Permalänk

Pip vid minnes bytning

Hej!
Idag bytte jag RAM minne, men när jag var färdig och skulle starta datorn började det pipa (två långa och två korta repeterat). Jag tänkte att detta kanske var datorn som varnade att den inte klarade så många gb (vilket den ska kunna göra). Därför tog jag ut en sticka och testade igen, men samma problem uppstod när jag startade datorn. Då tänkte jag att datorn kanske inte var designad för att bli uppgraderad, men att alla komponenter var bundna till varandra (jag använder en färdigbyggd HP Pavilion 580 053no). Så jag installerar in sp att det endast är den stickan jag originellt hade, men när jag ska starta datorn hönde inget mer än att power knappen blinkade med några mindre ljud ifrån pcn. Enligt hp supirten ska det pipkommandot betyda att bios har i stallerats. Men nu har jag ju bytat minne igen. Vad ska jag göra?
Alla svar är välkomna.
/Desperat

Permalänk
Medlem

Återställt BIOS? Börja med det.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av johanruda:

Återställt BIOS? Börja med det.

Hur? Jag kan inte komma in på datorn :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta är hur min dator är för nuvarande https://youtu.be/8Yaj9UorH-M

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering: Satte in nya chippen igen och lät det pipa en stund. Har slutat nu och fläktar är igång. Skickas dock ingen signal till skärm. Power knappen blinkar (tre långa och två korta). Betyder det att jasg ska starta om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alla moderkort har en manual där pipen betyder något, det skiljer sig från modell till modell. Börja med att leta fram namnet på ditt moderkort, sedan dess manual.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Detta är hur min dator är för nuvarande https://youtu.be/8Yaj9UorH-M

Skickades från m.sweclockers.com

Tryck till det högra ramminnet, det sitter inte i riktigt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jagkanntmktomdatorer:

Hur? Jag kan inte komma in på datorn :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att återställa moderkortets BIOS genom att kortsluta två "pins" på moderkortet med en skruvmejsel. Kolla i manualen efter "reset cmos"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Tryck till det högra ramminnet, det sitter inte i riktigt.

Japp, kan bekräfta detsamma. Syns på att hållarna inte klickat i ordentligt och därmed sticker ut något mer än på minnesplatsen bredvid.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com