Philips 328E9FJAB: Tråkiga färger trots Ultra Wide Color?

Permalänk
Medlem

Philips 328E9FJAB: Tråkiga färger trots Ultra Wide Color?

Tjena!

Mina erfarenheter kring detta är rätt begränsade så tänkte att jag frågar er om hjälp

Köpte en Philips 328E9FJAB/00 och är väldigt nöjd med skärmen överlag. Men! Jag tycker färgerna är ganska matta och tråkiga, det är nästan så att man inte ser skillnad på orange och gul.

Jag har pillat på inställningar och de olika lägena men det som ändras tycker jag är hur blå bilden blir(typ 5600K -7000K, dvs hur kall/ bilden är?) Skärmen ska tydligen ha Philips Ultra Wide Color. Fräckt säljnamn, men jag får inte till de levande färgerna de visar på sin hemsida:

https://www.philips.se/c-m-so/bildskaermar/features/ultra-wid...

Min skärm ser mer eller mindre ut som bilden till vänster hela tiden.

Någon som har tips? Eller kan länka till en bra nybörjarguide angående färgkalibrering?

Tack på förhand!

Förtydligade rubrik från "Tips på konfigurera färg?"/Thomas Y
Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Carlj:

Jag tycker färgerna är ganska matta och tråkiga, det är nästan så att man inte ser skillnad på orange och gul.

328E9FJAB är en VA-panel med stor färgrymd. Vad jag tidigare sett av detta är det ganska överdrivna färger rakt igenom med ansikten som får drag av morot och rödbeta. Men om det är svårt att se skillnad på orange och gult kan det vara så att du inte har rätt vinkel mot skärmen. Det är en VA-panel och sitter du inte rakt framifrån kommer nyanserna skifts om och färgerna som regel bli blekare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

328E9FJAB är en VA-panel med stor färgrymd. Vad jag tidigare sett av detta är det ganska överdrivna färger rakt igenom med ansikten som får drag av morot och rödbeta. Men om det är svårt att se skillnad på orange och gult kan det vara så att du inte har rätt vinkel mot skärmen. Det är en VA-panel och sitter du inte rakt framifrån kommer nyanserna skifts om och färgerna som regel bli blekare.

Som sagt, jag är nybörjare, så vad innebär färgrymd? Och vad menar du med morot och rödbeta? Det är inte bara orange och gult som är problemet, utan generellt tycker jag att färgerna är väldigt matta bredvid min 24" Benq.

Jag sitter mitt framför skärmen, så det är inte där skon klämmer.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Carlj: Jag har en förklaring av färgrymder i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-ado... Tar upp AdobeRGB specifikt men principerna är densamma för den större färgrymden hos Philipsskärmen.

Morot och rödbeta: de färgerna du får på hudtoner när färgrymden hos skärmen är för stor i förhållande till hur bilden ska återges.

Tycker du att 328E9FJAB är för matt jämfört med din 24-tummare så är något märkligt inställt i skärm eller drivrutin. Eller så är Benq-skärmen så kraftigt överdriven så att allting på den går i pastell. Detta är ganska vanligt, särskilt ifall man pillar på "Digital Vibrance" och liknande reglage.

Kör du med HDMI, kolla också att du har rätt omfång på signalen. Nvidia tenderar att ställa HDMI på "RGB begränsad" som är rätt nivå för digital video, men ofta fel nivå mot en datorskärm som då behöver "RGB Full"