Steam verkar updatera en massa idag den 30 Jan 2019

Permalänk
Medlem

Steam verkar updatera en massa idag den 30 Jan 2019

När jag loggade in nyss hade jag en uppdaterings kö på ca 20 spel av minan ganska många.
Var inloggad i går kväll och då var alla spel och program uppdaterade.
Vissa spel trodde jag inte ens patchades längre.
Kan tänka mig att de uppdaterat någon policy eller att något kopierings skydd som blivit knekt men, skumt ser det ut i alla fall.
Jag loggade in strax efter 07:30 30 Jan 2019.

Någon annan som märk något liknande idag?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Startade Steam nu och sex av åtta program hade uppdateringsstatus.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alla utom en hade uppdateringar med storlek noll, så jag vet inte riktigt vad som hände...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hittade att nu efter att klickat på samtliga att en var en rickigt uppdatering.
Efter att jag klickat på en annan så betedde den sig som att spelet startade första gången.
Sen var över 10 stycken uppdateringar med storlek noll precis som för dig @cyklonen.
Sen hittade jag en till som betedde sig som den aldrig varigt startad. Sen noll på resten.

Så den betedde sig som att någon program fattades t.ex. Virtual C++ men jag har inte fått några nya program enligt windows kontrollpanel än Firefox uppdateringen, och den fick efter att jag startat steam samt av någon anledning Nvidia Physx. (9.13.1200)
Installerade om nvidia drivrutinen den 25e och det står det också i windows.

Edit:
Nvidia's senaste Game ready drv ver 417.71 har Physx ver 9.18.0907 och jag har blivigt nedgraderad till 9.13.1220. Om det var Steam som gjorde det eller windows update vet jag inte då jag såg detta nys. Men kan vara värt att kolla om man har fått en gammal verision, om man har ett nvidia kort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Låter ju då som att Steam drabbats av en bugg eller nått som sätter igång verifiering av spel som man har installerade.

Edit, kollade i efterhand och Steam började uppdatera båda spelen som finns installerade för tillfället.
Laddades inte ner någonting för DOOM, men däremot 12,8MB till Fallout 4 som låg först i kön.

Permalänk
Medlem

Det är en uppdatering av filer som delas av många spel, som t.ex. Visual C++ redistributables. Så den laddar bara ner filerna en gång, men Steam-klienten visar det som att alla spel som använder filerna blivit uppdaterade. Se svar från Valve i denna Reddit-tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är en uppdatering av filer som delas av många spel, som t.ex. Visual C++ redistributables. Så den laddar bara ner filerna en gång, men Steam-klienten visar det som att alla spel som använder filerna blivit uppdaterade. Se svar från Valve i denna Reddit-tråd.

Aha, så en uppdatering rullas ut för visual c++ t ex. Det laddas ned en gång för något spel(?), eller om det sker via Windows Update kanske. Sedan skickas någon instruktion ut till samtliga spel som använder tekniken att uppdatera lite textsträngar som pekar på nyare versionen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@perost:
Man tackar, Ska kollas.
Minna Visual C++ redistributables. har inte uppdaterats enligt windows sen den 25e då jag fick en ny insider build 18323.19h1 190119-1759 och då står 2012, 2013, 2017 som installerade. 2005-2010 är sedan tidigare, vissa sen 2017-08-28. Var nog då jag fick en Windows uppdatering. Även om det känns som ett datum fel. Då jag inte tror jag hade denna installation då.
Men å andra sidan. https://support.microsoft.com/en-gb/help/4039396/windows-10-u... Kom den dagen.
Ska läsa nu. Kommer nog en edit.

Edit1:

Skrivet av trickeh2k:

Aha, så en uppdatering rullas ut för visual c++ t ex. Det laddas ned en gång för något spel(?), eller om det sker via Windows Update kanske. Sedan skickas någon instruktion ut till samtliga spel som använder tekniken att uppdatera lite textsträngar som pekar på nyare versionen?

Ja det fungerar så. Vid installation av ett spel så installeras alla dependencies. En av de vanligaste är Visual C++, men kan även vara en video codec, samt några till. Så då den väl är installerad och du klickar på de andra spelen så ser dom att rätt verision redan är installerad. Kan hända att jag redan hade den verisionen eftersom jag kör MS Fast Ring och heter något i still med Skipp to newer build. Så jag kan ha haft rätt verision den 25 och därav så står det att den installerades den 25e. Även om Steam inte kände till det.
Men som sagt var ska läsa Redit tråden. Kom på att jag hade glömt att svara till dig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aha, så en uppdatering rullas ut för visual c++ t ex. Det laddas ned en gång för något spel(?), eller om det sker via Windows Update kanske. Sedan skickas någon instruktion ut till samtliga spel som använder tekniken att uppdatera lite textsträngar som pekar på nyare versionen?

