AMD rapporterar vinst för helåret 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@FredrikMH:

Ja Nvidias aktie har dykt rejält de senaste månaderna.

Den enda av de tre företagen som är någorlunda stabil i kursen är Intel, mycket pga deras storlek och stabilitet på alla marknader där de finns. AMD:s aktie kan påverkas kraftigt beroende på ett fåtal saker som hur det går med framtida konsoler, Navi och en eller två serverkontrakt.

Ja, jag var tvungen att kolla. En snabb titt gör ju att Nvidias aktie ser ut som en bubbla som håller på att spräckas.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Go AMD go! Så skönt att se det går bra nu för AMD som så länge kämpat med att komma tillbaka. Det skulle aldrig falla mig in att bygga ett AMD system men Intels priser är helt åt helvete mot förr. Och AMD kan inte göra mer än att pressa Intel till att antingen sänka priserna eller erbjuda bättre produkter. Förhoppningsvis så skapar AMD något som är så pass mäktigt att det bokstavligen talat skickar in Intels desktop processorer i ett utedass.
Det var en ren fröjd att slänga in ett 7970 i datorn på den tiden när 7970 var en revolution, det är länge sedan den känslan fanns Nu är det bara Geforce hit och dit, och samma skit varje år i princip, utöver nudå med Ray tracing som jag tycker är för omoget idag för att ens kunna nyttjas effektivt eller särskilt bra.

För min egen del så bryr jag mig inte om det står Intel eller Amd på processorn eller något annat märke.

Bästa produkten i min prisklass kommer jag alltid att inhandla, Pris/Prestanda är min riktilinje och säkert många andras.

Visst finns det folk som handlar det värsta oavsett kostnad men dessa är i regel en liten del av marknaden, likadant om man kollar på LG oled tv väldigt få köper Wallpaiper eller Rollable modelen eller Highend modeller på Ljud.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

AMD's R&D Spending Saw a Significant Boost in 2018 https://www.overclock3d.net/news/cpu_mainboard/amd_s_r_d_spen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkligen jättekul, och satan vilken skjuts aktien fick efter beskedet. Visserligen "after hours"-handel men det lär vara en fingervisning om vad som komma skall. Det här är väldigt härligt och bra och alla borde vara glada för detta Så. Jävla. Gött!

Den gick ju dock ner lika mycket i måndags så det är +-0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Under 2018 gjorde AMD sitt mest lönsamma år sedan 2011. Utstickaren och bolagets nya kassako är processorerna i Ryzen-familjen, som säljer i allt högre volymer och till högre priser.

Läs hela artikeln här

Jo de där med att sälja till högre priser lär vi få vänja oss med. Sätter en stor peng att allt som kommer lanseras från AMD i framtiden kommer hålla i princip samma pris/prestanda som ex Intel och Nvida. Dom som drömmer om några fyndpris för Ryzen 3000 lär nog bli besvikna

Permalänk
Medlem

Det är roligt att det går bra för AMD. Jag har och har haft deras CPU i bärbara datorer. Inga fartmonster direkt men de fungerar hyfsat bra ihop med deras grafikkort.

Bara företaget, AMD, nu investerar miljarder i vidareutveckling av deras CPU. Konkurrens behövs inom CPU-sektorn och Intel har alltför länge haft monopol på kraftfulla CPU till laptops och andra stationära datorer. Det kommer att ta några år innan AMD blir en "stabil mjölkkossa" för ägarna (gissar själv 2022).

Permalänk
Medlem

Heja AMD

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cresoll:

Det är roligt att det går bra för AMD. Jag har och har haft deras CPU i bärbara datorer. Inga fartmonster direkt men de fungerar hyfsat bra ihop med deras grafikkort.

Bara företaget, AMD, nu investerar miljarder i vidareutveckling av deras CPU. Konkurrens behövs inom CPU-sektorn och Intel har alltför länge haft monopol på kraftfulla CPU till laptops och andra stationära datorer. Det kommer att ta några år innan AMD blir en "stabil mjölkkossa" för ägarna (gissar själv 2022).

Tyvärr så har AMD inte råd med mer än 1 miljard i RnD :/ Intel pungar ut med 30 Miljarder för att hålla liv i sina gigantiska monolitiska kretsar

Gillar hårt chiplet designen, och infinity fabric ska ju bli 2,4 ggr snabbare i Zen 2 1228 GB/s max teoretiskt!! Tänk er två GPUer länkade med detta i ett Vega VII x2 ? Dom kunde ju dela på minnet för att få 32 GB VRAM på riktigt För de som vill spela 8K 60 FPS

Skulle sååå velat se en enorm skapelse typ två vega GPUer, 32 GB HMB2, 4 Zen 2 chiplets + IO +L4$ på typ 256 MB på en PCB. 32 C/64 T, 7680 Streamprocessorer. TDP 1020 W Runt 1200 mm2 totalt. TR4 sockel (om den klarar TDPn.) Bara lite problematiskt med dom 32 mosfets som skulle kräva för att driva skapelsen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Gått upp nästan 20% idag, nu ligger jag bara 5500kr minus i amd

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Marmut:

Det var dock under deras egna prognoser enligt texten så risken är att aktien går ner i värde?

Hur bär man sig åt för att investa i AMD? Har lite fonder som bara ligger och det vore kul att lägga in lite pengar hos dom!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Megagurra:

Hur bär man sig åt för att investa i AMD? Har lite fonder som bara ligger och det vore kul att lägga in lite pengar hos dom!

Kolla t ex här

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Den gick ju dock ner lika mycket i måndags så det är +-0.

Nu tycker jag du är lite vrång Kolla nu får du se. kursen slutade med ett satans lyft som lätt överstiger där kursen var innan fallet. Tycker förövrigt att marknaden agerade fel som straffade AMD för att Nvidia svamlar om Kina. Men men, nu verkar det ju rättat till sig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Gått upp nästan 20% idag, nu ligger jag bara 5500kr minus i amd

Ja man blev ju lite rikare plötsligt, men nu verkar den ha dalat kring $23:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&q=amd+stock

Får se om den går ner lite nu så man kan köpa på sig några aktier till

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag tror på AMD och det är säkerligen inte för sent att köpa på sig aktier trots den senaste uppgången. Jag tror det här året är AMDs år och att vi med råge kan gå förbi hur det var för 6 månader sedan. Just nu är aktien -30% sen förra sommaren.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det håller i sig och går upp