dock så har ju DR 2.0 ej släppts ännu.

Avboka då? Du får pengarna tillbaka inom någon dag.

"Jag vill ångra mitt köp, hur gör jag det?"
Logga in på Min sida och klicka på Orderöversikt och retur.
Leta upp den order du vill returnera. Klicka sedan på ”Använd öppet köp 60 dagar” och följ instruktionerna.

Permalänk
Medlem

@andersgog: Det finns ju med i Steams butik, då skall det inte vara några problem att använda nyckeln att aktivera.
https://store.steampowered.com/app/690790/DiRT_Rally_20/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andersgog:

Enligt @Andreaz1 går det ej, men läser man lite i forum säger en del att det går.
Alltså att man får en kod så man kan ladda ner det från Steam utan att behöva använda
sin DVD skiva.

Jag sa inte att det är utan att jag tror att det är så. Jag misstänker att du får den version du har betalt för, dvs har du betalt för en fysisk version så är det det du får. Jag har själv svårt att tro att den skulle kunna gå att aktivera och ladda ner via Steam då det är ett helt annat system men jag kan mycket väl ha fel, det är väl bara att prova om inte annat.

Permalänk

Tack för alla tips, har skickat en fråga till Komplett. Vi får se vad jag hittar på. Är ju lätt att avboka
om det skulle behövas.

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Tack för alla tips, har skickat en fråga till Komplett. Vi får se vad jag hittar på. Är ju lätt att avboka
om det skulle behövas.

Fick svar från Komplett igår. Dom skriver "Man kan lägga till spelet i menyn, men det följer ej med en Steam cd nyckel"

Då tolkar jag det som att jag ej kan ladda ner spelet från Steam, och ha det precis som om man köpt spelet från Steam.

Så jag har avbokat det. Måste vara CD digital.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag sa inte att det är utan att jag tror att det är så. Jag misstänker att du får den version du har betalt för, dvs har du betalt för en fysisk version så är det det du får. Jag har själv svårt att tro att den skulle kunna gå att aktivera och ladda ner via Steam då det är ett helt annat system men jag kan mycket väl ha fel, det är väl bara att prova om inte annat.

I de allra flesta fall så går det alldeles utmärkt att aktivera en fysisk licens på Steam, Uplay, Origin etc, det var väääääldigt längesen produktnyckeln som följer med den fysiska utgåvan faktiskt skulle aktiveras i själva spelet efter eller under installationen.

TS: läs instruktionerna som följer med fodralet så ska du se att det går jättebra att aktivera på respektive store front, t.ex. Steam.

Edit: jaha, du har redan hunnit avboka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag sa inte att det är utan att jag tror att det är så. Jag misstänker att du får den version du har betalt för, dvs har du betalt för en fysisk version så är det det du får. Jag har själv svårt att tro att den skulle kunna gå att aktivera och ladda ner via Steam då det är ett helt annat system men jag kan mycket väl ha fel, det är väl bara att prova om inte annat.

En "fysisk" version på PC har de senaste 10 åren ju varit en DVD plus en Steam-kod (utom i väldigt speciella undantag typ indie games).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

@Northbane
@mfm
Ja, jag trodde det också, kan ju vara att dom på Komplett inte vet. Men ville ej chansa.