Datorn hittar (plötsligt) inte grafikkort

Permalänk
Medlem

Datorn hittar (plötsligt) inte grafikkort

Hej!

Märkligt problem har uppstått. Satt och spelade i förrgår och som en blixt från klar himmel svartnade skärmen och No Signal blinkade friskt. Jag startade om, kom tillbaka in-game och två minuter senare samma sak igen. Efter det får jag konstant no signal, får inte ens upp post eller boot.

Tar jag ut grafikkortet och sätter in det igen ser jag boot screen en gång, men sen övergår den till no signal igen. Jag har provat med två olika grafikkort och får samma resultat, kan således utesluta att grafikkortet är kajko. Grafikkortet hittas varken av BIOS eller Windows, trots att fläkten går på 1050 ändå. 980 har såna fläktar som bara aktiverar vid hög load.

Min setup ser ut som följande:

i5 7600k @ 3.8 ghz
16 gb corsair ddr4, kört xmp-profil på 3ghz
Asus Z270H Gaming
Geforce 980ti (Även provat med ett 1050i)
Acer predator xb270hu (enbart DP)

Temperaturerna har alltid legat helt OK.

Har provat följande i felsökningsväg:

Kört in en annan skärm via HDMI i det integrerade moderkotet, vilket fungerar.
Resettat BIOS
Kontrollerat att min BIOS-version är den senaste, flashade någon gång i somras
Kört mitt grafikkort i en annan dator, där krashade det efter hög load i spel också, men misstänker att den PSUn inte klarade av kortet
Kört korten i två (översta och mittersta) pci-e-slots.

Ska prova följande:

DDU på drivrutinerna
Pilla ytterligare i bios
Köra en windows-återställning

Allt jag hittar på Google som liknar mitt problem löser sig oftast innan de provat ett annat grafikkort.

Plis help, going crazy.

Permalänk
Medlem

har du provat grafikkortet i en annan PCI-E anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

har du provat grafikkortet i en annan PCI-E anslutning?

Ja, tack. Glömde skriva det. Har provat i det översta och mittersta. Har ingen lust att köra i 4x-anslutningen på botten, men antar att jag kan prova i uteslutande syfte. Tvivlar på att det är det dock, och jag tvivlar på att två pci-e-portar dör samtidigt utav ingen synlig anledning.