Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det är en korkad strategi. Du får gärna visa denna statistik. Det är inte value investing du håller på med då det kräver mer analys än att kolla ett P/E tal.

Skickades från m.sweclockers.com

Så inga argument alltså. Ha ett så aggressivt sätt måste vara jobbigt.
Jag har aldrig påstått att det är value investing jag håller på med. Sen är ju frågan varför du bryr dig hur andra gör?

Enligt dessa går det bra.
https://borsdata.se/investeringsstrategi/magic-formula
www.magiskaformeln.se

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Kommer inte bli miljonprogram om högern styr.

Ränteavdraget kommer fasas ut/tas bort inom en snar framtid.

Vilket parti förutom vänstern tror du skulle våga sig på att skrämma bort väljare med det i dagsläget?
Kan ha fel förstås men förhoppningsvis vågar ingen röra dem i närtid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilket parti förutom vänstern tror du skulle våga sig på att skrämma bort väljare med det i dagsläget?
Kan ha fel förstås men förhoppningsvis vågar ingen röra dem i närtid.

Det är något som borde varit bortplockat för väldigt länge sedan, precis som en hel del andra saker i vårt skattesystem. RUT/ROT och andra lustiga avdrag istället för en sänkt skatt generellt.

Förhoppningsvis så kommer det hände något vettigt av det lapptäcke till skattesystem vi har idag.

Men i ämnet;

Investeringar i dagsläget: Fonder via Swedbank/Avanza, Spiltan Investment, SPP/Robur globalfonder, USA-fonder.

Aktier: Lite biotech (så här långt inte särskilt god avkastning, men får skylla på fel läge att gå in). Sedan klassiska industriaktier, Essity, SCA, Ericsson m.fl. Därefter lite nischade bolag inom vindkraft. En okej avkastning totalt sett.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är något som borde varit bortplockat för väldigt länge sedan, precis som en hel del andra saker i vårt skattesystem. RUT/ROT och andra lustiga avdrag istället för en sänkt skatt generellt.

Förhoppningsvis så kommer det hände något vettigt av det lapptäcke till skattesystem vi har idag.

Men i ämnet;

Investeringar i dagsläget: Fonder via Swedbank/Avanza, Spiltan Investment, SPP/Robur globalfonder, USA-fonder.

Aktier: Lite biotech (så här långt inte särskilt god avkastning, men får skylla på fel läge att gå in). Sedan klassiska industriaktier, Essity, SCA, Ericsson m.fl. Därefter lite nischade bolag inom vindkraft. En okej avkastning totalt sett.

Rut/Rot är det inget större fel på, nackdelen är att tar du bort det kommer bara jobben flytta ut till svartmarknaden och du får inga skatteinkomster alls. Att vi subventionerar skuldsättning är dock något jag får hålla med om är väldigt galet, och skapar dåliga incitament.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilket parti förutom vänstern tror du skulle våga sig på att skrämma bort väljare med det i dagsläget?
Kan ha fel förstås men förhoppningsvis vågar ingen röra dem i närtid.

Det har diskuterats i förhandlingar mellan flertalet partier. Samtal som inte ledde till något konkret.
Men ränteavdragen kommer att fasas ut/tas bort. Inte exakt nu, men senare.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

Det har diskuterats i förhandlingar mellan flertalet partier. Samtal som inte ledde till något konkret.
Men ränteavdragen kommer att fasas ut/tas bort. Inte exakt nu, men senare.

Har du nyss klivit av Åbofärjan eller något? Ränteavdraget blir såklart kvar, men kommer till stor del kompenseras av en ny, progressiv bostadsbelåningsskatt.

Den svenska modellen är att förveckla, inte utveckla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du nyss klivit av Åbofärjan eller något? Ränteavdraget blir såklart kvar, men kommer till stor del kompenseras av en ny, progressiv bostadsbelåningsskatt.

