Permalänk
Medlem

Långsam upload

Hej. Har Telia fiber, 500/100.
När jag kör bredbandskollen får jag detta:
NEDLADDNING
630,10 Mbit/s
UPPLADDNING
13,60 Mbit/s
SVARSTID
2,12 ms

När jag kör Speedtest får jag:
589.38
114.43
3

Och DSLreports:

Varför blir just bredbandskollen så kass?

Permalänk
Medlem

Får du samma resultat vid upprepade mätningar över tid?

Annars kan det finnas flera orsaker, ett par är:
- Kapacitetsbrist/tillfällig kapacitetsbrist mellan Telia och Bredbandskollen
- Tillfälliga problem hos bredbandskollen
- Tillfällig användningsspik på ditt nätverk

Men det är svårt att säga bara baserat på två mätresultat. Mätningar över tid och lite mer information om hur ditt nätverk ser ut hemma skulle kunna hjälpa till ytterligare med att identifiera orsaken.

Permalänk
Inaktiv

Är nog enklare att kontakta Bredbandskollen om det
http://www.bredbandskollen.se/om/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Får du samma resultat vid upprepade mätningar över tid?

Ja, jag har mätt över en veckas tid mellan olika tider.
Just bredbandskollen verkar "kappa" min UL.

Permalänk
Medlem

Jag verkar faktiskt ha samma bekymmer med bredbandskollen, har reagerat vid ett antal tillfällen på senare tid att jag bara får 10Mbit upload (ska ha 100). När jag testar bredbandskollen på telefon verkar det dock fungera bra.
Jag har testat med två olika datorer och får samma resultat, dessa är kopplade med kabel.

Skrivet av Falcon:

Ja, jag har mätt över en veckas tid mellan olika tider.
Just bredbandskollen verkar "kappa" min UL.

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Bara på datorn via tråd, tfn via wifi fungerar fint.

Så problemet är nog hos bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Har samma problem (?) på min dator hemma men inte på en av de andra. Provade även min jobblaptop och den fick samma problem med just upload, även på jobbet hade jag lika dåligt upload.

Provade speedtest just nu och fick bra värden där, bredbandskollen fortfarande dåligt. Provade då en annan browser (edge) mot bredbandskollen och helt plötsligt fick jag 900Mbit+ på upload. Har inte blivit klokare men funderar på om det kan vara nån addon i chrome som ställer till det...

Uppdatering: Varken extensions eller cache verkade ha någon påverkan på hastigheten. Enda jag vet är att nån gång mellan 29 December och 30 Januari så droppade upload från ca 100Mbit till 5-7Mbit. Download funkar bra.

Visa signatur

/Falchion

Permalänk
Medlem

Kollade min dator hemma just nu och kan bekräfta samma beteende. Speedtest ger bra värden samt att bredbandskollen med edge istället för chrome visar också bra värden. Min gissning är att det antingen är chrome version eller min profil för chrome som på nått sätt ställer till det.

Visa signatur

/Falchion

Permalänk
Inaktiv

Inga problem här iaf

Permalänk
Medlem

Har gjort samma iakttagelser här hemma, både edge och internet explorer ger normala värden.
Enbart chrome verkar begränsa sin upload.

Skrivet av Falchion:

Kollade min dator hemma just nu och kan bekräfta samma beteende. Speedtest ger bra värden samt att bredbandskollen med edge istället för chrome visar också bra värden. Min gissning är att det antingen är chrome version eller min profil för chrome som på nått sätt ställer till det.

Permalänk
Medlem

Det känns som jag har samma fenomen/problem.
Har bredband2 (250/100) och vid mätning får jag:

Bredbandskollen.se:
Chrome:
300 ner, 7 upp
Internet Explorer:
300 ner, 120 upp

Speedtest.net:
Chrome:
270 ner, 106 upp
Internet Explorer:
270 ner, 102 upp

MEN när jag går in på bredbandskollen med Chrome och väljer "Avancerad mätning", och där väljer att mäta "Websockets (prioriterat)" istället för "Websockets+HTTP" så får jag resultatet:
Bredbandskollen.se:
Chrome:
310 ner, 122 upp
Internet Explorer
290 ner, 104 upp

Jag har inte lyckats klura ut vad skillnaden mellan "Websockets (prioriterat)" och "Websockets+HTTP", eller vad det innebär.
Men problemet verkar ju för mig vara en kombo mellan Chrome <-> Bredbandskollen.
Om jag inte minns fel, så började "problemet" för mig i början/ mitten av januari -19.

Permalänk
Medlem

Har de senaste månaderna sett problem med just detta om man använder Lastpass lösenordshanterare i Chrome, funkar bra i Edge och Firefox men dödar din upload i Chrome. Avaktiverar/avinstallerar man Lastpass så funkar oftast allt som det ska.

Även om du skrev att plugins inte påverkade detta så hade jag tittat vidare på det bara för att vara säker.

Permalänk
Medlem

Yes, det verkar vara LastPass i Chrome som ställer till det för mig med.

Provade att starta Chrome utan extensions:
"C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" /high-dpi-support=1 /force-device-scale-factor=1 --disable-plugins

och då fick jag bra hastighet i Chrome.
Startade om Chrome med Extensions, och fick dålig upload igen.
Inaktiverade bara LastPass och startade om Chrome, då är upload bra igen.
Så för mig är problemet:
Chome med LastPass extension <-> bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Har de senaste månaderna sett problem med just detta om man använder Lastpass lösenordshanterare i Chrome, funkar bra i Edge och Firefox men dödar din upload i Chrome. Avaktiverar/avinstallerar man Lastpass så funkar oftast allt som det ska.

Även om du skrev att plugins inte påverkade detta så hade jag tittat vidare på det bara för att vara säker.

Intressant. Har lastpass men är osäker på om jag avaktiverade just den.

Visa signatur

/Falchion

Permalänk
Medlem

LastPass har ett case på detta, och förhoppningsvis kommer de att fixa det till nästa version.. . .

Permalänk
Medlem

@MrMason: Har du en länk till någon buggrapport som man kan följa status på?

Permalänk
Medlem

@Faffe:
Den länk jag fick är till deras "Release Notes", där de enl. info kommer att skriva när det är fixat:
https://lastpass.com/upgrade.php?fromwebsite=1&releasenotes=1

Såg att även Bredbandskollen.se nu informerar på sin sida om detta problem, citat: "Webbläsartillägg kan orsaka problem med Bredbandskollen"

Permalänk
Medlem

Hur jäkla märkligt är inte detta då. Haft detta problem länge, men inte brytt mig så mycket, då jag fått högre hastighet på andra test siter.

Testade nu med Safari på Bredbandskollen och fick då normala värden.

Sökte på detta och hittade denna tråd, och mycket riktigt så blir upload högre på Bredbandskollen när man inaktiverar LastPass.

/Söder