Vid en lite närmare titt verkar det som att uppdateringen handlar om att Steam börjat lagra delade filer (Visual C++, PhysX, DirectX, etc) på ett ställe, istället för att alla spel har sin egna. Så denna uppdatering frigör en del hårddiskutrymme om man har många spel installerade, men alla spel som använder filerna måste uppdateras så att sökvägarna blir rätt.

Skrivet av hACmAn:

@perost:
Man tackar, Ska kollas.
Minna Visual C++ redistributables. har inte uppdaterats enligt windows sen den 25e då jag fick en ny insider build 18323.19h1 190119-1759 och då står 2012, 2013, 2017 som installerade.

Det handlar inte om vad du har installerat, utan om att installationsfilerna för t.ex. Visual C++ runtime som varje spel brukade ha i sin mapp. Dessa har nu flyttats till en mapp som delas av alla spel.

Permalänk
Medlem

@perost:
Man tackar. åter igen.

Edit:
@trickeh2k

Jag har nu läst tråden och de filer jag har i Steam\steamapps\common\Steamworks Shared\_CommonRedist
DirectX
DotNet
OpenAL
PhysX
vcredist
XNA

I PhysX mappen har jag tre versioner. Varav en av dem är den som installerades i dag/natt.
Står att DoTNet, OpenAL och PhysX ändrades vid 7 tiden. Mappen OpenAL skapades då, De andra ändrades. PhysX skapades den 29e, 04:35, DotNet skapades den 17e oktober.. Så på min dator ser det ut som utrullningen för minna program startade strax innan 04:35:00 den 29e GMT+1 och pågick fram till någon gång efter 07:41:14 den 30e.
Då är säkert OpenAL fel i registret också.

Tror ni detta har med bättre stöd för Linux, OS-X mm? För windows har ju redan ett delat dll system som fungerar ok sedan Var det vista SP1 eller XP. Windows 7 tyckte jag det fungerade bra på. Låg/ligger i Windows mappen. De filerna försvinner inte bara för att steam ändrar sökvägar. För då skulle andra program inte gå att starta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vid en lite närmare titt verkar det som att uppdateringen handlar om att Steam börjat lagra delade filer (Visual C++, PhysX, DirectX, etc) på ett ställe, istället för att alla spel har sin egna. Så denna uppdatering frigör en del hårddiskutrymme om man har många spel installerade, men alla spel som använder filerna måste uppdateras så att sökvägarna blir rätt.
Det handlar inte om vad du har installerat, utan om att installationsfilerna för t.ex. Visual C++ runtime som varje spel brukade ha i sin mapp. Dessa har nu flyttats till en mapp som delas av alla spel.

Aha, låter som något som man borde ha kommit på tidigare tycker jag. Var kanske någon som under en kafferast kanske fick en blixt från klar himmel? Men det är ju trevligt att det implementeras iaf, aldrig tänkt på det men det verkar ju rätt logiskt nu när det implementeras!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Aha, låter som något som man borde ha kommit på tidigare tycker jag. Var kanske någon som under en kafferast kanske fick en blixt från klar himmel? Men det är ju trevligt att det implementeras iaf, aldrig tänkt på det men det verkar ju rätt logiskt nu när det implementeras!

Det låter lite som en sån där typisk "vi borde fixa det här, men det fungerar och vi är fullt upptagna med att inte utveckla Half Life 3"-sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det låter lite som en sån där typisk "vi borde fixa det här, men det fungerar och vi är fullt upptagna med att inte utveckla Half Life 3"-sak.

*fnissar manligt*

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic-link_library
Har funnits ett tag. Osäker men tror de bytte namn på det då de även började spara olika varianter av filer för kompatibilitet.
Mappen ska ligga i en undermapp till %SystemRoot% (windows mappen) Men minns inte vilken man hittar alla. Var inte igår jag raderade filer i felsäkert läge eller i runlevel 1 med hjälp av schemaläggaren och ett shript. Bara för att kunna installera om en dll. Samt radera några som inte skulle vara där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@trickeh2k:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamic-link_library
Har funnits ett tag. Osäker men tror de bytte namn på det då de även började spara olika varianter av filer för kompatibilitet.
Mappen ska ligga i en undermapp till %SystemRoot% (windows mappen) Men minns inte vilken man hittar alla. Var inte igår jag raderade filer i felsäkert läge eller i runlevel 1 med hjälp av schemaläggaren och ett shript. Bara för att kunna installera om en dll. Samt radera några som inte skulle vara där.

