Android 9 pie för Nokia 5 drar mer ström, andra som har märkt samma sak?

Permalänk

Android 9 pie för Nokia 5 drar mer ström, andra som har märkt samma sak?

Hej
Laddade ner Android 9 till min Nokia 5.
Tycks dra mera ström en andoid 8,1
Är det andra som har märkt samma sak?

§3.1 /mod
Permalänk
Medlem

Betydligt bättre för min del. (op6)

Permalänk
Medlem

Det kanske är någon app som inte lirar ordentligt med pie för dig som drar ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Autokorrekt...
Permalänk

Funkar kanon på min Galaxy S9. Det är inte appar som uppdateras i bakgrunden och gjorde du full reset?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Efter att jag uppdaterade till Pie på min S9+ har den dragit väldigt mycket ström över natten. På Oreo tappade jag ca 2-3 procent per natt, nu tappar jag mer i stil med 6-8% per natt
Har redan gjort en factory reset och problemet kvarstår, så har ingen aning om det går att lösa

Permalänk
CS-mästare

Pie förbättrade allting på min Oneplus 5T, supernöjd!!

Permalänk
Medlem

Jag har en Oneplus 5T och kört android pie i snart två veckor. Har inte märkt av någon betydande batteriförsämring jämfört med android oreo.

I det stora hela är jag tyvärr missnöjd med uppdateringen. Det var väldigt trevlig med lite UI-förbättringar, men att klockan har bytt plats och att brightness-skalan har ändrats (tidigare hade jag ungefär 25-30% på skalan, men nu måste jag ha runt 60-70% för att efterlikna ljusstyrkan jag hade).

Nya navigationsgesterna blev jag inte kompis med. Tyckte tillbaka-gesten var alldeles för onaturlig och det gick allmänt långsammare för mig att navigera på detta sätt. Jag aktiverade knapparna igen efter några dagar.

Sedan är det tre appar som började strula i samband med uppdateringen;
- Messenger fryser till ordentligt ibland när jag skriver (måste tvångsavsluta för att komma vidare).
- Min battery charger notifer-app som alltid har fungerat felfritt, ger mig inga notiser längre om jag inte går in i appens inställningar och väljer larmgränser (måste göra detta varje dag).
- En podcast som jag lyssnar på som har en egen app har blivit skrattretande laggig (har kanske 2-3 fps)

Sedan upplever jag smålagg vid animationer här och där, så jag hoppas det blir bättre snart. Tycker det är väldigt tråkigt att saker som alltid fungerat snabbt och smidigt helt plötsligt blir markant segare vid större uppdateringar (även fast det inte har skett några grafiska ändringar). If it ain't broke, don't fix it.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har det blivit förbättringar med senaste uppdateringarna? Framför allt på Nokia 5?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Vad har de gjort med GPS inställningar i Pie förresten? Brukar ju finnas under google inställningarna och localization så brukar man få välja mellan 3 olika lägen, själv kör jag alltid med energisparläget för att spara ström då GPSen om man både använder telefonens GPS eller "hög precision" inställningen brukar dra mer för mig. Märker bara att det finns inte samma alternativ där längre när jag kollar nya jobbtelefonen (Samsung A40 med 9.0)

Eller kanske de har fixat till sig strömförbrukningen när man har avstängt lokalisering i 9.0, i Oreo och tidigare versioner så använder bara google service mera ström istället om man stänger av det så därför brukar jag föredra energisparläget för att minska på förbrukningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional