Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Hej! Sitter och funderar på att köpa Nintendo switch super smash Bros edition, känns som 3990 är ett okej pris? Men är tveksam till om jag kommer spela switch, ni som har köpt spelar ni mycket eller blir det mest att den ligger? Vilka spel är bäst? Har Zelda till Wii u.

Spelade inte så mycket som jag trodde att jag skulle göra, men sedan har jag nog aldrig varit någon konsolfreak.

Är inte iväg så ofta och då har jag inte spelat så mycket "handheld". För det mesta så har den varit dockad. Det enda jag tyckte var roligt var Super Mario Party Riktigt skoj om man är ett gäng.

Spelutbudet är inte den bästa. Jag tycker inte det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Hej! Sitter och funderar på att köpa Nintendo switch super smash Bros edition, känns som 3990 är ett okej pris? Men är tveksam till om jag kommer spela switch, ni som har köpt spelar ni mycket eller blir det mest att den ligger? Vilka spel är bäst? Har Zelda till Wii u.

Om du ska spela mycket handheld, både hemma eller på resande fot, tycker jag att du ska köpa en switch! Riktigt kul och många bra spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Alrik:

Hej! Sitter och funderar på att köpa Nintendo switch super smash Bros edition, känns som 3990 är ett okej pris? Men är tveksam till om jag kommer spela switch, ni som har köpt spelar ni mycket eller blir det mest att den ligger? Vilka spel är bäst? Har Zelda till Wii u.

För mig fanns det 3 stora argument

1. Bärbar!
2. Zelda botw
3. Utbudet av indiespel samt klassiska spel.

Den stora grejen för mig är såklart det bärbara. Jag har den till att stilla mina gamingbehov när jag är hemifrån. Det blir en del spelande dockat hemma men antagligen 80/20 bärbart

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

För mig fanns det 3 stora argument

1. Bärbar!
2. Zelda botw
3. Utbudet av indiespel samt klassiska spel.

Den stora grejen för mig är såklart det bärbara. Jag har den till att stilla mina gamingbehov när jag är hemifrån. Det blir en del spelande dockat hemma men antagligen 80/20 bärbart

Instämmer om alla dessa punkter. Visst, PS4 Pro och dagens mest kraftfulla konsol, Xbox One X, må vara kraftfullare och ge bättre grafik, speciellt ihop med en bra TV. Men Switch är i en egen klass just pga att den är en handhållen spelkonsol där spelen inte behövts gimpas för att fungera. Det är samma spel, inget avskalat (utöver möjligen grafik) du spelar på Switch. Inte som med 3DS och PSP/PSP Vita där man fick spela en slaktad version av samma multiplattformtitel.

Att den är handhållen bör verkligen inte underskattas. Att kunna ta med sitt spelande kanske inte ger något 9 av 10 spelsessioner. Men den tionde där du bara plockar ur din Switch ur dockningsstationen och bara tar med spelandet, i samma session utan att behöva stänga av spel, konsol eller något utan allt bara fungerar... underbart. Och då bör det tilläggas att jag var tveksam till att Switch var bärbar i början. Att faktiskt använda funktionen och se hur allt fungerar omvände mig totalt. Använder mina två Switchar 100% bärbart i dagsläget. Tanken är att min andra Switch ska vara dockad i vardagsrummets TV men den är bärbar även den, med spel jag spelar vid sidan om det jag spelar på min huvudswitch.

Vill man spela stationärt vid TVn är det Xbox One X och Game Pass som gäller som jag ser det. Bärbart, Switch utan tvekan. Bryr man sig inte om portabilitet och vill få ut så mycket som möjligt för pengarna är det Xbox One X (eller S om man verkligen vill snåla) och Game Pass som gäller. Game Pass är i dagsläget en galet prisvärd tjänst med sitt ständigt växande spelutbud.

Permalänk
Medlem

Zelda botw är inte min grej. Gillar de flesta zelda spel, men de gick för långt åt fel håll denna gång enligt mig. Jag vet att jag är i minoritet på den punkten men det är som det är Jag vill ha mindre open world, crafting och ingen weapon degradation. Jag vill ha mer kluriga tempel och pussel.

Flera andra nintendo titlar är grymma. Mario + Rabbids kunde jag knappt lägga ifrån mig innan jag kom igenom det. Super Mario Odyssey var också bra.

Men för mig har switch blivit en indie konsol. Det släpps massor med grymma indie titlar till switchen.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Zelda botw är inte min grej. Gillar de flesta zelda spel, men de gick för långt åt fel håll denna gång enligt mig. Jag vet att jag är i minoritet på den punkten men det är som det är Jag vill ha mindre open world, crafting och ingen weapon degradation. Jag vill ha mer kluriga tempel och pussel.

Flera andra nintendo titlar är grymma. Mario + Rabbids kunde jag knappt lägga ifrån mig innan jag kom igenom det. Super Mario Odyssey var också bra.