Alright, tack

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Tror ni detta har med bättre stöd för Linux, OS-X mm? För windows har ju redan ett delat dll system som fungerar ok sedan Var det vista SP1 eller XP. Windows 7 tyckte jag det fungerade bra på. Låg/ligger i Windows mappen. De filerna försvinner inte bara för att steam ändrar sökvägar. För då skulle andra program inte gå att starta.

Sitter på Debian och fick inga uppdateringar.

Steam-klienten på Linux har alltid skickat med ett eget runtime-bibliotek som spelen kan använda sig av och detta uppdateras så vitt jag vet när Steam-klienten i sig uppdateras.

Spelen kan givetvis också använda Linux-distributionens egna delade runtime-bibliotek men det kan vara lite kinkigt eftersom det kan variera en del från en distro till en annan samtidigt som uppdateringar till systemet riskerar att göra gamla spel obrukbara.

Permalänk
Medlem

@anon78208:
Har en kompis som rekommenderar MX Linux.(Debian baserat men kom med en annan boot loader) Han har testat WoW mm i wine, testat flera spel i Steam Play med Proton påslaget. Proton för att översätta vulkan till dx. Han kör IOFS AMD cpu och AMD gpu. Så vet inte om det fungerar liknande på nVidia.

Inställningen fanns då kollade sisst bara om man körde Steam Beta, och det finns nog inte på windows.
Ska tas mig i kragen och testa en live installation.

Kan tänka mig att en generalisering av dependencies i steam common mappen skulle gynna proton.
Men om den redan skickat med dependencies per spel i Linux kan jag se hur de kan spara platts även om man importerar ett steam bibliotek från en annan dator.

För mer info.
https://mxlinux.org/
https://www.nordichardware.se/nyheter/valve-steam-proton.html

Edit:
Allmän menings utbyggnad och ord som fattades.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

@hACmAn: Är inte så bekant med MX Linux. Har mest kört Debian, Ubuntu och Arch. På det stora hela så behöver det inte vara några jättestora skillnader mellan distributioner, men de kan vara konfigurerade på lite olika sätt och uppdateras i olika takt. Det som Valve officiellt stödjer är Ubuntu, så förmodligen är det den stabilaste utgångspunkten, särskilt om man inte är så van och vill att det ska fungera utan för mycket pill. Självklart fungerar många andra distributioner också, men ibland kan det krävas lite handpåläggning.

Har man AMD-grafik så är det i princip bara att tuta och köra. Deras drivrutiner är free open source och kommer färdiginstallerade med distributionerna samt hålls uppdaterade automatiskt via systemets pakethanterare. Nvidia's drivrutiner är inte fria så de måste installeras manuellt, men i Ubuntu är det inte svårare än att starta programmet som heter "Software & Updates", gå till fliken som heter "Additional Drivers" och klicka i en ruta där som jag inte minns exakt vad den heter, men det finns inte så många att välja på så det borde vara tydligt vilken det är.

Många som kommer från Windows och är helt färska på Linux surfar ofta till AMD's eller Nvidias webbsida och försöker hämta drivrutiner därifrån (man bär lätt med sig sina Windows-ovanor), men detta är inte lämpligt eftersom de ofta orsakar kompatibilitetsproblem. Enligt *nix-filosofi så ska drivrutinerna tillhandahållas av din distributions pakethanterare. De som du hittar på AMD's och Nvidias webbsidor är egentligen enbart till för avancerade användare.

Aldrig själv spelat WoW, men jag vet att det var många som körde det i Wine. Om jag inte minns helt fel så har WoW numera enbart dx12 och i så fall tror jag inte längre det fungerar. Stöd för dx12 är något som det jobbas på men det kommer ta en del tid innan det är färdigt. Just nu är det typ på alpha-stadiet.

Proton finns numera i den stabila utgåvan av Steam på Linux, så du behöver inte köra Steam-beta. Vill man använda det till hela sitt Steam-bibliotek, alltså eventuella spel som inte är officiellt vitlistade så kryssar man bara i en ruta i Steams inställningar under fliken "Steam Play".

Vi har numera en sajt som samlar rapporter om vad som fungerar och inte fungerar i Proton. Det är i princip en förfinad uppföljare på Google-docs-länken i NH-länken du skickade. Notera att rapporterna kommer från vanliga svenssons och är inte alltid helt pålitliga, men det kan ge en ganska bra hint iallafall så man vet om det är värt att testa ett spel eller inte.

https://www.protondb.com/