Den svenska modellen är att förveckla, inte utveckla.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte vi kan diskutera mina respektive dina källor.
Du är därför välkommen till riksdagen när du önskar under februari månad. Meddela mig när och ta med giltigt ID.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Avstängd

Investerade nyligen i en Livförsäkringsfond hos Lokal Tapiola, dom sköter köpande och säljandet (dom har eget kapital förvaltat i samma fond) Och har gått 3% plus sen nyåret. Förvaltningskostnaden är 1,4% i året och beräknad avkastning med förvaltningskostnader är 5%.
Tycker det är vettigt då jag inte känner att jag vill sätta extra tid på att sätta mig in i aktiemarknaden.
Visst kunde man få några % extra i året på att förvalta själv men tidskostnaden äter nog upp vinsten.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Investerade nyligen i en Livförsäkringsfond hos Lokal Tapiola, dom sköter köpande och säljandet (dom har eget kapital förvaltat i samma fond) Och har gått 3% plus sen nyåret. Förvaltningskostnaden är 1,4% i året och beräknad avkastning med förvaltningskostnader är 5%.
Tycker det är vettigt då jag inte känner att jag vill sätta extra tid på att sätta mig in i aktiemarknaden.
Visst kunde man få några % extra i året på att förvalta själv men tidskostnaden äter nog upp vinsten.

Tyvärr är den procenten oftast väldigt kostsam, kör en global indexfond istället den behöver du inte heller kunna något eller lägga någon tid på. Det är mitt råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

Investerade nyligen i en Livförsäkringsfond hos Lokal Tapiola, dom sköter köpande och säljandet (dom har eget kapital förvaltat i samma fond) Och har gått 3% plus sen nyåret. Förvaltningskostnaden är 1,4% i året och beräknad avkastning med förvaltningskostnader är 5%.
Tycker det är vettigt då jag inte känner att jag vill sätta extra tid på att sätta mig in i aktiemarknaden.
Visst kunde man få några % extra i året på att förvalta själv men tidskostnaden äter nog upp vinsten.

Det är en väldigt hög avgift för en ganska medioker avkastning. Det är mindre än vad du kan förvänta dig av att stoppa pengarna i en passiv globalfond och glömma bort dem, och de finns så billigt som 0.1%. Som jämförelse har den strategin gått 8% plus sedan nyåret.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Investerade nyligen i en Livförsäkringsfond hos Lokal Tapiola, dom sköter köpande och säljandet (dom har eget kapital förvaltat i samma fond) Och har gått 3% plus sen nyåret. Förvaltningskostnaden är 1,4% i året och beräknad avkastning med förvaltningskostnader är 5%.
Tycker det är vettigt då jag inte känner att jag vill sätta extra tid på att sätta mig in i aktiemarknaden.
Visst kunde man få några % extra i året på att förvalta själv men tidskostnaden äter nog upp vinsten.

Du kunde lika gärna ha lagt pengarna i ex. Avanza Auto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Har hänt en del med portföljen sedan sist jag postade, en svängig höst som för de flesta men väldigt stark återhämtning under Januari. Jag har sänk spartakten lite, har senaste åren legat på ca 15% av nettolönen varje månad men jag o sambon ska bli föräldrar om några veckor så hon går hemma nu vilket gör att vi får dra ner lite under föräldraledighetsåret och spara 1000kr var i månaden, utöver detta ammorterar vi 6000kr i månaden på bostadsrätten så det faktiska sparandet är ändå tillfredsställande.

min portfölj idag:

Kanada 4%:
Canopy Growth Corp
Aurora Cannabis
National Access cannabis Corp
WeedMD Inc
Patriot One Technologies Inc
Canopy River

USA 6%:
Microsoft Corp
Advanced Micro Devices Inc
Nvidia corp

Sverige 46% (utdelningsportföljen) DA 4,28%:
Tele2 B 
Castellum 
SCA B 
AstraZeneca 
Hemfosa
Latour B 
Holmen B 
Volvo B 
Investor B
Saltängen Property Invest
Bure Equity
SEB C 
Nyfosa
Swedbank A
ABB Ltd 
Cloetta B
Kinnevik B 
Modern Times Group B 
Angler Gaming
Sensec Holding

Fonder 37%:
Spiltan Globalfond Investmentbolag
Länsförsäkringar USA Indexnära
Swedbank Robur Ny Teknik A
Avanza Global 
Swedbank Robur Technology
Lannebo Vision
UBS (Lux) EF China Oppo

likvida medel: 7%

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Du verkar ha en genomtänkt fördelning helt klart men jag undrar lite över vad tanken är med så många cannabisaktier. Tänker du att det är så osäkert vilka bolag som kommer klara sig på denna nya oprövade marknad att du sprider riskerna eller finns det en annan anledning.

Kör själv en mindre aktiv strategi som består av mestadels fonder och aktiedelen är mest för skojs skull.

Ser ut ungefär såhär:

Fonder 80%
Världen:
AVANZA GLOBAL 43,8%
SPP AKTIEFOND GLOBAL 13,5%
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEXNÄRA 10%
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEXNÄRA 0,9%
SWEDBANK ROBUR ACCESS ASIEN 1,8%

Sverige:
PLUS MIKROBOLAG SVERIGE 2,3%
PLUS SMÅBOLAG SVERIGE 7,3%
SEB SVERIGE INDEXFOND 3,5%
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG 5,7%

Räntefonder
AMF RÄNTEFOND LÅNG 2,7%
IKC AVKASTNINGSFOND 2,5%
SPILTAN HÖGRÄNTEFOND 2%
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE 2,5%

Aktier 7,8%
38% NIBE Industrier B
7,9% Investor B
7,6% Wirecard AG
7,3% ABB Ltd
5,9% Nobia
4,9% SCA B
4,9% SEB C
4,5% Swedbank A
3,9% ICA Gruppen
3,9% Axfood
3,8% Castellum
2,7% Atlas Copco B
2,0% SSAB B
1,5% Oriflame Holding
0,4% Infrea

Likvida medel 11,25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnlennonx:

Du verkar ha en genomtänkt fördelning helt klart men jag undrar lite över vad tanken är med så många cannabisaktier. Tänker du att det är så osäkert vilka bolag som kommer klara sig på denna nya oprövade marknad att du sprider riskerna eller finns det en annan anledning.

Hej

ja, det är fortfarande högst osäkert vilka bolag inom sektorn som kommer att bli stora och framgångsrika på sikt, det finns folk som har satsat på 25-30 bolag och i en så omogen bransch tycker jag absolut inte att det är fel för att sprida risk. Aurora och Canopy har jag ägt i över 2 år nu så där har jag trots relativt lite kapital gjort väldigt bra procentuella vinster, jag har dock plockat hem både min ursprunliga investering och vinst i omgångar så alla aktier jag har kvar där är ren vinst. WeedMD och National Acess var trisslotter jag plockade in lite senare på resan som inte gått lika bra, WeedMD ligger jag back i medan jag ligger strax över 0 i NA.

Canopy Rivers är ett "investementbolag" i sektorn som ägs av Canopy growth, köpte den mest för framtida potential och riskspridning. Den har hittills gått kräftgång sedan noteringen.

Patriot One är en helt annan bransch men det kanske du vet.

jag skrev inte det i mitt tidigare inlägg men allt månadsspar går in i fonder för att vikta upp där. Jag köpte de svenska aktierna för en större summa vid i princip ett och samma tillfälle då jag fick loss pengar efter en lägenhetsförsäljning. Nu är tanken att utdelningen ska få det kapitalet att växa. Jag ligger dock i dagsläget för tungt i Sverige för mitt eget tycke, varför månadssparandet är i fonder så att det över tid ska viktas om mot mindre andel Sverige.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Har sparande på Avanza och började för cirka 10 månader sen med diverse olika svenska aktier, kommer dock att investera en betydligt större del i fonder i förhållande till aktier för att undvika mer arbete samt förhoppningsvis en högre avkastning med indexfonder.

Fonder - 6,0%
Swedbank Robur Access Sverige

Aktier - 93,9%
SEB A - 45,5%
Investor (A & B) - 11,0%
Bredband 2 i Skandinavien - 9,6%
Eolus Vind B - 7,7%
Lundin Mining Corporation - 7,6%
Smart Energy - 6,9% (fick av farsan runt 2016, inte direkt något jag själv hade valt att investera i...)
K2A Knaust & Andersson Pref - 6,5%
eWork Group - 5,2%

Likvida medel - 0,1%

Ändrade "&" till "%"
Permalänk
Medlem

Fullständigt obegriplig nedgång på paradox interactive. Rekordkvartal utan spelsläpp och samarbete med microsoft för att ge konsollspelen längre liv men ändå nedgång. Kan någon förklara?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Fullständigt obegriplig nedgång på paradox interactive. Rekordkvartal utan spelsläpp och samarbete med microsoft för att ge konsollspelen längre liv men ändå nedgång. Kan någon förklara?

Nä då. Köp på rykte, sälj på nyhet är en klassiker.
Ganska vanligt att folk köper på sig inför en rapport och säljer precis när det är dags för nyheten att brisera.
Men det gäller inte alltid såklart utan mer när hypetåget går (vilket inte är så ovanligt). Oväntat bra kvartalsrapporter brukar däremot ge uppgång på kursen efter rapport. Frågan här är väl om det var så oväntat att rapporten hade en del godis ;). Har själv inte följt aktien och snacket så jag vet inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

De ligger ju fortfarande flera hundra procent plus sedan lanseringen för typ 2 år sedan. Jag gillar Paradox och deras spel, och har velat köpa, men känns klart övervärderade.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä då. Köp på rykte, sälj på nyhet är en klassiker.
Ganska vanligt att folk köper på sig inför en rapport och säljer precis när det är dags för nyheten att brisera.
Men det gäller inte alltid såklart utan mer när hypetåget går (vilket inte är så ovanligt). Oväntat bra kvartalsrapporter brukar däremot ge uppgång på kursen efter rapport. Frågan här är väl om det var så oväntat att rapporten hade en del godis ;). Har själv inte följt aktien och snacket så jag vet inte.

Det var väntat med en bra rapport men inte så här bra rapport. Kursen efter rapport är typ 12kr under det den var innan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Det var väntat med en bra rapport men inte så här bra rapport. Kursen efter rapport är typ 12kr under det den var innan.

Väntas en bra rapport så kommer många göra just så att de köper på rykte och säljer på nyhet. Blir rapporten kanske ännu bättre än väntat? Ja då har folk ändå gått in med mentaliteten att köpa på rykte och sälja på nyhet. Flera vill casha in snabbt den uppgång som förväntas komma inför rapporten samt att det sedan dalar efter rapporten just för att mönstret är känt.

Så det är inte helt otippat ändå. Man kan se det så att uppgången inför rapport var dopad ett tag med snabba lycksökare och efter rapporten normaliserades värderingen när denna lycksökarskara drog vidare.

Aktiekurserna är baserat på känslor, förväntningar och taktiker. Luddigt värre

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Känns lite turbulent just nu är det startskottet på den perfekta stormen? Swedbank rasar och kommer förmodligen rasa ordentligt mer, all information ligger inte på bordet än, Amerikanarna har väl inte vaknat än med sin handel. Är det en överreaktion eller bara början? Sedan lär väl bli skapliga bötesbelopp att vänta när det väl är utrett. Sedan har vi Brexit runt hörnet.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tyvärr är den procenten oftast väldigt kostsam, kör en global indexfond istället den behöver du inte heller kunna något eller lägga någon tid på. Det är mitt råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, 1,4% förvaltningskostnader.

Behöver inte lyfta ett finger tills jag vill ta ut pengarna. Gått 5,7% upp ren sen jag började 3 januari.

Helt acceptabelt i mina ögon

Indexfonder kan drabbas rätt rejält om det blir finnanskris, enligt statistiken hos Lokaltapiola har de undvikit såna och minskat värdeminskningen till en tredjedel jämfört med marknadens nedgång. Känns tryggt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Som sagt, 1,4% förvaltningskostnader.

Behöver inte lyfta ett finger tills jag vill ta ut pengarna. Gått 5,7% upp ren sen jag började 3 januari.

Helt acceptabelt i mina ögon

Indexfonder kan drabbas rätt rejält om det blir finnanskris, enligt statistiken hos Lokaltapiola har de undvikit såna och minskat värdeminskningen till en tredjedel jämfört med marknadens nedgång. Känns tryggt.

Jaja, det är dina pengar.
Att de minskar risken för förluster innebär samtidigt att de minskar chansen till vinst, då börsen på sikt alltid gått uppåt innebär det att du förlorar avkastning.

Sen 3 januari är en global indexfond upp 15% till en förvaltningskostnad på 0,3%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Jaja, det är dina pengar.
Att de minskar risken för förluster innebär samtidigt att de minskar chansen till vinst, då börsen på sikt alltid gått uppåt innebär det att du förlorar avkastning.

Sen 3 januari är en global indexfond upp 15% till en förvaltningskostnad på 0,3%

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, min investering är tänkt att lämna orörd i minst 10 år troligen 30 år, så ser hellre att jag har mindre vinst än att ha stora risker.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, min investering är tänkt att lämna orörd i minst 10 år troligen 30 år, så ser hellre att jag har mindre vinst än att ha stora risker.

Med lång tid minskar risken på en riskfylld investering (globala indexfonder räknas inte ens till högrisk) Så ju länge sparhorisont ju mer risk bör man ta.

Sparar du 1000kr\mån på din fond har du 800 000kr om 30år.

Sparar du istället i en indexfond har du 2 000 000kr. Skulle det då bli en börskrasch på 50% har du ändå mer pengar på indexfonden än den du valt nu.

Men som sagt alla gör som de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Som sagt, 1,4% förvaltningskostnader.

Behöver inte lyfta ett finger tills jag vill ta ut pengarna. Gått 5,7% upp ren sen jag började 3 januari.

Helt acceptabelt i mina ögon

Indexfonder kan drabbas rätt rejält om det blir finnanskris, enligt statistiken hos Lokaltapiola har de undvikit såna och minskat värdeminskningen till en tredjedel jämfört med marknadens nedgång. Känns tryggt.

Ett index är inget eget instrument på värdepappersmarknaden, det är en sammanvägning av ett antal aktier eller andra värdepapper. För att ett index skall gå ner så måste en eller flera av de ingående värdepapprena gå ner. Om vi får en börskrasch där index rasar innebär det att de flesta aktier har gått ner och vad händer då med en aktiefond?

DEN RASAR!

Dold text

Ju längre sparhorisont du har, desto högre risk kan du ta och desto större roll spelar höga avgifter för din avkastning. Därmed inte sagt att man skall köpa Turkietfonder för hela slanten men en global indexfond är det minst riskfyllda man kan välja bland aktiefonder.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Med lång tid minskar risken på en riskfylld investering (globala indexfonder räknas inte ens till högrisk) Så ju länge sparhorisont ju mer risk bör man ta.

Sparar du 1000kr\mån på din fond har du 800 000kr om 30år.

Sparar du istället i en indexfond har du 2 000 000kr. Skulle det då bli en börskrasch på 50% har du ändå mer pengar på indexfonden än den du valt nu.

Men som sagt alla gör som de vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av zarkov:

Ett index är inget eget instrument på värdepappersmarknaden, det är en sammanvägning av ett antal aktier eller andra värdepapper. För att ett index skall gå ner så måste en eller flera av de ingående värdepapprena gå ner. Om vi får en börskrasch där index rasar innebär det att de flesta aktier har gått ner och vad händer då med en aktiefond?

Ju längre sparhorisont du har, desto högre risk kan du ta och desto större roll spelar höga avgifter för din avkastning. Därmed inte sagt att man skall köpa Turkietfonder för hela slanten men en global indexfond är det minst riskfyllda man kan välja bland aktiefonder.

Det är sant, men med min sparförsäkring jämnas hacken ut, dvs jag kan ta ut om jag behöver. Pengarna är till större köp eller vid nödläge. Så det är viktigt att jag inte behöver vänta några månader för att värdet ska stabiliseras. Vill jag tjäna mer så är indexfonder mer attraktiva ja, men har tyvärr inte kapital än för att täcka grundläggande större köp, så vill ha det täckt förrän jag börja jag börjar satsa i mer volatila investeringar. Är otroligt allergisk mot skulder så vill helst köpa det jag kan direkt (förutom bostad, man får ju låg och fin ränta på såna lån).

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Min nuvarande portfölj: 30% Länsförsäkringar Global Indexnära
Ca 10% Chansaktier inom läkemedel (Hamlet Pharma och Redsense Medical, suttit på dessa i över 1 år)
60% aktier:
Industrivärden, Castellum, Volvo, Latour, Rottneros, Nolato, Nordea, Balder, HM, Stora Enso, Kinnevik & kindred group. Mitt senaste tillskott blev idag Swedbank efter en krasch på 20%

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Känns lite turbulent just nu är det startskottet på den perfekta stormen? Swedbank rasar och kommer förmodligen rasa ordentligt mer, all information ligger inte på bordet än, Amerikanarna har väl inte vaknat än med sin handel. Är det en överreaktion eller bara början? Sedan lär väl bli skapliga bötesbelopp att vänta när det väl är utrett. Sedan har vi Brexit runt hörnet.

Är rätt isolerat till banker just nu känns det som, men det kan ju dra med sig lite osäkerhet överallt.
Men frågan är ju hur länge till kan det gå uppåt nu, ja kommer iaf sälja av alla fonder på isk kontot lagom till brexit.

Sen är ja lite sugen på att gå in på swedbank, men ska nog sitta still i båten lite. Det har ju precis som du säger att det kommit upp på bordet bara. När det börjar oberoende utredningar (som ja tror AMF kräver nu) så kommer eventuellt andra saker komma upp vilket säkert kan dra med sig kursen lite till nedåt. Bara att vänta och se. Och kanske fler banker som faller för samma, för swedbank och danskebank lär ju inte vara ensamma om att jobba på sånt här sätt? Jag tror att de övriga är lika jävliga och det bara inte kommit upp riktigt än.

Annars är ju frågan hur länge USA orkar gå uppåt, hur det går med förhandlingarna mellan USA och Kina... Början till startskottet, och Brexit är smällen som får rubbet att gunga till rejält?

Ja trodde ju att i och med subprimelånen sist gång så skulle bankerna inte vara dom som gick ner hårt (köpte tex swedbank för 27kr då, sålde förra året för 200) denna gången. Utan ja såg mer teknik typ FAANG skulle rasa ner. Men ja är bara en weekendspekulrerare, så man får helt enkelt sitta still i båten nu och följa med. Men är redo med ett lite större kapital att återinvestera om något händer
Kör på med mina fonder fram tills ja ser allt för starka signaler.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Det är sant, men med min sparförsäkring jämnas hacken ut, dvs jag kan ta ut om jag behöver. Pengarna är till större köp eller vid nödläge. Så det är viktigt att jag inte behöver vänta några månader för att värdet ska stabiliseras. Vill jag tjäna mer så är indexfonder mer attraktiva ja, men har tyvärr inte kapital än för att täcka grundläggande större köp, så vill ha det täckt förrän jag börja jag börjar satsa i mer volatila investeringar. Är otroligt allergisk mot skulder så vill helst köpa det jag kan direkt (förutom bostad, man får ju låg och fin ränta på såna lån).

Då handlar det ju inte längre om 30 års sparhorisont utan ett eller ett par år och då är det en annan sak.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.