Men för mig har switch blivit en indie konsol. Det släpps massor med grymma indie titlar till switchen.

Skönt att höra att någon håller med mig. Zelda botw var inte alls min grej, tröttnade ganska fort. Att vapnen går sönder är något som jag stör mig sjukt mycket på, så ska inte Zelda vara. Jag gillar pussel och tempel och att man vet lite mer vart man ska utan att springa runt och ödsla tid på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Skönt att höra att någon håller med mig. Zelda botw var inte alls min grej, tröttnade ganska fort. Att vapnen går sönder är något som jag stör mig sjukt mycket på, så ska inte Zelda vara. Jag gillar pussel och tempel och att man vet lite mer vart man ska utan att springa runt och ödsla tid på det.

Även jag får komma ut som en kättare, har försökt spela igenom BOTW flera gånger men tröttnat. Gillade mer progressionen i dom gamla Zelda spelen än BOTW.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_tito:

Även jag får komma ut som en kättare, har försökt spela igenom BOTW flera gånger men tröttnat. Gillade mer progressionen i dom gamla Zelda spelen än BOTW.

Samma här. Har spelat kanske 2-3h och tröttnade ganska så fort. Har inte alls något sug av att spela, men får försöka kämpa mig igenom spelet 😂. Mario Odyssey var dock riktigt roligt

Permalänk
Medlem

Respekterar givetvis eran åsikt kring BOTW, det senaste Zelda tog en helt ny riktning. Förstår att det inte passar alla.
Jag personligen älskar det men det finns lite saker att förbättra, som fler tempel tex och mer story.

Verkar osäkert om det blir någon Direct i Januari :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Verkar osäkert om det blir någon Direct i Januari :/

Jo, men Indie Highlights imorgon i alla fall, får se om det blir några överraskningar. Ett releasedatum för Wargroove skulle sitta fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Samma här. Har spelat kanske 2-3h och tröttnade ganska så fort. Har inte alls något sug av att spela, men får försöka kämpa mig igenom spelet 😂. Mario Odyssey var dock riktigt roligt

Jag tog och befriade alla väktare men sen kom jag på att dels har jag glömt gå upp i alla torn och låsa upp kartan samt att jag har alldeles för dålig utrustning att komma nära slottet och slåss mot Ganon 😅

Får ta tag i det där igen, stör mig på att det ligger och skvalpar i spelhögen 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Super Mario Kart 8 är väldigt kul, rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Skrivet av kojan2:

Super Mario Kart 8 är väldigt kul, rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag inte gillar med Mario kart till Switch är att man inte kan åka ur banan. Det är osynliga väggar. Mario kart till snes var grejer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Det jag inte gillar med Mario kart till Switch är att man inte kan åka ur banan. Det är osynliga väggar. Mario kart till snes var grejer det.

Och du har inte glömt att stänga av "smart steering som är igång som standard?

Blir ett helt annat spel utan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Smart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Carl-Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Och du har inte glömt att stänga av "smart steering som är igång som standard?

Blir ett helt annat spel utan.

https://youtu.be/pVnUcQTmW0I

Ser ju precis ut som Mario kart till Wii u, är det några stora skillnader?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimriood:

Ser ju precis ut som Mario kart till Wii u, är det några stora skillnader?

Skickades från m.sweclockers.com

I grund och botten samma spel med lite nytt.

Fler som spelar på Switch online.

https://m.ign.com/wikis/mario-kart-8/Switch_Version_Changes

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:
  • Development update on Metroid Prime 4 for Nintendo Switch

https://youtu.be/00Fv-O103Gw

Nej jag är inte bitter.....

Dold text

Aja bara att vänta dåra! Väck mig när det släpps, går i ide nu.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Nej jag är inte bitter.....

Aja bara att vänta dåra! Väck mig när det släpps, går i ide nu.

Riktigt tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Nej jag är inte bitter.....

Aja bara att vänta dåra! Väck mig när det släpps, går i ide nu.

Om du inte är bitter så är du en mer förstående människa än jag. Detta var verkligen en besvikelse. MEN, en ny flopp i serien hade varit värre.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Om du inte är bitter så är du en mer förstående människa än jag. Detta var verkligen en besvikelse. MEN, en ny flopp i serien hade varit värre.

Kan väl säga att jag är både lätt deprimerad och förstående när det gäller beslutet.
Jag hoppas (och tror!) att detta kommer bli grymt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas att MP1-3 dyker upp på Switch så länge, gärna med möjlighet att använda Switch-kontrollerna likt hur Metrid Prime Trilogy fungerade på Wii.
Helt klart en besvikelse men får nog ändå anses vara bättre att de gör om spelet så de blir nöjda. Då blir nog kanske vi det i slutändan med. Dock är det aningen deprimerande att inse att det lär ta evigheter för nästa spel i serien att komma ut. Och räknar man inte med Samus Returns (som gärna kunde få släppas på Switch med, när vi ändå håller på) och Federation Force vilken få verkar gilla, så är senaste Prime-spelet släppt 2007. Samus Returns är en remaster eller något av Metroid II till Game Boy.

Och lite mer F-Zero tack.

Edit: Äsch, glömde Other M. Men har verkligen inte varit mycket Metroid spel på senare år.

Permalänk
Medlem

Någon kanske ska be Webhallen ta bort denna? Det lär dröja minst 2-3 år...

https://www.webhallen.com/se/product/270082-Metroid-Prime-4

Permalänk
Medlem

Jag hoppas Persona 5 kommer till Switch. Har alltid velat spela spelet men har inte en PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Någon kanske ska be Webhallen ta bort denna? Det lär dröja minst 2-3 år...

https://www.webhallen.com/se/product/270082-Metroid-Prime-4

Webhallen brukar ha icke-existerande produkter i sitt sortiment så den lär säkert vara kvar även i fortsättningen. Fakehallen om man så vill det.

Skrivet av Cooling23:

Jag hoppas Persona 5 kommer till Switch. Har alltid velat spela spelet men har inte en PS4.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har det till PS4 men hade verkligen föredragit spelet portabelt. Gärna Persona 4 Golden portad när vi ändå är igång.
JRPG handhållet på Switchen är något jag gillar riktigt skarpt.

Permalänk
Medlem

Någon som spelar minecraft? för jag och en polare vill kunna "cross-platform" spela, jag vill kunna komma in på hans server som ligger på en stationär datorn från mitt switch. dvs en vanlig server, som man kan ladda hem och hosta själv. och sen vill jag kunna joina från mitt minecraft på switchet. Så som jag fattar det är det "crossplay" någon som vet?

Permalänk
Inaktiv

Den där Yooka Laylee boxen var galet snygg. Hade gärna sett något sådant officiellt. Exempelvis Mario Odyssey eller Zelda Breath of the Wild med SNES/N64 boxformat I hyllan hade varit galet snyggt mot för de små vanliga plastfodralen.

Nu föredrar jag för tillfället via eShop men hade något sådant kunna vara ett lite dyrare val vid nylanseringar hade jag nog nappat på något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Den där Yooka Laylee boxen var galet snygg. Hade gärna sett något sådant officiellt. Exempelvis Mario Odyssey eller Zelda Breath of the Wild med SNES/N64 boxformat I hyllan hade varit galet snyggt mot för de små vanliga plastfodralen.

Nu föredrar jag för tillfället via eShop men hade något sådant kunna vara ett lite dyrare val vid nylanseringar hade jag nog nappat på något sådant.

Kickstarter boxen är väldigt snygg har inte fått min ännu har köpt både. Priset var billigare än den ursprungliga som kostade 340 GBP. Visst de fick två boxar med. Det var ett antal som köpte den för $249.99 på LRG och tack vare det så hade de råd att uppgradera boxen med ett guldfärgat spelkort.

https://www.kickstarter.com/projects/playtonic/yooka-laylee-a...

"Pledge £340 or more

(Approx $535 USD, €476 EUR)

Due to incredible demand!!!

*THE 64-BIT EDITION!*
RETRO BOX, N64 CART DRIVE, SIGNED MANUAL"

Permalänk
Medlem

Jag började spela Ocotopath Traveller i helgen, det var rätt mysigt! Lite SNES-känsla med moderna grafiska effekter. Valde H'annit och tänkte lägga till någon magiker, typ Cyrus eller Ophilia. Sedan kanske Therion.

Finns det en övergripande handling utöver de åtta karaktärsbundna?

Tips: www.octopathplanner.com
Jag var på väg att göra en excelfil över olika partys innan jag ramlade över octopathplanner, där man får en enkel översikt över attacker och path actions.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av doomas:

Jag började spela Ocotopath Traveller i helgen, det var rätt mysigt! Lite SNES-känsla med moderna grafiska effekter. Valde H'annit och tänkte lägga till någon magiker, typ Cyrus eller Ophilia. Sedan kanske Therion.

Finns det en övergripande handling utöver de åtta karaktärsbundna?

Tips: www.octopathplanner.com
Jag var på väg att göra en excelfil över olika partys innan jag ramlade över octopathplanner, där man får en enkel översikt över attacker och path actions.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köpte och började spela detta spelet på semestern (för runt ett halvår sedan) och jag är fortfarande inte klar. Men det är mycket pga bristande speltid. Blivit mer fokuserat för mig i år och gillar det rätt mycket för tillfället. Men upplever fortfarande storyn som svag likt de flesta andra modernare squenix-titlar. Någon övergripande story finns vad jag sett inte utan det är varje karaktärs questline ihop med massor av sidequests vilka i regel är fetch quests.

Gillar striderna skarpt!