Min första gaming dator. Hjälp!!

Permalänk
Medlem

Min första gaming dator. Hjälp!!

Hejsan,

Det är nämligen dags för mig att köpa en gaming dator. Jag är inte så teknisk kunnig med datorer då jag har bara lirat konsol hela mitt liv. Har lyckats bygga ihop en dator utifrån vad jag har lärt mig senaste veckorna men är osäker om jag har valt bra komponenter eller inte. Datorn kommer främst användas för att spela spel såsom Overwatch, CoD, Anthem osv....
Min budget är: 15k

Jag kommer förmodligen köpa endast från inet då dem kan bygga ihop datorn åt mig. Jag har inte tiden att lära mig och bygga den själv.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Här är bilden på datorn:

https://www.inet.se/produkt/b1060077/forsta-dator

Permalänk

Ser OK ut. Tycker dock 200 extra för lite snabbare minne kan vara värt det.
https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Mini 2060, kasst chassi, undermottlig RAM och CPU (för priset iaf), subpar PSU.
Kommer varken låta eller se bra ut, samt inte tillåta någon bra uppgraderingsväg.

Första jag skulle göra är att kasta Win10 licensen och allokera den till en 9700k.

Själv tycker jag det är bättre att köpa bra saker runt GPUn villket tillåter uppgraderingar till endast den.

Permalänk
Medlem

@Sinery: Jag misstänkte att många komponenter va inte så särskilt bra. För det första så förstår jag inte vad du menar med mini 2060, vad innebär det? Jag ska titta på 9700k men hur vet man vad en bra chassi och PSU är? och sista frågan, behöver jag inte en licens för att köra Windows?

Jag vet att det är dumma frågor, men som sagt jag kan inget av detta så det är bättre att lägga upp det här så någon kunnig kan säga vad dem tycker.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: Tack för tipset, men hittar inte moderkort som passar till de minnet. Den säger att "hastigheten på internminnet överstiger moderkortets".

Men denna skulle funka med Inets moderkort. Är det värt?

https://www.inet.se/produkt/5310266/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtodaK:

hur vet man vad en bra chassi och PSU är? och sista frågan, behöver jag inte en licens för att köra Windows?

Det är bra att du ställer frågor, det är bästa sättet att lära sig, och när vi är klara här har du förhoppningsvis med dig så mycket att du inte tycker att du är "tekniskt okunnig" längre.

Microsoft beter sig i mina ögon väldigt märkligt med licenser och begränsningar just nu. Antingen kan man köpa en full licens för ~1000 kr, helt legitimt och moraliskt rätt, eller så kan man hitta en grå/svart licens för några hundralappar vilket jag inte rekommenderar alls (vem vet vilken verksamhet de pengarna stödjer?)

Sista alternativet, märkligt nog är att hämta Windows från Microsofts hemsida, göra en egen installations-USB och installera utan licens. Den enda skillnaden jag har märkt på över ett års användning är en liten vattenstämpel nere till höger på skärmen, samt att man inte kan anpassa färgteman och bakgrundsbilder hur man vill. Alltså ger de bort ett fullfjädrat operativsystem, men vill du ha en egen bild på skrivbordet kostar det en tusenlapp. Logiken har flugit ut ur fönstret för länge sen.

Låter någon annan svara på frågorna om PSU och chassi, min process för att hitta en bra PSU var att läsa recensioner och diskussioner för att avgöra vilket märke och vilka modeller som var vettiga, och sedan använda en PSU-kalkylator för att avgöra vilken effekt jag behövde i mitt system. När det gäller chassi hade jag redan en favorit i Fractal Design pga modularitet, bra byggkvalitet och deras dämpade designuttryck, men det sista är mer en smaksak. Sätter en femma på att det finns funktionellt riktigt bra chassin som matchar estetiken i det du föreslog, men jag har tyvärr inget förslag att komma med.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtodaK:

Hejsan,

Det är nämligen dags för mig att köpa en gaming dator. Jag är inte så teknisk kunnig med datorer då jag har bara lirat konsol hela mitt liv. Har lyckats bygga ihop en dator utifrån vad jag har lärt mig senaste veckorna men är osäker om jag har valt bra komponenter eller inte. Datorn kommer främst användas för att spela spel såsom Overwatch, CoD, Anthem osv....
Min budget är: 15k

Jag kommer förmodligen köpa endast från inet då dem kan bygga ihop datorn åt mig. Jag har inte tiden att lära mig och bygga den själv.

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Här har du ett ryzen-alternativ. Samma antal kärnor och trådar. Bättre chassi, annan fläkt för att de är ryzen och ingen luftkylare eftersom Inet inte vill skicka förstora sådana monterade.

Vad ska du ha den extra fläkten till? Om du inte behöver den så ta bort och släng på en större SSD. 500GB kostar väl ca 300mer?

Dator

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtodaK:

hur vet man vad en bra chassi och PSU är? och sista frågan, behöver jag inte en licens för att köra Windows?

Jag vet att det är dumma frågor, men som sagt jag kan inget av detta så det är bättre att lägga upp det här så någon kunnig kan säga vad dem tycker.

Tack för hjälpen

Gå på recensioner på te.x inet och här på forumet
Jag har alltid kört Corsair på mina nätagg och har inte blivit besviken än. De billigare modellerna är alltid lite "billigare" i alla avseenden, som sleevade kablar, ljudnivå, certifiering osv. Gå gärna på nått över basmodellerna om budget finns. Hur mycket watt man behöver är också lite olika. Man kan lägga sig precis på vad som behövs och låta nätagget jobba järnet konstant eller överdimensionera och låta de ta de lite mer cool. Jag har just nu ett 850W guld och sitter på en 5820k + GTX 1070.

Chassi är smaksak, många går efter vad som är snyggt och mindre efter vad som är funktionellt men ärligt talat så är nästan alla chassin i de högre prisklasserna bra att bygga i. Personligen hade jag aldrig gått under 700kr strecket (de finns några som är bra under, som det jag länkade ovan) för att inte tumma för mycket på kvalitén.

Precis som @kirayatail är jag ett fan av Fractal Deisgn pga. deras design, och ljuddämpning i Define-serien. Har just nu ett Phanteks som är superbra också, men ljudnivån är lite för hög för min smak egentligen, men jag är och andra sidan rätt kräsen med ljudet.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@kirayatail tack för tipset, jag uppskattar all info. Att börja lära sig allt det här med datorer känns så komplicerat men ändå kul samtidigt. Jag ska definitivt kika på Fractal Design chassin.

@supersnubben tack för förslaget. Jag har ingen aning vad ja ska göra med en extra fläkt till, jag trodde att jag behövde d bara men märkte i efterhand att jag inte gjorde haha. Kommer nog lägg pengarna på lite mer SSD. Dock så var jag lite fundersam över Ryzen vs Intel. Har läst på många ställen att man ska undvika Ryzen (trots billigare priset) och satsa på en Intel i5 eller i7 istället. Varför rekommenderade du Ryzen för?

Permalänk
Medlem

@AtodaK: Får man fråga var du läst att man ska undvika ryzen och varför?

Jag har hört och läst gott om ryzen. Bra prestanda för en bra peng. Ryzen 2 kommer till sommaren och dom ska vara kompatibla med nuvarande chipset så om d vill kan du ju t.ex, köpa en billigare propp nu och dra på med en värsting i sommar.

Har faktiskt inte kört Ryzen själv än men de kommer nog bli det i nästa burk. Är väldigt sugen på att testa threadripper också för de är extremt prisvärd jämfört med Intel.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Du kan köpa Windows 10 pro för strax över 100sek på cjs cdkeys om du vill spara en slant

https://www.cjs-cdkeys.com/products/Windows-10-Professional-C...

Grammapolice
Visa signatur

CPU I9 9900k @5.2 GPU 1080 Ti RAM 16GB 3200 14 14 14 32
2 x 480 push pull & 2x Alphacool VPP655 (EK-XTOP revo dual d5)

Permalänk
Medlem

@supersnubben Ja för det mesta så var det Youtube videos och kommentarer där det verkar 50-50. Vad jag har förstått att Ryzen var bra men Intel var lite bättre där man får högre FPS jämfört med Ryzen.

@smetig tack för tipset

Permalänk
Medlem

@AtodaK: Jo de stämmer. Intel har väl 5-10fps mer men för 1000kr mer. Det är ju självklart upp till dig.
Men spelar du på 144hz skärm?
Spelar du fps-krävande spel som CS:GO, PUBG, Fortnite, etc?

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@supersnubben Ja, jag ska köpa en 144hz skärm

Den enda FPS spelet jag ska spela just nu är Overwatch. Sen är d Fortnite och Anthem som gäller.

Sen vill jag också se till ha en dator som är lite framtidssäker också. Det är därför jag tänkte om det var värt att lägga en lax mer om intel skulle göra skillnad.

Permalänk
Medlem

@AtodaK: Okej, har du pengarna så kör

Men mitt största tips är att byta chassi, och större kanske SSD. Man vill ha spelen på SSDn så de inte tar år att ladda vissa spel

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@AtodaK: Då skulle jag rekommendera denna uppsättning. Kommer att klara din 144hz skärm fint
Valde en 1tb SSD så behöver du inte en vanlig HDD. Behöver du trots allt mer plats kan du lägga till en HDD

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12268667

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@supersnubben Jag ska byta chassi till Fractal design som ni rekommenderade, och köra 1TB SSD totalt istället hör HDD. Men tack för tipsen, det uppskattas

@solhasse Tack för förslaget, 1tb ssd minne verkar vara smartast att köra nu så ska nog köra på det.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på något sånt här och köpt till en större M.2 senare och en luftkylning för några hundra. Får du ett 2070 istället för ett 2060. Tog ett chassi och minnen med lite lyse eftersom du hade ett sånt chassi i första posten.
https://www.inet.se/produkt/b1060336/datorbygge

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyssnat på all era tips och har bestämt mig på vilka delar jag ska ha.

Jag uppskattar all hjälp jag har fått av er. Har lärt mig en hel del så att nästa gång jag ska uppgradera så kommer d förhoppningsvis bli lite enklare haha

Såhär ser datorn ut. vad tycker ni?

https://www.inet.se/produkt/b1060498/dator

Permalänk
Medlem

@AtodaK: Ser bra ut!

Hade kanske valt svarta minnen istället för röda, om du nu inte vill att dom ska sticka ut som två röda streck på Mobo

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@AtodaK: En sista grej som jag mest vill ha sagt för formens skull, ta det inte för allvarligt med tanke på att jag inte känner dig.

Det kan kännas tryggt och smidigt att låta butiken bygga datorn åt dig och det kostar inte orimligt mycket, men jag rekommenderar att du lägger några timmar på att göra det själv. Fördelarna:

* Frigör hundralapparna och spara i plånboken (eller uppgradera någon komponent)
* Du lär dig mer om vad som händer under huven, vilket gör det lättare att felsöka själv när någonting slutar funka
* Det är en trevlig hobbyaktivitet, bjud in en kompis, ta nån öl, käka nåt gott och snacka skit medan ni bygger maskinen tillsammans.

Det enda som krävs är motivation och några skruvmejslar. Youtube kryllar av bra bygg-guider som man kan följa eller kolla på i förväg.

Och om du ändå inte litar på att du fixar det själv så finns det en lista med kunniga Sweclockers som är villiga att hjälpa dig mot bensinpengar typ, har du tur finns någon nära dig: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-vid-montering-av-datorer

Lycka till!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtodaK:

Såhär ser datorn ut. vad tycker ni?

Jag skulle rekommendera lite snabbare minnen, t.ex. dessa DDR4-3000 för en hundralapp extra. Det gör ingen jätteskillnad, men kan ge några procent bättre prestanda i spel till en ganska obetydlig prisökning sett till priset av hela datorn.

Skrivet av kirayatail:

Youtube kryllar av bra bygg-guider som man kan följa eller kolla på i förväg.

Sweclockers har även en datorbyggarguide som går igenom hur man bygger en dator med både video och textbeskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers har även en datorbyggarguide som går igenom hur man bygger en dator med både video och textbeskrivning.

Vet inte vart du bor men finns säkert någon snäll swec:are i ditt närområde som kan ställa upp och hjälpa dig för en chipspåse och cola om du ber snällt

Jag hade gärna hjälpt dig om du bott/bor nära Växjö/Kalmar

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4